Test: Hyundai Tucson 1,6 CRDi MHEV - ako chutí nafta s paketom N Line?

Tomáš Andrejčák | 04.12.2021 07:00
Hyundai Tucson patrí k najúspešnejším klasickým SUV. Ani po roku od predstavenia neprestal vzbudzovať pozornosť svojím dizajnom. Lenže ponúka toho oveľa viac. My sme si vyskúšali netradičnú kombináciu naftového motora so športovým imidžom verzie N Line.
Verzia N Line demonštruje športový imidž...
Hyundai Tucson 1,6 CRDi N-Line - test 2021 Verzia N Line demonštruje športový imidž špecifickým výpletom masky, odlišnými nárazníkmi, ale aj 19-palcovými diskami kolies.

Hyundai Tucson poriadne rozčeril vody v triede SUV. Najmä vďaka progresívnemu dizajnu. Súčasná generácia urobila z tohto pohľadu veľký krok vpred. „Parametrický“ štýl Tucsonu s jeho anjelskými dennými svetlami, ktoré po deaktivácii „zmiznú“ v maske, či odvážnymi prelismi priam v štýle „origami“ budí obdiv aj viac ako rok od premiéry. My sme navyše dostali do rúk verziu N Line, ktorá hrá na športovú strunu. A vyzerá skvelo. Dizajn obohacuje o lesklú čiernu masku so športovým „výpletom“, športové nárazníky, matné pozadie reflektorov, lesklé čierne spätné zrkadlá, kontrastnú čiernu strechu či „diamantové“ 19-palcové disky obuté pneumatikami s profilom 235/50 R19.

Stále neprehliadnuteľný

Že sa na Tucsone nešetrilo, dokladujú aj zadné svetlá spojené svetelnou lištou, opäť s matným pozadím. A potom je tu dvojitá koncovka výfuku či strieborný difúzor. Za zmienku stojí aj logo Hyundai vygravírované priamo v skle piatych dverí, ďalší dôkaz invencie. Jednoducho, Hyundai dal z tohto pohľadu na frak mnohým zavedeným hráčom. Pôsobí originálne, invenčne a napriek mnohým ostrým prelisom aj nekonfliktne. Bohužiaľ, hoci svetelná technika dodáva Tucsonu na originalite, stretávacie a diaľkové full LED svetlá, umiestnené v nárazníku, nás svojím výkonom príliš nenadchli. Kontroverzné sú aj nízko umiestnené zadné smerové svetlá v nárazníku. Tu ide dizajn tak trochu na úkor funkcionality.

Hyundai Seven Concept - 2021 Čítajte viac Hyundai Seven Concept: Elektrické SUV nemá ďaleko od reality

Progresívny dizajn prerastá aj do kabíny. Pritom je zariadená veľmi účelne. Horizontálna palubná doska rozdeľujúca interiér na zónu vodiča a spolujazdca napríklad nemá klasickú kaplnku prístrojového panela. To umožňuje veľmi dobrý výhľad vpred. Štíhle sú aj predné stĺpiky. Verzia N Line obsahuje už v sérii 10,25-palcový digitálny kokpit s precíznou „analógovou“ grafikou, ktorý umožňuje tri druhy zobrazenia v závislosti od jazdného režimu. Napriek slabému tieneniu prekvapuje displej dobrou čitateľnosťou. Druhá obrazovka na sklonenej stredovej konzole má rovnakú uhlopriečku a opäť dobré rozlíšenie. Klasické ovládače pre vstup do menu nahradili kapacitné tlačidlá.

Vzadu nechýba dvojitá koncovka výfukov,... Foto: Ivan Majerský
Hyundai Tucson 1,6 CRDi N-Line - test 2021 Vzadu nechýba dvojitá koncovka výfukov, strieborný difúzor ani strešný spojler. Kontrastná čierna strecha je však za príplatok.
Hyundai Tucson 1,6 CRDi N-Line - test 2021
Hyundai Tucson 1,6 CRDi N-Line - test 2021
+13Hyundai Tucson 1,6 CRDi N-Line - test 2021

Nie sú také praktické ako klasický hardvér, ale je to lepšie riešenie ako úplná integrácia funkcií do obrazovky. Chválime tiež zachovanie samostatného panela klimatizácie, i keď opäť s kapacitnými tlačidlami bez haptickej odozvy. Hardvér nájdeme len vo funkcii ovládačov vyhrievania a ventilácie sedadiel, 360-stupňovej kamery či hill-holdera, ktoré sú umiestnené v prednej časti stredového tunela. K ergonómii nemáme výhrady. Semišom čalúnené elektricky nastaviteľné, vetrané a vyhrievané sedadlá, dokonca s reguláciou sklonu sedáku, sa síce tvária tak trochu športovo, ale v skutočnosti sú stále veľmi pohodlné.

