Toto je pravdivá správa o ruskom autopriemysle. ‘Je mŕtvy,‘ tvrdí ruský expert
Ruská invázia na Ukrajinu spôsobila rozvrat ruského automobilového priemyslu aj tamojšieho automobilového trhu . V prvom štvrťroku 2023 vzrástol predaj ojazdených áut o 18 %, naopak, predaj nových osobných a ľahkých úžitkových vozidiel klesol vlani o 58,8 % na 680 000 kusov. Išlo o vôbec najväčší pokles v celej jeho histórii. Aj napriek vyhláseniam úradov o tom, že pre Rusko ide o príležitosť nahradiť dovoz vlastnou produkciou, výroba áut nikdy v histórii Ruska nezažila takú krízu ako v roku 2022. Aj počas svetovej finančnej krízy v roku 2009 vyrobilo Rusko aspoň 729 000 áut, o 50 000 viac ako vlani. A v ostatných rokoch sa ruským výrobcom vždy podarilo dostať na úroveň milióna áut.
Čítajte viac Moskvič pácha ‘samovraždu‘. Zúfalí díleri ponúkajú dovolenky v ThajskuRozvrat priemyslu má už aj svoje prvé obete. A to doslova. Na viacerých ruských trasách sa totiž vlani zvýšila nehodovosť takmer o 80 %. Vzhľadom na to, že intenzita obchodných väzieb so Západom hneď v prvých týždňoch od invázie prudko klesla, začala sa doprava presúvať na Východ, kde sú nekvalitné cesty. V dôsledku toho sa na diaľnici A-320 (Omsk – hranica s Kazachstanom) v roku 2022 zvýšila nehodovosť o 76%, na R-297 „Amur“ (Čita – Chabarovsk) o 25%, na A-321 ( Barnaul – hranica s Kazachstanom) o 20,8% a na R-256 „Chuysky Trakt“ (Novosibirsk – hranica s Mongolskom) o 9%, píše Kommersant s odvolaním sa na správu Národného centra pre bezpečnosť cestnej premávky ministerstva vnútorných vecí.
V Rusku zmizlo z trhu 20 % modelov áut
V priebehu vlaňajška zmizol z ruského trhu každý piaty model auta. Podľa analytickej agentúry Avtostat mali ruskí predajcovia v roku 2021 k dispozícii 618 modelov, no v súčasnosti je to 486. Dôvodom bol, samozrejme, masový exodus zahraničných spoločností z krajiny. Takto sa rozhodla absolútna väčšina európskych, amerických a japonských značiek. Niektorí to priamo spájali s vojnou proti Ukrajine, iní sa odvolávali na logistické problémy a sankcie s ňou spojené, píše web sibreal.org. „Automobilový priemysel v Rusku objektívne zomrel,“ konštatuje novinár a automobilový expert Sergej Aslanyan. Dôvod vidí v tom, že ako každý priemysel v Rusku, aj tento sa v posledných desaťročiach uberal cestou nahradenia všetkého domáceho za dovážané.
„Videli sme to všade, od dovozu obrábacích strojov , ložísk, áut , počítačov či telefónov . Od roku 1973 sa Rusko rozhodlo nič nevyrábať samo a teraz nemá technológiu, aby to zmenilo. Neexistovalo jediné ruské auto, ktoré by bolo vyrobené zo 100 % domácich komponentov. Tak napríklad, Lada Niva potrebovala vždy 20 % zahraničných súčiastok a Lada Vesta, až 60% . Z dovezených komponentov sa vyrábala dokonca aj Lada Granta, primitívne a morálne zastarané auto už v čase svojho zrodu. Zahraničná bola aj montáž áut v ruských závodoch Toyoty, Nissanu, Volkswagenu či Škody. Lenže 24. februára 2022 si zahraničné spoločnosti zbalili kufre a opustili krajinu, pričom si zobrali, čo im patrilo. To, čo si odniesli, bol ruský automobilový priemysel,“ vysvetľuje Aslanyan.
