Šéf Škody Auto na Slovensku: Bez dotácií do elektromobility bude Slovensko outsiderom

Martin Domček, Pravda | 18.11.2022 16:00
hercog Foto:
Jaroslav Hercog, generálny riaditeľ Škody Auto Slovensko hovorí, že predpokladať cenový vývoj na trhu s novými autami je v súčasnosti takmer nemožné.
S riaditeľom Škoda Auto Slovensko Jaroslavom Hercogom sme sa rozprávali o prechode na elektromobilitu, novej norme Euro 7, novom dizajnovom jazyku automobilky, dlhých dodacích lehotách a aj o budúcnosti spaľovacích motorov.

Európska únia si stanovila pre rok 2030, respektíve 2035 z hľadiska šírenia elektromobility pomerne ambiciózne ciele. Napríklad teraz je v Európe približne 300 000 verejných nabíjacích miest, z toho polovica v dvoch štátoch. Podľa analytikov ich však v uvedenom čase budeme potrebovať približne 6,5 milióna. Sú podľa vás takéto ciele z hľadiska penetrácie trhu elektromobilmi a rozvoja nabíjacej infraštruktúry splniteľné?

Jedna vec sú politické proklamácie, druhou realita, ale faktom je, že prechod k elektromobilite je nezastaviteľný. Legislatívne rámce sú dané a rozvoj elektromobility sa bude v najbližších rokoch na Slovensku a aj v ostatných krajinách výrazne urýchľovať. Na to však Slovensko súčasným tempom príprav a politickej podpory nie je vôbec pripravené. A to ani ak zohľadním chystaný plán obnovy pre rozvoj nabíjacej infraštruktúry.

Pravdou je, že sa točíme trochu v kruhu. Pokiaľ nebudú nabíjačky, nebude možné nabíjať elektromobily, prevádzkovatelia nabíjacích sietí zas tvrdia, že je na trhu málo elektromobilov na to, aby ich začali rozširovať masovo a boli pritom aj rentabilní. V najbližších rokoch sa však tempo predaja elektrických áut výrazne zrýchli nástupom elektrickej modelovej ofenzívy a preto je potrebné aby prevádzkovatelia infraštruktúrnych projektov na to reagovali ich rozširovaním. Verejná a firemná nabíjacia infraštruktúra musí predchádzať nárastu počtu elektromobilov na cestách.

Čoraz viac šéfov automobiliek a expertov však tvrdí, že prechod na elektromobilitu je predčasný, príliš násilný a v súčasnej podobe neudržateľný…

My ako koncern Volkswagen a samozrejme aj značka Škoda Auto máme stratégiu prechodu k elektromobilite ako hlavný smer, aj keď sa prirodzene interne bavíme u niektorých značiek aj o iných alternatívach, napríklad o syntetických palivách. Prechod na batériové elektromobily pre naplnenie cieľov dekarbonizácie dopravy sa nám však v súčasnosti javí ako najefektívnejší a z pohľadu technológie najdostupnejší. My elektromobilite veríme a robíme všetko preto, aby sme postupne do roku 2035 boli schopní plynule prejsť na výrobu čisto elektrických áut. Uvedomujeme si, že je to veľmi ambiciózny cieľ.

V súčasnosti niektoré automobilky vyrábajú elektromobily, aj keď sú na nich stratové. Ako ste na tom vy?

Profitabilita elektromobilov sa postupne ich škálovaním zlepšuje. Otázkou je, ako na to bude vplývať z dlhodobejšieho hľadiska súčasná situácia, keď prudko rastú ceny energií, nerastných surovín a ďalších vstupov. Výroba elektromobilov však musí byť zisková, žiadna firma ich nebude vyrábať s tým, že na nich bude dlhodobo strácať.

Škoda Enyaq - test 2022 Čítajte viac Test: Škoda Enyaq iV 60 – menšej batérie sa nebojte. A ešte ušetríte

Niektorí experti tvrdia, že dotácie na elektromobily pomáhajú ich šíreniu, iní zas oponujú, že vďaka nim pretrvávajú veľmi vysoké ceny elektrických áut. Z vášho pohľadu má pravdu kto?

