Renault je vďaka Zoe, Fluence EV, Kangoo EV, Twizy, novému Mégane E-Tech jedným z priekopníkov elektromobility. Napriek tomu je len na štarte veľkej elektrickej epochy. A tej nebude chýbať nostalgia ani emócie. Nie je totiž tajomstvom, že francúzska značka plánuje vďaka elektrickej technológii návrat legendárnych modelov. Nielen hatchbacku R5, ktorý sa už predstavil ako dizajnový koncept počas vlaňajšej akcie Renaulution a neskôr v podobe ďalších dvoch štúdií Diamant a R5 Turbo 3E, ale aj Renaultu 4. Je to veľký záväzok, pretože R-štvorka je jednou z ikon automobilovej histórie. Prvý moderný 5-dverový hatchback planéty s predným náhonom schádzal z liniek neskutočných 33 rokov, počas ktorých vzniklo viac ako osem miliónov exemplárov.
Čítajte viac Prvá hybridná Dacia je za rohom. Na lacné auto to však už nevyzeráAuto, ktoré kedysi zmazalo triedne rozdiely, pretože ho jednoducho milovali všetci a bolo dostupné, oslovuje aj dnes. Jeho auru oprášil Renault už pred 25 rokmi, keď odštartoval humanitárnu rely 4L Trophy, ktorá vedie naprieč marockou púšťou a na ktorej sa môžu zúčastniť len študenti s originálnymi autami Renault 4. Cieľom je poskytnúť chudobným deťom školské potreby. Asi neprekvapí, že na autosalóne v Paríži spojil Renault obe tváre R4. Aj preto sa jeho koncept 4Ever Trophy, ktorý je prísľubom sériovej novinky, obliekol do expedičnej „kamufláže“. Ani tá však nezakryje typické línie originálu. Napríklad jeho siluetu s výraznou kapotou a prudko skosenou zadnou časťou. Nechýbajú ani zadné lichobežníkové okná či charakteristická obdĺžniková maska.
Tá je ale po novom digitálna, schopná komunikovať s okolím a zobrazovať logo. Dobrodružné gény dodávajú 4Ever Trophy terénne pneumatiky s priemerom 753 mm, obuté na 19-palcových diskoch, priam off-roadová ochrana podvozka či strešný nosič pre out-doorové príslušenstvo a rezervnú koleso. O terénnych schopnostiach 4Ever Trophy netreba pochybovať. Veď medzi kolesami a výrezmi blatníkov je až 200 mm priestorová rezerva. Každé koleso má samostatný kompresor, ktorý umožňuje nastaviť tlak v pneumatikách. Expedičná R-štvorka je lakovaná strieborným odtieňom, s ktorým kontrastuje čierna strecha, čierne ochranné plasty, ale aj purpurové prvky na nárazníkoch či podbehoch.
Čítajte viac Renault R5 Turbo 3E: Bláznivý koncept 'spomína na budúcnosť'To, čo má koncept spoločné s realitou, je jeho elektrická platforma CMF-BEV, určená pre nové elektromobily segmentu B. Tá bude základom sériového Renaultu 4, ktorý má byť rovnako všestranný, ako bol jeho predchodca. Na rozdiel od R5 bude pravdepodobne praktickým mestským crossoverom. Za záväzný môžeme brať napríklad rázvor náprav s hodnotou 2 570 mm, ktorý R4 kvalifikuje medzi autá nižšej triedy. Samozrejme, cenou nebude môcť konkurovať ľudovej historickej predlohe. Platforma CMF-BEV bude síce o 25 % lacnejšia ako platforma pre väčší Mégane E-Tech, ale na cenovú úroveň áut so spaľovacími motormi sa R4, ktorá dorazí na trh v roku 2025, aj tak nedostane.
Rozmery
Dĺžka (mm) | 4 160 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 950 |
Výška (mm) | 1 900 |
Rázvor náprav (mm) | 2 570 |
Rozmer pneumatík | 255/55 R19 |