V Rusku sa opäť 'veselo' predávajú západné autá! Mercedesy, Porsche aj Lexusy

Tomáš Andrejčák | 03.11.2022 06:00
Po tom, čo väčšina západných automobiliek začiatkom marca zastavila dovoz áut do Ruska, posvätili Rusi paralelný import. Z nelegálnych dodávok bez súhlasu výrobcu tak urobili legálne podnikanie.
Ruské spoločnosti opäť predávajú autá... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz - showroom Moskva Ruské spoločnosti opäť predávajú autá renomovaných európskych, japonských aj amerických automobiliek. To bez súhlasu výrobcu.

V Rusku sa po marcovom zastavení dovozu áut zo Západu a zastavení výroby áut v ruských automobilkách, ako reakcie na agresiu na Ukrajine, prudko prepadol automobilový trh. V apríli doslova skolaboval. V medziročnom porovnaní sa tam predalo o 84 % menej áut. Situácia sa síce medzi časom skonsolidovala, keďže AvtoVaz rozbehol výrobu starších modelov a uvoľneného trhu sa hneď chytili čínske automobilky, ale aj tak je nových áut v krajine málo. Uveďme, že v septembri sa predalo v Rusku len 44 398 nových vozidiel, čo je stále pokles o 60,4 %. Každé štvrté vozidlo pripadlo pritom na domácu značku Lada. Aby Rusko vyriešilo tragický nedostatok nových áut, použilo veľmi neštandardnú metódu.

V máji posvätilo šedý import, ktorému hovorí „paralelný dovoz“. Dekrétom 506 vláda jednoducho obmedzila možnosti vlastníkov a vykonávateľov autorských práva a duševného vlastníctva. To otvorilo bránu dovozu áut z tretích krajín bez súhlasu výrobcov. Takto sa do Ruska dostávajú cez tretie krajiny, ktoré na Rusko neuvalili sankcie, napríklad z Číny alebo z krajín združenia CIS, kde patria viaceré štáty bývalého Sovietskeho zväzu ako Kazachstan či Bielorusko, celkom nové západné autá. Dokonca aj úplne nové modely, ktoré sa v Rusku nepredávali ani pred vypuknutím konfliktu na Ukrajine.

Rusko - prístav vop Vladivostoku Čítajte viac Ruské prístavy na Východe kolabujú pod náporom áut. Šedý dovoz 'explodoval'

O ponuke áut, ktorá je teraz k dispozícii ruským zákazníkom, informovala agentúra Avtostat. Tak napríklad spoločnosť Klyuchavto Autoholding koncom októbra oznámila, že spúšťa pravidelné dodávky v rámci „paralelného dovozu“ nových áut amerických, európskych aj ázijských značiek. V súčasnosti má táto spoločnosť k dispozícii viac ako 4 000 vozidiel značiek Toyota, Lexus, Mazda, Suzuki, Mercedes, Porsche, BMW a Land Rover. Medzi úplné novinky patria Mercedes-Benz EQE 350, Mercedes-Benz EQV, Mazda Atenza, Mazda CX-4 či Toyota Avalon. Spoločnosť Pragmatika zas odštartovala predaj elektrického Volkswagenu ID.6.

hyundai Čítajte viac Rusko ako automobilová púšť? Predaj fabriky zvažuje už aj Hyundai!

Okrem toho sa do Ruska vracajú modely, ktoré už Rusi poznali, napríklad Toyota RAV4, Mazda CX-9 alebo Suzuki Vitara. V súčasnej situácii s tým západné automobilky nič neurobia. V Rusku mohutne rastie aj individuálny dovoz. Až o 43 %. Počet takto dovezených vozidiel prekonal hranicu 100 000 kusov. Autá sa dovážajú najmä z Japonska, teda s pravostranným riadením, a to všetkými možnými cestami. Do Ruska putujú na kamiónoch, po železnici aj po mori. Najviac ale práve lodnou dopravou, čím trpí hlavne prístav vo Vladivostoku.

Jednoducho, Rusi zháňajú autá, kde sa dá. Či sa ale podarí takýmto spôsobom vrátiť registrácie na úroveň pred vojnovým konfliktom, nie je vôbec isté. Nedostatok vozidiel totiž zvýšil ich ceny. Obrovský dopyt tiež v Rusku ženie vodu na mlyn podvodníkom. Množia sa prípady, keď zákazník zaplatí zálohu a nakoniec nedostane auto ani peniaze. No sú tu aj ďalšie obrovské riziká. Na autá zo šedého dovozu neplatí žiadna záruka, predajca negarantuje žiaden servis ani dodávku náhradných dielcov.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