Ukázalo sa, že v krajinách, kde vlády pristúpili k programom na podporu predaja, rástol trhový podiel elektrických áut oveľa rýchlejšie. Vidno to napríklad u našich susedov v Rakúsku, ale k dotáciám pristupujú aj v elektromobilite menej rozvinuté krajiny, napríklad Rumunsko. Dotácie podľa mňa, minimálne v tejto úvodnej fáze, majú svoj zmysel. Ich úlohou je „nakopnúť“ celý tento segment a motivovať zákazníkov, aby hľadali k cestu k elektromobilom, ktoré ešte stále patria k relatívne drahším autám. Na Slovensku je trhový podiel elektromobilov niekde na úrovni 1,7 percenta, čo je aj v porovnaní s inými krajinami EÚ veľmi málo. Slovensko tak patrí spolu s Českou republikou na úplný chvost v predaji čisto elektrických vozidiel.

Sú teda dotácie potrebné?

Dotácie by určite pomohli toto číslo zvýšiť. Dlhodobo dotovať elektromobily nie je dobrá cesta, pretože s rastúcim počtom modelov bude ich cena klesať, v úvodne fáze sú však tieto dotácie veľmi dôležité. Dokážu totiž urýchliť a zjednodušiť prechod od jednej zásadnej technológie k ďalšej, ktorá je podstatne ekologickejšia. Nové technológie navyše budia u časti zákazníkov vždy nedôveru a takáto podpora, nech už je finančná alebo daňová by ju pomohla prekonať. Ukázala by totiž, že za perspektívne ich do budúcna považuje aj štát. A táto podpora vízie na ceste k zdravému znižovaniu uhlíkovej stopy tu jednoducho chýba.

Vy ste sa ako značka dokázali s elektromobilmi presadiť na slovenskom trhu najviac. Čím je to, že ste komerčne úspešnejší než niektoré iné značky, ktoré o elektromobilite „hovoria“ oveľa viac a dôraznejšie?

Škoda už dlhodobo patrí k lídrom nielen na slovenskom trhu, ale aj v celej strednej Európe. Máme tu silnú značku a širokú klientsku základňu, ktorá nám dôveruje a ktorá prijala náš prvý elektromobil Enyaq iV tým pádom ústretovo a veľmi pozitívne. Zároveň máme silnú pozíciu aj vo fleetovom segmente, kde na prvý elektromobil značky Škoda klienti vyslovene čakali, pretože mali pozitívnu skúsenosť s inými našimi modelmi a to isté očakávali aj od modelu Enyaq. A dôležité je pre nich aj dobre predajné a servisné pokrytie, ktoré na Slovensku nesporne máme. Dá sa povedať, že priaznivci elektromobility do istej miery čakali na to ako a s čím vstúpime do tohto segmentu. Musím však podotknúť, že Enyaq iV patrí aj v iných krajinách k veľmi obľúbeným elektromobilom.

Ako sa pozeráte na práve predstavený finálny návrh novej emisnej normy Euro7?

Osud malých áut ešte skôr, než prechod na elektromobilitu ovplyvní prijatie novej emisnej normy Euro 7 pre osobné vozidlá. Podľa práve zverejneného znenia spomínanej normy to vyzerá skôr tak, že v Európskej únii nakoniec predsa len zvíťazil zdravý rozum a bola schválená vo svojej miernejšej verzii. Vo svojej najprísnejšej podobe by totiž boli podmienky na prevádzku spaľovacích motorov tak náročné, že by aj v malých autách museli byť nasadené pomerne drahé a komplikované technológie, ktoré by zvýšili ich cenu tak, že by sa pre zákazníkov stali neatraktívnymi.

Jaroslav Hercog: "Podľa práve... Foto: Peter Frolo
hercog2 Jaroslav Hercog: "Podľa práve zverejneného znenia spomínanej normy to vyzerá skôr tak, že v Európskej únii nakoniec predsa len zvíťazil zdravý rozum.

Považujete plug-in hybridy za perspektívne? Aj na niektorých akciách vašej automobilky som totiž k nim zachytil pomerne výraznú skepsu vo vyjadreniach niektorých odborníkov.

Aktuálne máme vo svojom portfóliu dva plug-in hybridné modely – Superb iV a Octaviu iV. Z dlhodobého hľadiska si myslíme, že vývoj pôjde určite smerom k „čistým“ elektromobilom. Mať v aute dva pohony nie je až tak ekonomicky výhodné. Plug-in hybridy sú však veľmi dobré pre rozvinutie debaty o bezemisných technológiách a ako medzičlánok, kým sa dopracujeme k širokej infraštruktúre a rozšíreniu elektromobilov aj do nižších segmentov.

