Prečo auto občas neštartuje? Stať sa to môže aj v lete

Tomáš Andrejčák | 26.05.2022 05:00
Nie je to príjemné, ale občas sa to stáva. Motor jednoducho nenaskočí. Problémom nemusí byť však len batéria, ktorá býva hlavným podozrivým.
Najčastejšou príčinou neúspešného štartovania... Foto: Warrantywise
Warrantywise - spoľahlivosť Najčastejšou príčinou neúspešného štartovania je vybitá batéria. To ale ešte neznamená, že je nefunkčná a treba ju vymeniť.

Otočíte kľúčikom a motor nenaskočí. Stáva sa to nielen v zime. Auto jednoducho vypovie službu. Nemecký ADAC pripomína, čo všetko za tým môže byť. Ako ukazujú jeho štatistiky výjazdov „žltých anjelov“, najčastejšie za to môže vybitá alebo nedostatočne nabitá batéria. Najmä v starších vozidlách, pretože tie nové sú vybavené štart-stop systémom, ktorý znamená prítomnosť batérie s väčšou kapacitou a väčším výkonom, ale aj lepšie dimenzovaným a výkonnejším štartérom a alternátorm. To ale tiež nie je záruka, že sa batéria nemôže vybiť.

Batéria je vybitá

Batériu zaťažuje okrem chladu aj množstvo elektrických spotrebičov. K tým najväčším „žrútom“ patria vyhrievané sedadlá a zadné skno, stierače a ventilátory. Svoje si ale potiahnu aj rádio a svetlá, najmä ak ich po zaparkovaní starších áut zabudnete vypnúť. Známkou slabo nabitej batérie je zvuk štartéra, ktorý dáva jasne najavo, že „nevládze. Jednoducho, nedokáže roztočiť motor. Štartovanie môže sprevádzať aj kolísanie prúdu, čo sa prejavuje napríklad zoslabením osvetlenia prístrojov a podobne.

Ak sa batéria úplne vybije, je najlepšie... Foto: Varta
Auto - zima Ak sa batéria úplne vybije, je najlepšie naštartovať auto káblami pripojenými na batériu iného vozidla.

V moderných autách sa spravidla, ešte predtým, než sa dostanete do takejto situácie, rozsvieti oranžová „kontrolka“ na prístrojovej doske. V najhoršom prípade pri pokuse o naštartovanie motora počujete len cvaknutie, ktoré spustí magnetický pastorok na štartéri. To znamená, že akumulátor melie naozaj z posledného. Ak budete mať šťastie, motor naskočí len za predpokladu, že predtým vypnete všetky zbytočné elektrické spotrebiče. Šanca je ale malá.

Ak to nepovedie k úspechu, jedinou pomocou je naštartovať auto darcovskou batériou, teda pomocou káblov pripojených k akumulátoru iného auta. Ak nie je batéria zničená, po pár kilometroch jazdy sa opäť prebudí k životu. Takúto batériu, ktorá sa len vybila z dôvodu zabudnutých svetiel netreba vymeniť za novú. Staršie autá je možné tiež naštartovať roztlačením alebo ťahaním. Pri novších autách sa to ale neodporúča. Moho by dôjsť k poškodeniu ventilového rozvodu. Naozaj nič lacné.

Batéria sa nenabíja

Elektrinu si auto vyrába v alternátore (trojfázovom generátore) počas jazdy, dočasne sa ukladá v batérii a potom je k dispozícii na naštartovanie a prevádzku vozidla. Ak však dôjde k jeho poruche, akumulátor sa nenabíja. Zvyčajne je to viditeľné podľa trvalo rozsvieteného symbolu batérie na palubnej doske. Za normálnych okolností toto zobrazenie totiž zmizne ihneď po naštartovaní. Potom sa z batérie prúd len odoberá. Lepším prípadom je, ak alternátor zlyhá len kvôli uvoľnenému alebo opotrebovanému hnaciemu remeňu. Potom stačí remeň vymeniť.

