Test: BMW X4 xDrive20d – štýlové aj praktické

Tomáš Andrejčák | 18.06.2022 07:00
Stačí športovo ladenému prémiovému SUV-kupé z Mníchova 4-valcový diesel? A prečo nie. Jeho výkon začína tam, kde manistreamový konkurenti zväčša končia.
Vynovené X4 sa neubránilo novým spojeným... Foto: Ľuboš Pilc
BMW X4 - test 2022 Vynovené X4 sa neubránilo novým spojeným ľadvinkám. Dostalo tiež užšie svetlá a agresívnejší tvar nárazníka. Naša verzia s M paketom pôsobila ešte športovejšie.

Druhá generácia BMW X4 je tu s nami od roku 2017. Zadá sa, že recept X6 funguje stále veľmi dobre. A aby x-štvorka nestratila kondíciu, vlani jej v Mníchove naordinovali rozsiahly facelift. Práve modernizovaná verzia X4 sa nám dostala do rúk. I keď nie s motorom snov. Nešlo o žiaden 6-valec a už vôbec nie o ostrú verziu M40i. Naopak, pod kapotou nášho exmpláru xDrive20d priadol „rodinný“ naftový 4-valec 2,0 TwinPower Turbo, ktorý je pre X4 základom. Lenže navonok sa naša x-štvorka tvárila oveľa ambicióznejšie. Nielenže po facelifte získala väčšie ľadvinky, užšie svetlá, agresívnejšie nárazníky bez hmloviek, ale svoje urobil aj paket M Sport. Takže lákala 21-palcovými diskami, chrómovými segmentmi v maske, klavírnou čerňou v oblasti nárazníkov a okien, ale aj dvojicou „hranatých“ koncoviek výfukov. Dramatický charakter pridalo matné pozadie svetiel.

Dizajn s kompromismi

Celková silueta SUV-kupé sa nám ale zdá v porovnaní s predchodcom o čosi fádnejšia. Jednoducho cítiť, že dizajnéri sa snažili strechu udržať čo najvyššie, aby aj zadní cestujúci mali dostatok miesta nad hlavou. Potom im už ale neostalo veľa priestoru na „kreativitu“. Druhá generácia tak pôsobí o čosi robustnejšie a ťažkopádnejšie, hoci je ľahšia, na čom nič nezmenil ani facelift ani balík M Sport. Aj predné ľadvinky, ktoré majú teraz takmer štvorcový profil stratili čo-to z dynamiky. V histórii BMW mali buď jasne vertikálny alebo horizontálny tvar. Samozrejme, hodnotenie dizajnu je vždy subjektívne, ale X4 z roku 2014 malo podľa nás väčší šmrnc. To ale X4 rýchlo odpustíte, keď zistíte, že aj napriek športovej DNA je priam ideálnym rodinným autom.

Profil X4 už nie je taký elegantný ako v... Foto: Ľuboš Pilc
BMW X4 - test 2022 Profil X4 už nie je taký elegantný ako v minulosti. Dizajnéri sa totiž rozhodli udržať strechu čo najvyššie v prospech priestoru pre zadných cestujúcich.
BMW X4 - test 2022
BMW X4 - test 2022
+20BMW X4 - test 2022

Veď medzigeneračne X4 narástlo do dĺžky o 81 a do šírky o 37 mm. A čo je podstatné, na rázvore náprav s hodnotou 2 864 mm pribudlo viac ako päť centimetrov. Takže hneď po usadnutí za volant cítiť viac miesta. Atmosféra je dobre známa. Aj napriek modernizácii ostal X4 tradičný „bavorácky lejaut“. Nie je tu teda ešte zakrivený displej ako vo vynovenom BMW radu 3, ktoré je vlastne základom X3 aj X4. No zmien je požehnane. X4 má prakticky úplne novú palubnú dosku, pretože dostalo digitálny kokpit a tiež väčšiu obrazovku infotainmentu s uhlopriečkou až 12,3 palca. To všetko je prínos z hľadiska ponuky informácií, konektivity a ovládania, no zároveň sa spolu s tým muselo X4 vzdať analógových „budíkov“ a dokonca aj analógovej grafiky prístrojov. To nebude všetkým po chuti.

