Honda takmer na dne, Dacia lepšia ako Citroën. Predaj áut v Európe v roku 2023

Martin Domček | 19.05.2023 06:00
Tesla-Model Y-2021-1280-01 Foto:
Po Alfe Romeo je Tesla zatiaľ najrýchlejšie rastúcou značkou v Európe. Po prvom kvartáli dokonca jej Model Y bol najpredávanejším autom v Európe.
Predaj áut v Európe stúpa. Darí sa všetkým s výnimkou Hondy, Jaguaru, Mitsubishi a Fordu.

Od januára do apríla 2023 v medziročnom porovnaní vzrástol automobilový trh v Európske únii (EÚ) o 17,8 percenta, čo značí, že sa za toto zaregistrovalo 3,5 milióna nových áut. Napriek medziročnému zlepšeniu však predaj nových áut stále výrazne zaostáva za predajom v poslednom „normálnom“, teda predpandémiovom roku – rozdiel je 22,8 percenta, takže segment automotive má ešte ďaleko k úplnému zotaveniu. Tomu nepomáha ani strata ruského trhu a fabrík v dôsledku politického vývoja a s ním spojených protiruských sankcií, súvisiacich s vojnou na Ukrajine.

Pozitívne je, že zatiaľ pomerne výrazne rastú aj všetky štyri hlavné európske automobilové trhy. Najviac Španielsko (+33,7 %), nasledované Talianskom (+26,9 %), Francúzskom (+16,7 %) a Nemeckom (+7,9 %).

zväčšiť Registrácie áut v EÚ za posledných 12 mesiacov. Foto: ACEA
registracie april acea Registrácie áut v EÚ za posledných 12 mesiacov.

Predaj čistých batériových elektromobilov zostal v apríli len tesne pod stotisícovou hranicou (94 561 predaných áut). To predstavuje trhový podiel 11,8 %, čo je nárast o takmer tri percentá v porovnaní s aprílom 2022. Za prvé štyri mesiace roku 2023 sa v EÚ predalo 415 579 elektro­mobilov.

Aj napriek absolútnej ignorancii podpory predaja elektrických áut zo strany štátu sa na Slovensku predalo za prvé štyri mesiace tohto roku 572 čistých elektromobilov, zatiaľ čo za prvé štyri mesiace uplynulého roku to bolo 390. Ide tak o nárast na úrovni 46,7 percenta. No nie je sa čím chváliť. Trhový podiel elektromobilov sa na Slovensku momentálne pohybuje na úrovni dvoch percent, čo značí, že patríme v tomto smere k najhorším štátom v celej EÚ.

Napriek rastu predaja áut v medziročnom porovnaní pomerne výrazne – približne o 5,5 percenta – klesol predaj plug-in hybridov. Je to však čiastočne anomália, zavinená ukončením dotácií na plug-in hybridy v Nemecku, čo spôsobilo, že ich predaj tam klesol takmer o 46 percent. Nemecko bolo jednoznačne najsilnejším plug-in hybridným trhom v EÚ. Aby sme boli konkrétni – za prvé štyri mesiace roku 2022, keď Nemci ešte plug-in hybridy dotovali, sa ich tam predalo takmer 90-tisíc. Po ukončení dotácií sa ich tam za prvé štyri mesiace tohto roku predalo len niečo vyše 49-tisíc.

Škoda - odstavené autá Čítajte viac Škoda opäť ‘na koni‘. Toto sú najpredávanejšie autá za apríl a štyri mesiace

Pokiaľ ide o spaľovacie autá, plánovaný zákaz ich predaja po roku 2035 nemá zatiaľ na ich predaj negatívny vplyv. Predaj benzínových áut rastie celkom slušne a pri naftových sa prepad predaj zastavil. Konkrétne sa v apríli predalo 306 757 áut s čisto benzínovým spaľovacím motorom, čo je medziročný nárast o vyše 17 percent. V Taliansku ich predaj medziročne vzrástol takmer o 40 percent a vo Francúzsku o vyše 31 percent. Predaj naftových áut v EÚ medziročne vzrástol o 0,03 percenta. Výrazne vzrástol v Taliansku (o 21,5 percenta) a celkom prekvapivo aj v Nemecku (o 2,5 percenta).

Ak sa pozrieme na predaje jednotlivých značiek, tak len šesť z nich zaznamenalo za prvé štyri mesiace tohto roku medziročný pokles predaja. Najviac Mitsubishi – o vyše 41 percent. Vzhľadom na jeho „odchody a návraty“ do Európy a nedostatok vlastných modelov to však neprekvapuje. Výrazne klesol aj predaj Honde. Konkrétne o takmer 40 percent. To značí, že Honda za štyri mesiace nedokázala v EÚ predať ani 9-tisíc áut. Viac predali aj také značky, ako z mŕtvych vstávajúca Alfa-Romeo alebo predražená francúzska DS. Nedarí sa stále ani Fordu, ktorý v Európe výrazne prepúšťa a predáva aj niektoré svoje fabriky.

