Test: Kia EV6 GT-line – kórejský 'Taycan' rúca predsudky
Nie je to tak dávno, čo sme mali v redakcii na dlhodobý test elektrickú Kiu e-Niro. Tá síce vychádzala z modelového radu Niro, ktoré vám dopraje aj hybridnú a plug-in hybridnú verziu so spaľovacím motorm, no už toto auto dávalo tušiť, že Kia vie postaviť použiteľný elektromobil. Nová EV6 však „teleportovala“ hneď do novej galaxie. Asi najlepšie dokumentuje rýchlosť, ktorou napreduje elektrifikácia. Veď má 800 V elektrickú architektúru, ako Porsche Taycan, Audi e-tron GT či Rimac Nevera. My sme si vyskúšali najvýkonnejšiu verziu GT-line. Brutálne GT s výkonom 430 kW dorazí totiž na trh až začiatkom budúceho roka. To bude ale ponukou pre skutočných fajnšmekrov, kým GT-line, je proste „masovejším“ variantom. I keď nie opäť pre každého. Cenu technológie utajiť tak ľahko nedokáže.
Futurizmus bez výhrad
Kia EV6 pôsobí síce nesmierne kompaktne, no je to poriadny kus aut. Na dĺžku má 4 685 mm, na šírku 1 880 a na výšku 1 550 mm. Rázvorom náprav 2 900 mm prerastá aj veľké Sorento. Dizajnéri vybrali pre svoj revolučný elektromobil, postavený na úplne novej platforme E-GMP karosériu crossoveru. A to je skvelé riešenie, pretože na rozdiel od pravoverných SUV, má takýto „kríženec“ šancu na lepšiu aerodynamiku. Pri elektromobiloch sa to nepochabne zíde. Zároveň je tu ale o čosi väčšia svetlá výška, prinášajúca viac odolnosti a univerzálnosti. Aerodynamické línie sa pretavili do priam futuristického dizajnu. S EV6, ktoré evokuje kupé, sa rýchlo stanete stredobodom pozornosti. Predná maska s „tigrou tvárou“, ktorú tvoria nové matrixové LED svetlá, prvýkrát s vyrezávaním tieňov, priťahuje ako magnet. Rovnako inovatívna je kapota, ktorá nahrádza klasické blatníky.
Z profilu zaujme klesajúca línia „plávajúcej“ strechy zakončená spojlerom s bočnými krídelkami, proti ktorej sa dvíhajú prahy, zasahujúce až k zadným svetlám, ako aj obrie 21-palcové disky s aerodynamickými vložkami. Vzadu EV6 rozhodne nezaostáva. Svetlá lemujú spojler zadného veka a tie smerové zas tvorí neuveriteľná „diamantová“ štruktúra. Pod nárazníkom nájdete ďalšiu vychytávku v podobe lediek integrovaných do akejsi „ekvalizérovej“ štruktúry. Jednoducho, dizajnéri sa vyhrali s každým detailom. Na rozdiel od sesterského Ioniqu 5 má teda EV6 oveľa športovejší šmrnc. No a verzia GT-line k tomu pridáva lesklé čierne dekorácie, čierne disky, matné pozadie svetiel a v našom prípade aj matný „mrazivý“ lak Interstellar Grey, ktorý dodáva EV 6 GT-line vyslovene prémiový nádych.
Digitálny kokpit má aj svoje muchy
Kabína je ďalším kontaktom s budúcnosťou. Kompaktná elektrická technológia umožnila vytvoriť nový ergonomický koncept. Veľkorysý rázvor náprav priniesol EV6 vzdušnosť a úplne vodorovnú podlahu. Palubná doska je akoby vsadená do oblúku pod prudko skloneným čelným oknom. Jej objem zmenšilo premiestnenie časti klimatizačného systému pod prednú kapotu. Nesie dvojicu 12,3-palcových zakrivených displejov prekrytých spoločným sklom. Majú úlohu prístrojového panela aj infotainmentu. Oceňujeme brilantné rozlíšenie, no je škoda, že prístrojový panel neponúka klasické analógové zobrazenie. Pritom vo viacerých konvenčných modeloch, vrátane plug-in hybridov, ho má Kia dovedené priam do dokonalosti. Zobrazenie akýchsi 3D vĺn je možno efektné, ale odčítanie rýchlosti z čísiel nepoteší. To je už lepšie sústrediť sa na veľký head-up, ktorým si môže EV6 merať sily s BMW či Mercedesom-Benz.
