Test: Nový Sportage - týmto SUV KIA skutočne ‘trafila do čierneho‘

Testovaná Kia Sportage nás príjemne prekvapila vysokým jazdným komfortom a nízkou spotrebou v meste. Na diaľnici sa však jej apetít zvýšil.

, 29.05.2022 07:00
debata (5)
Kia Sportage spredu zaujme najmä výraznými... Foto: Pravda, Martin Domček
Kia Sportage 1,6 T-GDi HEV 4WD (2022) Kia Sportage spredu zaujme najmä výraznými "bumerangovými" dennými LED svetlami.

Autá kategórie SUV sú už niekoľko rokov absolútne dominantné nielen na slovenskom trhu, ale prakticky v celej Európe. Aktuálne je každé druhé predané osobné auto na Slovensku práve SUV alebo crossover. Ich trhový podiel rastie aj v súčasnej dobe, spojenej so zdražovaním a vysokou infláciou, keď čoraz viac ľudí zvažuje, kam nasmeruje svoje úspory a na čom by mohli ušetriť. Áut sa to však akosi netýka.

Trh s SUV ovládli „ázijci“

Keď sa pozrieme bližšie na vývoj trhu s SUV a crossovermi a ich predaje v roku 2022, je evidentné, že „na koni“ sú ázijské automobilky, ktorým patria prvé tri priečky. Za prvé štyri mesiace je najpredávanejším SUV na Slovensku Hyundai Tucson, za ktorým nasleduje Kia Sportage a na stupeň víťazov sa prepracovala aj Toyota RAV4. Až na štvrtom mieste je menší mladoboleslavský crossover Škoda Kamiq s približne polovičným predajom oproti Tucsonu a prvú päťku uzatvára Škoda Karoq.

Kia Sportage 1,6 T-GDi HEV 4WD (2022)
Kia Sportage 1,6 T-GDi HEV 4WD (2022)
+9Kia Sportage 1,6 T-GDi HEV 4WD (2022)

Zaujímavé je to na ďalších priečkach – šiesty je tradičný bestseller Duster, po ňom nasleduje Škoda Kodiaq a upozorniť by sme chceli na ôsme miesto, kam doslova vystrelila tohtoročná novinka, ktorá sa na trhu etablovala prekvapivo rýchlo. Je ňou menší japonský crossover Toyota Yaris Cross. A aby sme mali kompletnú prvú desiatku, tak deviate miesto zatiaľ patrí ďalšej Toyote, konkrétne C-HR a do prvej desiatky sa dostal aj SsangYong Korando, ktorý si na Slovensku získava čoraz väčšiu popularitu.

V prvej desiatke najpredávanejších SUV a crossoverov má trojnásobné zastúpenie nielen Škoda, ale už aj Toyota. V tejto kategórii je v nej až šesť ázijských áut, kórejské modely Hyndai Tucson a Kia Sportage však zatiaľ dominujú. V reči konkrétnych čísiel to znamená, že Tucson (náš test tohto modelu nájdete na tomto odkaze) sa za prvé štyri mesiace dostal s predajom už nad 900 kusov a z radikálne vynovenej Kie Sportage, ktorá sa vyrába na Slovensku v žilinskej fabrike Kie a ktorej test si práve čítate, sa zatiaľ predalo takmer 680 kusov.

Rozmerovo  - a ja z hľadiska rázvoru - je nová... Foto: Pravda, Martin Domček
Kia Sportage 1,6 T-GDi HEV 4WD (2022) Rozmerovo - a ja z hľadiska rázvoru - je nová generácia prakticky totožná s predošlou.

Radikálne nová

Keď príde kórejská automobilka s novou generáciou niektorého zo svojich modelov, len málokedy je to v štýle „hľadaj desať rozdielov“, zväčša ide o zásadnú dizajnovú aj technologickú zmenu. Nová Kia Sportage to ilustruje dokonale, oproti predchodcovi doslova nezostal „kameň na kameni“.

