Test: Suzuki S-Cross 1,4 BoosterJet 4WD – zlepšená klasika poteší spotrebou
Suzuki malo vždy na trhu nejaký hit. V Európe to začalo Ignisom, potom prebral žezlo Swift, neskôr nesmierne populárne SX4 a po ňom Vitara. A teraz veštíme, že v predajniach značky si budú zákazníci podávať kľučky vďaka novému S-Crossu. Ako býva pri Suzuki zvykom, vie totiž ponúknuť dobrý pomer medzi cenou a hodnotou. Aj preto ale S-Cross nie je od podlahy novým autom, ale hĺbkovou revíziou SX4 S-Crossu, ktorý poznáme od roku 2013. Prečo nie, Suzuki použilo overené základy a zlepšilo všetko, čo sa dá. Toto naozaj nie je obyčajný facelift. My sme si vyskúšali jednu z najvyšších úrovní 1,4 BoosterJet Elegance s pohonom oboch náprav a manuálnou prevodovkou, čo dnes nie je bežná kombinácia. Suzuki vám však dáva stále na výber a to je dobré. Navyše, vždy s úspornou mild-hybridnou technológiou.
Stokrát viac ako facelift
Rozmery sa medzigeneračne v zásadne nemenili, no dizajn áno. A to je dobré, pretože SX4 S-Cross minulej generácie akoby nemal charakter – ani ryba, ani rak. Až teraz sa z neho stalo skutočné SUV s proporciami, ktoré k tomu patria. Z pôvodnej karosérie ostala len stredná časť skeletu. Všetko ostatné je nové. Len sa pozrite na masívnu kolmú prednú masku, vysoko situovanú kapotu a veľké svetlá, vyzbrojené parabolickými diódami. Drsný charakter podporujú aj nové blatníky s hranatejšími výrezmi a robustnou plastovou ochranou. Paradoxne, z dverí plastové lemy zmizli. Suzuki dalo prednosť väčšej ploche lakovania, čo dodáva S-Crossu viac elegancie, no menej odolnosti v teréne. Lakované sú aj spätné zrkadlá a kľučky dverí.
Úplne nový je aj tvar zadného tretieho okienka, s opačným sklonom, zadného veka aj čiernu lištou prepojených svetiel, využívajúcich kombináciu žiaroviek a diód. Naša verzia Elegance používala 17-palcové zliatinové disky, ktoré dobre ladia s novým robustným vzhľadom. Menšie by už vyzerali akosi neadekvátne. Výsledkom je nový hráč v triede SUV, o ktorého charaktere nemusíte pochybovať, i keď láska na prvý pohľad to asi nebude. Vtipným detailom je nápis SX4 S-Cross na zadnom veku, hoci oficiálne sa novinka volá len S-Cross. Na sklade pravdepodobne ostali staré plakety, a tak sa ich Suzuki rozhodlo využiť, nech zbytočne nezvyšuje náklady, čo je rozumné riešenie.
Kameň na kameni neostal ani v kabíne. Tá má úplne novú palubnú dosku a využíva kvalitnejšie materiály. Prémiový duch od neho ale nečakajte, stále je tu množstvo tvrdých plastov. Celkový dojem však zlepšujú dekorácie, ako hliníkové lemy prieduchov ventilácie či umelou kožou čalúnená časť „palubovky“. Z priestoru si naozaj ťažkú hlavu robiť nemusíte. S-Cross je štedrý vo všetkých smeroch. Vysoká poloha sedenia vám dopraje dobrý výhľad, dokonca aj na prednú kapotu, takže orientácia je perfektná. Sedadlá v zákrutách podržia, ale sedák mohol byť predsa len o čosi širší. Pre lakeť je pripravená posuvná opierka. Dobrou správou je zachovanie panelu klimatizácie a klasickej ručnej brzdy.
