Test: Suzuki S-Cross 1,4 BoosterJet 4WD – zlepšená klasika poteší spotrebou

Tomáš Andrejčák | 02.04.2022 07:00
Suzuki S-Cross je skutočným slovom do bitky. V triede SUV vie totiž zaujať zaujímavou cenou. Japonský výrobca urobil všetko pre to, aby ju udržal pri zemi. Aj preto nie je S-Cross úplne novým autom.
Nový S-Cross má konečne charakter... Foto: Ľuboš Pilc
Suzuki S-cross - test 2022 Nový S-Cross má konečne charakter plnohodnotného SUV. Už žiadne kompromisy. Len sa pozrite na tú kolmú masku, vysokú kapotu masívnu ochranu podvozka.

Suzuki malo vždy na trhu nejaký hit. V Európe to začalo Ignisom, potom prebral žezlo Swift, neskôr nesmierne populárne SX4 a po ňom Vitara. A teraz veštíme, že v predajniach značky si budú zákazníci podávať kľučky vďaka novému S-Crossu. Ako býva pri Suzuki zvykom, vie totiž ponúknuť dobrý pomer medzi cenou a hodnotou. Aj preto ale S-Cross nie je od podlahy novým autom, ale hĺbkovou revíziou SX4 S-Crossu, ktorý poznáme od roku 2013. Prečo nie, Suzuki použilo overené základy a zlepšilo všetko, čo sa dá. Toto naozaj nie je obyčajný facelift. My sme si vyskúšali jednu z najvyšších úrovní 1,4 BoosterJet Elegance s pohonom oboch náprav a manuálnou prevodovkou, čo dnes nie je bežná kombinácia. Suzuki vám však dáva stále na výber a to je dobré. Navyše, vždy s úspornou mild-hybridnou technológiou.

Stokrát viac ako facelift

Rozmery sa medzigeneračne v zásadne nemenili, no dizajn áno. A to je dobré, pretože SX4 S-Cross minulej generácie akoby nemal charakter – ani ryba, ani rak. Až teraz sa z neho stalo skutočné SUV s proporciami, ktoré k tomu patria. Z pôvodnej karosérie ostala len stredná časť skeletu. Všetko ostatné je nové. Len sa pozrite na masívnu kolmú prednú masku, vysoko situovanú kapotu a veľké svetlá, vyzbrojené parabolickými diódami. Drsný charakter podporujú aj nové blatníky s hranatejšími výrezmi a robustnou plastovou ochranou. Paradoxne, z dverí plastové lemy zmizli. Suzuki dalo prednosť väčšej ploche lakovania, čo dodáva S-Crossu viac elegancie, no menej odolnosti v teréne. Lakované sú aj spätné zrkadlá a kľučky dverí.

Rozmery sa prakticky nemenil, keďže platforma... Foto: Ľuboš Pilc
Suzuki S-cross - test 2022 Rozmery sa prakticky nemenil, keďže platforma ostala zachovaná. No aj z profilu sú jasné zmeny. Nové sú hranaté výrezy blatníkov, prelisy na dverách aj tvar zadného okna a stĺpikov.
Suzuki S-cross - test 2022
Suzuki S-cross - test 2022
+26Suzuki S-cross - test 2022

Úplne nový je aj tvar zadného tretieho okienka, s opačným sklonom, zadného veka aj čiernu lištou prepojených svetiel, využívajúcich kombináciu žiaroviek a diód. Naša verzia Elegance používala 17-palcové zliatinové disky, ktoré dobre ladia s novým robustným vzhľadom. Menšie by už vyzerali akosi neadekvátne. Výsledkom je nový hráč v triede SUV, o ktorého charaktere nemusíte pochybovať, i keď láska na prvý pohľad to asi nebude. Vtipným detailom je nápis SX4 S-Cross na zadnom veku, hoci oficiálne sa novinka volá len S-Cross. Na sklade pravdepodobne ostali staré plakety, a tak sa ich Suzuki rozhodlo využiť, nech zbytočne nezvyšuje náklady, čo je rozumné riešenie.

Nové zadné veko má kolmejší sklon a delené... Foto: Ľuboš Pilc
Suzuki S-cross - test 2022 Nové zadné veko má kolmejší sklon a delené svetlá prepája čiernou lištou.