Kolesá s priemerom 21-palcov či dve hranaté... Foto: Ľuboš Pilc
BMW X4 - test 2022 Kolesá s priemerom 21-palcov či dve hranaté koncovky výfukov navodzujú „emkový“ charakter. Ale v tomto prípade je to iba hra.

Digitálny interiér

V Mníchove masívne presadzujú koncepciu stupníc, ktoré lemujú okraj displeja. Tým sa vytvoril priestor na zobrazenie navigácie a ďalších údajov, no odčítanie nie je také spontánne. Zmenšil sa aj panel klimatizácie, ale v dnešných časoch je dobré, že vôbec ostal. Nové sú aj dotykové plochy na stredovom tuneli, napríklad pre nastavenie jazdných režimov. Tak trochu mimo zorného poľa. Naopak, volič prevodovky ostal pôvodný. Podobne je to s masívnym volantom a vynikajúcimi sedadlami, v našom prípade športovými, s výsuvnou kolennou podporou. Každopádne, vynovený interiér pôsobí modernejšie. A je tiež veľmi praktický. Na prémiovú značku X4 prekvapí množstvom odkladacích priestorov vo dverách, v stredovej konzole či medzi sedadlami. To by sme nečakali. Podobne je to vzadu.

Zmeny v kabíne zasiahli najmä palubnú dosku,... Foto: Ľuboš Pilc
BMW X4 - test 2022 Zmeny v kabíne zasiahli najmä palubnú dosku, kde sa objavujú dva veľké displeje, nový panel klimatizácie a nové dotykové tlačidlá. Antracitový strop a anatomické sedadlá dívajú X4 športovejší nádych v porovnaní s X3.
BMW X4 - test 2022
BMW X4 - test 2022
+11BMW X4 - test 2022

Efekt zvýšenej strechy prináša priestorový bonus v podobe väčšej rezervy nad hlavou. V podstate sa X4 v tomto smere nelíši od klasickej X3. Zadné sedadlá majú veľkorysé rozmery a ponúkajú primeraný priestor na nohy, no nie extra veľký. Výhodou je možnosť nastavenia sklonu operadla, teda prvok, ktorý nebýva pravidlom. A kompromisy nemusíte robiť ani pri balení. X4 má nielen slušný 525-litrový kufor, len o 25 menej v porovnaní s X3, ale aj výborný prístup cez veľké elektricky ovládané veko s nožným senzorom. Spolu s vekom sa dvíha aj plató, takže nakladanie je naozaj hračkou. A potom je tu súmerný tvar batožinového priestoru. Po sklopení operadiel delených v pomere 40 : 20 : 40 získate dokonca vodorovnú ložnú plochu. Aj bez dvojitého dna. Celkový objem vzrastie na 1 430 litrov. No a skvelou správou sú dva háčiky na uchytenie tašiek. Čosi ako „simply clever“!

Štyri valce stačia

Pod prednou kapotou verzie xDrive20d pracuje naftový základ. Tento preplňovaný dvojliter ponúka 140 kW a krútiaci moment 400 Nm. Na športové SUV-kupé to nie je žiadna extra porcia, ale nedostatku dynamiky sa báť rozhodne nemusíte. Napokon, pri mainstreamových značkách je 140 kW často vrcholom. Spomeňme Škodu Kodiaq alebo VW Tiguan. Naftové X4 s hmotnosťou na hranici dvoch ton, tak zrýchľuje na stovku za slušných 7,9 sekundy. A elán nestráca ani pri vyššom tempe. Stále je tu rezerva na komfortné predbiehanie. Pomáha aj zamatový 8-stupňový automat, ktorý udržiava motor vždy v optimálnych otáčkach. Štvorvalec je dobre odhlučnený ale zvukovým prejavom príliš neočarí. Ak chcete viac, musíte zamieriť vyššie – k 6-valcovej X4 xDrive30d.

