Rusi budú vyrábať autá bez katalyzátorov! Aj tak bežia len štyri závody

Tomáš Andrejčák | 20.04.2022 09:00
Sankcie majú na ruský automobilový trh devastačné následky. V súčasnosti beží výroba len v štyroch automobilkách. A aby ju bolo možné udržať, Rusi sú ochotní zísť s emisnou normou Euro až na nulu!
V Rusku stojí absolútna väčšina automobilových... Foto: AvtoVAZ
Lada - produkcia AvtoVAZ V Rusku stojí absolútna väčšina automobilových závodov. Dôvodom sú sankcie a nedostatok komponentov.

Výrobu v Rusku zastavila absolútna väčšina zahraničných producentov. Napríklad Volvo, Mercedes-Benz, BMW, celý koncern Stellantis aj celý koncern Volkswagen. Ako reakciu na ruskú agresiu na Ukrajine. Pre nedostatok komponentov však stoja aj ďalšie podniky vrátane AvtoVazu, výrobcu Lád, ktorý presunul celozávodnú dovolenku z leta na apríl. Či sa rozbehne, je otázne, pretože Renault, majoritný vlastník AvtoVazu, už hľadá možnosti, ako sa zbaviť podielu v tomto podniku. Ako informuje ruská agentúra Autostat, v Rusku pracujú momentálne len štyri automobilové závody.

VW Group - výrobný závod  Kaluga Čítajte viac Kaluga: Ruská pýcha automobilového boomu umiera. Sankcie sú zdrvujúce

Patrí k nim UAZ, ktorý vyrába dnes už legendárne modely Hunter a Buchanka, konštruované v dobách hlbokého socializmu a modernejšie SUV Patriot. Ďalším podnikom je čínsky Haval, keďže Čína na Rusko neuvalila sankcie a tiež podnik Sollers, ktorý produkuje Mazdy a podnik Avtotor, z ktorého liniek schádzajú Hyundaie, Kie a BMW. Výroba BMW však bola zastavená. Produkcia kórejských a japonských áut pokračuje. Samozrejme, aj budúcnosť týchto závodov je neistá. Rusi sa preto chytajú aj stebla trávy a aby udržali výrobu bez niektorých dovážaných komponentov, chcú povoliť produkciu áut všetkých emisných noriem. Čo to znamená?

VW Group - výrobný závod  Kaluga Čítajte viac Znárodnenie západných automobiliek Rusom nepomôže. Neudržia ich v chode

Ruské autá sa budú môcť vrátiť z hľadiska emisií do deväťdesiatych či dokonca do osemdesiatych rokov minulého storočia. Dočasne plánujú schvaľovať autá s emisnou normou od Euro-0! Pokojne aj bez katalyzátorov, takže nebudú potrebovať niektoré vzácne kovy či elektronické riadiace jednotky systémov pre úpravu spalín. Ako vysvetlil výkonný riaditeľ analytickej agentúry Autostat, Sergej Udalov, „životné prostredie nie je pre spotrebiteľov až také dôležité“. Automobilky AvtoVaz, Kamaz, UAZ či GAZ už pripravujú špeciálne verzie s nižšími emisnými normami.

UAZ Buchanka Čítajte viac Na čom budú jazdiť Rusi ak neskončia sankcie? Vrátia sa do ‘socíku‘

„V našej krajine je veľa riedko osídlených a ťažko dostupných oblastí, kde emisná norma Euro-5 nie je vždy opodstatnená,“ povedal Oleg Afanasiev, oficiálny zástupca Kamaz-u. „Tieto zariadenia sú náročné na údržbu a spotrebitelia sa i tak snažia zbaviť prvkov emisnej sústavy Euro-5, aby boli spoľahlivejšie,“ dodal. „Zjednodušené požiadavky sú potrebné, aby sa zabránilo zastaveniu výroby automobilov počas implementácie programu náhrady dovozu komponentov, uviedlo zas tlačové oddelenie UAZ-u. A dodalo, že po prechode na novú dodávateľskú štruktúru podnik počíta s obnovením produkcie modelov spĺňajúcich moderné požiadavky.

5342729 Čítajte viac Ruské automobilky sú v čoraz väčšej kríze. Tisíce ľudí prišli o prácu

Nech už sa Rusi tvária akokoľvek, zo všetkých informácií je jasné, že automobilový priemysel v krajine je v rozklade. Vladimir Putin neodhadol závislosť Ruska od Západu. Samozrejme, sankciami trpia obe strany konfliktu, ale kým Západ sa so stratou ruského trhu či aktív v Ruskej federácii vyrovná pomerne rýchlo, o Rusku to platiť nebude. To, že sa Čína nepridala jasne na stranu krajín odsudzujúcich ruskú agresiu, ešte neznamená, že bude Rusku pomáhať postaviť tamojšie automobilky na nohy. Martin French, šéf analytickej spoločnosti Berylls v USA, sa navyše domnieva, že pre Čínu by existovala len malá ekonomická motivácia na to, aby chcela prevziať v súčasnosti nefunkčné zahraničné fabriky v Rusku.

Lada Vesta Čítajte viac Sankcie fungujú! Predaj áut v Rusku kolabuje, ich ceny ‘brutálne‘ vzrástli

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