Test: Tucson je najpredávanejším SUV na Slovensku. Oplatí sa plug-in hybrid?

Pri rastúcich cenách benzínu sa o plug-in hybride oplatí premýšľať. Jeho spotreba však môže kolísať vo veľkom rozpätí.

10.04.2022 07:01
Hyundai Tucson PHEV (2022) Foto: ,
Hyundai Tucson bol v uplynulom roku najpredávanejším SUV na Slovensku.
debata

Nový Tucson vzbudil obrovskú pozornosť už pri svojom predstavení avantgardným dizajnom s neviditeľnými svetlami, kompletne prepracovaným interiérom a niekoľkými zásadnými inováciami. Niet sa čo diviť, že sa v uplynulom roku stal s veľkým prehľadom najpredávanejším SUV na Slovensku. A z nášho pohľadu oprávnene.

Prvé (a tie ďalšie) dojmy

Prvýkrát sme s týmto autom mali možnosť jazdiť ešte na konci roku 2020, vtedy to bolo s naftovým mild hybridom s pohonom všetkých kolies s maximálnym výkonom rovných 100 kW, ktorý bol doplnený 7-stupňovým dvojspojkovým automatom. Asi najväčšiu pozornosť pri prvom osobnom stretnutí vyvolali jeho „neviditeľné svetlá“ Parametric Hidden Lights. Ak sú vypnuté, splývajú s trojuholníkovou štruktúrou masky, de facto sú v nej schované a naozaj temer neviditeľné. K ďalším dizajnovým zaujímavostiam patrí taktiež „neviditeľný“ zadný stierač a do zadného skla zapustené logo.

Toto auto sme neskôr podrobili aj štandardnému redakčnému testu, nájdete ho na tomto linku:

Hyundai Tucson 1,6 CRDi N-Line - test 2021 Čítajte viac Test: Hyundai Tucson 1,6 CRDi MHEV - ako chutí nafta s paketom N Line?

K technologickým zaujímavostiam tohto auta, v závislosti od výbavy, patrí napríklad nový asistent pre odbočovanie v križovatke, ktorý registruje pri odbočovaní doľava „neviditeľné“ protismerné vozidlá v zákryte stĺpikov a v prípade rizika stretu aktivuje autonómne brzdy. Jeho inteligentný tempomat upravuje rýchlosť aj na základe profilu trasy a dopravného značenia. Systém sledovania mŕtveho uhla zobrazuje vozidlá po stranách priamo na prístrojovom paneli a v prípade núdze aktivuje brzdy a zasiahne do riadenia. Ďalšou inováciou je parkovací asistent, ktorý zvládne manévre úplne svojpomocne.

Hyundai Tucson PHEV (2022)
Hyundai Tucson PHEV (2022)
+5Hyundai Tucson PHEV (2022)

Hneď spočiatku sa nový Tucson predstavil s pomerne slušnou ponukou motorov, naftových, benzínových a mild-hybridných. Chýbal však medzi nimi plug-in hybrid, na ktorý sme si museli ešte pár mesiacov počkať. Teraz sa nám dostal do rúk v zaujímavom období, v ktorom sa na plug-in hybridnú technológiu pozrieme vo svetle extrémne rastúcich cien paliva. Tie sa u nás pomaly blížia dvojeurovej hranici a v mnohých európskych krajinách ju už – a to aj pomerne výrazne – prekročili.

Na test sme mali plug-in hybridnú verziu, ktorú tvorí kombinácia výkonného benzínového motora 1,6 T-GDi Smartstream a elektromotora s výkonom 66,9 kW napájaného z lítiovo-iónovej polymérovej batérie s celkovou kapacitou 13,8 kWh.

Obidva motory spolu poskytujú maximálny systémový výkon 195 kW (265 k) a maximálny systémový krútiaci moment 304 Nm. Dopĺňa ich 6-stupňový dvojspojkový automat. A aby sme nezabudli, ide o štvorkolku. Pohon všetkých kolies je označený ako HTRAC a prioritne je pri ňom poháňaná predná náprava, zadná sa pripája iba ak ju treba, teda hlavne vtedy, keď začne byť problematická trakcia.

Interiér na prvý pohľad nepôsobí tak... Foto: Pravda, Martin Domček
Hyundai Tucson PHEV (2022) Interiér na prvý pohľad nepôsobí tak extravagantne ako exteriér, ak sa naň zadívate pozornejšie, zistíte, že ani pri ňom odvaha dizajnérom rozhodne nechýbala.

Využiteľná kapacita batérie je cca 11 kWh, čo teoreticky znamená elektrický dojazd okolo 40 – 50 kilometrov, v závislosti na profile trasy, štýle jazdy a počasí. V technickej špecifikácii auta sa dozviete, že jeho maximálny dojazd na elektrinu podľa WLTP je 62 kilometrov. Pri troche snahy v meste čisto na elektrinu tých cca 50 kilometrov najazdíte, čo je už podľa nás hodnota, pri ktorej dáva plug-in hybrid zmysel. V praxi sa nám tento typ áut s nižším elektrickým dojazdom neosvedčil. Buď nonstop stojíte niekde na nabíjačke, ale pomerne veľa jazdíte čisto so spaľovacím motorom.

