Test: Renault Mégane E-Tech EV60– jazdí ako hothatch, ale nie bez chýb

Tomáš Andrejčák | 03.12.2022 07:00
Zabudnite na starý Mégane. Ten nový je celkom iné auto. Má iný dizajn, iný pohon aj inú cenu. Kým najdrahšia verzia klasického hatchbacku končí na 26 300 eurách, tento štartuje na 45 200 eurách. To ale znamená, že bude musieť loviť v iných vodách. Tradiční zákazníci naň mať nebudú.
Mégane E-Tech má veľmi zvláštne proporcie.... Foto: PILC LUBOS
Renault Megane - test 2022 Mégane E-Tech má veľmi zvláštne proporcie. Pontón vysoký ako na SUV, ale zato nizučkú kabínu. Je prvým modelom Renaultu s novým logom. Efektné zlaté dekorácie v nárazníku majú evokovať monoposty F1.

Renault je v elektrifikácii doslova priekopníkom. Spomeňme len jeho Zoe, s ktorým dokázal už pred rokmi poriadne rozčeriť elektrické vody. Lenže až teraz prichádza s prelomovým elektromobilom, postaveným na novej, výlučne elektrickej platforme CMF-EV. Nový Mégane E-Tech Electric to dáva jasne najavo radikálnou zmenou charakteru. Až je čudné, že Renault vôbec lipol na názve Mégane. S tým predošlým nemá totiž nič spoločné. Snáď až na to, že ide o hatchback. No ani to nie je celkom jednoznačné, pretože s novými proporciami nezapadá do klasickej schémy. Skôr pôsobí, akoby Renault najprv vyvíjal SUV a na poslednú chvíľu si to rozmyslel. A keďže rozpočet už nepustil, na hotový masívny pontón nasadil ultranízku kabínu.

renault motor Čítajte viac Renault bude vyrábať spaľovacie motory už len s Číňanmi. Vytvoria megapodnik

Zvláštny dizajn v kompaktnom balení

To ale nie je kritika. Dizajn je jednoznačne vydarený. Na ceste E-Tech len ťažko prehliadnete. Má v sebe čosi futuristické aj športové. Predná maska sa hlási k Renaultu novým logom a novou interpretáciou bumerangových denných diód. Adaptívne svetlá LED Pure Vision sú asi najtenšie aké sme kedy videli. Svalnaté boky odľahčujú parádne 20-palcové disky, chrómový lem okien aj čierna strecha verzie Iconic. Efekt kupé podporujú maskované kľučky zadných dverí. Vzadu má Mégane E-Tech uzučkú diódovú lištu a brilantnú grafiku svetiel s neskutočne jemnou štruktúrou, ktorú by sme očakávali na nejakom koncepte. Ale toto je sériové auto. Súčasťou najvyššej výbavy Iconic sú aj zlaté dekorácie v nárazníkoch, evokujúce svet F1. Možno trochu odvážne, ale extrémne zaujímavé.

Nebýva to zvykom, ale nový elektrický Mégane... Foto: PILC LUBOS
Renault Megane - test 2022 Nebýva to zvykom, ale nový elektrický Mégane E-Tech je o 160 mm kratší ako jeho predchodca. Naopak, rázvor náprav narástol o 16 mm. Obrovské 20-palcové kolesá sú umiestnené v rohoch karosérie.
Renault Megane - test 2022
Renault Megane - test 2022
+18Renault Megane - test 2022

Prekvapením je, že elektrický Mégane je kratší ako jeho predchodca. Nehovoríme pritom o nejakej malej korekcii. Na dĺžke 4 200 mm ubudlo až 160 mm. Zato rázvor náprav s hodnotou 2 685 mm si polepšil o 16 mm. Lenže sú tu aj väčšie kolesá a podblatníky, takže priestorové zázraky sme od Mégane nečakali. Tento odhad sa potvrdil. Ale ešte skôr ako nastúpime, spomeňme výsuvné kľučky dverí. Tie sú efektné a reagujú na priblíženie. Ak však stojíte pri aute dlhšie, zasunú sa späť. To by nevadilo, ale Mégane E-Tech nemá klasický dotykový senzor. Preto musíte buď vytiahnuť kartu alebo kľučku vysunúť manuálne odklopení malého krytu, čo je dosť nezvyklé. Kabína vás ale rozhodne prekvapí. Najmä prémiový spracovaním. Dizajnéri odviedli skvelú prácu. Výber materiálov, vrátane pravého dreva, ich zladenie, to všetko prekonáva starý Mégane na prvý pohľad.

