Politici o elektromobiloch radi a veľa rozprávajú a mnohí sa tvária, že sú pre Európsku úniu jedinou alternatívou. Čísla však nepustia – väčšina krajín v EÚ jednoducho nie je dosť bohatá, aby dokázala splniť ambiciózne ciele politikov. Ani v počte elektromobilov a ani v dostatočnej infraštruktúre, ktorú potrebujú.
Nová analýza údajov od Európskeho združenia výrobcov automobilov (ACEA) ukazuje, že polovica všetkých nabíjacích miest pre elektromobily v Európskej únii, ktorých je aktuálne niečo vyše 300-tisíc, je sústredená len v dvoch krajinách – v Holandsku (90 000 nabíjačiek) a Nemecku (60 000 ).
Tieto dve krajiny tvoria menej ako 10 % celkovej rozlohy EÚ. Druhá polovica všetkých nabíjačiek je roztrúsená vo zvyšných 25 krajinách, ktoré pokrývajú 90 % plochy regiónu. A toto nerovnomerné budovanie infraštruktúry je jedným z najvážnejších problémov EÚ pri rozvíjaní elektromobility.
Čítajte viac Sen o lacnom jazdení elektromobilmi sa rozplýva. A nielen v NemeckuRozdiel medzi krajinami s rozvinutou infraštruktúrou pre elektromobily a tými, ktoré v tejto oblasti zaostávajú, je podľa Európskeho združenia výrobcov elektromobilov obrovský. Pre názornosť: Holandsko, čo je krajina s najrozvinutejšou infraštruktúrou – má takmer 1 600-krát viac nabíjacích miest ako krajina s najslabšou (Cyprus s iba 57 nabíjacími miestami). V skutočnosti má len samotné Holandsko toľko nabíjačiek ako 23 ďalších členských štátov EÚ spolu.
Vyzerá to tak, akoby rozvoj elektrickej infraštruktúry zakladal nové hranice v Európe, tentokrát ich však nediktuje politika, ale moderné technológie. Výrazne sa totiž prehĺbil rozdiel medzi krajinami strednej a východnej Európy a krajinami západnej Európy. Napríklad veľká krajina ako Rumunsko – asi šesťkrát väčšia ako Holandsko – má len 0,4 percenta všetkých nabíjacích staníc v EÚ.
A nejde len o nabíjačky. Iná analýza ACEA ukazuje, že rast trhu s elektromobilmi priamo súvisí s hrubým domácim produktom na obyvateľa. Inak povedané – popri nedostatočnej infraštruktúre je hlavnou prekážkou rozvoja elektromobilov v Európskej únii ich cenová dostupnosť pre spotrebiteľov.
Čítajte viac Dôjde elektromobilom čoskoro 'šťava'? Siete s nimi nepočítaliPodľa údajov ACEA má desať členských štátov únie stále podiel elektricky nabíjateľných automobilov na trhu s novými automobilmi nižší ako 3 %. Ide pritom o krajiny, ktoré majú priemerný hrubý domáci produkt na obyvateľa nižší ako 17-tisíc eur. Takmer tri štvrtiny predajov elektromobilov sa sústreďujú do štyroch západoeurópskych krajín s najvyšším HDP.
„Existuje jasný rozdiel v cenovej dostupnosti medzi strednou a východnou Európou a západnou Európou, ako aj výrazný rozdiel medzi severom a juhom, ktorý prebieha naprieč kontinentom," konštatuje ACEA. Najnižší podiel elektromobilov je podľa združenia na Cypre, v Litve, Estónsku, Chorvátsku a Poľsku. Na opačnej strane rebríčka sú Švédsko, Holandsko, Fínsko, Dánsko a Nemecko.
Čítajte viac Stellantis: Elektromobily musíme zlacniť o 40%. Ak nie, skolabuje trhDostupnosť elektromobilov je bez dotácií v ekonomicky slabších krajinách EÚ takmer neriešiteľný problém, pred ktorým však politici a aj aktivisti zatvárajú oči. Čo sa vyriešiť dá, je budovanie elektrickej nabíjacej infraštruktúry. Hoci za posledných päť rokov došlo v EÚ k výraznému nárastu počtu nabíjacích miest (o 180 percent), ich celkový počet, mierne prevyšujúci 300-tisíc je v skutočnosti hlboko pod tým, čo EÚ potrebuje na splnenie deklarovaných klimatických cieľov.
Konkrétne to znamená, že na dosiahnutie 55 % zníženia emisií CO2 v osobnej automobilovej doprave by do roku 2030 by bolo potrebných až 6,8 milióna verejných nabíjacích staníc. Inak povedané – za menej ako 10 rokov musíme zaznamenať v tejto oblasti vyše 22-násobný rast. A to je len ťažko splniteľné.