Hyundai Tucson PHEV (2022)
Hyundai Tucson PHEV (2022)
+14Hyundai Tucson PHEV (2022)

A to je Achillovou pätou väčšiny plug-in hybridov. V ich technickej špecifikácii sa síce dočítate, ako auto jazdí super a spotreba je niekde okolo litra, litra a pol. Lenže ak ste často z rôznych dôvodov nútení jazdiť viac bez nabíjania, zrazu zistíte, že namiesto jedného litra máte priemernú spotrebu deväť. Preto naozaj zvážte kúpu takéhoto auta a už vopred uvažujte, či ho máte kde pravidelne nabíjať tak, aby vám to nespôsobovalo časovú stratu a či sa pri jeho bežnom využívaní viac-menej vojdete do jeho „kilometrového dojazdu“.

Ak máte možnosť plug-in hybrid nabíjať doma z wall-boxu alebo v práci s ním môžete stáť na nabíjačke, tak pri súčasných rastúcich cenách palív začína tento typ pohonu dávať zmysel. Veľká väčšina súčasných plug-in hybridov totiž nedisponuje rýchlonabíjaním, takže aj keď majú z hľadiska kapacity niekoľkonásobne menšie batérie ako čisto batériové elektromobily, budete ich nabíjať rovnako dlho, častokrát podstatne dlhšie a získate pritom oveľa menší elektrický dojazd. Mimo práce alebo domu sa tak dá robiť z hľadiska časovej efektivity naozaj len výnimočne.

Pár podstatných čísiel

Príkon palubnej nabíjačky je 7,2 kW, čo je fajn. Reálne vám ale nepomôže návšteva rýchlonabíjačiek, aby ste batériu plug-in hybridu nabili „na plný dojazd“, teda na tých cca 50 kilometrov, rátajte s nejakými dvomi hodinkami. Preto je pri tomto type áut naozaj dôležité premyslieť si vlastnú „nabíjaciu stratégiu“.

Plug-in hybridný Tucson pritom v tejto kategórii patrí z hľadiska dojazdu aj spotreby k veľmi slušnému priemeru. Tých približne 50 kilometrov čisto na elektrinu by ste s ním mali spraviť a v meste teda ste schopní jazdiť naozaj tak ekonomicky, ako sa vám nepodarí ani s úsporným dieslom. Keď sa však vyberiete na dlhšiu jazdu (dovolenku) so spaľovacím motorom a nemáte čas batériu dobíjať, tak rátajte s priemernou benzínovou spotrebou niekde na hranici ôsmych litrov.

A to má plug-on hybrid o niečo menšiu nádrž s objemom 42 litrov, takže prakticky máte k dispozícii približne 500-kilometrový dojazd na spaľovací motor. Takže opakujeme – zvážte možnosti nabíjania, najčastejšie trasy, hlavne ich celkovú dennú dĺžku a svoj jazdný štýl – to by vám malo dať jasnú odpoveď, či je plug-in hybrid pre vás.

Kabína je naozaj priestranná, týka sa to aj... Foto: Pravda, Martin Domček
Hyundai Tucson PHEV (2022) Kabína je naozaj priestranná, týka sa to aj sedenia vzadu.

Skúsme príklad – s autom sme prešli 400 kilometrov po diaľnici, začali sme s plne nabitou batériou a cestou sme ju už viac nenabíjali. Dodržiavali sme rýchlostný limit, respektíve zväčša sme jazdili rýchlosťou okolo 120 km/h a na konci sme mali priemernú spotrebu za túto konkrétnu jazdu mierne nad hranicou siedmych litrov.

V meste však dokážete „spraviť“ na jedno nabitie spomínaných 50 kilometrov a tie vás pri ekonomickej tarife a nabíjaní doma nočným prúdom môžu vyjsť doslova pár centov. To je asi dostatočná odpoveď na otázku, kam sa plug-in hybrid v prvom rade hodí.

Čo, ako a pre koho

Keď s týmto autom budete jazdiť, tak samotná jazda je naozaj fajn. Najmä s nabitou batériou má naozaj výbornú dynamiku. Podvozok je mierne pritvrdený, čo je prakticky neciteľné na jazdnom komforte, zato to však pocítite na stabilite auta pri ostrejšom prejazde zákrutami. K dispozícii máte aj jazdné režimy a tie plne zodpovedajú svojim názvom – Eco a Sport. Rozdiel medzi nimi je naozaj citeľný. A samozrejme, máte aj program, ktorý vám uľahčí jazdu na komplikovanejších povrchoch.

Zadné svetlá sú temer tak nápadité, ako tie... Foto: Pravda, Martin Domček
Hyundai Tucson PHEV (2022) Zadné svetlá sú temer tak nápadité, ako tie vpredu.

Interiér môže na prvý pohľad pôsobiť menej zaujímavo ako exteriér, avšak závisí to aj od jeho farebného spracovania. Z nášho pohľadu sa s ním mohli dizajnéri pohrať viac, aby vynikli jeho zaujímavé krivky. Priestorovo je auto v pohode vpredu rovnako ako vzadu a aj veľkosť kufra je na túto triedu a druh pohonu primeraná. Chválime aj kvalitu a rýchlu odozvu infotainmentu, rovnako ako grafiku digitálneho kokpitu.

Cena auta na prvý pohľad nie je malá. V prípade „nášho“ testovaného atakovala hranicu 43-tisíc eur, základná cena plug-in hybridu vo výbave Style je na úrovni 37-tisíc eur. V cene máte však auto s vysokým výkonom, pohonom 4×4, dobrým elektrickým dojazdom a pomerne slušnou výbavou. V porovnaní s konkurenčnými plug-in hybridmi patrí Tucson určite k tým, ktoré by sme v prípade kúpy auta s týmto typom pohonu zaradili do toho najužšieho výberu.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #SUV #plug-in hybrid #Hyundai Tucson #test auta #autotest #Tucson PHEV
Články podľa značiek