Ďalšia kríza? Automobilky zastavujú výrobu kvôli nedostatku vzácnych zemín. Čína obmedzila ich vývoz

Martin Domček | 09.07.2025 15:09
Čína, USA, Trumpove clá, loď Foto: ,
Čína drží v šachu automobilky na celom svete. "Stopla" im vývoz vzácnych zemín.
Kvôli nedostatku vzácnych zemín museli už obmedziť výrobu Suzuki, Nissan, Maruti a v Európe niekoľko dodávateľských firiem. Veľké automobilky bijú na poplach.

Automobilový priemysel čelí vážnej hrozbe v dôsledku nedávnych obmedzení vývozu vzácnych zemín zo strany Číny. Tá na ne výrazne obmedzila vývozné licencie, lebo ich považuje za strategické. Aktuálne sa na ich globálnom exporte podieľa takmer 90 percentami, takže je na nej závislý automobilový priemysel nielen v Európe, ale aj v Japonsku, Indii a v ďalších krajinách.

Tieto obmedzenia môžu viesť k zastaveniu výroby vozidiel, čo by malo ďalekosiahle dôsledky pre ekonomiku celej Európskej únie a aj ďalších krajín. Aktuálne ide o kritické suroviny ako sú neodýmium, dysprózium a terbium (spolu je ich sedem), ktoré sú nevyhnutné pre výrobu elektromotorov, senzorov, brzdových systémov a ďalších komponentov moderných vozidiel. Čína kontroluje viac ako 90 % globálneho spracovania a vývozu týchto prvkov, čo jej poskytuje významnú strategickú výhodu. A obmedzenia vývozu už majú prvé obete. Niektoré automobilky museli úplne zastaviť výrobu, iné ju pri konkrétnych modeloch výrazne obmedzili.

lithium Čítajte viac Kanada chce byť druhou Čínou. Vo veľkom spustí ťažbu kritických surovín

„Priškrtenie kohútiku“ zo strany Číny aktuálne výrazne zasiahlo japonský Nissan, ktorý má aj bez toho problémov viac než dosť. Japonská automobilka musela zásadne zredukovať výrobné plány na novú generáciu elektromobilu Leaf, ktorý by mal hrať zásadnú úlohu v jej reštrukturalizácii, respektíve, povedané menej diplomaticky – v jej snahe o záchranu. A Nissan nie je zďaleka jediný.

Spoločnosť Suzuki Motor už v máji úplne prerušila výrobu svojho populárneho modelu Swift v japonských závodoch. Dôvodom bolo zníženie dodávok komponentov, vrátane magnetov a materiálov zo vzácnych zemín po tom, čo Čína sprísnila exportné limity. Medzičasom sa výrobu čiastočne podarilo obnoviť, no stále hrozí ďalšia odstávka, ktorá by mohla trvať rádovo týždne.

Problém má aj Maruti Suzuki v Indii. Tam sa mala e‑Vitara pôvodne vyrábať v objeme približne 26 500 kusov za obdobie apríl–september, no výpadky vo výrobe magnetov spôsobili zníženie produkcie v uvedenom období len na cca 8 000 vozidiel.

K prvým obmedzeniam už prišlo aj v Európe, avšak zatiaľ sa netýkajú priamo automobiliek, ale skôr ich dodávateľov. Podľa Európskeho združenia dodávateľov automobilových dielov (CLEPA) muselo niekoľko menších fabrík už prerušiť výrobu, problémom je najmä nedostatok permanentných magnetov. A z tých väčších bije na poplach napríklad Bosch, ktorému „zásoby stačia len na pár týždňov“ a taktiež spoločnosť ZF Friedrichshafen, jeden z najväčších európskych dodávateľov. Tá otvorene varovala, že bez rýchleho riešenia bude musieť už onedlho niektoré svoje závody odstaviť.

Čína Čítajte viac Začína sa technologická vojna? Čína obmedzuje vývoz niektorých kritických surovín

Znepokojené sú však aj nemecké automobilky, vrátane Volkswagenu, Mercedesu-Benz a BMW. Tie taktiež varujú pred možným zastavením výroby v dôsledku nedostatku kľúčových komponentov, ktoré bez uvedených surovín nedokážu vyrábať, respektíve majú ich zásoby už len na veľmi krátku dobu.

Diplomati a predstavitelia automobilového priemyslu z Indie, Japonska a Európy intenzívne lobujú u čínskych úradov za urýchlenie schvaľovania vývozných licencií. Napriek tomu, že niektoré licencie boli udelené, množstvo žiadostí zostáva stále nevybavených, čo zvyšuje neistotu v dodávkach.