Pre Európu bola vyvinutá špeciálna verzia, stojaca na novej platforme N3, vďaka ktorej prichádza aj v elektrifikovanej podobe. Práve túto hybridnú verziu, ktorá má pod kapotou benzínový spaľovací motor s výkonom 132 koní, doplnený synchrónnym elektromotorom s permanentnými magnetmi s výkonom 44 kW a s pohonom 4×4 sme aj testovali. Jej modelové označenie je Sportage 1,6 T-GDi HEV 4WD. Doplnená bola 6-stupňovým automatom a na test sme ju dostali v najvyššej výbave GT-Line.

Veľký zakrivený displej v interiéri vyzerá... Foto: Pravda, Martin Domček
Kia Sportage 1,6 T-GDi HEV 4WD (2022) Veľký zakrivený displej v interiéri vyzerá naozaj efektne.

To znamená, že cena testovaného auta sa dostala takmer na hranicu 45-tisíc eur. Základnú cenu má však nový Sportage nastavenú viac než konkurencieschopne, začína už tesne nad hranicou 23-tisíc eur, a to s motorom 1,6 T-GDi s výkonom 110 kW a šesťstupňovým manuálom. Nami testované auto bolo vybavené naozaj exkluzívne. Okrem využitia elektromotoru so silnejším variantom spaľovacieho agregátu 1,6 T-GDi, čo značilo maximálny kombinovaný výkon 169 kW (230 koní) a pozoruhodný krútiaci moment 350 Nm, mala množstvo doplnkovej výbavy.

Napríklad do nej patrili 18-palcové kolesá, full LED svetlá s „matrixovou“ technológiou vpredu, inteligentný parkovací asistent s diaľkovým ovládaním, 360-stupňová kamera, kožený interiér, čierne čalúnenie stropu, vyhrievané sedadlá vpredu aj vzadu (vpredu aj ventilované) a bezkľúčové ovládanie.

Subjektívne nám interiér Kie Sportage pripadá o... Foto: Pravda, Martin Domček
Kia Sportage 1,6 T-GDi HEV 4WD (2022) Subjektívne nám interiér Kie Sportage pripadá o niečo zaujímavejší, než interiér sesterského Tucsonu.

Ďalej mala 3-zónovú automatickú klimatizáciu, digitálny kokpit s 12,3-palcovým zakriveným LCD displejom, navigáciu, high-endové audio Harman-Kardon, veľké panoramatické strešné okno, množstvo dizajnových doplnkov súvisiacich s výbavou GT Line a rozšírenú bezpečnostnú výbavu. Takže vyššej cene testovaného auta sa nemožno diviť, do jeho výbavy už prakticky naozaj niet čo doplniť.

Pozrime sa aj na techniku. Úplne nová platforma umožnila nielen elektrifikáciu, ale zvýšila sa aj tuhosť karosérie, čo sa pozitívne podpísalo na jazdných vlastnostiach auta. Aj keď je nová generácia radikálne prepracovaná, niečo sa oproti predošlej prakticky nezmenilo – vonkajšie rozmery. Auto síce trochu narástlo, ale naozaj len kozmeticky v rádoch milimetrov.

Kia Sportage 1,6 T-GDi HEV 4WD (2022)
Kia Sportage 1,6 T-GDi HEV 4WD (2022)
+15Kia Sportage 1,6 T-GDi HEV 4WD (2022)

V reči konkrétnych čísiel to znamená, že nová Kia Sportage má na dĺžku 4 515 mm, na šírku 1 865 a na výšku 1 645 mm. Je teda o 30 mm dlhšia a len o centimeter širšia a vyššia. Rovnako je to s rázvorom náprav 2 680 mm, kde pribudol tiež len centimeter.

Dizajn je však zásadne nový. Vpredu auto zaujme výraznými dennými LED svetlami v tvare bumerangu, vzadu delenými horizontálne umiestnenými svetlami, prepojenými tenkou svietiacou lištou. V interiéri je absolútne dominantným prvkom veľký zakrivený palubný displej, pozostávajúci z dvoch prepojených 12,3-palcových displejov. Jeden plní úlohu digitálneho kokpitu, druhý je centrálny infotainmentový. Vyzerá to mimoriadne efektne a pre Sportage sa toto riešenie skutočne hodí.