Kameň na kameni neostal ani v kabíne. Tá má úplne novú palubnú dosku a využíva kvalitnejšie materiály. Prémiový duch od neho ale nečakajte, stále je tu množstvo tvrdých plastov. Celkový dojem však zlepšujú dekorácie, ako hliníkové lemy prieduchov ventilácie či umelou kožou čalúnená časť „palubovky“. Z priestoru si naozaj ťažkú hlavu robiť nemusíte. S-Cross je štedrý vo všetkých smeroch. Vysoká poloha sedenia vám dopraje dobrý výhľad, dokonca aj na prednú kapotu, takže orientácia je perfektná. Sedadlá v zákrutách podržia, ale sedák mohol byť predsa len o čosi širší. Pre lakeť je pripravená posuvná opierka. Dobrou správou je zachovanie panelu klimatizácie a klasickej ručnej brzdy.

Suzuki S-Cross - 2021 Čítajte viac Suzuki S-Cross: Japonské SUV prezradilo ceny. Aj so 4-valcom je pod Karoqom!

Vnútri celkom nový

Aj prístrojový panel ostal verný analógovému hardvéru. To oceňujeme, údaje sú prehľadné a dober čitateľné. Všetko ostatné sa dozviete z farebného TFT displeja, ktorý sa ako inak, stále ovláda kolíčkami priamo v „prístrojovke“. Je to trochu retro, ale overené a dostatočne intuitívne. Head-up displej tu nenájdete, nie je ani v ponuke. To ale neznamená, že by sa S-Cross úplne bránil novým technológiám. Je to zrejmé z infotainmentu, ktorý používa doteraz najväčšiu 9-palcovú, vysoko situovanú, dotykovú obrazovku. Zlepšilo sa jej rozlíšenie aj grafika. Konečne vám S-Cross dopraje prehľadné analýzy jazdy, tak ako aj pohľad na prácu mild-hybridnej sústavy. Iphon si prepojíte cez Apple CraPlay bezdrôtovo. Displej možno rozdeliť na tri sektory najpoužívanejších funkcií. Napríklad rádia, navigácie a prevádzkových údajov.

V interiéri neostal kameň na kameni. Pôsobí... Foto: Ľuboš Pilc
Suzuki S-cross - test 2022 V interiéri neostal kameň na kameni. Pôsobí hodnotnejšie, hoci tvrdých plastov je tu stále dosť. Všetko však skvelo maskuje. A pridáva parádny 9-palcový displej nového infotainmentu.
Suzuki S-cross - test 2022
Suzuki S-cross - test 2022
+16Suzuki S-cross - test 2022
Len reakcie obrazovky na dotyk sú stále pomalé. Aspoň keby ovládanie hlasitosti malo klasický ovládač, no s tým sa Suzuki rozlúčilo už s príchodom Vitary. Zato prídu vhod moderné vychytávky, ako 300-stupňové zobrazenie okolia a najmä nálož asistenčných systémov. Každý S-Cross má totiž adaptívny tempomat, udržiavanie v jazdnom prúde aj veľmi praktický hill-holder. Na bezpečnosti sa teda nešetrilo, klobúk dole. Len škoda, že Suzuki zabudlo na automatické prepínanie diaľkových svetiel, ktoré dnes nájdete aj v malých autách. Pritom svetlá poskytujú veľmi slušný svetelný výkon, hoci technicky sa neblížia k „matrixom“. Prekvapila nás aj iná výbava. Verzia Elegance má bezkľúčový prístup a štartovanie, vyhrievané sedadlá a veľmi slušnú audiosústavu.
Kufor má už v základe 430 litrov, čo je viac... Foto: Ľuboš Pilc
Suzuki S-cross - test 2022 Kufor má už v základe 430 litrov, čo je viac ako v Škode Karoq. A vďaka prestaviteľnej podlahe a nastaviteľnému sklonu operadiel aj veľmi praktický.
Suzuki - výroba Maďarsko Čítajte viac V Maďarsku vyrábajú Suzuki už 30 rokov. Vzniklo ich vyše 3,6 milióna

