Test: Mercedes-Benz GLB 220 d 4Matic – toto je najlepšie ‘MPV‘ do terénu
Mercedes-Benz predstavil triedu GLB v roku 2019 a na trh ju uviedol o rok neskôr. Bol to dobrý ťah. V Stuttgarte jednoducho využili lacnejšiu platformu tried A a B s priečne uloženými motormi, na ktorej postavili skutočné SUV. A ešte k tomu s možnosťou prepraviť sedem pasažierov v troch radoch sedadiel. GLB tak svojou univerzálnosťou celkom zatienilo klasickú triedu B, ktorá má blízko ku kompaktným vanom. V porovnaní s príliš uhladeným GLA zas dostalo GLB oveľa „off-roadovejší“ dizajn. Na prvý pohľad je zrejmé, že ide o SUV so všetkým čo k tomu patrí. My sme si vyskúšali pravdepodobne najatraktívnejšiu verziu s naftovým 4-valcom 220d a pohonom oboch náprav v kombinácii s 8-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou.
Drsnejší než GLA
GLB nie je žiaden drobček. Na dĺžku má 4 634, na šírku 1 834 a na výšku 1 692 mm. Spomeňme aj veľkorysý rázvor 2 829 mm. To znamená, že v porovnaní s GLC stráca na dĺžke ani nie 130 mm a na rázvore dokonca iba 44 mm. Na rozdiel od GLC vie však svoj formát využiť oveľa lepšie. Facelift mu priniesol osvieženie v podobe prepracovaných nárazníkov a novej grafiky svetiel. Ide však naozaj len o retuše. Náš exemplár zdobil paket AMG Line s čiernymi lesklými doplnkami, vrátane spätných zrkadiel či difúzora, matným pozadím reflektorov Multibeam LED, veľkou centrálne situovanou hviezdou s jedinou vertikálnou lamelou, dvoma oválnymi koncovkami výfukov, no najmä parádnymi 19-palcovými diskami AMG s piatimi lúčmi.
Sympatické ale je, že napriek športovému balíku obul Mercedes-Benz toto SUV do odolných pneumatík s profilom 235/50, takže výtlkov a prašných ciest sa báť naozaj nemusíte. Ani nastupovania. Pretože prahy sú dôsledne kryté dverami a výška karosérie zabezpečuje perfektný prístup. Kabína vás prekvapí vzdušnosťou. Miesta je požehnane na nohy aj nad hlavou. V porovnaní s GLC cítiť mierny hendikep len v šírke, kde nevie GLB celkom utajiť svoju „áčkovú náturu“. Vládne tu prémiová atmosféra, čo sa týka spracovania aj materiálov. Podsvietené turbínoví prieduchy ventilácie sú naozaj krásne, podobne ako hliníkové dekorácie či sedadlá čalúnené hnedou Alcantarou. Tento materiál ale nájdete aj na výplniach dverí. Masívnu palubnú doskuj dekoruje drevo. Všetko je krásne zladené. Oceníte tiež dobrý výhľad, vrátane toho na masívnu kapotu.
Mix moderny s tradíciou
Sedadlá divízie AMG neznesú kritiku, to vodičové má navyše výsuvnú podperu. Paket AMG Line navodzuje športovú atmosféru skoseným volantom so zdvojenými ramenami. Na jeho kapacitné ovládače si rýchlo zvyknete. Ergonómia je perfektná a tradičná. Volič smeru jazdy je na pravej strane stĺpika riadenia a stierače sa tak, ako už celé dekády, ovládajú páčkou na ľavej strane. Oceňujeme samostatnú lištu pre nastavenie klimatizácie i keď bez vlastného displeja. Bohužiaľ, udaj o teplote na strane vodiča sa zobrazuje v zákryte volantu. Hardvérovú podobu má aj ovládač hlasitosti. Tak ako v triede A má aj GLB infotainment MBUX, tvorený dvojicou prepojených displejov. Majú brilantnú grafiku aj rýchle reakcie.
Neskutočne praktický
V stredovom tuneli sú hneď dva veľké boxy. Ten predný je zakrytý elegantnou roletkou. Tam kde sídlil touchpad je malá plytká vanička, napríklad na smartfón. Indukčnú nabíjaču však nájdete v stredovej konzole. V druhej rade sedadiel si to môže GLB „rozdať“ s pravovernými MPV. Miesta na nohy je tu neúrekom a hoci sa sedí vyššie, stále vám ostáva veľká rezerva nad hlavou. Operadlá delené v prémiovom pomere 40 : 20 : 40 majú reguláciu sklonu a lavica delená v pomere 40 : 60 je zas posuvná. Veď GLB počíta s tretím radom sedadiel, i keď mi sme ho nemali. O to väčší bol ale kufor, do ktorého sa dostanete cez elektricky ovládané veko. s nožným senzorom aj s tlačidlom pre súčasnú zavretie a zamknutie vozidla, čo je veľmi praktické.