Čítajte viac Člen predstavenstva Porsche chcel zachraňovať ruský autopriemysel. Nič z toho nebudeAko informuje analýza sibreal.com, nedostatok nových áut sa snažili Rusi nahradiť čínskymi modelmi. Ich podiel na ruskom trhu sa medziročne zvýšil z 15 % na 18 %. Čínska automobilka Chery zaznamenala v roku 2022 nárast predaja prémiových vozidiel Cheryexeed o 264 %, zatiaľ čo Dongfeng si polepšil o 213 %. O 204 % vzrástli aj registrácie japonského výrobcu nákladných vozidiel Hino. Zvýšil sa tiež podiel Lady na domácom trhu z 21 % na 27,9 %. Najpredávanejšími autami v roku 2022 sa stali lacné Lada Granta, Lada Vesta a Kia Rio. V rovnakom čase ale klesol predaj Lexusu desaťnásobne, Volva päťnásobne a Land Roveru, Toyote, Škode, Volkswagenu a BMW štvornásobne
Rast podielu ruskej Lady je blud
Aslanyan však upozorňuje, že rast domácej Lady na trhu je len hrou s číslami. „Lada nové autá nevyrába a nárast trhového podielu vykazuje len vďaka tomu, že všetci ostatní odišli“. Podľa Aslanyana v minulosti Lada vykazovala svoj podiel na trhu štvrťročne alebo ročne, dnes ale vydáva tlačové správy o podieloch v konkrétnych dňoch. „S plnou vážnosťou píšu, že v utorok mali na trhu podiel s nejakou fantastickou cifrou. Ale nemôžete počítať teplotu varnej kanvice po minútach. Máte uviesť, koľko to trvalo, kým voda zovrela. Oni však hovoria, ‘ Nie, počkajte chvíľu. Naša teplota v kanvici je teraz presne päť stupňov. Toto je rekord! O tri minúty je to už 60 stupňov. Aký diagram! Aké ukazovatele! ‘, to sa už nedá nazvať ani klamstvom“.
Čítajte viac VW odchádza z Ruska štýlovo. Zamestnanci dostanú 10 platov a auto ‘za babku‘Okrem čínskych áut sa o ruský trh usilujú aj iránske automobilky. Iránska Saipa má obzvlášť ambiciózne ciel. V lete v Rusku začne predávať tri modely, otvorí 120 predajní a dokonca pripravuje montáž áut v Petrohrade. Autá tejto značky sa majú stať jednými z najdostupnejších pre ruských spotrebiteľov. Ich cena sa bude pohybovať od jedného do 1,7 milióna rubľov. Majú sa však Rusi na čo tešiť? „Irán je jediná krajina, ktorá robí horšie autá ako Rusko,“ tvrdí Aslanyan. Lepšie autá vyrába aj Vietnam, Mongolsko či Kirgizsko. „Irán je na tom úplne horšie, no nemá na výber . Nakupuje Su-35 z Ruska, takže mu musí čosi zaplatiť. Je to čistá psychiatria,“ myslí si Aslanyan.
Iránske autá kritizovali pred časom dokonca aj experti ruského Avtostatu a označili ich za „morálne zastarané“. Paradoxne, z hľadiska bezpečnosti dnes prekonávajú súčasné produkty Lady, pretože už v základe obsahujú aspoň airbagy. Podľa Vladimíra Zhelobova, riaditeľa štátnych podnikov Avtodom a AvtoSpetsTsentr, majú tieto modely volant bez tlačidiel, prístrojový panel so šípkami, analógové rádio a manuálne nastavenie klimatizácie. „Táto výbava nebude stáť za peniaze, ktoré si bude Saipa účtovať,“ myslí si odborník. Čo teda Rusom v Rusku ostalo? V záujme záchrany automobilového trhu prijali úrady dve zásadné rozhodnutia.
Paralelný dovoz je len pre bohatých
Prvým záchranným opatrením bolo povolenie výroby „zjednodušených“ modelov áut podľa noriem z 90. rokov, napríklad bez airbagov a automatického núdzového volania pri nehode. Druhým opatrením Rusko dekriminalizovalo pôvodne nelegálne paralelné dovozy áut, teda bez súhlasu výrobcov. Úrady tiež dovolili výrobcom inštalovať do áut motory s emisnou triedou Euro-0, čo znamená, že majú výfuky podľa noriem z roku 1988. V Rusku boli pritom tieto autá zakázané v roku 2002. Výrobcovia tiež dostali povolenie neinštalovať do vozidiel systémy, ku ktorým nemajú prístup kvôli sankciám alebo z dôvodu nedostatku čipov. Patrí sem protiblokovací brzdový systémy ABS, alebo protišmykový systém ESP. Situáciu nezlepšilo ani povolenie paralelných dovozov.
Čítajte viac AvtoVaz predstavil celkom ‘nové‘ SUV. S Ladou však nemá nič spoločnéParalelné dovozy považujú predajcovia áut v Rusku ako nevhodné, čo sa týka náhrady lacných áut. V dôsledku vysokých nákladov na samotnú schému paralelného dovozu je dovoz lacných áut pre predajcov nerentabilný. „Paralelný dovoz je primárne určený pre autá strednej a vyššej strednej triedy. To znamená pre bohatých ľudí,“ hovorí Jan Haytseer, prezident Národnej automobilovej únie Ruska. „Cena sa skladá z nákladov na auto, nákladov na logistiku a kurzu dolára. Dokonca aj známe autá, ako napríklad japonské pikapy, zdraželi takmer o 50 % alebo aj o viac. A ak sa bavíme o prémiových autách európskej výroby, ako BMW, Mercedese, Audi a tak ďalej, tak ich predaj prudko klesol, pretože sa dovážajú len tie najdrahšie verzie.“ Aj preto sa podľa Avtostatu v roku 2022 v Rusku predalo približne len 75 000 áut z paralelného dovozu.
