Test: Opel Grandland 1,2 Turbo – facelift podľa Astry
Opel Grandland X predstavila automobilka z Russelsheimu už v roku 2017. Bolo to v čase, keď sa o koncerne Stellantis ešte nikomu ani nesnívalo. Paradoxne doň ale Grandlad X vlastne patril. Rodil sa totiž už v spolupráci s koncernom PSA, podobne ako Crossland X. Jednoducho, Opel využil pri nových SUV francúzsku platformu EMP2 z Peugeotu 3008. Aby ale nebolo pochýb o príslušnosti k značke, dostal plne autonómny dizajn, takže s francúzskym súrodencom si nijako neprekážali. No a teraz je rozdielov ešte viac. Grandland, dnes už bez písmena X totiž absolvoval veľkú modernizáciu. Dizajnéri nemali ľahkú úlohu. Cieľom bolo priblížiť takmer päťročný model tým novším. Konkrétne Mokke a novej Astre, ktoré už prezentovali budúcnosť celkom novým štylistickým jazykom. Podarilo sa.
Nová tvár mu svedčí
Grandland dostal novú lesklú čiernu masku Opel Supervizor, ktorá ukrýva všetky potrebné senzory aj motív Opel Compas, s novým čiernym logom, úzkymi svetlami v tvare písmena L a ostrým prelisom kapoty, ktorý tvorí vertikálnu líniu „kompasu“. Mimochodom, svetlá IntelliLux už využívajú matrixovú technológiu. Ak si priplatíte máte v každom z reflektorov teda 84 diód. Vzadu je zmien pomenej, ale ku cti slúžia Grandlandu zadné svetlá, ktoré ladia s grafikou tých predných. K čiernemu logu našej verzie GS Line patrí aj nový čierny nápis Grandland. Retušami prešli aj nárazníky či kolesá, v našom prípade s priemerom 18 palcov. Klobúk dole, všetky zmeny pôsobia prirodzene, hoci zásahov bolo až-až. Grandlandu jednoducho facelift prospel. Je možno o čosi strohejší, no zároveň modernejší.
Verzia GS Line pridáva efektnú čiernu strechu, ktorá ešte viac zvýrazňuje typický tvar zadného stĺpika o ktorý Grandland našťastie neprišiel. No na zmenách sa nešetrilo ani v kabíne. Opel doslova „prekopal“ palubnú dosku. Dôvod? Nový infotainment, ktorý už poznáme z novučičkej Astra. Namiesto klasických „budíkov“ tu máme PurePanel, teda dva displeje i keď nie úplne pod jednoliatym krycím sklom. V súvislosti s tým musel Opel zmeniť aj umiestnenie prieduchov ventilácie. Prínos v oblasti konektivity a ovládania je zrejmý, no podľa nášho názoru pôsobí grafika, zvlášť v porovnaní s Peugeotom 3008, až príliš stroho a sterilne. Dvojica displejov má totiž takmer čierno-biely dizajn. Rýchlosť sa zobrazuje len digitále.
Kabína na nepoznanie
Davásťpalcový prístrojový panel je rozdelený na pravú a ľavú časť. To umožňuje rôzne konfigurácie. Voliť môžete palubný počítač, navigáciu, teplotu motora alebo asistenčné systémy. I tak je virtuálny kokpit vzdialený elegancii tubusov s ručičkami, ktorými disponoval starý Grandland X. Infotainment má zas 10-palcovú dotykovú obrazovku. Oceňujeme, že aj v slnečnom počasí sú displeje dobre čitateľné. S moderným vzhľadom digitálnej palubovky však neladí napríklad „lacné“ zobrazenie parkovacích trajektórií cúvacej kamery. A keď už Opel „digitalizoval, mohol pridať aj viac USB-portov. Dobrou správou je zachovanie klasického panelu klimatizácie aj hardvérových ovládačov na volante.
Kufor má 514 litrov a elektricky ovládané veko. Sklopené operadlá sú delené v pomere 40 : 60 a nechýba ani otvor na dlhé predmety. Zvlášť veľkú pochvalu si ale Grandland zaslúži za to, že spolu s operadlami sa znižuje aj poloha „sedákov“. Takže ak máte dvojitú podlahu, dokážete po jej presunutí do vyššej polohy vytvoriť takmer úplne vodorovnú ložnú plochu. Pod dnom je ešte obrovský priestor, keďže rezervné koleso nahradila obyčajná lepiaca súprava. Naopak, zamrzí, že Grandlandu chýbajú akékoľvek háčiky či fixačné systémy. Jednoducho, batožinu niet ako uchytiť. Zato v odkladacích priestoroch je pomerne štedrý, Do dverí sa napríklad zmestia 1,5 litrové fľaše. Držiaky nápojov sú ale na nešťastnom mieste – priamo pod lakťovou opierkou. Za jazdy dosť nepraktické.