Naftový 4-valec 2,0 TwinPower Turbo s výkonom... Foto: Ľuboš Pilc
BMW X4 - test 2022 Naftový 4-valec 2,0 TwinPower Turbo s výkonom 140 kW vám síce nevykúzli úsmev na tvári, ale dynamike postačuje a poteší aj spotrebou pod sedem litrov na 100km.
BMW M4 Coupe 50 Jahre 1 Čítajte viac BMW M3/M4 50 Jahre: Narodeninová edícia hýri farbami

Rozhodne však oceníte, že sa svoje služby si naftové X4 nepýta veľa paliva. Napokon, pomáha 48V mild-hybridný štartér-generátor. Našťastie, bez výraznejšej rekuperácie, ktorá by vás obťažovala pri každom zložení nohy z plynu. Výrobcom udávaný priemer 5,7 litra síce nedosiahnete, ale my sme jazdili za priemerne 6,7 litra na 100 km, vrátane mesta aj diaľnice. No aj údaj palubného počítača za takmer 11 000 km s hodnotou 7,1 litra nafty na 100 km, je akceptovateľný, zvlášť ak mala novinárska X-štvorka za sebou iste neľahký život. V meste môže konzumácia paliva vyskočiť nad osem litrov, naopak na okreskách podleziete hlboko šesť litrovú spotrebu. Za volantom síce neprežijete omamné zrýchlenie 6-valca, ale nepochybne vás dostanú skvelé jazdné vlastnosti.

Jazdí ako kupé

Permanentná štvorkolka má obrovskú rezervu v pomere k výkonu motora. Takže X4 čosi ako preklz nepozná. A platí to vlastne o celom podvozku. V našom prípade športovom, doplnenom o spomínané 21-palcové disky obuté pneumatikami s profilom 245/40. Na ostré riadenie v zákrutách reaguje X4 takmer ako kupé a pod kontrolou má aj náklony. Samozrejme, odvrátenou stránkou je o čosi nižší komfort. Pruženie je tuhšie a nepomáhajú mu ani pneumatiky. Tie nebudú ideálne ani na nespevnených povrchoch. My by sme si preto X4, zvlášť s naftovým 4-valcom, dopriali radšej bez „emkových“ doplnkov a na bežných diskoch. I tak by malo X4 dosť štýlu, ale viac by sa priblížilo rodinnému autu na každodenné použitie. A ešte by ste ušetrili, pretože len exteriérový M paket zdvihne cenu o 4 000 eur.

Takýto parádny kufor by ste od X4 asi nečakali.... Foto: Ľuboš Pilc
BMW X4 - test 2022 Takýto parádny kufor by ste od X4 asi nečakali. Má nielen 525 litrov ale aj súmerný tvar a po sklopení operadiel ponúkne vodorovnú ložnú plochu.
BMW 3-Series -2022 Čítajte viac BMW 3: Vynovený bestseller preberá prvky i4 aj divízie M

Spolu s ďalšími doplnkami, ako úžasnými laserovými svetlami (1 240 €), rozšíreným asistentom parkovania (1 488 €), komfortnými prvkami balíka Business Class(2 406 €), diskami BMW Individual (3 286 €), head-up displejom (1 488 €) a mnohými ďalšími doplnkami vystrelila cena nakoniec na 81 610 eur. Pritom v základe stojí xDrive20d 59 610 eur aj s 8-stupňovým automatom. To nie je až také odstrašujúce pri dnešnom raste cien áut. Nad 50 000 eur sa totiž ľahko dostanete aj s dobre vybaveným Kodiaqom či Tiguanom. Najlepšou správou z testu ale je, že X4, aj napriek športovému strihu SUV-kupé, ostalo stále praktickým autom bez kompromisov, ktoré sa spájali s jeho predchádzajúcou generáciou.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Model BMW X4 Xdrive2éd
Dĺžka (mm) 4 751
Šírka (mm) 1 918
Výška (mm) 1 621
Rázvor náprav (mm) 2 841
Objem kufra (l) 525 – 1 430
Objem pal. nádrže (l) 68
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 915

Technické údaje

Motor 2,0d TwinPower Turbo
Počet valcov/ventilov 4/16
Zdvihový objem (ccm) 1 995
Max. výkon (kW/ot.) 140/-
Max. krút. moment (Nm/ot.) 400/-
Prevodovka 8A  
0 – 100 km/h (s) 7,9
Max. rýchlosť (km/h) 213
Spotreba na 100 km WLTP (l) 5,7
Spotreba na 100 km počas testu (l) 6,7
Spotreba na 100 km dlhodobá (l) 7,1

Ceny

Základná cena verzie 59 610 €
Cena testovaného auta 81 610 €

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