Aj vzadu má Mégane E-Tech široký postoj. Svedčí... Foto: PILC LUBOS
Renault Megane - test 2022 Aj vzadu má Mégane E-Tech široký postoj. Svedčí mu aj jemná grafika prepojených svetiel.

Za volantom ako v RS

Priestorom ale neočarí. Vpredu je to fajn, no na zadných sedadlách veru veľa miesta nenájdete. Rezerva nad hlavou je zredukovaná, pretože zadné sedáky sú umiestnené výrazne vyššie a nohy zas trpia tým, že chodidlá sa nedajú zasunúť pod predné sedadlá. Čakali sme viac od auta, ktoré má v podlahe jednu z najužších batérií na trhu s výšku len 110 mm. Vpredu je to výrazne lepšie. Nielen priestorovo. Za volantom sa budete cítiť takmer ako v Mégane RS. Kokpit je útulný, sedadlá fantastické a skosený volant ako vystrihnutý zo športového kupé. Len škoda, že posuvná lakťová opierka nemá poriadnu aretáciu. Táto nátura podporená nízkou kabínou si ale vypýtala daň. Z Mégane E-Tech je príšerne zlý výhľad a to všetkými smermi.

Interiér je spracovaný vyslovene prémiovo.... Foto: PILC LUBOS
Renault Megane - test 2022 Interiér je spracovaný vyslovene prémiovo. Nájdete tu len kvalitné materiály. Dizajn prepojených displejov sa odvoláva na staršie Renaultu z prelomu sedemdesiatych a osemdesiatych rokov.
Renault Megane - test 2022
Renault Megane - test 2022
+24Renault Megane - test 2022

Vpredu odkrajujú zo zorného poľa extrémne masívne stĺpiky aj trojuholníkové plastové výplne bočných okien. Keď sa k tomu pridá pravé spätné zrkadlo splývajúce s touto výplňou, nebudete tušiť ani o kamióne. Ešte horšie je to vzadu. Priezor nízkeho okna stačí len tak-tak aby ste mali prehľad o dianí za vami, lenže kryt kabeláže vedúcej k tretiemu brzdovému svetlu vytvára ďalšiu prekážku presne v mieste, kde ju nechcete. Digitálne spätné zrkadlo nie je riešením pre každého a navyše je len súčasťou príplatkového paketu aj v najvyššej výbave Iconic. To by bolo sympatické možno v prípade pravoverného hothatchu, ale nie na rodinnom hatchbacku pre každý deň, s ktorým strávite v meste 90 % času.

Na zadných sedadlách veľa miesta nenájdete. Pri... Foto: PILC LUBOS
Renault Megane - test 2022 Na zadných sedadlách veľa miesta nenájdete. Pri elektromobiloch je to skôr výnimka. Zväčša v priestore nad konvenčnými autami excelujú

Kufrom neočarí, displejmi áno

Batožinový priestor nie je tiež bez výhrad. Nevadí, že nemá elektrické ovládanie veka, ale čakali by sme , že po odistení elektrickým spínačom bude veko kde chytiť. Nič také tu nie je. Jediným riešením je otvoriť piate dvere potiahnutím za spodnú hranu, takže v zlom počasí sa zašpiníte. Mégan E-Tech má tiež vysokú nakladaciu hranu, ktorá prospieva tuhosti karosérie, ale nie úžitkovým vlastnostiam. Samotný kufor má objem 389 litrov, čo je o 14 menej v porovnaní s odchádzajúcou generáciou. Pochvalu si však zaslúži, že pod dnom kufra nájdete ešte schránku na nabíjacie káble. Keďže však Mégane E-Tech nemá dvojitú podlahu, po sklopení operadiel, dlených v pomere 2 : 3, vzniká veľký schod, ktorá nie je čím „zaplátať“.

Kufor má 389 litrov a je veľmi hlboký. To ale... Foto: PILC LUBOS
Renault Megane - test 2022 Kufor má 389 litrov a je veľmi hlboký. To ale znamená aj vysokú nakladaciu hranu.

Veľký pokrok si všimnete v infotainmente OpenR Link s dvojicou obrazoviek. Prístrojový panel má 12,3-palca a veľký centrálny „tablet“ s uhlopriečkou 12 – palcov. To platí ale len pre úroveň Iconic, základom je totiž menší 9-palcový dotykový displej. Vyzerá to fantasticky, keďže obrazovky sú prekryté spoločným sklom. Usporiadanie v tvare ležatého a obráteného písmena L evokuje slávne luxusné Renaulty zo sedemdesiatych rokov, napríklad Renault 30. Brilantné je zobrazenie aj reakcie na dotyk. Na výber máte viacero zobrazení, každé je presvedčivé vďaka peknej grafike a vysokému kontrastu. Nechýbajú virtuálne budíky či digitálne zobrazenie rýchlosti v športovom móde.