Infotainment vás nadchne rýchlymi reakciami, prehľadným menu aj výborným zobrazením funkcií dojazdu a nabíjania. To je dôležité pre bezproblémovú prevádzku elektrických áut. Chce to ale cvik, pretože klasických hardvérovách tlačidiel predsa len ubudlo. Vstup do hlavných vetiev menu vyriešila Kia originálnym spôsobom. EV6 má totiž pod displejom lištu s dvojitou funkcionalitou. Kapacitné tlačidlá zobrazujú buď funkcie klimatizácie alebo hlavné položky menu – navigáciu, rádio, média alebo rýchly vstup do menu nastavení. Má to ale háčik. Funkcionalita sa prepína maličkými kapacitnými tlačidlami, čo za jazdy odpútava pozornosť. Sympatické je zachovanie dvoch analógových ovládačov na krajoch. Vo funkcii klimatizácie nimi nastavujete teplotu a vo funkcií menu hlasitosť audiosústavy. Ak si ale funkciu popletiete, čo sa môže ľahko stať, tak si namiesto hlasitosti prestavíte teplotu, alebo naopak.
Nový je aj dvojramenný volant. Oceňujeme, že tlačidlá tempomatu, palubného počítača a audio systému prevzala Kia z konvenčných modelov, takže kto pozná Kie, nebude mať žiadne problémy. Nová stredová konzola sa doslova vznáša medzi sedadlami, spolu s otočným ovládačom „prevodovky“, štartovacím tlačidlom ale aj dvoma držiakmi nápojov, lakťovou opierkou a perfektne umiestnenou indukčnou nabíjačkou smartfónov. Pod ňou ešte ostalo miesto na priam obriu schránku na ďalšie predmety, čo nepochybne príde vhod. Nabíjať si tu môžete ďalšie zariadenia – je tu USB aj USB-C port. Konzola má ale predsa len chybičku krásy. Pri práci s infotainmentom alebo spomínanou lištou si často nechtiac dlaňou zapnete vyhrievanie sedadiel, ich ventiláciu či vyhrievanie volantu. Práve na konci konzoly sú totiž situované veľmi citlivé kapacitné tlačidlá bez akejkolvek haptickej odozvy. A verte, že sa to stáva často.
Kabína nadchne, kufor až tak nie
So sedadlami budete spokojní. Aspoň čo sa týka komfortu. Na auto s písmenami GT v názve by sme čakali čosi športovejšie. A okrem vyšších operadiel by sme prijali aj výsuvnú kolennú podpoua. Skvelé ale je, že nastavovať sa dá nielen výška ale aj sklon sedáku. Za volantom síce sedíte o čosi vyššie ako v bežných autách, ale od kolmej polohy, typickej pre SUV, má EV6 naozaj ďaleko, keďže podlaha je zvýšená kvôli batériám. Skôr si pripadáte ako v kupé. Túto atmosféru umocňujú futuristické opierky hláv, čierny strop aj výber inovatívnych materiálov či ambientné osvetlenie, ktoré mení farbu z tyrkysovej cez modrú až po cyklámenovú v závislosti od zvoleného režimu. Ani EV6 sa však nevyhlo chronickej chorobe nových áut – príliš širokých predných stĺpikov, za ktoré sa vám pokojne skryje na križovatke celý kamión. Pomôcť majú asistenčné systémy, lenže – vidieť je vidieť.