Malé hlodavce vedia narobiť veľké problémy....
potkanl Malé hlodavce vedia narobiť veľké problémy. Častejšie, než by ste predpokladali.

Čo ak je ale batéria nabitá a auto aj tak nejde naštartovať? Môže to byť kvôli prerušeniu elektrického obvodu. Napríklad vplyvom korózie. V autách slúži totiž oceľová karoséria ako „mínusový“ pól. Súčiastky ako alternátor či batéria sú preto pripojené priamo k nej. Ak hrdza zastaví tok prúdu, objavia sa aj problémy so štartovaním. Lepším prípadom je, ak máte len uvoľnené uvoľnené napájacie káble. Pri starších autách to býva bežné. Potom treba kontakty batérie očistiť a dotiahnuť skrutky na káblových svorkách. Toto zvládnete aj bez návštevy servisu.

potkanl Čítajte viac Pozor! Škody po hlodavcoch poisťovňa uhradiť nemusí. Ani z havarijnej...

Lenže vinník neúspešného štartovania môže pochádzať aj zo zvieracej ríše. Neverili by ste, koľko ľudí má skúsenosti s kunami, ktoré vedia narobiť pod kapotou poriadnu „paseku“. Najmä ak s autom parkujete kdesi v rodinnom dome na vidieku. Kuny totiž milujú všetky gumené elastické komponenty, ako sú hadice, zapaľovacie káble, elektrické vedenia a tiež izolačný materiál. Ak ich prehryzú, objavia sa hneď problémy so štartovaním. Potom neostáva nič iné ako poškodené komponenty vymeniť. Lacné to nebude.

Máte benzín v nádrži?

Nuž aj to sa v dnešnom zhone stáva. Aj napriek tomu, že nás pred nízkym stavom paliva informuje palivomer, svietiaca výstraha na prístrojovom paneli a dokonca aj údaj o dojazde v palubnom počítači. Riešenie je jasné, treba natankovať, aspoň z bandasky, aby ste prišli k najbližšej čerpacej stanici. Ale pozor! Pri starších naftových motoroch to také jednoduché byť nemusí. Ak vyjazdíte naftu do poslednej kvapky, môže sa stať, že bude treba odvzdušniť palivový systém. To na ceste rozhodne nezvládnete. Treba „odťahovku.“

Problém so štartovaním môže mať na svedomí aj... Foto: Shutterstock
SUV - tankovanie Problém so štartovaním môže mať na svedomí aj palivová sústava. Napríklad aj úplne prázdna nádrž.

Omylom môžete tiež natankovať nesprávne palivo. Najhoršie je, ak si pomýlite benzín s naftou. Dieselový motor s benzínom v nádrži neštartujte ani náhodu! Treba bezpodmienečne vypustiť obsah nádrže. Inak môžete úplne zničiť vstrekovacie čerpadlo. Nafta pôsobí ako mazivo, kým benzín odmasťuje. Ku katastrofe nie je ďaleko. Opačná situácia nemusí mať fatálne následky, najmä ak je podiel nafty v benzíne malý. Aby ste naftu viac zriedili, mali by ste nádrž dotankovať úplne do plna benzínom. Ale aj tak je lepšie vypustiť zmes v nádrži a natankovať správne palivo.

auto, benzín, tankovanie, ropa Čítajte viac Prečo tankovacia pištoľ občas ‘štrajkuje‘. Je to problém vášho auta?

Lenže čo ak máte v poriadku batériu, alternátor aj benzín v nádrži, ale motor i tak nenaskočí. Potom to môže byť zložitejšie. V najlepšom prípade je zapchatý palivový filter. V horšom celé potrubie, poškodené vstrekovacie čerpadlo alebo porucha rôznych snímačov. Vtedy väčšinou pomôže iba servis. Vo všeobecnosti je diagnostika štartovacích problémov na diaľku takmer nemožná, pretože okrem spomínaných príčin tu môže byť mnoho ďalších dôvodov neúspechu. Napríklad opotrebené komponenty, ako sú štartéry alebo polonefunkčné zapaľovacie sviečky.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