Infotainment možno ovládať dotykom, hlasom a ovládačom v stredovom tuneli. Pribudla aj možnosť aktualizácií na diaľku, čo je dobrá správa a poteší aj indukčné nabíjanie telefónov s výkonom až 15 W. Ovládanie klimatizácie je prostredníctvom samostatného panelu, ktorý je prehľadný, všetky základné funkcie sú dostupné na jeden dotyk a nastavovanie teploty má dokonca otočné hardvérové ovládače. Toto riešenie naozaj chválime.

Verzia GT Line mala kožený interiér a športové... Foto: Pravda, Martin Domček
Kia Sportage 1,6 T-GDi HEV 4WD (2022) Verzia GT Line mala kožený interiér a športové sedadlá.

Priestor vpredu a aj na zadných sedadlách je viac než dostatočný, po tejto stránke testovanej Kii Sportage absolútne niet čo vyčítať, úlohu rodinného auta zvláda výborne. A to nielen vďaka veľkému vnútornému priestoru, ale aj nadštandardnému jazdnému komfortu. O tom však neskôr. Z „rodinného“ pohľadu by sme asi privítali o niečo väčší objem kufra, 587 litrov síce nie je málo, ale Sportage touto hodnotou ani nijako neoslňuje.

Suverénna v meste

Auto malo pod kapotou benzínový agregát s objemom 1,6 litra, ktorý má označenie T-GDi Smartstream. Všetky motory, benzínový, mild-hybridný, hybridný a dokonca aj diesel majú rovnaký objem, teda ide o 1,6-ky. V testovanom aute sa však k nemu pridal elektromotor s výkonom 44 kW (60 k) doplnený batériou s kapacitou 1,49 kWh. To značí, že auto malo kombinovaný maximálny výkon 169 kW (230 k) a krútiaci moment na 350 Nm. Agregát spolupracoval so 6-stupňovým automatom a výkon sa prenášal podľa potreby na všetky štyri kolesá.

Z hľadiska dynamiky a aj celkového jazdného komfortu sa s ním jazdí výborne. V meste a pri akcelerácii si totiž vypomáha elektromotorom, takže veľmi dobre reaguje už v nízkych otáčkach. Predovšetkým však jeho potenciál Sportage veľmi efektívne využíva pri rozbiehaní a zrýchľovaní, čo sa podpísalo na výbornej spotrebe v meste, kde sa dá aj vďaka častej rekuperácii jazdiť s priemerom niekde na hranici šiestich litrov, možno aj o niečo menej. Za to si hybridný Sportage naozaj zaslúži pochvalu.

Dobrá je aj spotreba na okreskách, kde sa stále dá jazdiť s priemerom okolo sedem litrov, s vyššou však treba rátať na diaľniciach, kde už elektormotor prichádza k slovu menej. Pri jazde na hranici diaľničného limitu a možno aj troch za ňou sa už so spotrebou priblížite dvojcifernej hranici. Náš celkový priemer na konci testu bol na úrovni 7,6 litra.

Zozadu zaujme auto úzkymi prepojenými... Foto: Pravda, Martin Domček
Kia Sportage 1,6 T-GDi HEV 4WD (2022) Zozadu zaujme auto úzkymi prepojenými horizontálnymi LED svetlami, spojlerom a prepracovaným nárazníkom.

Naozaj príjemne nás prekvapil aj jazdný komfort. Auto si až nad očakávanie dobre dokázalo poradiť s menšími aj väčšími nerovnosťami. Vďačí zaň elektronicky riadeným tlmičom, ktoré sú súčasťou verzie GT Line. A za ne sa oplatí priplatiť si, jazda s nimi je skutočne porovnateľná s jazdou v prémiových autách. Z nášho pohľadu patrí testovaná Kia Sportage k najpohodlnejším SUV, v ktorých sme za posledné mesiace sedeli.

Kia Sportage vyzerá pomerne excentricky, nie však gýčovo. Ponúka výborný vnútorný priestor, moderný interiér s veľkým zahnutým displejom a predovšetkým testovaná verzia jazdí mimoriadne komfortne. Daňou za to je samozrejme oproti základu výrazne vyššia cena – tá je však na individuálnom zvážení každého záujemcu. V základe Sportage dostanete totiž už za cenu luxusnejšie vybavenej Fabie.

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #1 #SUV #Kia Sportage #test auta #autotest #6 T-GDi
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek