Alfa Romeo MiTo rozšíri rodinu

Dajú sa športové gény Alfa Romeo vtesnať do modelu s dĺžkou len štyri metre? Zdá sa, že áno. Najmenšia alfa všetkých čias to dokonca prízvukuje systémom dynamického nastavenia s výstižným názvom D.N.A. Niečo podobné doteraz nemá v triede mestských kompaktov obdobu...

15.09.2008 14:38
Alfa Romeo MiTo Foto:
Alfa Romeo MiTo má značke pritiahnuť nových zákazníkov.
debata

Čo je to MiTo?

Názov spája prvé slabiky kľúčových miest pre vznik najmenšej alfy. V Miláne, mekke talianskej módy a dizajnu jej vštepili silnú charizmu, kým v Turíne (Torino) urobili všetko pre jej  sériovú výrobu. A to nie je všetko. Doslovný preklad výrazu „mito“ znamená navyše v taliančine mýtus.
 
Azda ani netreba zdôrazňovať čo talianske „mini“ pre Alfu znamená. Demografická krivka Alfistov má vďaka novému „mýtu“ priam explodovať. MiTo má v pláne podliezť cenou všetky súčasné Alfy a sprístupniť značku aj tým, ktorý o nej mohli zatiaľ iba snívať. To sa však nezaobišlo bez rozsiahlej unifikácie. Nie je tajomstvom, že v útrobách MiTo koluje aj krv Fiatu Grande Punto. Šľachtením jeho platformy však stvorili v Miláne prakticky nový druh.

Bratranec Grande Punta

Od Grande Punta je MiTo dlhšie len o 33 milimetrov. Vďaka väčšej šírke a redukovanej výške však pôsobia jeho proporcie oveľa dynamickejšie. Maximalizovaný rozchod kolies MiTo doslova prisáva k ceste.
 
Dizajn nezaprie príbuznosť s prekrásnym kupé 8C Competizione, ktoré sa stane v budúcnosti štylistickou matricou všetkých nových álf. MiTo si z nej požičalo špecifický tvar bočných bezrámových okien, členenú prednú masku, formu svetiel. ako aj dizajn diskov kolies. Kým však 8C vyvoláva silný rešpekt, nechýba mu ani módna dávka hravosti.
Svoje predstavy o kráse však môžu „doladiť“ zákazníci aj výberom z desiatich základných odtieňov karosérie a výberom jedného zo štrnástich spracovaní rámov predných a zadných svetiel. Tie môžu byť zapustené nielen v leme ladiacom s farbou karosérie, ale aj do matného, alebo lesklého chrómu, či titánu.

Interiér pre mladých

Aj dizajn interiéru má jasne športové posolstvo. Bohato štrukturované sedadlá s nízkym posedom a palubná doska vyhotovená z niekoľkých druhov materiálov jasne dokladujú orientáciu na mladých a dynamických zákazníkov, pre ktorých je štýl životnou potrebou. To dokladuje aj absolútna kompatibilita s elektronickými zariadeniami, ako iPod, MP3 prehrávač, či vychytávka v podobe hlasového ovládania cez systém Blue&Me vyvinutým Microsoftom.
Nechýba ani špičková aparatúra Bose. Pritom však MiTo nijako neokráda pasažierov o priestorový komfort. Práve naopak, najmenšia Alfa má patriť na špičku triedy, podobne ako Grande Punto.  Pod zadným výklopným vekom skrýva slušných 270 litrov pre batožinu. MiTo bude dospelým modelom aj z pohľadu bezpečnosti. Má sériovo nielen sedem airbagov, aktívne opierky hláv a stabilizačný systém VDC, ale aj funkciu automatického zapínania denných svetiel, ktorá bude legislatívne  požadovaná až od roku 2012.

V znamení turba

Svetom automobilovej módy vládne termín „downsizing“.  Ani milánska Alfa nesmie byť bokom. A to nielen z hľadiska rozmerov. Pod kapotou sa udomácnili tri maloobjemové štvorvalce, no zato s excelentnými výkonovými parametrami. Kým základná jednaštvorka (58 kW/79 k) bude v službách cenovo orientovanej klientely alebo nováčikov v klube alfistov, jej preplňovaná verzia JTS (114 kW/155 k) s takmer dvojnásobným výkonom už dokáže uspokojiť ambície športovo orientovanej klientely.
 
Atakovať hranicu 200 km/h a len 1 100 kg ľahkú šelmičku dokáže vystreliť z nuly na stovku za osem sekúnd. A to si vypýta aj vďaka šesťstupňovej prevodovke na sto kilometrov priemerne len 6,5 litra paliva. To je asi o 30 % menej ako pri vozidlách s podobnou dynamikou, ale s motorom s väčším zdvihovým objemom. Najväčším abstinentom však bude novučičký turbodiesel 1,6 JTDM (88 kW/120 k) s neuveriteľne vysokým krútiacim momentom 320 Nm! Z nádrže ubudne každých 100 km priemerne len 4,8 litra nafty bez ujmy na dynamike. Neskôr sa však chystá do ringu aj ostrá verzia GTA s motorom 1,8 Turbo TSI (165 kW/224 k) vybavená dvojspojkovou prevodovkou DDCT.

Podvozok s D.N.A.

Aj bez zadnej viacprvkovej nápravy budú patriť jazdné vlastnosti MiTo na Olymp triedy. Za všetko hovorí trakčný systém Q2 Electronic, simulujúci aktívnym pribrzďovaním odľahčeného hnaného kolesa prednej nápravy pri prejazde zákrut funkciu samosvorného diferenciálu. Svetovú premiéru absolvuje v MiTo aj nový systém dynamického nastavenia vozidla D.N.A., ktorý sa má neskôr objaviť aj v ďalších modeloch Alfy. Za skratkou sa skrývajú módy  Dynamic, Normal a All-Weather, ktoré upravujú nastavenie podvozka, motora, bŕzd, stabilizačného systému VDC, či posilňovača riadenia pre normálnu, športovú, či jazdu za dažďa alebo na šmykľavých povrchoch.

V stopách 8C Competizione

Štylistickou „matricou“ pre MiTo sa stalo famózne kupé 8C Competizione. Je priam neuveriteľné ako dokázali dizajnéri v Alfa Romeo Centre Style pretransformovať jeho ušľachtilé krivky do formátu tesne nad štyri metre. Štylistická podobnosť je zjavná na členení prednej masky, svetlometoch, profile bezrámových okien a dokonca aj dizajne kolies. Novinkou sú reflektory zapustené v rámoch, ktoré môžu byť vo farbe karosérie, ale aj s povrchom matného hliníka či titánu.

Rozmery: Alfa Romeo MiTo
 
Dĺžka: 4063 mm  
Šírka: 1720 mm
Výška: 1446 mm 
Rázvor náprav: 2511 mm 
Objem batožinového priestoru: 270 l 
   
Motory:

1,4i (58 kW/79 k)
1,4 JTS (114 kW/155 k)
1,6 JDTM (88 kW/120 k)

debata chyba
Články podľa značiek