AvtoVaz: Tak predsa. Rusi spustili výrobu Lady z 'praveku'!
Po útoku Ruska na Ukrajinu sa toho v najväčšej ruskej automobilke naozaj veľa zmenilo. Renault, pôvodný väčšinový vlastník, odpredal v máji svoj 67,69 % podiel za symbolický rubeľ Ruskej federácií v zastúpení inštitútu NAMI. Linky závodu v Togliatti však stáli z dôvodu nedostatku zahraničných komponentov, na ktoré sa vzťahovali západné sankcie, už od marca. AvtoVaz plánoval výrobu opäť rozbehnúť 11. mája, no ani to sa nepodarilo. Linky zamrzli až dovčera – 8. júna. O to väčší záujem pritiahlo ich spustenie. Lenže to, čo z nich začalo schádzať, je len tieňom nedávnej minulosti.
Čítajte viac Predaj áut v Rusku sa v máji prepadol takmer o 84 percent!Ruské ministerstvo obchodu a priemyslu už dávnejšie vyhlásilo, že v AvtoVaze pracujú na vývoji špecifických modelov, ktoré nebudú potrebovať komponenty z nepriateľských krajín. Najmä elektroniku. Výsledok? Je ním Lada Granta bez ABS, airbagov a s motorom, ktorý neplní ani len emisnú normu Euro 5. Kvôli tomu muselo Rusko upraviť homologizačné predpisy, pretože za normálnych okolností by takéto vozidlá nemali šancu dostať typové schválenie a vyraziť k zákazníkom. Jednoducho, Rusko znížilo normy na úroveň deväťdesiatych rokov.
Čítajte viac Už vieme, aké budú nové Moskviče! Vo fabrike Renaultu ich vyrobia ČíňaniaGranta je pritom modelom, ktorý prišiel na trh v roku 2011 a ktorého korene siahajú až k Lade Kalina z roku 2004. Vtedy Granta nahradila hneď niekoľko obstarožných Lád, od samotnej Kaliny cez Samaru až po „socialistické“ modely 2104 až 2107. Prvé kusy, ktoré už v AvtoVaze včera vyrobili, sú však chudobnejšie ako tie z čias, keď bola Granta horúcou novinkou. Granta s prívlastkom Classic má síce lakované lišty nárazníkov a 15-palcové zliatinové disky, ale chýba spomínaná bezpečnostná a emisná výbava.
Niektoré prvky ako posilňovač riadenia, elektrické ovládanie okien, úchyty detských sedačiek Isofix, denné svietenie, centrálne zamykanie, palubný počítač či predprípravu na autorádio si síce zákazníci môžu dopriať, ale len ak si priplatia za balík Classic'22. Štvorvalcový motor spojený s manuálnou prevodovkou bude mať výkon 66 kW. Platí to pre všetky karosárske verzie, teda pre sedan, liftback aj kombi. Granta bude zároveň najlacnejším autom na ruskom trhu. O tom, koľko Gránt chce ruský podnik vyrobiť, nepadlo v tamojších médiách zatiaľ ani slovo.
Čítajte viac Presťahujú Ladu do Uzbekistanu? Montáž nahradí komplexnou výrobouRusom sa teda linky AvtoVazu spustiť podarilo, pochybujeme však, že Granta uživí jeho 45 000 zamestnancov, ktorí majú v súčasnosti znížené platy a 4-dňový pracovný týždeň minimálne do septembra. Osud ďalších modelov je totiž ešte komplikovanejší. Novšie modely Vesta a Xray, najviac závislé od zahraničných komponentov, vyrábať pravdepodobne vôbec nepôjde. Vo hviezdach je tiež presun výroby modelov Renault Duster a Renaul Sandero s logami Lady z bývalého moskovského závodu Renaultu do Togliatti. Najočakávanejšou „novinkou“ by sa tak mohla po Grante sať ešte staršia Lada Niva.
Čítajte viac AvtoVaz: Ladu má zachrániť bývalý ruský minister dopravy. Je to naivnéJe to čosi podobné, akoby Škoda obnovila výrobu Felícií alebo prvej generácie Fabií. Veľký úspech očakávať asi nemožno. Ruský minister priemyslu a obchodu Denis Manturov je však plný optimizmu. Nedávno uviedol, že nové modely Lady budú v budúcnosti vyvíjané na nových ruských platformách s využitím ruského vývojového potenciálu a maximálnym využitím ruských dodávateľov. To je síce pekný plán, ale tiež beh na niekoľko rokov. Pod krídlami Renaultu mala pritom Lada nalinkovanú jasnú budúcnosť a prosperitu. Teraz je závislá od snov a pochybných fikcií politikov.
© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