Je nesporné, že v rámci automobilizmu prichádza k zmene paradigmy. V rámci nej menia mnohé automobilky svoje stratégie, portfóliá a aj spôsob, akým sa pozerajú do najbližšej budúcnosti. Jednou z nich ste aj vy. Len nedávno ste predstavili nielen svoju stratégiu, ale aj zmenu vizuálnej identity. Mohli by ste o tom povedať viac?

Je pravdou, že automobilový priemysel prechádza veľkou transformáciou. Nejde pritom len o elektromobilitu, ale aj o digitalizáciu a elektronizáciu. Ani my nie sme výnimkou. Ako značka sme sa rozhodli nezostať bokom a urobiť rázny krok. Jeho súčasťou je zmena dizajnového smerovania, s ním súvisiaca zmena loga a samozrejme aj urýchlenie nástupu elektromobility. Aj kvôli nášmu rozširovaniu a lepšiemu povedomiu o značke na nových trhoch budeme menej využívať grafické logo, oveľa viac budeme pracovať s novým „slovným“ logom, ktoré je vizuálne naozaj vydarené. Je to súčasť zásadnej zmeny nášho dizajnového jazyka, ktorý sme nazvali „Modern Solid“. Ten bude určovať, ako budú vyzerať všetky naše nové modely.

A v čom sa teda odlišuje?

Budú preň charakteristické minimalistické a čisté línie, využívať sa bude menej hrán a ostrých uhlov, celkovo sa dizajn našich nových modelov zjednoduší a bude sa klásť dôraz na funkčnú jednoduchosť a autentickosť. Osloviť by mal zákazníkov, ktorí majú radi aktívny životný štýl a radi objavujú nové veci.

Škoda Vision 7S - 2022 Čítajte viac Škoda mení logo. Ide o najväčšiu zmenu za 30 rokov!

Súčasná doba je pre automobilky z rôznych dôvodov, napríklad kvôli nedostatku polovodičov, ruskej invázii na Ukrajinu, rastu cien energií a ďalších vstupov a s tým súvisiacou vysokou infláciou mimoriadne komplikovaná. Trúfali by ste si predikovať, ako to bude vplývať na ceny nových áut v budúcom roku?

Tak to by bolo asi na úrovni veštenia z kryštálovej gule. Stále chýbajú niektoré kľúčové komponenty a chýbať budú asi aj v priebehu budúceho roku, ceny niektorých vstupov rastú skokovo a je veľmi náročné akékoľvek logistické plánovanie. Aktuálne napríklad chýbajú v celej Európe logistické kapacity na prepravu už hotových vozidiel. Navyše nárast cien z posledného obdobia ešte stále nie je úplne premietnutý do cien produktov od našich subdodávateľov, takže odhadnúť ako sa bude vyvíjať cena áut v budúcom roku si v súčasnosti skutočne netrúfam. Môžem ale povedať, že v tomto roku ako značka už navyšovať ceny na Slovensku nebudeme.

A ako to vidíte s dodacími lehotami? Budú stále kvôli nedostatku komponentov rásť? Vedeli by ste napríklad povedať, ako dlho budú musieť zákazníci čakať na vaše modely? Už v súčasnosti sa totiž napríklad na Octavie čaká aj rok…

Pri našich modeloch v súčasnosti čakacie doby závisia aj od motorizácie, prevodovky a výbavy. Všeobecne sa pohybujú od troch do dvanástich mesiacov. Menšie modely vieme dodať rýchlejšie, približne do tých troch mesiacov. Na väčšie modely v súčasnosti naši klienti čakajú 6 až 12 mesiacov, na Octaviu je to skôr horná hranica uvedeného rozpätia. Veľmi nás tá situácia mrzí, klientom sa za ňu ospravedlňujeme a snažíme sa im ponúknuť aspoň cenové záruky. Podľa jednotlivých modelov cenu auta garantujeme do 12 až 15 mesiacov od jeho objednania klientom. Ak konkrétny model medzitým zdražie, v prípade, že ho mal už objednaný, dostane ho za cenu platnú v čase objednávky. A to je v dnešnej dobe už skôr výnimka.

Ak sa pozrieme na Škodu, tá je už tradične silnou fleetovou značkou, najmä vďaka Octavii. Neobávate sa kvôli nedostatku áut straty pozície v tomto dôležitom segmente?