Na priestor sa sťažovať nebudete, dostatok miesta máte na nohy, nad hlavou aj v šírke ramien. Vzadu je to trochu inak. Nastupujete síce cez široké dvere a na nohy je tiež dostatok centimetrov, snáď s výnimkou chodidiel, no keďže sedadlá sú uchytené vyššie ako tie predné a strecha klesá nadol, veľkú rezervu nad hlavou nenájdete. Sesterský Ionoiq 5 je v tomto smere štedrejší. Pomáha ale nastavenie sklonu operadiel v približne 15 stupňoch. Pri tom najkomfortnejšom pribudne nad hlavou pár milimetrov. Pochopiteľne na úkor kufra. A ten je asi tou najslabšou stránkou EV6. Objemom 520 litrov sa príliš nechytá na takú Škodu Enyaq iV a pár litrami zaostáva aj za Ioniqom 5. Stráca najmä na tom, že podlaha je kvôli pohonu relatívne vysoko a len pod jej časťou sú ešte nejaké litre na káble . Z objemu tiež uberá prudko sklonené zadné veko. Za krásu sa platí.
Snaha vydolovať z geometrie kufra každý liter je ale jasná, keď sa pozriete na maximalizovaný priestor okolo vnútorných blatníkov. Oceňujeme tiež operadlá delené v pomere 40 : 60, po ktorých sklopení vzniká takmer vodorovná ložná plocha bez schodu. Potom sa má do EV6 zmestiť 1 300 litrov. K tomu je k dispozícii otvor na lyže. A pozor! EV6 má ešte jednu vychytávku, ktorou dáva väčšine konkurentov poriadne na frak. Jeho predná kapota sa otvára, dokonca za pomoci dvoch plynových vzpier, a pod ňou je ešte 20 litrov na drobné príslušenstvo. Napríklad na ďalší nabíjací kábel alebo na lekárničku. Verzie RWD, teda so zadným náhonom, si vpredu poradia dokonca až s 52 litrami nákladu. Takže celovým objemom sa EV6 nakoniec dotiahne na súperov z dielne koncernu VW. Len je usporiadaný trochu inak.
Dva silné motory vám rozprúdia krv
Verzia GT-line je zatiaľ najvýkonnejšiou. Platforma E-GMP totiž umožňuje použiť menší aj väčší batériový paket a tiež jeden alebo dva motory. Asi rýchlo pochopíte, že naše EV6 ťažilo z maxima. GT-line má teda dva elektromotory, jeden vpredu a druhý vzadu, aj preto si zaslúžil označenie AWD a k tomu batérie s využiteľnou kapacitou 77,4 kWh. Je sympatické, že Kia udáva práve využiteľnú kapacitu. Takže sa nenechajte oklamať údajmi konkurentov, ktorý označujú svoje produkty celkovou kapacitou. Napríklad taký Enyaq iV 80 má v skutočnosti kapacitu tiež 77 kWh, hoci číslovka sľubuje viac. Pár elektromotorov dáva GT-line vskutku ohromujúci výkon 239 kW a krútiaci moment 605 Nm. Treba si ale tiež uvedomiť, že elektrická Kia má na váhe 2 090 kg. O to prekvapujúcejšie je, že s nadváhou nemá najmenšie problémy. Na stovku to zvládne za adrenalínových 5,2 sekundy.
Zvlášť šprinty z miesta sú omamné. Stačí prudko stlačiť plyn a v takmer úplnom tichu vás to zatlačí do operadla. Ale pozor. endorfíny sú závislé na zvolenom jazdnom režime. Maximálny výkon je k dispozícii len režime Sport, keď sa do práce zapojí predný elektromotor. V režime Comfort ostáva tiež pasívny s výnimkou prudkej akcelerácie. A v režime Eco je EV6 GT-line čistou zadokolkou. No i tak vám dopraje akceleráciu, ktorú väčšina konvenčných áut ani nezvládne. Ak chcete viac adrenalínu, môžete zosilniť syntetický zvuk aparatúry Meridian, ktorá vás ovlaží akousi kulisou z „hviezdych vojen“. Mimochodom, jazdné módy prepínate priamo tlačidlom priamo na volante. Klobúk dole, pri konkurentoch sa totiž často nevyhnete blúdeniu v palubnom menu alebo hľadáte ovládač režimov kdesi medzi sedadlami.