Ergonómia takmer bez chýb

Chybu nemá ani 4-ramenný volant, našťastie nie sploštený, len si treba zvyknúť na to, že ovládanie tempomatu a palubného počítača je na jednom ramene, takže si ich kolískové spínače občas pomýlite. Lakťovú opierku tvorí samotný stredový tunel, čo znamená, že sa nedá nastaviť, ale je v ideálnej polohe. Jedinú vážnejšiu výhradu tak máme k štyrom tlačidlám ovládania prevodovky. Toto riešenie nie je intuitívne, vyžaduje si vizuálnu kontrolu. A ak sa pomýlite, môže to byť nepríjemné. Čo sa týka priestoru, je Tucson veľkorysý. Evidentné je to aj vzadu. Sedíte síce vyššie, ale stále s dostatočnou rezervou nad hlavou. Chválime tiež priestor na nohy, dlhé „sedáky“ či nastaviteľný sklon operadiel.

Interiér je plný športových avíz. Čo je ale... Foto: Ivan Majerský
Hyundai Tucson 1,6 CRDi N-Line - test 2021 Interiér je plný športových avíz. Čo je ale podstatné, má perfektnú ergonómiu, spracovanie a moderný infotainment, ktorý si zachováva rozumnú mieru integrácie ovládacích prvkov.
Hyundai Tucson 1,6 CRDi N-Line - test 2021
Hyundai Tucson 1,6 CRDi N-Line - test 2021
+14Hyundai Tucson 1,6 CRDi N-Line - test 2021

K tomu pridáva Tucson množstvo odkladacích priestorov, či už vpredu alebo vzadu a tiež štyri USB porty. Hodnotný dojem dotvára perfektné spracovanie a výber kvalitných materiálov. Športovú atmosféru umocňuje červené prešívanie, logo N Line na volante, no najmä čierne čalúnenie stropu. Páčila sa nám aj funkcia difúzneho vetrania klimatizácie, ktorá dokáže udržiavať rovnomernú teplotu v celej kabíne. Kufor pod elektricky ovládaným vekom má súmerný tvar a dvojitú podlahu. Tú ale nevie mild-hybridná verzia využiť naplno, pretože časť dna zaberá batéria s kapacitou 0,44 kWh. Batožinový priestor tak prišiel o 52 litrov, no stále je ich tu solídnych 546. A po sklopení operadiel priamo z kufra delených v „prémiovom“ pomere 40 : 20 : 40, narastie na 1 725 litrov.

Priemerný výkon, ale skvelá spotreba

Do SUV patrí dobrý naftový motor. Ten Tucson našťastie stále má, hoci sa musel rozlúčiť s dvojlitrom. Karty rozdávajú emisie. Vystačiť si musí so 4-valcom 1,6 CRDi. K tomu pridáva 48 V štartér-generátor MSHG. Je to teda mild-hybrid. Vo výkonnejšej verzii, akou bola tá naša, dáva naftový agregát maximálny výkon 100 kW a krútiaci moment 320 Nm. Spojený je so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou. Je jasné, že veľkú dynamiku od auta s pohotovostnou hmotnosťou, ktorá sa blíži k 1,7 tony, očakávať nemožno. Zlé to ale rozhodne nie je. Naftový Tucson zvládne stovku za 11,6 sekundy. Predbiehacie manévre si už ale vyžadujú trochu predvídavosti.

Napriek športovému imidžu je pod kapotou... Foto: Ivan Majerský
Hyundai Tucson 1,6 CRDi N-Line - test 2021 Napriek športovému imidžu je pod kapotou maloobjemový diesel 1,6 CRDi s výkonom 100 kW. Pomôcť mu však vie 48 V štartér-generátor. A navyše je veľmi úsporný.
Hyundai Ioniq 5 (2021) Čítajte viac Test: Hyundai Ioniq 5 - elektromobil ako zo sci-fi filmu

Na zahodenie nie je využívať častejšie režim Sport, ktorý dokáže vyžmýkať z potenciálu motora maximum. Naopak, v režime Eco Tucson akosi „zvädne“. Dobrou správou ale je, že i keď Tucsonu šliapete na krk, motor má stále kultivovaný chod, minimum vibrácií a nezaťažuje vás hlukom. Tu odviedol Hyundai skvelú prácu. A výborná je aj ekonomika prevádzky. Vidieť, že mild-hybridná sústava prešla ďalším vývojom a optimalizáciou. Brzdný moment rekuperácie už nie je taký výrazný a citlivá práca s plynom umožňuje plachtenie. Jednoducho, systém si už nežije vlastným životom bez toho, aby rešpektoval, čo od neho očakávate. Navyše dokáže Tucson vypínať motor aj pri vyšších rýchlostiach.

Ovládanie 7-stupňovej dvojspojkovej prevodovky... Foto: Ivan Majerský
Hyundai Tucson 1,6 CRDi N-Line - test 2021 Ovládanie 7-stupňovej dvojspojkovej prevodovky pomocou štyroch tlačidiel je možno efektné, ale rozhodne nie praktické.

