Elektrokrachy: Top 8 elektromobiliek, ktoré mali silné reči a napokon neprežili

Tomáš Andrejčák, Martin Domček, Pravda | 21.02.2023 06:00
lightyear-2021-01-min Foto:
Predstavitelia mnohých elektromobiliek investorom sľubovali miliónové zisky. Vytvárajú však len obrovské dlhy. (ilustračné foto)
Väčšina elektrických startupov vyhlasovala, že ich revolučné modely zmenia svet. V skutočnosti po nich zostali len stámiliónové dlhy.

Otázka, či minimálne Európa prejde od roku 2035 na čisto elektrické autá je pre túto chvíľu zodpovedaná. A odpoveď znie áno. Politici o elektromobiloch radi a veľa rozprávajú a mnohí sa tvária, že sú pre Európsku úniu jedinou alternatívou. Čísla však nepustia – väčšina krajín v EÚ jednoducho nie je dosť bohatá, aby dokázala splniť ambiciózne ciele politikov. Ani v počte elektromobilov a ani v dostatočnej infraštruktúre, ktorú potrebujú. A hlavne – ľudia na elektrické autá nemajú dosť peňazí.

elektromobil - nabíjanie Čítajte viac Nádeje končia. EP definitívne schválil zákaz predaja spaľovacích áut od roku 2035

Veľké ambície majú s rozvojom elektromobility aj v USA alebo v Číne. Každú chvíľu si môžeme prečítať v médiách informáciou o tom, ako ten-ktorý startup, sľubujúci „revolučný elektromobil“ vyzbieral od investorov stovky miliónov a v niektorých prípadoch aj miliardy dolárov na dokončenie projektu a uvedenie auta na trh.

Elektromobily - výhodnosť v európskych krajinách Čítajte viac Kedysi Európu rozdeľovala politika. Budú to onedlho elektromobily?

V skutočnosti sa to však okrem Tesly, Rivianu a Rimacu podarilo z čisto elektrických značiek (teda takých, za ktorými nestoja veľké koncerny, vyrábajúce aj spaľovacie autá) len málokomu. Väčšina z týchto firiem, sľubujúcich „revolúciu“ na trhu s elektromobilmi medzičasom skrachovala, alebo je v súčasnosti v existenčných problémoch. Pozrime sa na niekoľko bombastických projektov, ktoré skončili neslávne.

1. Byton – revolučný elektromobil, ktorý sa nikdy nedostal do výroby

Byton M-Byte Foto: Byton
Byton M-Byte Byton M-Byte

Čínska elektromobilka Byton sa o slovo prihlásila v roku 2018, keď predstavila futuristický koncept plný displejov a najmodernejšej elektroniky. Po krku chcela ísť priamo Tesle a trúfala si aj na Európu. Aby sa jej podarilo prekročiť čínsky tieň, nakúpila tých najlepších ľudí. Šéfom sa stal Daniel Kirschert, bývalý vysoký manažér BMW, dizajn si zas vzal pod palec Benoit Jacob, autor BMW i3 a i8. Čínska strana poskytla najmä finančné zázemie, napríklad cez čínsku automobilku FAW Group, a tiež lacnú pracovnú silu.

Zdalo sa, že všetko šliape ako na bežiacom páse. Po koncepte nasledovali prototypy SUV M-Byte a plány na sedan K-Byte, dokonca ich spoločnosť poskytla novinárom na testy. Predaj mal odštartovať už koncom roku 2020 v Číne a v roku 2021 aj v Európe. Firma v tom čase evidovala 65 000 záväzných objednávok, z toho 25 000 zo starého kontinentu. Covid, nedostatok finančnej hotovosti a séria ďalších kríz však automobilku napokon položili. Byton koncom roku 2021 zatvoril všetky svoje prevádzky, žiadne jeho auto sa do sériovej výroby nikdy nedostalo.

