Trabant: 'BMW Východu' má 65. Sám tvorca ho neznášal
Po rozdelení Nemecka zostali vo východnej časti krajiny vojnou ťažko poškodené závody automobiliek Audi a Horch. Po čiastočnej rekonštrukcii slúžili aspoň na opravy vozidiel ruskej vojenskej správy. No už v roku 1946, keď došlo k znárodneniu, spustili vo Zwickau produkciu predvojnových modelov DKW F8 a neskôr IFA F9. Komunistický režim NDR však začal pracovať aj na novom modeli. Vývojom projektu s kódovým označením P50, kde P znamenalo plast a číslica 50 približný objem motora, bol poverený šéfkonštruktér Werner Lang. Malo ísť o lacný ľudový automobil, čosi ako Volkswagen Východu. Aby aj východní Nemci mohli dostať svoje „ľudové vozidlo“. Ako vzor mal poslúžiť západonemecký model Lloyd LP 300, ktorý sa vyrábal v Brémach začiatkom 50. rokov. Opláštenie karosérie mal z preglejky potiahnutej umelou kožou. Práve jeho parametre poslúžili pri plánovaní Trabanta.
Ani jeho konštruktér ho nemal rád
Samotný konštruktér nebol ale zo zadania vôbec nadšený. Až po páde železnej opony priznal, že ak by si mohol v tom čase vybrať, vôbec by sa do tejto práce nepustil. Pôvodne bol totiž autorom luxusnej 6-valcovej limuzíny Sachsenring P240, takže automobil pre masy preň nepredstavoval takmer utrpenie. Bolo to akoby ste konštruktérovi raketoplánu zadali stavbu rogala. Lenže v dobe politických procesov sa príkazy strany neodmietali. Prvý prototyp bol postavený v Karl-Marx-Stadte už v roku 1954. Ale na premiéru si sériová novinka musela ešte zopár kokov počkať.
Objavila sa pod označením P50 až v roku 1957 na Lipskom veľtrhu. Presne 7. novembra. Samozrejme, termín nebol zvolený náhodne. Strana ním oslávila 40. výročie Veľkej októbrovej revolúcie. Názov si Trabant vyslúžil v podnikovej ankete. Víťazný návrh pochádzal z nemeckého slova „trabant“, čo znamená v preklade satelit. To bolo priam perfektné, keďže Sovietsky zväz len mesiac predtým vypustil do vesmíru prvú umelú družicu Sputnik 1. Bol však prínosom k technickému pokroku aj nemecký Trabant?
Pravdu povediac, s vesmírnym programom nemal „Trabi“ nič spoločné. No napriek jednoduchej konštrukcii mu nebolo možné uprieť aj niektoré pokrokové riešenia. Bol napríklad prvým veľkosériovo vyrábaným automobilom s plastovou karosériou. Duroplast, vytvorený z odpadu bavlny a syntetickej živice, odstránil problémy s povojnovým nedostatkom ocele a zároveň koróziu. Navyše, plech zo Sovietskeho zväzu sa i tak neosvedčil. Hrdzavý bol už v čase, keď ho doviezli. Zato bavlneného odpadu zo ZSS bolo až-až a za pár drobných. Rovnako moderný bol predný náhon, ktorý nebola schopná doviesť na výrobné linky ani česká Škoda a to až do príchodu Favorita koncom osemdesiatych rokov. V Zwickau s ním už ale mali skúsenosti vďaka modelu AWZ P70.
Zastaraný od začiatku
Na Trabante bolo mnoho iných vecí, ktoré pochádzali z predchádzajúcej výroby. Napríklad dvojtaktný vzduchom chladený dvojvalec konštrukcie DKW s objemom 499 ccm a výkonom 13,2 kW. Takže už v čase vzniku bol beznádejne zastaraný. Na druhej strane vyžadoval minimálnu údržbu a znížil výdavky na vývoj. Trabant s dvojdverovou karosériou mal na dĺžku 3 361, na šírku 1 493 a na výšku 1 465 mm. Rázvor náprav bol komických 2 020 mm. Nízka hmotnosť, dnes nepredstaviteľných 620 kg, mu umožňovala dosiahnuť maximálnu rýchlosť 90 km/h.
