Kia EV9: Nové elektrické SUV dá zabrať aj prémii. Má až sedem sedadiel
Kia ohlásila, že od roku 2035 bude vyrábať len elektromobily. Jej elektrická budúcnosť sa však už dávno začala. Odštartovala ju crossoverom EV6 s 800 V batériou, ktorý získal vlani záskal titul európskeho auta roka 2022. Po ňom budú nasledovať ďalšie čisto elektrické novinky na platforme E-GMP. A tým kľúčovým sa stane Kia EV9 – veľké sedemmiestne SUV, ktoré naznačila Kia konceptom už v roku 2021. Po sérii čiastkových odhalení siluety či digitálnej tigrej masky tu máme konečne oficiálne snímky exteriéru aj interiéru. Tie len dokazujú úžasný pokrok Kie v oblasti dizajnu. Sériová verzia je snáď ešte vydarenejšia ako samotná štúdia. A to sa veru často nestáva.
Kia tvrdí, že sa držala dizajnového rukopisu „Opposites United“, teda jednoty protikladov. EV9 má evokovať drsnosť SUV a zároveň pokoj elektromobilu. To je zrejmé z prísne geometrických tvarov, no zároveň snahy o čo najlepšiu aerodynamiku. Kolmá tigria maska sa po prvý raz predstavuje v digitálnej podobe. Mriežku nahradil vzor tvorený sústavou štvorcových diód, ktoré vytvárajú efekt hviezdnej oblohy. Samotné LED svetlá sú situované vertikálne. Z profilu zaujme mohutný horizontálny pontón, hranaté výrezy blatníkov aj bohato presklená kabína, ktorá odľahčuje celkovo robustný vzhľad. Zadné LED svetlá sú inšpirované grafikou tých predných a siahajú od nárazníka až po strešný spojler.
V kabíne sľubuje Kia enormný priestor, najmä vďaka úplne vodorovnej podlahe a veľkému rázvoru náprav. Našlo sa tu miesto až pre tri rady sedadiel. V ponuke bude 6– aj 7-miestna konfigurácia – 2 + 3 + 2 alebo 2 + 2 + 2. Druhý aj tretí rad je možné sklopiť, čím vnikne veľkorysý úžitkový priestor. Objem ale nepoznáme. Tam sa však variabilita EV9 zďaleka nekončí. V druhom rade si môžu pasažieri nastavovať sklon operadiel, napríklad počas nabíjania. Sedadlá druhého radu sa dajú navyše otočiť o 180 stupňov, takže vznikne akási klubová verzia, keď sú cestujúci otočení tvárami k sebe. Otočné sedadlá môžu byť výhodou aj pri nastupovaní či vystupovaní.
Vznášajúca sa palubná doska nesie ďalšiu generáciu infotainmentu AVNT. Kia sa tentoraz neuspokojila s dvojicou 12,3-palcových displejov. Pridala ešte jeden 5-palcový pre niektoré často využívané funkcie vozidla. Vďaka tomu zredukovala počet fyzických ovládačov na skutočné minimum. Pod pravým displejom sa ešte našlo miesto na dotykovú lištu pre reguláciu klimatizácie a štartovanie. Stredová konzola vytvorila priestor pre množstvo odkladacích miest, vrátane uzatvoreného boxu, držiakov nápojov či pre nabíjačku smartfónov. Bohužiaľ, o technike Kia nič neprezradila, oficiálna premiéra je totiž naplánovaná až na 28. marca. Počas nej by sme sa mali dozvedieť viac o výkonoch, dynamike, kapacite akumulátora či dojazde.
© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