2. Sono Sion – prežije projekt solárneho auta?

Sion Sono Foto: Sion Sono
sion Sion Sono

Sono Motors je automobilka, ktorá si za cieľ zvolila vytvoriť komerčne dostupné solárne napájané auto (MPV) pre širokú verejnosť. Jeho cena je aktuálne nastavená neuveriteľne nízko – na 30 000 eur. Sion je štandardný elektromobil s 300-kilometrovým dojazdom, avšak s tým rozdielom, že má 456 solárnych článkov integrovaných do celej karosérie. Tie generujú elektrinu zo slnka, ktorá dokáže predĺžiť dojazd, ktorý poskytuje 54-kilowatthodinová batéria, v priemere o 5800 km ročne, to je asi 112 kilometrov týždenne.

Aktuálne je však Sono Motors v situácii, keď nutne potrebuje od investorov dodatočnú hotovosť, aby projekt mohol ďalej pokračovať. Ku cti tejto spoločnosti slúži, že o svojom progrese a aj finančných ťažkostiach informuje, na rozdiel od mnohých iných, mimoriadne transparentne. Startup od roku 2016 vyzbieral približne 350 miliónov dolárov a v minulom roku podpísal s autopožičovňou FINN objednávku na 12 600 áut. Teraz však potrebuje ďalších 100 miliónov na to, aby v budúcom roku Sion mohol začať vyrábať.

Tie zháňa dokonca cez crowdfundingovú kampaň s príznačným hashtagom #savesion. Z tejto sumy vyzbieral doteraz polovicu, do konca chýba približne týždeň. Nad projektom však netreba predčasne lámať palicu, je oň pomerne široký záujem a je možné, že napokon predsa len prežije.

3. Uniti One – od revolúcie k podvodu

Uniti One Foto: Uniti
uniti one Uniti One

Uniti One bol špeciálny malý elektromobil, ktorý navrhol v roku 2017 švédsky startup Uniti. Vodič v ňom mal sedieť v strede a za ním boli dve sedadlá pre pasažierov. V závislosti od veľkosti batérie mal byť dojazd 150 alebo 300 kilometrov, dizajn bol futuristický. Základná cena auta bola stanovená na 17 760 eur.

Švédsky startup bol ďalším z radu tých, ktoré chceli „prehodnotiť mobilitu“ . Z revolúcie sa však napokon vykľul podvod. V Landskrone na Öresunde sa mala postaviť moderná továreň – to bol bol prísľub, s ktorým sa prostredníctvom crowdfundingu hneď pri štarte firmy vyzbierala sedemciferná suma v eurách. Ale „plne automatizovaná“ továreň nebola nikdy postavená a zakladateľ spoločnosti Lewis Horne zmenil rétoriku. Po novom sa Uniti malo vyrábať v Silverstone v Spojenom kráľovstve od roku 2020 – plán bol 300 000 kusov roč­ne.

Následne sa nič nedialo až do leta 2021. Vtedy spoločnosť predstavila svojim investorom hotové auto – Uniti Zero. Už to však nevyzeralo ako futuristický prototyp s názvom One, ale vykazovalo nápadnú podobnosť s čínskym lacným autom Zhidou D3. Uniti One sa nikdy nedočkalo reálnej výroby, v polovici roku 2022 spoločnosť vyhlásila bankrot a investori prišli o desiatky miliónov eur.

4. Th!nk City – trápenie od začiatku až do konca

Th!nk City Foto: Think Global
Think City Th!nk City

Drobné mestské elektrické vozidlo Th!nk City, ktoré bolo vyvinuté na konci 90. rokov nórskym starupom Think Global, sa aspoň dostalo do výroby a v rokoch 2007 až 2011 sa predalo pár kusov, založených na koncepte, vychádzajúcom zo Smartu. Ale Think City nezabralo, možno aj preto, že až priveľmi predbehlo svoju dobu.

Bolo to malé (2+2) vozidlo s maximálkou 110 km/h a s dojazdom 160 kilometrov. Začiatkom roku 2011 bol Th!nk jedným z iba piatich oficiálne otestovaných, sériovo vyrábaných a certifikovaných elektromobilov na svete. Okrem neho to boli ešte Tesla Roadster, Mitsubishi i-MiEV, Nissan Leaf a Smart ED. Th!nk City sa predávalo v Nórsku, Holandsku, Španielsku, Francúzsku, Rakúsku, Švajčiarsku, Fínsku, Spojenom kráľovstve a Spojených štátoch. Do októbra 2010 bolo vo výrobnom závode TH!NK so sídlom v Osle vyrobených celkovo 2 500 kusov.