Vzorovo vyriešené je aj nastavenie miery rekuperácie krídelkami na volante. Perfektné! Volíte jeden z troch stupňov, prípadne rekuperáciu úplne deaktivujete, čo umožňuj efektívne plachtenie. Najvyššia úroveň tvorí zas funkciu e-Pedal, takže ak nebrzdíte naozaj prudko, stačí auto ovládať pedálom akcelerátora. To, že EV6 je rýchle v priamke nás po skúsenostiach s mnohými výkonnými elektromobilmi neprekvapilo, ale nečakali sme, že bude až tak hravé v zákrutách. Nízke ťažisko, široký postoj, rozloženie hmotnosti v pomere 53 : 47, kolesá umiestnené takmer v rohoch karosérie a pneumatiky Michelin Pilot Sport4 SUV s profilom 255/45 R21 robia svoje. EV6 sa správa prekvapivo neutrálne, nenakláňa sa a urputne drží zvolenú stopu, akoby vážilo o pol tony menej. Riadenie je príjemne priame a výjazdy zo zákrut doslova pôžitkom.
Spotreba na uzde
Veľkým prínosom je plynulosť dávkovania výkonu, ktorú v aute s viacstupňovou prevodovkou jednoducho nezažijete. Pred zákrutou trošku uberiete a potom EV6 opäť „stúpite na krk“. Reakcia je bleskurýchla. Predbiehacie manévre sú hračkou. Stačí pár sekúnd a „nepriateľov“ máte v spätnom zrkadle. Opäť v tichu, takže sa môže ľahko stať, že stratíte odhad rýchlosti. Na to si treba dávať pozor. Maximálka končí pri relatívne nízkych 188 km/h, tak ako to býva pri elektromobiloch zvykom. Napriek jazdným vlastnostiam, ktoré vás lákajú otestovať vlastné schopnosti, z vás ale EV6 nevytrasie dušu. Podvozok skvelo filtruje nerovnosti i keď má predsa len tvrdšiu charakteristiku. Zadný pomocný rám je ku karosérii upevnený pomocou hydraulických puzdier. Systém tlmičov a pruženia je navyše doplnený o ďalší piest, ktorý reguluje silu tlmenia pri spätnom odskoku. Takže aj bez adaptívnych tlmičov zvláda EV6 slovenské cesty s prehľadom.
Iste sa pýtate, čo si za svoje služby EV6 GT pýta. Je to elektromobil a tak sú namieste obavy z dojazdu a dlhých časov nabíjania. Lenže EV6 GT má na to účinný liek – relatívne veľkú batériu, nízku spotrebu a pekelne rýchle nabíjanie. Ako sme spomínali, batérie pracuje s napätím 800 V, podobne ako Porsche Taycan či Rimac Nevera. To je dôvod, prečo Kia EV6 vytŕča z radu a robí vrásky konkurentom. Spotrebu energie má vzhľadom na enormný výkon pod kontrolou. V meste sme jazdili za približne 15 kWh na 100 km. Mimo mesta sa spotreba vyšplhala maximálne na 17 kWh. EV6 dokonca nevadia ani kopce. A tie sme si užili požehnane na strednom a východnom Slovensku. Stojí za tým účinná rekuperácia. To, čo miniete pri stúpaní sa vám z veľkej časti do batérie vráti pri klesaní. Brzdili sme prakticky stále pomocou elektromotorov. Jedine na diaľnici si EV6 vypýta okolo 22 až 24 kW/h na 100 km. Ale ani to nie je zlé.
Samozrejme, do kariet hralo Kii teplé letné počasie. Klimatizácia síce bežala, ale ako viem, tá potrebuje menej energie, ako zimné vykurovanie. Náš priemer za asi 2 000 km, vrátane diaľnic sa nakoniec ustálil na nižšej hodnote, ako udávaných 18 kWh/100 km. Dlhodobý priemer za viac ako 4 700 km, v ktorom boli aj predošlé testy, sa vyšplhal na 19,8 kWh. Ako sa ale s autom jazdilo, netušíme. No aj pri tejto hodnote máte k dispozícii dojazd 390 km. No a my sme zvládli až takmer 500 pri úspornom štýle jazdy, nevynímajúc kopcovitý terén. Úzkosť z dojazdu teda mať pri EV6 naozaj nemusíte. Zvlášť ak ponúka úžasne rýchle nabíjanie výkonom 240 kW. Aj to sme si vyskúšali.