Displeje majú brilantnú grafiku. Ten dotykový... Foto: PILC LUBOS
Renault Megane - test 2022 Displeje majú brilantnú grafiku. Ten dotykový poteší aj rýchlymi reakciami.

Ak neholdujete dotykovému displeju Mégan E-Tech poteší aspoň lištou s hardvérovými tlačidlami pre reguláciu teploty. Digitalizácia zároveň vytvorila dostatok miesta pre odkladacie priestory v „plávajúcej“ stredovej konzole, či pod ňou, vrátane indukčnej nabíjačky na smartfóny. Máme tu ale aj ergonomické chybičky. Mégane E-Tech priam šokuje kumuláciou ovládačov na pravej strane stĺpika riadenia. Nachádza sa tu páčka voliča „prevodovky“, klasická páčka ovládania stieračov a ešte k tomu páčka ovládačov audiosystému. Na pravej strane tiež nájdete ovládač rekuperácie a tlačidlo jazdných režimov. Pôsobí to dosť chaoticky. Kým si zvyknete, pár krát si namiesto polohy D pre jazdu vpred zapnete stierače. Tlačidlo udržiavania v jazdnom prúde sa zas doslova skrýva na palubnej doske vľavo od volantu.

Silný a agilný

Renault ponúka Mégane E-Tech s dvoma kapacitami akumulátor (40, 60 kWh) a v dvoch výkonových verziách (96, 160 kW). U nás si ale s výberom lámať hlavu nemusíte. V cenníku nájdete len výkonnejšiu verziu s vyšším výkonom. Aj preto má označenie EV60 220k. Automobilka uprednostnila koncepciu všetko vpredu, takže poháňané sú predná kolesá. Výkon 160 kW a krútiaci moment 300 Nm zo synchrónneho elektromotora je vskutku impozantný, najmä ak si uvedomíte, že Mégane E-Tech, hoci nie je žiadnou ľahkou váhou, má na pomery elektromobilov relatívne nízku hmotnosť 1 711 kg, o 100 nižšiu ako napríklad VW ID.3 a o 300 menej ako Enyaq iV 60. Buďte si istý, že na dynamiku sa sťažovať nebudete. Zrýchlenie z miesta aj pružnosť sú pôsobivé. Päťdesiatku máte na tachometri za 3,5 sekundy a stovku za 7,5.

Celý elektrický pohon je situovaný pod prednou... Foto: PILC LUBOS
Renault Megane - test 2022 Celý elektrický pohon je situovaný pod prednou kapotou. Synchrónny elektromotor má 160 kW a 300 Nm. S dynamikou budete nepochybne spokojný.

Pritom Mégane E-Tech ponúka plynulý rozjazd bez „kopancov“ typických pre niektoré elektromobily. Ani pri vyšších rýchlostiach nemá problém so zrýchlením. Teda až na limit 160 km/h, kedy zasiahne obmedzovač. Na to sme si už ale pri „električkách“ zvykli. Viac výkonu by Mégane E-Tech asi ani nezvládol, pretože predné kolesá majú čo robiť aby aj ten súčasný preniesli na asfalt. Škoda, že Renault neuprednostnil zadný náhon. Ale vidieť, že E-Tech ťaží zo športových skúseností niekdajšej divízie RS. Trakčná kontrola a vektorovanie hnacieho momentu fungujú perfektne. K tomu všetkému pridáva E-Tech vskutku bravúrne vyladený podvozok. Toto je elektromobil, s ktorým si dokážete užiť jazdu. Náklony karosérie sú minimálne a stopu drží perfektne. Bez toho aby z vás tuhé pruženie vytriaslo dušu. Naopak, podvozok je prekvapivo poddajný.

Dojazdom v zime neohúri

Extrémne ostré riadenie, s len dvoma otáčkami volantu, vás doslova láka „vymetať“ zákruty. Len škoda, že kladie príliš malý odpor. K tomu všetkému pridáva Mégane E-Tech prémiový komfort. Filtrácia nerovností je jednoducho perfektná a ticho na palube v štýle First Class. Renaultu sa podarilo fantasticky odfiltrovať hluk podvozka a aj ten aerodynamický. Tak ako to ale pri elektromobiloch býva, zábava nemusí trvať dlho. Naša spotreba sa pohybovala okolo 23 kWh na 100 km (s tepelným čerpadlom), takže palubný počítač nám ani raz nesľuboval viac ako 300 km dojazdu, hoci podľa oficiálnych údajov to má byť 16,1 kWh a 450 km. Jazdili sme ale v chladnom počasí. Odhadnúť reálny priemer si po jednom zimnom týždni netrúfame. Máme ale inú skúsenosť.