Kvôli finančným ťažkostiam bola výroba Th!nk City vo Fínsku zastavená v marci 2011 a spoločnosť vyhlásila bankrot 22. júna 2011 – štvrtýkrát za 20 rokov. Think Global bola čoskoro kúpená spoločnosťou Electric Mobility Solutions AS, ktorá oznámila obnovenie výroby začiatkom roka 2012 s prepra­covaným Think City. Tá sa však už nikdy sériovo neobnovila a závod v Indiane dokončil svoj posledný automobil v auguste 2012.

5. Faraday Future – nepomohli ani miliardy

Faraday Future FF91 -  2017 koncept Foto: Faraday
Faraday Future FF91 - 2017 koncept Faraday Future FF91 - 2017 koncept

Jia Yueting bol významným čínskym miliardárom – až do momentu, kým v roku 2015 nezaložil spoločnosť Faraday Future, ktorá mala ambíciu poraziť Teslu a neoznámil, že do výrobnej fabriky investuje minimálne jednu miliardu dolárov. Pravdou je, že Faraday Future v roku 2016 dokonca predstavila prototyp elektromobilu FF91, ktorý vo všetkých parametroch porážal konkurenčného amerického súpera.

Spoločnosť nayvše začala vyberať na objednané vozidlá zálohy vo výške 5 000 dolárov. Realita napokon bola celkom iná. Faraday Future niekoľkokrát podpísala a následne odstúpila od zmluvy na výstavbu veľkej továrne s niekoľkými americkými mestami.

V roku 2018 spoločnosť získala od nezverejneného investora 1,5 miliardy dolárov na pokračovanie projektu a splatenie všetkých záväzkov. Ale nepohlo to. Už na konci toho istého roku zredukovala stav svojich zamestnancov kvôli nedostatku hotovosti o 40 percent. V marci 2019 spoločnosť oznámila nový spoločný podnik s čínskym prevádzkovateľom online hier The9 na výrobu elektrických vozidiel v Číne, pričom spoločnosť The9 zverejnila, že na projekt prispeje až 600 miliónmi dolárov.

Žiaden produkčný automobil Faraday Future napriek tomu svetlo sveta neuzrel. Yueting vyhlásil osobný bankrot a presťahoval sa do USA. Jeho súkromné dlhy sa odhadujú na 3,6 miliardy dolárov. V januári 2021 Faraday Future oznámil, že spoločnosť vstúpi na burzu, približne pred rokom Komisia USA pre cenné papiere a burzu predvolala niekoľko členov manažérskeho tímu Faraday Future za nepresné vyhlásenia pre investorov. Produkčné auto stále nie je na svete a čo sa spoločnosťou, ktorá ešte stále zamestnáva necelých 500 zamestnancov naozaj deje, nikto poriadne netuší.

6. James Dyson alebo Cesta od vysávačov k elektromobilu a späť

James Dyson - elektromobil N526 Foto: The Times
James Dyson - elektromobil N526 James Dyson - elektromobil N526

Poznáte značku Dyson? Stretnúť sa s ňou môžete na vysávačoch, fénoch či sušičoch rúk. Jej zakladateľ James Dyson, ktorý svoju zázračnú kariéru odštartoval v sedemdesiatych rokoch minulého storočia, sa prepracoval do zoznamu najbohatších ľudí planéty. Jeho majetok sa pred pár rokmi dostal až na 13,9 miliardy dolárov. V roku 2017 si však vzal do hlavy, že vstúpi do sveta elektromobility vlastným „elektromobilom“ využívajúcim batérie s tuhým elektrolytom. Na trh mal prísť v roku 2020.