Výroba sa rozbehla v roku 1958. O Trabant bol hneď od počiatku obrovský záujem, keďže išlo o najlacnejšie auto Východu a vlastne jedno z mála dostupných áut na trhu. Obmedzená kapacita v Zwickau ho ale nedokázala uspokojiť. Problémom sa stal práve Duroplast, ktorý brzdil výrobu. Zatiaľ čo v iných automobilkách vychádzali spod lisov tucty kovových častí, vo výrobni Trabantu museli zakaždým dlho čakať, kým umelé plast správne vytvrdol. Za prvé dva roky zišlo z liniek len okolo 2 000 vozidiel. Na nový „Trabi“ preto čakali občania NDR v poradovníkoch aj niekoľko rokov. Medzitým došlo k viacerým inováciám. V roku 1961 prišiel Trabant P50/1 s výkonom zvýšeným na 14,7 kW a príplatkovou dvojfarebnou karosériou a v roku 1960 aj praktické kombi s krídlovými zadnými dverami a karosériou predĺženou na 3 400 milimetrov.
V roku 1962 v Zwickau zmodernizovali interiér. Trabant tiež dostal lepšie sedadlá a konečne kúrenie. Výkon stúpol vďaka zväčšeniu objemu motora (600 ccm) na 16,9 kW. Aj preto došlo k zmene označenia na P60. Tento model bol prvý, ktorý sa začal dovážať aj do bývalého Československa a o záujemcov nemal núdzu. Tam ale inovácie končili. V Zwickau už totiž pracovali na radikálne modernizovanom type T601. Posledné kusy prvej generácie zišli z liniek v roku 1964, kombi vydržalo len o rok dlhšie. Novinka mala premiéru opäť v Lipsku.
Čítajte viac Najdrahší Trabant je na predaj. Akoby práve zišiel z linkyViacej hrán, no starý motor
Šesťstojednotka mala na prvý pohľad hranatejšie tvary. Nešlo ale len o snahu vyhovieť móde. Počas výroby modelov P50/P60 sa totiž zistilo, že oblé línie spôsobujú deformáciu použitého Duroplastu. Kombi Universal štartovalo súbežne so sedanom a jeho zadné dvere sa vyklápali nahor. Objem motora sa síce nezmenil, ale úpravou spaľovacieho priestoru a kanálov vzrástol výkon na 19,1 kW. Takže „Trabi“ uháňal až 110-kilometrovou rýchlosťou. Podvozok ostal verný nezávislému zaveseniu a priečnym listovým perám. O tlmenie sa starali teleskopické tlmiče a o deceleráciu jednoduché jednookruhové bubnové brzdy.
Ani nový Trabant sa ale nezbavil nerestí. Dymiaci dvojtakt spaľujúci benzín s olejom dával o sebe vedieť ešte skôr, než ste Trabant zbadali vychádzať zo vzdialenej zákruty. Interiér ponúkal pramálo miesta, nulový komfort a radenie pákou pod palubnou doskou patrilo v tom čase takmer do automobilového praveku. O bezpečnosti radšej ani nehovorme. S koróziu to tiež nebolo ideálne. Duroplast síce nehrdzavel, zato všetko, čo bolo na Trabante z kovu, napríklad rám, áno. Na jeho popularite mu to však neubralo. V sedemdesiatych rokoch stál Trabant 601 36 500 korún a kombi len o 2 000 korún viac. Za najlacnejšiu Škodu 105 S alebo Wartburg ste pritom zaplatili až 56 000 korún.