Nabíjanie bez čakania
Začínali sme nabíjať 20 percentách. Výkon sa vyšplhal po chvíľke až na 230 kW! Nič také sme zatiaľ nezažili. Stačilo 4,5 minúty a boli sme na 40 percentách, na 60 % sme sa dostali za deväť minút a na 80 za 15. Nabíjací výkon dosahoval stále skvelých 150 kW. No a skončili sme na 90 % po 21 minútach, keď sme „natankovali“ spolu 57,9 kWh. To je o 10 kWh viac ako pri podobnom nabíjaní s Mercedesom EQS so 400 V architektúrou. Za 21 minút sme teda dobili 70 % batérie, na ďalších minimálne 300 km jazdy. Tvrdiť teda, že elektromobily sú kvôli dlhému nabíjaniu nepoužiteľné na dlhé trasy je nezmysel. EV6 GT je toho jasným dôkazom. Dvadsať minút totiž bežne strávite na čerpacích staniciach aj s konvenčným autom. Pretože okrem samotného tankovania treba zaplatiť a občas príde vhod aj chvíľa oddychu.
Kia EV6 GT-line je nepochybne jeden z najlepších elektromobilov planéty. Nie náhodou si vyslúžia titul Európske auto roka 2022. Dokonca ho „vyfúkla“ sesterskému Hyundaiu Ioniq 5, práve kvôli veľmi dobrému hodnoteniu jazdných vlastností a skvelému vypracovaniu kabíny. Samozrejme, nie je to lacná hračka, ale vo svete elektrických áut sme si už na vyššie ceny zvykli. A v tomto svetle je EV6 skôr „lacným“ elektromobilom. Základná verzia so zadným náhonom a menšou batériou (58 kWh) začína na 49 900 eurách. Náš najdrahší GT-line s dvojicou synchrónnych elektromotorov si Kia cení na 67 590 eur. Je to výrazne menej ako zaplatíte za prémiové elektromobily a podobne ako za konkurenčné produkty, napríklad tie z koncernu VW, ktoré však nezvládnu tak rýchle nabíjanie ako EV6.
GT-line AWD má navyše enormne bohatú výbavu. Nielen príťažlivý exteriérový balík, 20-palcové disky, polokožené čalúnenie s Alcantarou, vynikajúce matrixové svetlá, najvyššiu úroveň infotainmentu s aparatúrou Meridian so 14 reproduktormi, vyhrievané a ventilované sedadlá, vyhrievaný volant ale aj pokročilý parkovací asistent, kompletný balík podpory vodiča s adaptívnym tempomatom a udržiavaním v jazdnom prúde. Mimochodom, asistenčné systémy pracujú bezchybne. Svetlá neoslňujú a inteligentný tempomat vyžíva vo veľkom rekuperáciou. Investovať už niet do čoho. V cenníku zostávajú iba dve položky – panoramatické strešné okno za 890 eur a matný lak karosérie za 690 eur. Ale aj bez nich je EV6 autom „nabitým“ až po strechu.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 680 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 880 |
Výška (mm) | 1 550 |
Rázvor náprav (mm) | 2 900 |
Svetlá výška (mm) | 170 |
Objem kufra vpredu/vzadu (l) | 20/520 – 1 300 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 2 090 |
Technické údaje
Verzia | EV6 GT-line AWD |
---|---|
Výkon (kW) | 239 |
Krútiaci moment (Nm) | 605 |
0 – 100 km/h (s) | 5,2 |
Max. rýchlosť (km/h) | 188 |
Spotreba na 100 km (kWh) | 18,0 |
Spotreba počas testu (kWh) | 17,8 |
Dlhodobá spotreba za cca 4 700 km (kWh) | 19,8 |
Dojazd (km) | 484 |
Maximálny výkon nabíjania (kW) | 240 |
Čas nabíjania na rýchlonabíjačke 20 – 90 % (min) | 21 (dobitých 58 kWh) |
Ceny
Základná | 49 500 € |
---|---|
Cena verzie GT-line AWD | 67 590 € |
Cena testovaného vozidla | 68 190 € |
© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