Vzadu sedíte pomerne vysoko, stále ale s dostatočnou rezervou nad hlavou a naozaj veľkou na nohy. Pritom sa S-Cross nebráni ani trom cestujúcim. Je dostatočne široký a má ploché boky karosérie. Operadlá sú dokonca polohovateľné v dvoch uhloch. Poteší aj kufor s objemom 430 litrov, väčším ako v Škode Karoq. Veko sa síce neovláda elektricky, ale niekde sa šetriť trošku muselo. Zato oceníte široký vstupný otvor, dvojitú podlahu, ktorú možno zafixovať v 45 stupňovom uhle, hlboké bočné schránky na menšie predmety a k tomu bočný háčik aj kotvice oko, detaily, ktoré potešia ale zďaleka nie súbežné. Pod dnom nájdete ešte lepiacu sadu, no viac by nám k SUV pasovalo rezervné koleso, aspoň dojazdové. Po sklopení operadiel delených v pomere 40 : 60 dokáže S-Cross vytvoriť takmer vodorovnú ložnú plochu. Suzuki ale stále nedoriešilo odvetranie interiéru. Pri zatváraní veka ho často vytlačí tlak vzduchu, takže treba použiť viac sily. Ak však spustíte mierne okno, veko zapadne do zámku hneď na prvú.

Štandardom sú štyri valce

Výber motora vám nezaberie veľa času. S-Cross ponúka jediný agregát, ale naozaj sa nemá za čo hanbiť. Na rozdiel od Karoqa či Dusteru odolal totiž 3-valcovej móde. Pod kapotou pracuje modernizovaný preplňovaný BoosterJet s objemom 1,4 litra. Jeho výkon síce klesol z pôvodných 103 na 95 kW, no pomáha mu výkonný 48 V motor-generátor. Aj preto si trúfa mať S-Cross označenie Hybrid, hoci v skutočnosti ide o mild-hybrid. Práve pomoc elektrických 10 kW a 50 Nm krútiaceho momentu, ktoré potiahnu v „hluchých“ zónach, zabezpečila, že S-Cross si v dynamike nepohoršil. Stále zvládne stovku za 10,2 sekundy, pričom záťah cítiť už od 1 400 otáčok. Jednoducho, je to vrtké auto, ktoré vás nezradí ani pri predbiahacích manévroch vo vyšších rýchlostiach. Obrovskou výhodou je relatívne nízka hmotnosť. Veď na váhe má S-Cross necelých 1 300 kg.

Pod kapotou pracuje overený 4-valec 1,5... Foto: Ľuboš Pilc
Suzuki S-cross - test 2022 Pod kapotou pracuje overený 4-valec 1,5 BoosterJet s elektrickou výpomocou. Je tak veľmi pružný a dynamický. To aj napriek tomu, že prevody 6-stupňového manuálu sú vyslovene dlhé.
Suzuki Vitara - 2018 Čítajte viac Suzuki Vitara Strong Hybrid: Poznáme technické údaje novej ekoverzie

Pritom je tento elektrifikovaný 4-valec príkladne skromný. Síce sme nedosiahli výrobcom deklarovanú spotrebu 5,8 až 6,1 litra ale našich 6,4 až 6,5 litra vrátane krátkych jázd v meste so studeným motorom aj jázd diaľničným tempom, považujeme za skvelý výsledok. Stojí za tým práve mild-hybrid, rekuperujúci brzdnú energiu. Sympatické je, že samotná rekuperácia vás nijako neobťažuje. Brzdný účinok po zložení nohy z plynu je takmer nebadateľný, žiadne prudké spomalenie sa nekoná, no efekt na úsporu paliva je jednoznačný. Do tretice pomáha mild-hybridná sústava zahladiť nevýhody extrémne dlhých prevodov 6-stupňového manuálu. Nikdy nemáte pocit, že by sa pohonná jednotka trápila, hoci pri stotridsiatke točí motor len skromných 2 600 otáčok.

Zadná náprava má jednoduchú konštrukciu s... Foto: Ľuboš Pilc
Suzuki S-cross - test 2022 Zadná náprava má jednoduchú konštrukciu s torznou priečkou. To ale nebránilo implantácii pohonu Allgrip, teda všetkých štyroch kolies.