Štarty sú vďaka výkonnému štartéru prakticky nepostrehnuteľné. Výsledkom je veľmi príjemná spotreba. My sme sa dostali v chladnom počasí a s prevahou mestskej premávky na priemer 6,3 litra nafty na 100 km, a presne tú istú hodnotu ukázal palubný počítač aj v dlhodobom priemere. A to hovoríme o verzii s pohonom 4×4 Htrac. Keď sme pri tom, chválime možnosť voľby režimu Lock, ktorý rozdelí hnací moment medzi nápravami v spravodlivom pomere 50 : 50. To príde vhod na klzkých povrchoch, keď netreba čakať na priraďovanie zadných kolies. Voľba jazdných režimov upravuje citeľne reakcie na stlačenie plynu, ale aj softvérovú mapu prevodovky a ak máte adaptívne tlmiče, tak aj tuhosť pruženia.

Komfortný aj dobre vybavený

Jazda s Tucsonom je veľmi príjemná. Naladenie podvozka je síce tuhšie, ale stále si zachováva vysokú mieru komfortu, dokonca aj na veľkých devätnástkach. Svoje robí perfektná filtrácia nerovnosti, rovnako ako aj hluku od kolies, takmer na úrovni prémiových konkurentov. Problémy nemá ani so stabilitou. Za volantom cítiť, že Tucson sa vie oprieť do zákruty, v čom mu pomáha nezávislé zavesenie zadných kolies. Riadenie je trochu preposilňované, ale o to komfortnejšie. Napokon, v móde Sport mierne stuhne. Chválime aj prácu asistenčných systémov. Udržiavanie v jazdnom prúde je spoľahlivé, adaptívny tempomat pracuje aj s údajmi navigácie a čítačky dopravných značiek.

Kufor mierne dopláca na li-ion batériu... Foto: Ivan Majerský
Hyundai Tucson 1,6 CRDi N-Line - test 2021 Kufor mierne dopláca na li-ion batériu mild-hybridného systému pod podlahou. K dispozícii je ale stále slušných 546 litrov. Po sklopení operadiel delených v pomere 40 : 20 : 40 až 1 752.
Hyundai Kona Electric - test 2021 Čítajte viac Hyundai Kona Electric: Menšej batérie sa nebojte. Nie je len do mesta

A potom je tu vychytávka v podobe systému sledovania mŕtveho uhla, ktorý vás nielen varuje pred blížiacimi sa vozidlami vo vedľajšom jazdnom prúde, ale zobrazuje aj dianie vedľa vozidla na prístrojovom paneli. Aktivuje sa aj pri zapnutí smerového svetla, ide tak v podstate o obdobu virtuálneho spätného zrkadla. Pri vyparkovaní zasa pomáha systém sledovania priestoru za vozidlom. Jednoducho, Tucson je technologicky na úrovni a konkurentom nenecháva žiaden náskok. Je tiež neprehliadnuteľným a zároveň praktickým a úsporným autom. Tucson 1,6 CRD.i AWD 4×4 vo verzii N Line si Hyundai cení na 37 290 eur.

Hyundai Kona 1.0 T-GDi (2021) Čítajte viac Test: Hyundai Kona 1.0 T-GDi - základ, ktorý sa nemá za čo hanbiť!

Ak by ste zatúžili po vyššom výkone, neostáva než voliť benzínovú, ale aj podstatne smädnejšiu verziu 1,6 T-GDI (132 kW), hoci mierne lecnejšiu. Na druhej strane je N Line bohato vybaveným autom s kompletným balíkom asistentov, vyhrievanými a ventilovanými sedadlami s elektrickým nastavovaním, dvojzónovou klimatizáciou, vyhrievaným volantom, vyhrievanými zadnými sedadlami, bezkľúčovým prístupom a štartovaním, vyspelým infotainmentom, navigáciou, voľbou jazdných režimov, indukčným nabíjaním smartfónov a množstvom športových prvkov. Priplácať nemá význam. I keď naša verzia bola preds ale vybavená kontrastnou čiernou strechou za 600 eur. Dopriať si tiež môžete adaptívny podvozok za 1 200 eur či inteligentný parkovací asistent.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 500
Šírka (mm) 1 865
Výška (mm) 1 650
Rázvor náprav (mm) 2 680
Svetlá výška (mm) 170
Objem kufra (l) 546 – 1 752.
Objem nádrže (l) 54
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 590 –1 729

Technické údaje

Verzia Tucson 1,6 CRDi MHEV 7DCT N Line 4WD
Počet valcov/ventilov 4/16 DOHC Turbo
Zdvihový objem (ccm) 1 598
Max. výkon (kW/ot.) 100/ 4 000
Max. krút. moment (Nm/ot.) 320/2 000 – 2 500
Výkon štartéra-generátora (kW) 12
Kapacita batérie (kWh) 0,44 (li-ion)
Prevodovka 7 DCT (dvojspojková)
0 – 100 km/h (s) 11,6
Max. rýchlosť (km/h) 180
Spotreba na 100 km (l) 5,7 – 6,0
Spotreba počas testu (l) 6,3

Ceny

Cena verzie 37 290
Cena testovaného vozidla 37 890 eur

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