Hyundai Kona Electric: Menšej batérie sa nebojte. Nie je len do mesta

Tomáš Andrejčák | 20.11.2021 07:00
Najväčšie obavy majú potenciálni záujemcovia o elektromobily z dojazdu. Malá batéria je tak doslova strašiakom. Lenže kapacita nie je všetko. Ak elektromobil dokáže šetrne narábať s energiou, stres nie je celkom namieste. Je to aj prípad Hyundaia Kona Electric. V štichu vás rozhodne nenechá. A nezničí ani váš bankový účet.
Po facelifte má Kona Electric výrazne... Foto: Ivan Majerský
Hyundai Kona Electric - test 2021 Po facelifte má Kona Electric výrazne autonómnejší vzhľad. Ale aj lepšiu aerodynamiku, čo nie je pri elektromobile na zahodenie. Z exteriéru zmizla napríklad masívna plastová ochrana blatníkov a celá predná časť je hladšia a homogénnejšia.

Najväčšou elektrickou hviezdou Hyundaia je nepochybne revolučný Ioniq 5. Lenže to vidieť aj na jeho cene. Čo sa tak poobzerať po lacnejšej alternatíve? Veď Hyundai nie je v elektromobilite žiadnym nováčikom. V ponuke má elektrickú Konu. Tá síce prišla na trh už v roku 2018, no kórejská automobilka sa ju snaží udržať v dobrej kondícii aj napriek extrémne rýchlemu pokroku. Takže vlani Kona podstúpila rozsiahlu modernizáciu. A práve vynovenú Konu sme si vyskúšali v mesačnom teste. Do rúk sa nám dostala verzia s menším akumulátorom s kapacitou 39,2 kWh. O to zaujímavejšie, pretože z kapacity batérií sa stáva mantra. Čím väčšie, tým lepšie. Lenže celkom to tak neplatí. Sú to totiž aj elektromobily s veľkými batériami ale krátkym dojazdom.

Krajšia a aerodynamickejšia

To, ako Hyundaiu na elektrickej Kone záleží, je vidieť na prvý pohľad. Na facelifte nešetril. Prepracovaná je celá predná časť. Je homogénnejšia a aerodynamickejšia. Nové sú svetlá, nárazník aj kapota. Spodný sací otvor je ozdobený dvoma lištami. Prúdenie vzduchu uľahčuje odstránenie masívnej plastovej ochrany v oblasti blatníkov. Na menšom odpore a turbulenciách sa podieľa aj nové riešenie podblatníkov. Zadná časť pôsobí tiež harmonickejšie. Najmä vďaka novému nárazníku s menšou plastovou vložkou. Zmena dizajnu sa podpísala dokonca pod mierne zväčšenie vonkajších rozmerov. Novinka je teraz o 40 mm dlhšia. A čo je podstatné, elektrická verzia získala v ponuke oveľa autonómnejšiu pozíciu. Tento facelift sa naozaj podaril.

Aerodynamicky optimalizované sú aj 17-palcové... Foto: Ivan Majerský
Hyundai Kona Electric - test 2021 Aerodynamicky optimalizované sú aj 17-palcové disky kolies. To však neznamená, že by sa báli zísť z asfaltu. Sú totiž obuté pneumatikami s vysokým profilom 215/55 R17.

Naša Kona sa navyše mohla pochváliť atraktívnym modrým lakom a parádnymi 17-palcovými diskami s diamantovým výbrusom, ktoré obúvajú relatívne vysoké pneumatiky s profilom 215/55. Takže Kona ani v tejto verzii nezabudla na to, že je crossoverom. A dokladuje to aj svetlou výškou 160 mm. Nie je to extra údaj, ale viac ako na konvenčných hatchbackoch. Zmenám sa nevyhla ani kabína. V prvom rade dostala Kona Electric ako štandardnú výbavu 10,25-palcový digitálny kokpit. Na rozdiel od Ioniqu 5 oceňujeme, že stále poskytuje klasickú analógovú grafiku. Navyše veľmi detailne spracovanú. Farebné motívy sa menia v súlade so zvoleným jazdným módom.