Suzuki-S-Cross-2022-1600-1d Čítajte viac Suzuki opäť medzi elitou: Toto je 15 slovenských SUV bestsellerov v roku 2023

V nižšie uvedenej tabuľke značiek, ktorým sas v Európe za posledné štyri mesiace darilo menej, respektíve zaznamenali medziročný pokles predaja, respektíve stagnovali, sú aj Hyundai (+ 4,4 percenta) a Kia (+ 3,5 percenta). V ich prípade ale nejde o zlú výkonnosť. V uplynulom roku, keď väčšinu európskych automobiliek „drvila“ čipová kríza a nedostatok ďalších komponentov, kórejské automobilky nimi trpeli len minimálne. Preto si, na rozdiel od európskych značiek, udržali vysoké predaje. Zákonite tak v medziročnom porovnaní vykazujú miernejší nárast, než európske značky, ktoré len dobiehajú veľký minuloročný prepad predaja.

Pokiaľ ide o značky, ktoré zaznamenali najväčší rast predaja, teší nás, že z popola vstáva Alfa Romeo, ktoré už mnohí odpisovali. Rast predaja totiž trvá už niekoľko mesiacov. Alfa však zatiaľ nemá vyhrané, pretože za dobré čísla zatiaľ vďačí prakticky len jedinému modelu, ktorým je crossover Tonale.

Toyota-Yaris-2020-1600-19 Čítajte viac Najpredávanejšie malé autá na svete. Sandero porazilo Polo, dominuje Yaris

Len pre zaujímavosť – v roku 2001 ešte Alfa Romeo predávala v Európe ročne vyše 200 000 áut. V roku 2010 to už bolo len niečo vyše 100 000, v roku 2015 necelých 60 000 a v roku 2021 len 25-tisíc. Pokles sa však zastavil v uplynulom roku, predaje sa vyšvihli opäť cez 30-tisícovu hranicu. Tento trend pokračuje aj v roku 2023. Za prvé štyri mesiace tohto roku predala už vyše 16-tisíc áut, takže na jeho konci by mohla mať predaj na úrovni 50-tisíc áut.

Druhá značka, ktorá v Európe raketovo rastie, je americká Tesla. A niet sa čo čudovať. Tá totiž v predaji elektromobilov rozpútala tvrdú cenovú vojnu a postavila základné ceny svojho Modelu 3 a Modelu Y tak nízko, že sa na ne ich európski konkurenti vôbec „nechytajú“. Niet sa čo diviť, že Model Y sa stal po prvom kvartáli v Európe najpredávanejší autom bez ohľadu na druh pohonu.

A napokon treba spomenúť aj Daciu (medziročný nárast predaja za prvé štyri mesiace na úrovni 42 percent a takmer 178-tisíc predaných áut), ktorá dobrým pomerom cena/hodnota začína ovládať Európu, rastie rýchlo a už v súčasnosti predáva viac áut ako napríklad Citroën, Kia alebo Hyundai. Doťahuje sa dokonca aj na Škodu, po štyroch mesiacoch predala len približne o 13-tisíc áut menej, než mladoboleslavská automobilka.

V nasledujúcich tabuľkách sa pozrite, ktorým desiatim značkám, sa v Európe po prvých štyroch mesiacoch darí slabšie a ktoré z hľadiska medziročného nárastu predaja patria do Top 10.

Pozrite si 10 najúspešnejších a najmenej úspešných značiek na automobilovom trhu v rámci EÚ:

10 značiek, ktorým sa v tomto roku na trhu EÚ darí zatiaľ menej*

Automobilka Predaj 1–4/23 Predaj 1–4/22 Zmena (%)
1. Mitsubishi 11 192 18 991 – 41,1
2. Honda 8 964 14 810 – 39,5
3. Alpine 585 811 – 27,9
4. Jaguar 3 356 4 336 – 19,4
5. Smart 7 443 8 094 – 8,0
6. Ford 128 999 130 940 – 1,5
7. Citroën 117 675 115 234 +2,1
8. Kia 154 107 148 885 +3,5
9. Hyundai 138 594 132 722 + 4,4
10. FIAT 124 857 118 994 + 4,9
  Zdroj: ACEA      

10 značiek, ktorým sa v tomto roku na trhu EÚ zatiaľ darí najviac*

Automobilka Predaj 1–4/23 Predaj 1–4/22 Zmena (%)
1. Alfa Romeo 16 138 6 570 + 145,6
2. Tesla 80 103 37 710 + 112,4
3. Cupra 45 741 30 175 + 51,6
5. Dacia 177 803 124 928 + 42,3
5. Mazda 49 823 36 112 + 38,0
6. Land Rover 19 128 14 220 + 34,5
7. Lexus 11 795 8 795 + 34,1
8. Škoda 191 027 146 413 + 30,5
9. Suzuki 47 491 36 564 + 29,9
10. Nissan 68 182 53 334 + 27,8
  Zdroj: ACEA      

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