Parádne 20-placové disky sú obuté plášťami s... Foto: PILC LUBOS
Renault Megane - test 2022 Parádne 20-placové disky sú obuté plášťami s nezvyklým profilom 215/45. Defektu sa radšej vyhýbajte. Asi nie náhodou ponúka Renault pre Mégane E-Tech samozaceľovacie pneumatiky. Priplatiť si 200 eur sa asi oplatí.

V tom istom čase sme mali v rukách novú elektrickú Kiu e-Niro (150 kW, 64 kWh), ktorá je masívnejšia, ale spotreba napriek tomu nikdy neprekročila 20 kWh na 100 km. Takže spotrebou a dojazdom nebude asi Mégane E-Tech nastavovať referenčné hodnoty. Nabíjanie by nemalo byť problémom. E-Tech podporuje nabíjací výkon 130 kWh, takže na silných nabíjačkách mu k úplnému nabitiu stačí hodina a štvrť. Na 50-kilowattovej nabíjačke potrebujete asi pol hodinku na dobitie tretiny akumulátora. Naša verzia Optimum charge obsahovala silnejšiu palubnú nabíjačku s výkonom až 22 kW, bežná verzia super Charge zvládne z domáceho wallboxu maximálne 7,4 kWh.

Voľba len pre „fajnšmekrov“

Mégane E-Tech na nás zapôsobil tak trochu rozpačitým dojmom. V jazdných vlastnostiach, v spracovaní kabíny a v komforte nastavuje jednoznačne latku, má ale aj slabé stránky – najmä spomínaný výhľad, ergonomický „chaos“ na pravej strane volantu, kompromisný priestor na zadných sedadlách a kufor menší ako jeho predchodca. Ceníme si síce odvahu Renaultu postaviť inovatívny elektrický hatchback, s ktorým si s chuťou zajazdíte, ale v kontexte s cenou je to ponuka len pre „fajnšmekrov“, ktorí vedia túto prednosť oceniť. Ako rodinné auto nestačí a ako druhé auto v rodine je extrémnou investíciou. Renault si Mégane E-Tech EV60 220 cení na minimálne 45 200 eur.

Renault 4Ever Trophy Concept - 2022 Čítajte viac Renault 4Ever Trophy: Návrat legendy je na dosah. Tento koncept mieri na linky

Vo verzii Iconic, ktorá je vybavená väčším infotainmentom, audiom Harman/Kardon, zlatými lištami F1či kontrastnou strechou zaň ale zaplatíte 48 200 eur. Nami testovaná verzia ale zamierila cenou ešte vyššie, pretože ani Iconic neobsahuje tepelné čerpadlo, systém vyhrievania batérie, výkonnejšiu palubnú nabíjačku a dokonca ani adaptívny tempomat. Spolu s koženým čalúnením, digitálnym spätným zrkadlom a ďalšími príplatkami sa tak cena vyšplhala na 52 050 eur. Renault v tom však nie je sám. Ceny elektromobilov jednoducho vyrážajú dych. Aj preto je naivné si myslieť, že tradiční zákazníci Mégane presadnú do toho nového – elektrického. Toto je auto pre úplne inú klientelu. Až budúcnosť ukáže, ktorú.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 200
Šírka (mm) 1 768
Výška (mm) 1 505
Rázvor náprav (mm) 2 685
Objem batožinového priestoru (l) 389
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 711

Technické údaje

Model Renault Mégane E-Tech EV60 220k
Motor predný elektromotor
Max. výkon (kW/ot.) 160/5 473
Max. krútiaci moment (Nm/ot.) 300/100 – 4 714
Prevodovka jednostupňová
Max rýchlosť (km/h) 160
0 – 50 km/h (s) 3,5
0 – 100 km/h (s) 7,5
Kapacita batérie (kWh) 60 (hrubá)
Spotreba podľa výrobcu (kWh/100 km) 16,1
Spotreba počas testu (kWh/100 km) cca 22 (zimné podmienky)
Maximálny výkon nabíjania (kW) 130
Nabíjanie DC 130 kW 0 – 100 % (min) 75

Ceny

Cena verzie 48 200 €
Cena testovaného vozidla 52 050 €

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