Hyundai Kona Electric - test 2021
Hyundai Kona Electric - test 2021
+9Hyundai Kona Electric - test 2021

V kabíne pár chybičiek

V centre palubovky sa zas objavuje 10,25-palcové rozhranie Blue Link. Zaplaťpánboh zato, že mu ostali hardvérové tlačidlá pre vstup do hlavný vetiev menu a dokonca aj dva otočné ovládače. Chýbalo nám len samostatné tlačidlo pre rýchly vstup do menu informácií o elektrickom pohone, ktoré má napríklad Kia e-Niro. K tomu Kona pridáva samostatný panel klimatizácie. Takže ovládanie je jednoduché a intuitívne, čo je pomaly vzácnosťou. Hardvér nájdete aj na multifunkčnom volante. Naopak, nepáčili sa nám štyri tlačidlá voliča „prevodovky“ umiestnené na vznášajúcej sa konzole. Kruhový ovládač sesterského e-Nira je praktickejší, pretože nemusíte odvrátiť zrak od premávky.

V kabíne pribudol po modernizácii virtuálny... Foto: Ivan Majerský
Hyundai Kona Electric - test 2021 V kabíne pribudol po modernizácii virtuálny kokpit s 10,25-palcovou obrazovkou. Rozhranie Blue Link má tiež 10,25 palcový displej. Sympatické je však zachovanie dostatočného počtu tlačidiel a dokonca samostatného panelu klimatizácie.

Podobne nevhodne sú umiestnené tlačidlá vyhrievania sedadiel a volantu či voľby jazdných režimov. Sú síce pred lakťovou opierkou, ale opäť sa to nezaobíde bez vizuálnej kontroly. Ospravedlniť sa to dá azda len tým, že tieto funkcie nepoužíva vodič často, prípadne ich volí ešte pred jazdou. Nový Blue Link je pre Konu Electric veľkou výhodou, pretože cez mobilnú aplikáciu sa dajú overovať aktuálne údaje o vozidle. Vhod prídu najmä pri nabíjaní, keď môžete na diaľku kontrolovať stav nabitia bez toho, aby ste museli byť fyzicky pri aute.

Vzadu nie je Kona Electric až taká štedrá v... Foto: Ivan Majerský
Hyundai Kona Electric - test 2021 Vzadu nie je Kona Electric až taká štedrá v priestore. Limitom je najmä priestor na nohy.

Inak ostáva Kona Electric rovnako praktickým autom ako jej klasické verzie so spaľovacím motorom. Vpredu sa na priestor sťažovať nebudete. Slušný je aj výhľad. Textilné sedadlá a ich rozmery ako aj tvrdšie plasty zodpovedajú tejto kategórii. Oceníte množstvo odkladacích priestorov. Napríklad veľký pod stredovou konzolou, ktorý je výsadou práve Kony Electric. Vzadu je Kona o čosi menej štedrá. Sedadlá s krátkymi sedákmi sú umiestnené vyššie ako tie predné, takže ani vyššia stavba karosérie nie je zárukou extra veľkej priestorovej rezervy nad hlavou. S nohami to tiež nie je žiadna sláva, keďže pod prednými sedadlami nenájdete dostatočnú medzeru na chodidlá.

V kufri je slušných 332 litrov pre batožinu. Je... Foto: Ivan Majerský
Hyundai Kona Electric - test 2021 V kufri je slušných 332 litrov pre batožinu. Je súmerný a vďaka dvojitej podlahe aj praktický.

Bavíme sa však o kompaktnom crossoveri s dĺžkou 4 205 mm. Naopak, ku kufru s objemom 332 litrov nemáme výhrady. Je súmerný, dvojitá podlaha vytvára priestor pre nabíjací kábel a po sklopení operadiel vznikne takmer vodorovná ložná plocha. Len škoda, že pod prednou kapotou sa nenašiel ani jeden jediný liter úžitkového priestoru. Taký Ioniq 5 ho už má a je veľmi praktický, práve kvôli nabíjacím káblom, ktorým sa v elektrických autách hľadá ťažko miesto.

Hyundai Kona Electric - test 2021
Hyundai Kona Electric - test 2021
+19Hyundai Kona Electric - test 2021

Kapacita nie je všetko

Naša Kona Electric bola slabšou verziou s výkonom 100 kW a menšou kapacitou akumulátorov 39,2 kWh. Ide pritom o využiteľnú kapacitu. I tak neznie tento udaj príliš lákavo v časoch, keď niektoré batériové elektromobily uskladnia až 100 kWh energie a bežnejšie sú hodnoty ako 70 či 80 kWh. Lenže Hyundai už má s elektromobilmi nejaké tie skúsenosti a na výsledku to poznať. V porovnaní s drahšou verziou Electric+ (150 kW, 64 kWh) je navyše tá slabšia minimálne o 150 kg ľahšia. To znamená, že s dvoma pasažiermi na palube váži približne toľko ako prázdna Kona Electric+. Nižšia hmotnosť potom znamená nižšie odpory a nižšiu spotrebu energie. A práve tu je Kona majstrom. Čo stráca na kapacite, doháňa úspornosťou. Deklarovaný priemer 14,3 kWh/100 km ani dojazd 305 km sme síce nedosiahli. Ale ďaleko k sme k týmto hodnotám neboli.