Je pravdou, že Octavia má vo fleetovom segmente na slovenskom trhu unikátnu pozíciu a v našom portfóliu patrí už tradične k najpredávanejším modelom. Zákazníci si na ňu zvykli a sú aj naďalej loajálni k tomuto modelu, čo my vysoko oceňujeme. Fleetoví klienti model Octavia objednávajú s väčším časovým predstihom, pretože situáciu na trhu už poznajú a snažia sa tomu prispôsobiť. My sa im snažíme maximálne vychádzať v ústrety a veríme, že v priebehu budúceho roku sa nám situáciu s dostupnosťou modelu Octavia podarí stabilizovať.

Keď sa však pozrieme na ekonomické výsledky niektorých automobiliek, ktorým klesá predaj ale rastú zisky, nemôžem sa ubrániť dojmu, že situáciu zneužívajú na výrazné navyšovanie vlastnej marže na jednotlivých modeloch. Ako to vidíte vy?

Iných výrobcov by som nerád komentoval. Našou snahou je byť stále konkurencieschopní a zachovať to, čo je pre značku Škoda typické – dobrý pomer medzi cenou a hodnotou. Určite nechceme a ani nemôžeme prenášať zvýšené náklady na vstupoch lineárne priamo na zákazníka. Hľadáme úspory a efektivitu doma, ale cenovým nárastom do budúcna nezabránime. Pri našej pozícii na trhu si rozhodne nemôžeme dovoliť nejakú dramatickú zmenu cenovej politiky, prišli by sme tým o klientov.

Keďže elektromobily sú stále pomerne drahé, budete pokračovať aj s vývojom spaľovacích áut a hlavne nových spaľovacích motorov?

V prvom rade – chceli by sme priniesť na trh aj cenovo dostupnejšie elektromobily, preto zrýchľujeme ich vývoj. Preto do roku 2026 chceme predstaviť tri nové elektromobily. Dva z nich budú rozmerovo aj cenovo pod modelom Enyaq. Jedným z nich bude kompaktné SUV vo veľkosti modelu Karoq, druhým bude crossover, rozmerovo porovnateľný s modelom Kamiq. Tretím bude model, vychádzajúci z nedávno predstaveného konceptu Vision 7S.

A čo tie spaľovacie motory?

Samozrejme, pokračujeme aj s vývojom konvenčných spaľovacích modelov a motorov. V druhej polovici budúceho roka predstavíme napríklad následníka súčasného modelu Superb, ktorý sa bude vyrábať v Bratislave. V druhej polovici budúceho roka predstavíme aj druhú generáciu modelu Kodiaq. V priebehu budúceho roka príde aj k medzigeneračnému omladeniu modelov Kamiq a Scala. A neskončili sme ani s vylepšovaním spaľovacích motorov a technológií, budeme v tom pokračovať aj naďalej. Už dnes máme vylepšený motor 1.5 TSI EVO II, ktorý sme len nedávno nasadili napríklad do nového modelu Karoq.

Sme v poslednom kvartáli roku 2022, je už pomaly čas hodnotiť ho ako celok. Aký teda bol v predaji áut a čo očakávate od budúceho roka?

Vzhľadom na komplikácie, ktoré tento rok automobilový trh sprevádzali nielen na Slovensku, ale prakticky na celom svete predpokladám, že z hľadiska predaja nových áut bude rok 2022 na Slovensku o niečo málo lepši ako predošlý rok s celkovými registráciami nových áut niekde okolo hranice 80 tisíc. Z hľadiska budúceho roka chcem zostať optimistom a verím, že problémy so zásobovaním už nebudú až tak markantné. To by malo napomôcť vydodať zákazníkom vysoké množstvo nevybavených objednávok, ktoré máme v knihách. Zároveň však vidíme, že recesia nám doslova „klope na dvere“, takže je ťažké predikovať, čo sa z pohľadu ekonomiky a kúpnej sily na trhu nielen predaja áut bude diať naozaj.

generálny riaditeľ spoločnosti Škoda Auto... Foto: Peter Frolo
Jaroslav Hercog generálny riaditeľ spoločnosti Škoda Auto Slovensko

Pracuje pre značku ŠKODA už viac než 20 rokov. Štyri roky riadil expanziu značky na 22 západoeurópskych trhoch. Pred dvoma rokmi sa stal novým konateľom spoločnosti ŠKODA AUTO Slovensko a prebral zodpovednosť za vedenie predajných, marketingových a popredajných služieb.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