Čítajte viac Suzuki S-Cross: Japonské SUV prezradilo ceny. Aj so 4-valcom je pod Karoqom!Vnútri celkom nový
Aj prístrojový panel ostal verný analógovému hardvéru. To oceňujeme, údaje sú prehľadné a dober čitateľné. Všetko ostatné sa dozviete z farebného TFT displeja, ktorý sa ako inak, stále ovláda kolíčkami priamo v „prístrojovke“. Je to trochu retro, ale overené a dostatočne intuitívne. Head-up displej tu nenájdete, nie je ani v ponuke. To ale neznamená, že by sa S-Cross úplne bránil novým technológiám. Je to zrejmé z infotainmentu, ktorý používa doteraz najväčšiu 9-palcovú, vysoko situovanú, dotykovú obrazovku. Zlepšilo sa jej rozlíšenie aj grafika. Konečne vám S-Cross dopraje prehľadné analýzy jazdy, tak ako aj pohľad na prácu mild-hybridnej sústavy. Iphon si prepojíte cez Apple CraPlay bezdrôtovo. Displej možno rozdeliť na tri sektory najpoužívanejších funkcií. Napríklad rádia, navigácie a prevádzkových údajov.
Vzadu sedíte pomerne vysoko, stále ale s dostatočnou rezervou nad hlavou a naozaj veľkou na nohy. Pritom sa S-Cross nebráni ani trom cestujúcim. Je dostatočne široký a má ploché boky karosérie. Operadlá sú dokonca polohovateľné v dvoch uhloch. Poteší aj kufor s objemom 430 litrov, väčším ako v Škode Karoq. Veko sa síce neovláda elektricky, ale niekde sa šetriť trošku muselo. Zato oceníte široký vstupný otvor, dvojitú podlahu, ktorú možno zafixovať v 45 stupňovom uhle, hlboké bočné schránky na menšie predmety a k tomu bočný háčik aj kotvice oko, detaily, ktoré potešia ale zďaleka nie súbežné. Pod dnom nájdete ešte lepiacu sadu, no viac by nám k SUV pasovalo rezervné koleso, aspoň dojazdové. Po sklopení operadiel delených v pomere 40 : 60 dokáže S-Cross vytvoriť takmer vodorovnú ložnú plochu. Suzuki ale stále nedoriešilo odvetranie interiéru. Pri zatváraní veka ho často vytlačí tlak vzduchu, takže treba použiť viac sily. Ak však spustíte mierne okno, veko zapadne do zámku hneď na prvú.
Štandardom sú štyri valce
Výber motora vám nezaberie veľa času. S-Cross ponúka jediný agregát, ale naozaj sa nemá za čo hanbiť. Na rozdiel od Karoqa či Dusteru odolal totiž 3-valcovej móde. Pod kapotou pracuje modernizovaný preplňovaný BoosterJet s objemom 1,4 litra. Jeho výkon síce klesol z pôvodných 103 na 95 kW, no pomáha mu výkonný 48 V motor-generátor. Aj preto si trúfa mať S-Cross označenie Hybrid, hoci v skutočnosti ide o mild-hybrid. Práve pomoc elektrických 10 kW a 50 Nm krútiaceho momentu, ktoré potiahnu v „hluchých“ zónach, zabezpečila, že S-Cross si v dynamike nepohoršil. Stále zvládne stovku za 10,2 sekundy, pričom záťah cítiť už od 1 400 otáčok. Jednoducho, je to vrtké auto, ktoré vás nezradí ani pri predbiahacích manévroch vo vyšších rýchlostiach. Obrovskou výhodou je relatívne nízka hmotnosť. Veď na váhe má S-Cross necelých 1 300 kg.
Pritom je tento elektrifikovaný 4-valec príkladne skromný. Síce sme nedosiahli výrobcom deklarovanú spotrebu 5,8 až 6,1 litra ale našich 6,4 až 6,5 litra vrátane krátkych jázd v meste so studeným motorom aj jázd diaľničným tempom, považujeme za skvelý výsledok. Stojí za tým práve mild-hybrid, rekuperujúci brzdnú energiu. Sympatické je, že samotná rekuperácia vás nijako neobťažuje. Brzdný účinok po zložení nohy z plynu je takmer nebadateľný, žiadne prudké spomalenie sa nekoná, no efekt na úsporu paliva je jednoznačný. Do tretice pomáha mild-hybridná sústava zahladiť nevýhody extrémne dlhých prevodov 6-stupňového manuálu. Nikdy nemáte pocit, že by sa pohonná jednotka trápila, hoci pri stotridsiatke točí motor len skromných 2 600 otáčok.