Trabant bol tiež neuveriteľne jednoduchý, takže prípadné opravy zvládli majitelia v garáži alebo pokojne na parkovisku. Výmena motora netrvala „machrom“ viac ako hodinu. A bolo tu tiež pramálo vecí, o ktoré ste sa museli starať. Chladenie vzduchom odbúralo nutnosť dolievať chladiacu kvapalinu. A olej? Ten stačilo priliať rovno do benzínu pri tankovaní. V prípade, že bol na čerpacej stanici stojan s vtedy bežným benzínom Mix, ani to. Spádová palivová sústava s nádržou nad motorom sa zas zaobišla bez palivového čerpadla. Takže Trabant si vyžadoval minimálnu údržbu.
Štvortakt až v roku 1990
V Zwickau si ale dobre uvedomovali morálnu zastaranosť. Už v polovici šesťdesiatych rokov preto pracovali na nových projektoch Trabant 603 či 610. Tie už mali oceľovou karosériu a štvortaktný motor. Experimentovalo sa s motorom zo Škody 1000 MB a dokonca s modelmi poháňanými Wankelovým motorom, na ktorý zakúpila automobilka licenciu od západonemeckého NSU. Vzniklo celkom šesť prototypov, no v roku 1968 sa práce zastavili. Projekt 603 sa dokonca úplne stratil. Werner Lang upodozrieval až do svojej smrti v roku 2013 východonemeckú vládu z tajného predaja plánov Volkswagenu. Podoba s Golfom, ktorý prišiel až o sedem rokov neskôr, nebola podľa neho náhodná.
Nádeje na príchod nového modelu a investované prostriedky do spomínaných projektov zároveň znamenali stagnáciu Trabantu 601. Od roku 1964 sa na ňom naozaj veľa nezmenilo, pritom sa vyrábal až do roku 1990. V osemdesiatych rokoch stihol ešte dostať dvojokruhové hydraulické brzdy, 12-voltovú elektroinštaláciu, vinuté pružiny či automatickú spojku Hycomat, ale na jeho podstate to nič nemenilo. Do vtedajšieho Československa sa doviezlo okolo 130 000 kusov. Sen konštruktérov o štvortaktnom motore sa naplnil až 33 rokov po spustení výroby. Pod kapotou Trabantu zakotvil litrový 4-valec od Volkswagenu. To však už bolo realitou zjednotenie Nemecka a na obzore zánik výroby modelu, ktorý nedokázal konkurovať západnej produkcii.
Východní Nemci dali radšej prednosť ojazdeným, ale modernejším autám zo Západu. Netrvalo dlho a s poradovým číslom 3 096 099 zišiel z výrobných liniek v apríli roku 1991 posledný kus. Podobný osud mal aj luxusnejší Wartburg. Kuriozitou ale je, že ešte na jeseň v roku 1995, teda štyri roky po oficiálnom ukončení výroby, vznikla špeciálna, bohato vybavená verzia 4-taktného Trabantu 444. Nebol však o ňu záujem a tak putovala z Nemecka do Poľska, potom do Turecka a odtiaľ späť do Zwickau. O jej osude nie je nič známe.
Príbeh sa možno neskončil
Príbeh Trabantu sa však možno ešte celkom neskončil. O oprášenie legendy sa totiž v roku 2007 postarala nemecká spoločnosť Herpa, známa výrobou modelov áut. Tá kúpila práva na značku Trabant a na autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom vystavila návrh dizajnu „new Trabi“. Ako inak, v mierke 1:10. Vyvolala búrlivú reakciu. Čuduj sa svete, pozitívnu. Nostalgia Nemcov za týmto socialistickým modelom prevalcovala spomienky na útrapy honeckerovskej epochy stráženej štátnou Stasi. Aby však Herpa zbavila Trabant nánosov komunistickej minulosti a imidžu dvojtaktného ekologického strašiaka, plánovala ho vzkriesiť ako elektromobil. Na tie časy naozaj odvážne.