Lenže ceny rastú aj za oficiálne dovážané autá. Ako povedal pre Sibreal.org predajca jedného z autocentier v Novosibirsku, ceny síce vždy rástli, ale za posledný rok sa ich tempo rastu zrýchlilo. Za sedem rokov zdražel Hyundai Solaris o milión rubľov – stál 800-tisíc, teraz stojí 1,8 milóna rubľov. Ale vlani narástli ceny áut o rapídnych 300– až 400-tisíc rubľov. Z nových áut, vyrobených v roku 2022 sú podľa neho v sortimente len čínske a niektoré kórejské. Európske, americké a japonské sa už vôbec nedovážajú. Posledná „moderná“ Lada Vesta bola predaná vlani v júni. V predajniach zatiaľ nie sú ani žiadne autá vyrobené v roku 2023.
Na čom budú Rusi jazdiť?
S klesajúcimi reálnymi príjmami Rusi čoraz viac uprednostňujú ojazdené autá pred novými. Len v prvom štvrťroku tohto roka vzrástol trh s ojazdenými autami o 18 % v medziročnom porovnaní. Každé piate predané auto bola ruská Lada, japonská Toyota sa na predaji podieľala 12 %, približne rovnaké množstvo pripadlo na juhokórejský Hyundai a Kiu. Predaj modelov Nissanu predstavoval asi 5 %. Vlani najviac excelovali „japonci“. Dodávky ojazdených áut z Japonska do Ruska v roku 2022 vzrástli o takmer 32 %, čím sa Rusko dostalo na prvé miesto v nákupe japonských ojazdených áut. V roku 2022 bol dopyt po nich taký vysoký, že vyvstal problém nedostatku lodí, ktoré by ich do Ruska doviezli. To napriek tomu, že aj japonské „jazdenky“ zdraželi medziročne o 21 %.
Čítajte viac Moskvič: Už vieme, prečo sa ‘sovietskej‘ značke nedarí. Nostalgia je pridraháZvýšený dopyt v Rusku po ojazdených autách využila aj Čína, ktorej domáci trh je presýtený novými autami. Aby Čína povzbudila domácich spotrebiteľov ku kúpe nových áut, zmiernila pravidlá prepravy ojazdených áut cez kontrolný bod zo Sufenhe do Vladivostoku. Aj tak má byť podiel ojazdených áut z dovozu malý. Tých čínskych aj preto, že ich cena je okolo 2,5 milióny rubľov, pričom ich kvalita je nižšia ako kvalita japonských áut. „Väčšina sekundárneho trhu obchoduje s autami, ktoré už boli prihlásené v Rusku. Teraz sa medzi ne dostávajú autá z Európy, Ameriky, z Japonska a Číny,“ vysvetľuje Aslanyan. Tvrdí však, že čínske „jazdenky“ nejdú do Ruska cez kanály predajcov. „Prichádzajú rovnakým spôsobom, ako to bolo v 90. rokoch. Nejaký Vasja ide do Číny, zoženie tam Changan, Lieb alebo Lifan a predáva ich na trhu v Rostove, Vladivostoku alebo Novosibirsku. Ak sa predajú, dostanú sa do štatistiky. Ak sa nepredajú, Vasja zbankrotuje.“
Aslanyan nemá dobré správy ani do budúcna Prosperitu neočakáva. „Automobilový trh sa bude postupne zmenšovať a vráti sa do čias Sovietskeho zväzu, keď si auto nemohol kúpiť každý . Od roku 2000 si každý mohol kúpiť auto, aj keď mal veľmi málo peňazí, pretože existovali pôžičky, existovali predajcovia, existoval sekundárny trh. Za sovietskej vlády ste to nemohli urobiť. Boli dokonca bohatí ľudia, ktorí si nemohli kúpiť auto. Rusko sa vracia do Sovietskeho zväzu tak v politike, ako aj v hospodárstve, ako aj v represiách vrátane automobilového trhu,“ konštatuje Aslanyan. Zdá sa, že ani výroba nových Moskvičov v bývalom závode Renaultu v Moskve, situáciu nezmení. Ruské klony čínskych modelov JAC Rusov zatiaľ nezaujali. Predaje sú tragicky nízke.
ZDROJ: Sibreal.org
© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