Motor síce nie je extra odhlučnený, ale keďže ide o 4-valec, rýchlo si obľúbite jeho kultivovaný akustický prejav. Štvorkolka S-Crossu s elektromagnetickou spojkou nijako zvlášť nevytŕča zradu. Prioritu majú predné kolesá, v režime Auto sa dajú do práce aj zadná náprava a v režime Lock putuje hnací moment dopredu a dozadu v spravodlivom pomere 50 : 50. Na auto tejto triedy to nepochybne stačí a navyše je Allgrip je oveľa účinnejší ako množstvo módnych štvorkoliek, odkázaných len na slabučký zadný elektromotor. K tomu pridáva S-Cross mód Snow pre jazdu na snehu a športový režim, ktorý zintenzívni reakcie na plyn a zadné kolesá zapája do hry skôr a častejšie.
Cenou stále na uzde
Podvozok jednoduchšej konštrukcie používa predné tlmičové vzpery a zadnú torznú priečku. V kombinácii so štvorkolkou to je pomerne ojedinelé riešenie. Svoj účel ale zavesenie plní. Dokonca prekvapivo dobre. Cítiť, že aj vďaka „diéte“ sa S-Cross nebráni prudším zmenám smeru jazdy. Náklony karosérie má pritom na uzde. Riadenie je trochu mdlé, najmä okolo stredovej polohy a priamy smer nedrží s takou bravúrou, ako drahšie autá. Nič, čo by vás ale malo znervózniť. Napokon, S-Cross sa nehrá na šoférske auto, hoci elánu má pod kapotou viac než mnohí konkurenti. O komfort sa stará skôr vyšší profil pneumatík (215/55 R17), ako sofistikované pruženie a tlmenie. Výsledok je však akceptovateľný. S-Cross z vás rozhodne nevytrasie dušu, no nepatrí ani k SUV, ktoré by vás extra rozmaznávali.
Čítajte viac Suzuki a Skydrive vyvíjajú autonómne aerotaxiViac sklame aerodynamických hlukom vo vyšších rýchlostiach. Možno aj preto, že prišiel o akustické čelné okno, a navyše, jeho karoséria je menej aerodynamická ako predtým. Opäť ale nejde o žiaden „lapsus“, ktorý by vás mal odradiť od kúpy. Jednoducho, Suzuki potrebovalo namiešať racionálny drink, v ktorom je dostatok dynamiky, úspornosti, priestoru a vybavenia, no zároveň strážiť náklady, aby bol S-Cross stále cenovo atraktívny. A to sa mu podarilo. Celá rozsiahla modernizácia pridala k cene len 1 000 eur. Zmizli len drobnosti, ktoré si na prvý pohľad ani nevšimnete, napríklad elektrochromatické spätné zrkadlo. Zato toho naozaj veľa pribudlo. Táto filozofia urobila z S-Crossu jedno z najdostupnejších SUV s pohonom oboch náprav. Naša verzia Elegance so štvorkolkou a manuálom stála 25 490 eur. No štvorkolku si môžete dopriať už od 23 490 eur v nižšom stupni vybavenia Premium.
Rozmery, objemy, hmotnosť
Dĺžka (mm) | 4 300 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 785 |
Výška (mm) | 1 589 |
Rázvor náprav (mm) | 2 600 |
Objem kufra (l) | 430 – 1 230 |
Objem nádrže (l) | 47 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 285 – 1 305 |
Technické údaje
Model | Suzuki S-Cross 1,4 BoosterJet Hybrid Elegance MT |
---|---|
Počet valcov/ventilov | 4/16 + elektromotor |
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 373 |
Výkon spaľovacieho motora (kW/ot.) | 95/5 00 |
Výkon elektromotora (kW) | 10 kW |
Krútiaci moment spaľovacieho motora (Nm/ot.) | 235 |
Krútiaci moment elektromotora vpredu (Nm) | 55 |
Prevodovka | 6M |
0 – 100 km/h (s) | 10,2 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 195 |
Normovaná spotreba na 100 km (l) | 5,8 – 6,1 |
Spotreba počas testu (l) | 6,4 – 6,5 |
Ceny
Základná cena | od 20 490 € |
---|---|
Cena testovanej verzie | 25 490 € |
Cena testovaného exemplára | 25 920 € |
© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