Lacnejšiu Konu poháňa predný elektromotor s... Foto: Ivan Majerský
Hyundai Kona Electric - test 2021 Lacnejšiu Konu poháňa predný elektromotor s výkonom 100 kW. Aj s ním je živým autom. Veď krútiaci moment 395 Nm je k dispozícii od nulových otáčok.
Hyundai Ioniq 5 (2021) Čítajte viac Test: Hyundai Ioniq 5 - elektromobil ako zo sci-fi filmu

Náš priemer sa po 2 050 km ustálil na 15,8 kWh/100 km a to aj s kúrením počas jesenného počasia. Z toho je jasné, že dojazd vysoko cez 200 km nie je problém. Palubný počítač ukazoval po plnom nabití maximum 270 km. A je fajn, že Kona v tomto údaji na rozdiel od mnohých iných elektromobilov nezavádza. Samozrejme, situácia sa otočí, ak jej trochu šliapnete na krk. Kým na okreskách sa uspokojí aj v chladnejších poveternostných podmienkach s menej ako 14 kWh, na diaľnici jej apetít výrazne stúpne. Pri diaľničnom tempe si vypýta viac ako 21 kWh. Ale už keď znížite tempo o 20 km/h, teda na 110 km/h, spotreba sa výrazne umúdri. Pohybuje sa okolo 16 až 17 kWh. A to stačí, aby ste s rezervou dosiahli trasu z Bratislavy do Banskej Bystrice či do Žiliny.

Viacstupňovú rekuperáciu môžte regulovať alebo... Foto: Ivan Majerský
Hyundai Kona Electric - test 2021 Viacstupňovú rekuperáciu môžte regulovať alebo vypnúť priamo krídelkami na volante. To je nesmierne praktické.
Hyundai Kona 1.0 T-GDi (2021) Čítajte viac Test: Hyundai Kona 1.0 T-GDi - základ, ktorý sa nemá za čo hanbiť!

Konu Electric chválime aj za rekuperáciu. Má tri stupne alebo nulovú úroveň. Nastavuje sa krídelkami pod volantom. Je to to najlepšie z možných riešení, ktoré viacerým konkurentom chýba. Nemá ho dokonca ani VW ID.4 GTX. Postupom času sa rekuperatívne brzdenie naučíte používať s takou prirodzenosťou, že aj zabudnete na pedál brzdy. Okrem toho má Kona Electric inteligentnú rekuperáciu, takže ju využíva napríklad okamžite po tom, čo sa pred vás zaradí pomalšie auto, keď začnete klesať, alebo keď miniete značku s obmedzenou rýchlosťou. Kona vás prekvapí aj dynamikou. Najmä v režime Sport je to veľmi svižné auto s okamžitou reakciou na stlačenie „plynu“. So stúpajúcou rýchlosťou síce stráca dych, ale pri nižšom tempe je to malý hothatch. Nehovoriac o štarte z miesta, kde Kona nechá za sebou aj pravoverné „dvojlitre“.

Rýchla na ceste, pomalá na nabíjačke

Tu vie tiež zužitkovať svoju nižšiu hmotnosť v porovnaní s Konou Electric+, takže strata v disciplíne z 0 na 100 km/h, napriek obrovskej výkonovej prevahe silnejšej verzie, sú nakoniec len dve sekundy. Na stovku to naša Kona zvládala tesne pod desať. Za najslabšiu stránku Kony, ktorou nevie celkom utajiť technologickú stratu na nový Ioniq 5, je pomalé nabíjanie. Nejde o drámu, no od reality konvenčných áut má predsa len na míle ďaleko. Kona síce podporuje maximálny nabíjací výkon 50 kW, ale jej nabíjacia krivka tomu príliš nenasvedčuje. Iste, nabíjanie ovplyvňuje množstvo faktorov, vonkajšia teplota, teplota batérie, percento nabitia, no počas celého mesiaca sme sa k takémuto výkonu ani len nepriblížili.

