Mercedes-Benz je prémiovou značkou, pri ktorej sa zväčša väčšie a drahšie modely predávajú lepšie, než tie menšie a cenovo dostupnejšie. Výnimkou nie sú ani populárne autá kategórie SUV. V nej sú pri stuttgartskej značke jednoznačne dominantnými modely GLC a GLE, zatiaľ čo kompaktnejšie modely GLA a GLB sa tešia podstatne menšiemu záujmu.
Lákajú väčšie a drahšie
Ak sa pozrieme na konkrétne čísla za prvých 11 mesiacov roku 2023, tak z triedy GLC sa v tomto období predalo 467 kusov a z väčšieho GLE 465 kusov. Z najmenšieho SUV v ponuke Mercedesu-Benz, teda z modelu GLA, ktorého test aj teraz čítate, sa v rovnakom období predalo 129 kusov a z triedy GLB 125 kusov. Tieto čísla hovoria o preferenciách klientov Mercedesu-Benz pomerne jasnou rečou.
Tým však nechceme povedať, že GLA je z hľadiska preferencií klientov Mercedesu trochu bokom preto, že je to zlé auto. Práve naopak. Pokiaľ ide o komfort a vnímanú kvalitu, patrí vo svojej triede k úplnej špičke.
Testovaný model mal označenie GLA 250 e, pričom písmeno „e“ v jeho názve odkazu na prítomnosť plug-in hybridného pohonu. O plug-in hybridoch sa síce hovorí a píše veľa, v praxi sa však predávajú pomerne slabo, aj keď treba povedať, že v poslednom roku o ne záujem na Slovensku rastie a ich predaj je aktuálne lepší, než predaj čistých elektromobilov. Do konca roku zrejme prekoná trojtisícovú hranicu.
To síce nie je pri predaji, ktorý sa za celý rok dostane na hranicu 90-tisíc áut príliš veľa, ale pravdou je, že plug-in hybridy sú zvláštnou prechodnou technológiou, nachádzajúcou sa na hranici dvoch kľúčových – spaľovacích motorov a elektromotorov. Zachovávajú si spaľovacie motory pre bezproblémovú mobilitu a jazdu na dlhšie vzdialenosti, no majú aj menšiu batériu a elektromotor pre bezemisnú jazdu v mestských aglomeráciách. Automobilky propagujú plug-in hybridy ako ideálne riešenie mobility v súčasnej dobe, keď sú ešte elektromobily príliš drahé a majú malý dojazd a spaľovacie autá sú už pomaly „na odchode“ z trhu.
Zákazníci to ale zväčša tak nevidia, pre väčšinu z nich sú plug-in hybridy „ani ryba, ani rak“. Vyčítajú im najmä veľmi pomalé nabíjanie, slabý dojazd na elektrinu a vysokú spotrebu pri jazde s čisto spaľovacím motorom, keď si so sebou vozia záťaž v podobe batérie a elektromotoru. Cenovo síce plug-in hybridy nie sú tak drahé ako elektromobily, no obvykle sú výrazne drahšie ako porovnateľné modely so spaľovacími motormi.
Nie je plug-in hybrid ako plug-in hybrid
V najnovšej generácii svojich plug-in hybridných modelov však Mercedes-Benz nastavil latku veľmi vysoko – vybavil ich batériami s vyššou kapacitou, takže majú reálny elektrický dojazd na úrovni 90 až 100 kilometrov a pridal k tomu rýchle nabíjanie, čím skrátil dobu nabitia batérie rádovo z hodín na minúty. Jazdili sme takéto plug-in hybridy v luxusnej triede S, rovnako ako aj v dostupnejšom „céčku“ a dáme za ne ruku do ohňa. Z nášho pohľadu patria k vôbec najlepším autám s touto technológiou pohonu, aké v súčasnosti na slovenskom trhu možno nájsť a ukazujú to najlepšie, čo možno z plug-in hybridu dnes dostať.
Pri testovanom Mercedese-Benz GLA 250 e však z nášho pohľadu stuttgartská značka latku, ktorú sama nastavila veľmi vysoko, trochu podliezla. Kým sa však dostaneme k tomu prečo, pozrime sa najprv na GLA trochu všeobecnejšie. Minulý rok na jar totiž tento model prešiel decentným faceliftom.
Nová je maska chladiča s vertikálnymi lamelami a horizontálnou plutvou, prepracovaný je aj vzhľad predných a zadných LED svetiel. V interiéri je dominantným prvkom voľne stojaci dvojitý „skejtbordový“ displej. Sériovo zahŕňa 7-palcový displej pre prístrojový štít a 10,25-palcový displej pre infotainment. Za príplatok sú k dispozícii dva 10,25-palcové širokouhlé displeje.
GLA má najnovšiu generáciu systému MBUX s rôznymi štýlmi zobrazenia: klasickým, športovým, decentným, pričom v režime zobrazenia môže byť prioritná aj navigácia, alebo ponuka asistentov. Všetky funkcie, vrátané médií, telefónu a nastavenia vozidla možno ovládať prostredníctvom dotykového displeja alebo dotykových plôch na volante. Tie sú však veľmi citlivé a častokrát si budete neúmyselne prepínať rôzne funkcie, regulovať hlasitosť a podobne, čo je dosť otravné.
Citlivé dotykové plochy na volante sú podľa nás slepou cestou – nielen pri mercedesoch, ale všeobecne. Treba sa vrátiť k pôvodným tlačidlám a rolovacím kolieskam a nepresadzovať inovácie len preto, že sú inováciami. Poteší aj možnosť pripojiť smartfón bezdrôtovo prostredníctvom Apple CarPlay alebo Android Auto.
Auto nás príjemne prekvapilo vnútorným priestorom a variabilitou – a to nielen vpredu, ale aj vzadu. Limitujúcim prvkom vzadu je priestor na hlavu, pretože línia strechy sa smerom dozadu výrazne zvažuje, no aj s výškou 185 centimetrov tam žiaden diskomfort pociťovať nebudete. Kufor má objem 385 litrov, čo je o 50 litrov menej, ako ponúkajú spaľovacie verzie, hodnoty sú to na jeho triedu primerané.