Mercedes-Benz EQA nie je žiadnou extra novinkou. Na trh prišiel už v roku 2021. Elektrická verzia pritom meškala takmer dva roky za tými spaľovacími. Napokon, kým luxusné elektromobily zo Stuttgartu sú postavené na čisto elektrický platformách, EQA, podobne ako EQB využívajú pragmatickejšiu multienergetickú platformu. Majú teda spaľovacích súrodencov v porobe GLA a GLB. Dôvod, prečo sa k nám EQA dostalo opäť do redakcie je prozaický. V tomto modelovom roku podstúpilo modernizáciu. A nám sa ušla rovno najvýkonnejšia verzia EQA 350 4Matic. Má čo ponúknuť.
Najmenší zo všetkých
Na dizajne sa toho veľa nemenilo. Vpredu si môžete všimnúť mierne prepracovanú masku s hviezdicovým vzorom, lemovanú diódovou lištou, ktorá spája svetlá LED Performance s novou vnútornou štruktúrou. Svietia naozaj excelentne i keď nejde o matrixovú technológiu. Zľahka zmenený je predný nárazník, ide však o retuše. Vzadu ostalo dokonca všetko pri starom až na odlišnú grafiku svetiel. Tieto zmeny nemohli odstrániť istú ťažkopádnosť dizajnu EQA. Kombinácia oblých, prísne aerodynamických tvarov a masívnych proporcií pôsobí trochu nudne. Možno by túto vizuálnu hmotu pomohli rozbiť svalnatejšie čierne lemy blatníkov a podbehov.
Dizajnéri však všetko vyhladili v záujme ľahšieho obtekania vzduchu a plasty nalakovali farbou karosérie. V našom prípade modrým lakom Spectral Blue. Dokonca aj príplatkové 19-palcové kolesá AMG sa tak zdajú relatívne malé. EQA, ako najmenšie SUV značky má na dĺžku 4 463, na šírku 1 834 a na výšku 1 613 mm. Je teda typickým predstaviteľom kompaktných SUV, kde nemá v elektrickej verzii veľa súperov. Najbližším je BMW iX1, ale aj to je o čosi väčšie, podobne ako Audi Q4-etron, Škoda Enyaq iV alebo Tesla Y.
V interiéri prémia
V interiéri je jasne cítiť prémiový charakter EQA, čo sa týka spracovania aj materiálov. Podsvietené turbínoví prieduchy ventilácie sú naozaj krásne, podobne ako hliníkové dekorácie či umelou kožou obšitá palubná doska a Alcantara na výplniach dverí. Kabína síce vychádza z triedy A, ale má špecifický dizajn palubnej dosky. Tá je výrazne masívnejšia. A platí to aj o hliníkových rukovätiach dverí, ktorými sa snaží EQA demonštrovať svoju príslušnosť k triede SUV. Paket AMG Line navodzuje športovú atmosféru čiernym stropom a červeným prešívaním „palubovky“, sedadiel a tiež volantu. Mimochodom, ten pochádza tiež z divízie AMG a disponuje kapacitnými ovládačmi, na ktoré si treba chvíľu zvykať.
Samotný tvar venca si ale rýchlo zamilujete. Ergonómia je perfektná a tradičná. Volič smeru jazdy je na pravej strane stĺpika riadenia a stierače sa tak, ako už celé dekády, ovládajú páčkou na ľavej strane. Oceňujeme samostatnú lištu pre nastavenie klimatizácie i keď bez vlastného displeja. Hardvérovú podobu má aj ovládač hlasitosti. Športové sedadlá majú kompaktné rozmery, ale sú dostatočne pohodlné. Veľmi pomáha výsuvná stehenná podpera. Priestorové pomery nie sú extra veľkorysé, veď ide o najmenšie SUV, ale žiaden veľké kompromisy vpredu robiť nemusíte. Viac vadia enormne robustné predné stĺpiky, ktoré zakrývajú časť výhľadu do strán.
Tak ako v triede A má aj EQA infotainment MBUX, tvorený dvojicou prepojených displejov. Majú brilantnú grafiku aj rýchle reakcie. Prístrojový panel ponúka bohaté možnosti konfigurácie aj klasické analógové zobrazenie prístrojov. Centrálny obrazovka je určená najmä navigácii, komunikácii a zábave. Všetko je dokonale prehľadné a logické. Oceňuje vypnutie upozornenia na prekročenie rýchlosti jediným dotykom ikonky na obrazovke. Škoda, že s modernizáciou stratilo EQA touchpad na stredovom tuneli. Funkcie sa teda dajú ovládať už len dotykom na obrazovke, čo je menej intuitívne. Ostali iba tlačidlá voľby jazdného režimu, hlasitosti a parkovacej kamery. Odstránenie touchpadu však prinieslo EQA viac odkladacích priestorov.
Kufrom nenadchne
Vznikla tu napríklad protišmyková podložka na smartfón, i keď bez indukčnej nabíjačky. Tá je ukrytá pod roletkou stredovej konzoly. Či je to dostatočná kompenzácia, necháme na vás. Vzadu s priestorom už veľká sláva nie je. Kto chce viac, mal by siahnuť po dlhšom MQB. Aj zadná časť je síce vypracovaná v prémiovom duchu, ale sedadlá majú krátke „sedáky“ a dosť kolmé operadlá, bez možnosti nastavenia sklonu. Na nohy je primeraná rezerva, pomáha možnosť zasunúť si chodidlá pod predné sedadlá. Nechýba sklopná opierka s držiakmi nápojov ani dva USB porty. Pre troch vzadu je ale EQA priúzke. Mierne zvýšený podlahový tunel prezrádza, že toto auto má aj spaľovacích súrodencov s pohonom 4Matic.
Kufor je asi najslabšou stránkou EQA. Ponúka len 340 litrov. Ani po sklopení operadiel s údajom 1 320 litrov neočarí. A ešte sa musíte zmieriť s faktom, že nabíjacie káble sa nezmestia pod plytkú podlahu, takže v síce pekných, ale rozmerných obaloch, berú z kufra ďalšie užitočné litre. Bohužiaľ, rátať nemôžte ani s predným „frunkom“, ten EQA jednoducho nemá, hoci pod kapotou by sa miesto ioste našlo. Česť batožinového priestoru tak zachraňuje brilantné čalúnenie, bočné sieťky za podblatníkmi, dva háčiky aj prémiovo delené zadné operadlá v pomere 40 : 20 : 40, čo veru nebýva zvykom v kompaktnej triede. Ku cti slúži EQA aj takmer vodorovný ložný priestor po sklopení operadiel či elektricky ovládané veko s možnosťou zatvorenia a zamknutia súčasne. Detail, ktorý poteší.