Vďaka umiestneniu konektora v prednej časti,... Foto: Ivan Majerský
Hyundai Kona Electric - test 2021 Vďaka umiestneniu konektora v prednej časti, máte vždy dobrý prístup k nabíjaciemu káblu.
Hyundai Mobis - revolučné parkovanie 2021 Čítajte viac Revolučné parkovanie je za rohom. Pracujú na ňom Kórejčania

Väčšinou sa nabíjací výkon aj pri nabíjaní od 20 % nevyšplhal nad 40 kW a potom s pribúdajúcim nabitím prudko klesal. Po dosiahnutí 50 % kapacity to už nebolo viac ako 25 kW a po dosiahnutí 80 % už len približne 15 kW. Nabíjanie končilo s výkonom deväť kilowattov. Na nabíjačke teda strávite nejaký ten čas. Z 10 na 80 % si pripravte asi hodinu a na tých zvyšných 20 ďalšiu hodinku. Ak teda mierite kdesi z Bratislavy do Tatier, nevyhnete sa jednej väčšej zastávke na nabíjacej stanici. Nabíjať na 100 % nemá pri dlhších cestách význam. Možno len pred štartom, inak je lepšie nabíjať radšej dvakrát z nižšej kapacity a rýchlejšie. Stratíte menej času. Na druhej strane je nabíjacia krivka Kony jasným znamením snahy Hyundaia o ochranu batérie pred rýchlou degradáciou.

Batéria s kapacitou 39,2 kWh stačí v pokojnom... Foto: Ivan Majerský
Hyundai Kona Electric - test 2021 Batéria s kapacitou 39,2 kWh stačí v pokojnom tempe aj na 250 km jazdy. Len škoda, že nepodporuje rýchlejšie nabíjanie.

A aký je komfort jazdy? Tu Kona veľmi nevytŕča z radu. Podvozok bez adaptívnych tlmičov je naladený kompromisne, tak, aby vedel podržať v zákrutách auto s hmotnosťou minimálne 1 680 kg a zároveň poskytnúť posádke primerané pohodlie. Na dobrom asfalte je tak Kona Electric solídnym autom, no na horších povrchoch ukáže svoje limity. K lepšiemu dojmu by nepochybne prispela účinnejšia hluková izolácia podvozka. Jednoducho, v Kone počuť „gumy“ o to viac, o čo tichšia je jej elektrická pohonná sústava. V zákrutách vás však podrží celkom slušne, pretože má nezávislé zavesenie zadných kolies a podlahové batérie jej zas prepožičiavajú nízke ťažisko. No hovoriť o šoférskom zážitku by bolo prehnané. Na šoférske auto sa však Kona Electric ani nepasuje. Veď je tu predsa nová Kona N.

Záver

Vo svete elektromobilov je elektrická Kona veľmi konkurencieschopný model. Je praktickým elektrickým crossoverom, s ktorým sa nemusíte báť vyraziť z mesta. Nesklame dojazdom tak ako napríklad Peugeot e-2008 a ani dynamikou. Oželieť musíte len trochu komfortu a byť pripravený si svoju cestu trochu naplánovať. Navyše má Kona Electric v porovnaní s elektrickými súpermi akceptovateľnú cenu. Za základ dáte 33 490 eur, no výbava je extrémne bohatá. V sérii je automatická klimatizácia, bezkľúčový prístup, audio Krell, elektricky ovládané sedadlo vodiča, vyhrievaný volant, digitálny kokpit, 10-palcový infotainment s navigáciou a cúvacou kamerou, head-up displej a dokonca celý balík asistenčných systémov. Od udržiavania v jazdnom prúde cez adaptívny tempomat až po automatické prepínanie diaľkových svetiel. Priplatiť si tak môžete už len za metalízu,10,5 kW palubnú nabíjačku a polokožené čalúnenie. Ešte tak získať osemtisícovú dotáciu na nákup…

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 205
Šírka (mm) 1 800
Výška (mm) 1 570
Rázvor náprav (mm) 2 600
Svetlá výška 160
Objem batožinového priestoru (l) 332 – 1 114
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 535 – 1 593

Technické údaje

Model Hyundai Kona Electric (39,2 kWh)
Motor elektromotor vpredu
Max. výkon (kW) 100
Max. krútiaci moment (Nm) 395
Prevodovka jednostupňová
Max rýchlosť (km/h) 155
0 – 100 km/h (s) 9,9
Kapacita batérie (kWh) 39,2
Spotreba podľa výrobcu (kWh/100 km) 14,3
Spotreba počas testu (kWh/100 km) 15,8
Maximálny výkon nabíjania (kW) 50

Ceny

Cena verzie 33 990 €
Cena testovaného modelu 34 590 €
Hyundai Ioniq - nové elektromobily Čítajte viac Hyundai Ioniq 7: Elektrické SUV pre siedmich už vystrkuje rožky

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