Zamestnal tím 500 expertov, ktorých úlohou bolo vyvinúť nové konkurencieschopné elektrické auto. Pôvodne plánoval Dyson investovať dve miliardy libier (2,3 miliardy eur). Za dva roky však projekt pohltil 2,5 miliardy libier a výsledok chýbal. A dnes vieme, že ani nebude. V októbri 2019 totiž spoločnosť oznámila, že projekt s okamžitou platnosťou zastavuje. „Nejde o zlyhanie produktu alebo tímu. Naozaj sme sa snažili, tvrdo pracovali, ale bohužiaľ nevidíme spôsob, ako náš projekt urobiť komerčne úspešným,“ uviedol vtedy samotný James Dyson.

7. Lightyear zastavila astronomická cena

Lightyear 0 - 2022 Foto: Lightyear
Lightyear 0 - 2022 Lightyear 0 - 2022

Lightyear doslova očaril svet elektromobilom Ligthtyear 0, prvým elektromobilom, ktorý chcel vo veľkom využívať slnečnú energiu. Preto na jeho karosériu firma nainštalovala fotovoltické panely s plochou piatich štvorcových metrov. Lightyear sľuboval, že pri ideálom počasí, zabezpečí tento dodatočný zdroj energie ročne až 11 000 km jázd zdarma. To aj vďaka mimoriadnej efektivite.

Veď nádherný aerodynamický fastback má koeficient odporu vzduchu len 0,175, rekordný v histórii automobilovej výroby. Podnik získal po predstavení približne 40 000 objednávok. Lenže pôvodne odhadovaní predajná cena sa zvýšila zo 100 tisíc eur na astronomických 250 000 eur!

Výrobu spustil Lightyear vo Fínsku v novembri minulého roka. Teraz už ale výrobné linky stoja. Firma to začiatkom tohto roka zdôvodnila tým, že chce zdroje radšej nasmerovať na nový model Lightyear 2, ktorý by mal stáť len asi 40 000 eur, pritom by mal mať dojazd až 800 km, o 200 viac ako „nula“. Lenže len tri dni po pozastavení produkcie prišla studená sprcha. Dcérska spoločnosť Atlas Technologies, požiadala holandský súd o ochranu pred veriteľmi.

Práve Atlas Technologies bola zodpovedná za výrobu a pracovalo pre ňu asi 650 zamestnancov, prakticky všetci z holandského startupu. Čo so značkou bude ďalej, jasné nie je, výroba však stojí a nevyzerá to tak, že by sa mohla v najbližších mesiacoch rozbehnúť.

8. Nikola – podvod za 20 miliárd dolárov?

Nikola Tre - Iveco 2021 Foto: Iveco
Nikola Tre - Iveco 2021 Nikola Tre - Iveco 2021

Nikola Corporation z Utahu je asi najkontroverznejším elektrickým startupom. Firma, ktorá ohlásila v roku 2016 výrobu vodíkových kamiónov si okamžite vyslúžila obrovský záujem zo strany investorov. V roku 2020 hodnota jej akcií bola približne 20 miliárd dolárov. To je viac ako hodnota Nissanu, ktorý ročne vyrobí päť miliónov áut. Na rozdiel od neho však v tom čase nepredala ani jedno jediné vozidlo. A ani tak v dohľadnej dobe neplánovala, keďže príchod revolučného kamióna Nikola One posunula z roku 2020 až na aktuálny rok 2023.

V roku 2018 zverejnila kontroverzné video svojho vodíkového ťahača v pohybe, čím chcela upokojiť investorov. Napokon sa ukázalo, že kamión pustili dolu kopcom a video následne upravili. V roku 2021 sa Nikola s novým vedením k sérii klamstiev a podvodov verejne priznala a začala si sypať popol na hlavu. Podvedeným investorom musí vrátiť niekoľko stoviek miliónov dolárov, čo aj začala robiť. Dokonca v polovici minulého roku dodala zákazníkom prvých 11 elektrických ťahačov, ktoré jazdia v testovacom režime. Nikola má ešte šancu „vstať z mŕtvych“ a postaviť sa na vlastné nohy, no verí jej len málokto.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