Motor síce nie je extra odhlučnený, ale keďže ide o 4-valec, rýchlo si obľúbite jeho kultivovaný akustický prejav. Štvorkolka S-Crossu s elektromagne­tickou spojkou nijako zvlášť nevytŕča zradu. Prioritu majú predné kolesá, v režime Auto sa dajú do práce aj zadná náprava a v režime Lock putuje hnací moment dopredu a dozadu v spravodlivom pomere 50 : 50. Na auto tejto triedy to nepochybne stačí a navyše je Allgrip je oveľa účinnejší ako množstvo módnych štvorkoliek, odkázaných len na slabučký zadný elektromotor. K tomu pridáva S-Cross mód Snow pre jazdu na snehu a športový režim, ktorý zintenzívni reakcie na plyn a zadné kolesá zapája do hry skôr a častejšie.

Cenou stále na uzde

Podvozok jednoduchšej konštrukcie používa predné tlmičové vzpery a zadnú torznú priečku. V kombinácii so štvorkolkou to je pomerne ojedinelé riešenie. Svoj účel ale zavesenie plní. Dokonca prekvapivo dobre. Cítiť, že aj vďaka „diéte“ sa S-Cross nebráni prudším zmenám smeru jazdy. Náklony karosérie má pritom na uzde. Riadenie je trochu mdlé, najmä okolo stredovej polohy a priamy smer nedrží s takou bravúrou, ako drahšie autá. Nič, čo by vás ale malo znervózniť. Napokon, S-Cross sa nehrá na šoférske auto, hoci elánu má pod kapotou viac než mnohí konkurenti. O komfort sa stará skôr vyšší profil pneumatík (215/55 R17), ako sofistikované pruženie a tlmenie. Výsledok je však akceptovateľný. S-Cross z vás rozhodne nevytrasie dušu, no nepatrí ani k SUV, ktoré by vás extra rozmaznávali.

Sky Drive Čítajte viac Suzuki a Skydrive vyvíjajú autonómne aerotaxi

Viac sklame aerodynamických hlukom vo vyšších rýchlostiach. Možno aj preto, že prišiel o akustické čelné okno, a navyše, jeho karoséria je menej aerodynamická ako predtým. Opäť ale nejde o žiaden „lapsus“, ktorý by vás mal odradiť od kúpy. Jednoducho, Suzuki potrebovalo namiešať racionálny drink, v ktorom je dostatok dynamiky, úspornosti, priestoru a vybavenia, no zároveň strážiť náklady, aby bol S-Cross stále cenovo atraktívny. A to sa mu podarilo. Celá rozsiahla modernizácia pridala k cene len 1 000 eur. Zmizli len drobnosti, ktoré si na prvý pohľad ani nevšimnete, napríklad elektrochromatické spätné zrkadlo. Zato toho naozaj veľa pribudlo. Táto filozofia urobila z S-Crossu jedno z najdostupnejších SUV s pohonom oboch náprav. Naša verzia Elegance so štvorkolkou a manuálom stála 25 490 eur. No štvorkolku si môžete dopriať už od 23 490 eur v nižšom stupni vybavenia Premium.

Rozmery, objemy, hmotnosť

Dĺžka (mm) 4 300
Šírka (mm) 1 785
Výška (mm) 1 589
Rázvor náprav (mm) 2 600
Objem kufra (l) 430 – 1 230
Objem nádrže (l) 47
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 285 – 1 305

Technické údaje

Model Suzuki S-Cross 1,4 BoosterJet Hybrid Elegance MT
Počet valcov/ventilov 4/16 + elektromotor
Zdvihový objem motora (ccm) 1 373
Výkon spaľovacieho motora (kW/ot.) 95/5 00
Výkon elektromotora (kW) 10 kW
Krútiaci moment spaľovacieho motora (Nm/ot.) 235
Krútiaci moment elektromotora vpredu (Nm) 55
Prevodovka 6M
0 – 100 km/h (s) 10,2
Maximálna rýchlosť (km/h) 195
Normovaná spotreba na 100 km (l) 5,8 – 6,1
Spotreba počas testu (l) 6,4 – 6,5

Ceny

Základná cena od 20 490 €
Cena testovanej verzie 25 490 €
Cena testovaného exemplára 25 920 €

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