Trojvalec má elán, ale nešetrí
Nám sa Grandland dostal do rúk vo verzii 1,2 Turbo v kombinácii s 8-stupňovou automatickou prevodovkou. Už objem motora naznačuje, že ide o 3-valec. Za zlé mu to ale nemáme, pretože patrí rozhodne k tým najlepším. Je húževnatý, pružný a prekážať nebude ani jeho typická pulzia. Má totiž relatívne pekný zvuk a posádku neobťažuje nadmerným hlukom. Grandlandu ponúka 96 kW a 230 Nm krútiaceho momentu, čo sú na maloobjemový agregát viac než slušné parametre. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 10,3 sekundy bude väčšine vodičov úplne postačovať. Najmä v bežnej premávke. Pri odpichoch z križovatiek má 3-valcový Garandland dostatok elánu. Až na diaľnici mu trocha dochádza dych.
Prevodovka neradí práve zamatovo, ale dôležitý je, že vás zbavuje nutnosti radenia. Ak sa vám nepáči jej mapa radenia, vstupovať môžete do deja krídelkami priamo na volante. Prípadne je tu režim Sport s ostrejšími reakciami na plyn. Lenže využívať ho príliš neradíme, pretože i keď sa prevodovka snaží držať otáčky na minime, pri stovke je to na osmičke necelých 1 900 otáčok, Grandland akosi nevie skryť svoju chuť po palive. Výrobca udáva 6,1 litra na 100 km, ale na tento údaj rovno zabudnite. V meste nie je problém atakovať 10-litrovú hranicu. A zázraky sa nedejú ani mimo neho. Palubný počítač ukazoval priemer za takmer 900 kilometrov 8,5 litra. Ten náš, ktorý zahŕňal mestskú premávku a tiež krátku diaľnicu a bežné okresky skončil na hodnote 8,2 litra. Volili by sme radšej manuál. Papierovo možno až tak nevyniká, ale v reálnej premávke by sa s ním dalo čosi ušetriť.
Nemecky tuhý
Charakteristikou podvozka sa Grandland dosť odlišuje od svojho francúzskeho súrodenca. Je o čosi tuhší, čo mu dáva v zákrutách potrebnú istotu. Tým síce prišiel o dávku plavnosti, ale napriek tomu vie slušne filtrovať nerovnosti. Pomáha aj pomerne vysoký profil pneumatík s rozmerom 255/55 R18. Hovoriť však o vodičskom aute by bolo trochu prehnané. Naznačuje to už prevod riadenia so staromódnymi troma otáčkami volantu, ktoré potrebujete na vychýlenie kolies z jednej do druhej krajnej polohy. Na druhej strane to ponúka citlivejšie ovládanie na nespevnených povrchoch. Tu sa však môže Grandland spoľahnúť len na väčšiu svetlú výšku (188 mm), pretože štvorkolka, aj to len elektrická, je výsadou podstatne drahšej plug-in hybridnej verzie.
Čítajte viac Opel Astra Sports Tourer: Nové kombi má ‘ostrý‘ štýl, väčší rázvor aj kuforNo ani Garndland 1,2 Turbo s automatom vo výbave GS Line nie je úplne lacný. Kde sú tie časy, keď v roku 2017 štartovala táto motorizácia na 21 390 eurách. Teraz si za ňu Opel pýta minimálne 29 490 eur. A naša výbava stála 32 190 eur aj to po zľave 2 900 eur. Opel v tom však nie je sám. Dražejú všetky autá. Za túto cenu ale dostanete slušne vybavené auto. V sérii je čierna strecha, 18-palcové disky, lesklé čierne dekorácie, infotainment s veľkými displejmi, športové pedále či dvojzónová klimatizácia. Je toho ale stále veľa, za čo si môžete priplatiť. Adaptívny tempomat, matrixové svetlá, vyhrievané sedadlá AGR, indukčná nabíjačka na telefóny či bezkľúčové otváranie a štartovanie je až výsadou najdrahšej výbavy Ultimate. S automatom za ňu dáte 35 990 eur.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Model | Opel Grandland 1,2 Turbo AT |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4 477 |
Šírka (mm) | 1 906 |
Výška (mm) | 1 609 |
Rázvor náprav (mm) | 2 675 |
Objem kufra (l) | 514 – 1 652 |
Objem nádrže (l) | 53 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 461 |
Technické údaje
Motor | 1,2 Turbo |
---|---|
Počet valcov/ventilov | 3/12 |
Zdvihový objem (ccm) | 1 199 |
Max. výkon (kW/ot.) | 96/5 500 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 230/1 750 |
Prevodovka | 8A |
0 – 100 km/h (s) | 10,3 |
Max. rýchlosť (km/h) | 188 |
Spotreba na 100 km WLTP (l) | 6,1 – 7,3 |
Spotreba na 100 km počas testu (l) | 8,2 |
Ceny
Základná cena | od 27 b490 € |
---|---|
Základná cena testovanej verzie | 32 190 € |
© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