Aero X: lietadlo bez krídiel

Inšpiráciu čerpali z letectva a historického dedičstva značky. Je ukážkou dizajnérskeho smeru, akým sa budú uberať budúce modely švédskej automobilky. Saab Aero X.

19.03.2006 23:50
Saab Aero X Foto:
Saab Aero X
debata

Pôvodná spoločnosť Svenska Aeroplan Aktiebolaget (SAAB) vznikla v roku 1937 a zásobovala technikou švédske vzdušné sily počas vojny. Desať rokov po vzniku firmy predstavili Švédi svoj prvý automobil, Saab 92, ktorého kvapkovitý tvar bol v tej dobe rovnako nezvyčajný ako použitie aerodynamického tunela pri jeho návrhu. Nasledoval model 92B, 93, 95, 96… športové modely Sonett I, II a III… úspechy škandinávskych vozov v rely… Dnes patrí názov Saab dvom firmám – Saab Automobile AB a Saab Group (naďalej pôsobiaca v aviatike).

Alex Daniel, hlavný exteriérový dizajnér konceptu Aero X, dostal za úlohy akoby symbolicky opäť spojiť tieto dve spoločnosti a pomocou minulosti interpretovať budúcnosť. Znie to možno až príliš poeticky na to, aký prozaický to má zmysel. Tvar auta je kombináciou metaforického poňatia trupu lietadla a nových dizajnérskych prvkov, aké budeme môcť obdivovať na budúcich modeloch Saabu.

Dizajn 23“ diskov kolies (vpredu 22“) vychádza z turbíny leteckého motora – 11 lúčov v tvare lopatiek privádza vzduch k brzdám a chladí ich. Zadok auta sa ku koncu mierne dvíha a zužuje ako pri civilných lietadlách, na prvý pohľad chýbajúce zadné svetlá sú nahradené LED diódami integrovanými v tenkej priehľadnej lište. Podobnosť Aera s leteckými strojmi vrcholí spôsobom otvárania kabíny, či lepšie povedané kokpitu. Strešný panel a predné sklo sa ako jeden kus spolu s bočnými „dverami“ vyklopia nahor ako pri stíhacích lietadlách. Senzory snímajú prípadnú prekážku nad autom, pri úplnom otvorení siaha strecha do výšky 1,8 m. Takýto systém umožnil použitie panoramatického čelného skla, ktoré posádke poskytuje 180° výhľad z vozidla.

Erik Rokke, zodpovedný za dizajn interiéru, dostal za úlohu preniesť vonkajší výraz auta do kabíny. Čiernobiele prevedenie, čisté línie, exkluzívne 3D prístroje spolu s výlučne LED osvetlením vytvárajú jedinečný dojem. Čelné sklo a presklená strecha opticky potláčajú akékoľvek klaustrofobické pocity. V Aere X by sa mali pohodlne cítiť osoby vysoké až 195 cm.

Pohon konceptu zabezpečuje 2,8-litrový vidlicový šesťvalec spaľujúci 100 % bioetanol, pri ktorom vznikajú nulové emisie C02. Motor je pritom schopný plnohodnotne fungovať aj na benzín. Maximálny výkon 400 koní (294 kW) nastupuje pri 5000 ot./min a najvyšší krútiaci moment 500 Nm je k dispozícii medzi 2000–5000 ot./min. Celohliníkový štvorvačkový motor je prepĺňaný dvojicou turbodúchadiel s variabilnou geometriou lopatiek. Počítačové simulácie odhadli zrýchlenie z nuly na sto za 4,9 sekundy a počíta sa s obmedzovačom rýchlosti na 250 km/h. Sedemstupňová automatická prevodovka umožňuje radenie pádlami pod volantom.

Aero X je postavený na elektronicky riadenom podvozku Saab Active Chassis, ktorý dokáže meniť svoju charakteristiku v priebehu 10–30 milisekúnd na základe meraní uskutočňovaných 100-krát za sekundu. Vpredu operuje dvojitá lichobežníková náprava, zadné kolesá vedie Multi-link.

debata chyba
Články podľa značiek