Už v základe má batožinový priestor vynikajúcich 570 litrov. To je ale len začiatok, pretože posunutím sedadiel získate ďalších 179 litrov k dobru. Dvojitá podlaha zas zabezpečí takmer úplne vodorovnú ložnú plochu po sklopení operadiel. Zmestí sa pod ňu aj kazeta s roletkou. Bohužiaľ, miesto na rezervné koleso sa tu nenašlo. Ako mnoho SUV si musí aj GLB vystačiť s lepiacou súpravou. K chybičkám krásy patria absentujúce háčiky, kde by ste si zavesili nákupnú tašku. A k dokonalosti chýba GLB aj sklápanie operadiel priamo z kufra. Dá sa to len z kabíny, navyše iba textilnými uškami. I tak patrí k tým najpraktickejším Mercedesom-Benz. Variabilitou naozaj nemá ďaleko k MPV. Takže tradičnej triede B už veľkú kariéru nepredpovedáme.
Diesel mu svedčí
Kým po modernizácii prešli benzínové motory na 48 V mild-hybridný systém s 10 kW štartér-generátorom, naftový 4-valec 220 d s objemom 1 950 ccm ostal bez zmien. Vo verzii s pohonom oboch náprav má 140 kW a masívny krútiaci moment 400 Nm. Do jeho zvuku sa príliš nezamilujete, ale GLB ponúka veľmi slušnú dynamiku. Veď stovku zvláda za 7,8 sekundy. Chuť zrýchľovať neprechádza GLB ani pri vyšších rýchlostiach. Osemstupňová dvojspojokvá prevodovka síce neradí tak hladko ako 9-stupňový automat s hydrodynamickým meničom vo väčšom GLC, čo cítiť najme pri rozjazdoch z miesta, ale s motorom si dobre rozumie a otáčky drží na uzde. Aj vďaka tomu je naftové GLB pomerne úporné SUV.
Na okreskách sa ľahko dostanete pod šesťlitrovú hranicu, ale na diaľnici a v meste sa môže spotreba vyhupnúť k ôsmim litrom. Chladnejšie počasie a krátke trate sa nakoniec podpísali pod priemer 7,5 litra nafty na 100 km za takmer 800 kilometrov. A to pri relatívne ekonomickej jazde. Škoda, že tento diesel nedostal na rozdiel od GLC mild-hybridnú podporu. Nedokáže teda plachtiť s vypnutým motorom pri vyšších rýchlostiach ani rekuperovať brzdnú energiu. Paradoxne je tak GLB v porovnaní s väčším a o 300 kg ťažším GLC 220d o čosi smädnejšie. I tak vám bude jeho 60 litrová nádrž stačiť aspoň na 800 km.
Prekvapivo komfortný
V teréne dokáže GLB viac než mnoho konkurentov. Svetlá výška 200 mm a jazdný mód off-road, ktorý rozdelí hnací moment v pomere 50 : 50 na obe nápravy, sa totiž starajú o dobrú priechodnosť. Na asfalte je jazdný prejav tohto praktického stuttgartského SUV veľmi kultivovaný. Ale nemecky tuhý, hoci sme mali vo výbave „komfortný“ podvozok. Mnohé však dokáže odfiltrovať vynikajúca zvuková izolácia a relatívne vysoký profil pneumatík. Dobre zvládli v Stuttgarte aj aerodynamický hluk. Hoci sa v zákrutách správa GLB isto, veď má nezávislé zavesenie zadných kolies aj pohon 4×4, nie je to auto, ktoré by vás malo za volantom nadchnúť. Už tri otáčky riadenia naznačujú, že GLB je skôr praktickým rodinným autom a nič na tom nezmení zvuk motora doladený aparatúrou v športovom móde, ani paket AMG Line, ktorý chce z neho urobiť športovca.
Pokojne by sme sa ho preto vzdali v prospech lepšej ceny. Ten totiž prihodil na výslednej cenovke nemalých 8 820 eur. A nechýbala by nám ani panoramatická strecha za 1 440 eur. GLB 220d 4Matic totiž dokáže bez zbytočných „ozdôb“ štartovať na pomerne „láskavej“ cene 52 590 eur, čím nemá dnes až tak ďaleko od neprémiovej konkurencie, napríklad z dielne Volkswagenu alebo Škody. Zamrzí len fakt, že posuvné sedadlá v druhom rade sú za príplatok (432 €), podobne ako rozšírený balík asistenčných systémov (1 380 €), vrátane udržiavania v jazdnom prúde či adaptívneho tempomatu, ktorý by mal byť pri stuttgartskej hviezde nepísaným zákonom. Cena testovaného exempláru sa tak vyšplhala na 69 600 eur, čo už neznie tak atraktívne.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 634 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 834 |
Výška (mm) | 692 |
Rázvor náprav (mm) | 2 829 |
Svetlá výška (mm) | 200 |
Veľkosť kufra (l) | 570 – 1 805 |
Objem nádrže (l) | 60 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 715 |
Technické údaje
Motor | 220d 4Matic |
---|---|
Počet valcov/ventilov | 4/16 |
Zdvihový objem (ccm) | 1 950 |
Max. výkon (kW/ot.) | 140/- |
Krútiaci moment (Nm/ot.) | 400/- |
Prevodovka | 8G-DCT |
Max. rýchlosť (km/h) | 217 |
0 – 100 km/h (s) | 7,8 |
Spotreba na 100 km (l) | – |
Spotreba počas testu (l) | 7,5 |
Ceny
Základná cena | 43 698 € |
---|---|
Základná cena verzie | 52 590 € |
Cena testovaného vozidla | 69 600 € |
© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