O dizajn sa postaral Nils Poschwatta, ktorý predtým pracoval pre Volkswagen na novodobej generácii VW Beetle. V roku 2009 vznikol dokonca funkčný koncept s dĺžkou 3 950 mm, o 400 mm dlhší ako bakelitový originál, a elektromotorom s výkonom 47 kilowattov. Nový Trabant s označením nT mal mať vďaka li-ion batérii dojazd do vzdialenosti približne 160 km a cenu 20 000 eur. Všetko vyzeralo sľubne. No do deja zasiahla finančná kríza. Herpe sa nakoniec nepodarilo získať pre projekt silného investora, hoci spočiatku mala až 100 záujemcov. Celý zámer tak putoval do zásuvky. A ostal v nej viac ako desať rokov.
Čítajte viac Koľko stáli autá za 'socíku'? Pozrite si cenník Mototechny z roku 1978Úplne stratený však byť nemusí. Naznačuje to informácia, že spoločnosť Herpa si v roku 2020 predĺžila licenciu na používanie značky Trabant. Je tu síce ďalšia kríza, no elektromobilov sa rozhodne netýka. Trabantu nT by teda fúkal do plachiet rastúci záujem o batériové vozidlá a štedré dotácie viacerých krajín na nákup elektromobilov. Kým v roku 2007 bola idea elektrického Trabanta tak trochu „bláznovstvom“, hoci až 93 % opýtaných návštevníkov IAA vo Frankfurte reagovalo na jeho návrat kladne, dnes by už z radu až tak nevytŕčal. A to ani cenou, ktorá sa zdala v tom čase extrémna.
Otázkou ostáva, či Trabant ešte stále vyvoláva takú nostalgiu a či nie je len regionálnou spomienkou Nemcov, navyše na časy totalitnej NDR. Prirovnávať totiž Trabant k Fiatu 500, VW Beetle, Mini či Citroënu 2CV nie je celkom na mieste. Kým tieto lacné autá motorizovali povojnovú Európu plnú entuziazmu, dymiaci Trabant bol iba symbolom neschopnosti komunistického režimu. Je to produkt smutnej doby rozdeleného Nemecka a tak aj vyzerá. Niet divu, že ani sám jeho konštruktér ho nemal v láske.
Trabant v čase
1957 | 7. októbra štart výroby nultej série P50 pri príležitosti 40. výročia VOSR |
---|---|
1958 | 10. júla výroba typu P50 (Trabant 500) s výkonom 18 koní |
1959 | P50/1 zvýšenie výkonu na 20 koní |
1960 | trojdverové kombi Universal typ P50/1 |
1961 | kempingová verzia kombi Universal de Lux so skladacou strechou |
1962 | P50/2 dostal štvorstupňovú prevodovku. Typ P60 s výkonom 23 koní |
1964 | P601 (Trabant 601) s novou karosériou, technicky spriaznený s P60 |
1965 | premiéra verzie P601 Combi. Typ P601H mal hydraulicky ovládanú samočinnú spojku Hycomat |
1966 | policajná a vojenská verzia, neskôr aj variant pre lesníkov |
1968 | výkon motora vzrástol na 26 koní, max. rýchlosť na 108 km/h |
1973 | 22. novembra zišiel z liniek miliónty exemplár |
1978 | otvorená civilná verzia Tramp |
1980 | dvojokruhové hydraulické brzdy a elektrický ostrekovač čelného skla |
1983 | 12-voltová elektroinštalácia |
1985 | elektronické zapaľovanie |
1988 | od apríla zadná náprava s vinutými pružinami, bezpečnostné čelné sklo |
1990 | od 21. marca Trabant 1.1 (následník 601) so zážihovým štvorvalcom z Volkswagenu Polo s výkonom 29 kW |
1991 | 30. apríla opúšťa výrobnú linku posledný Trabant s poradovým číslom 3 096 099. |
Vtipy o Trabantoch
„Koľko robotníkov treba na výrobu Trabanta? Dvoch – jeden skladá, druhý lepí.“
„Prečo sa Trabantu hovorí aj Luther? Pretože, tak ako Luther, aj on môže povedať: Stojím tu, nemôžem inak.“
„Porovnávanie v aerodynamickom tuneli – Trabant skončil na druhom mieste. Víťazom sa stala skriňa.“
© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