Chcete ušetriť? Jazdite na propán-bután!

Tankovaním LPG ušetríte desiatky tisíc. Cena za liter je o viac ako polovicu nižšia v porovnaní s benzínom. Ceny benzínu v súčasnosti dosahujú rekordné hodnoty. Jedna nádrž v Škode Fabia vás stojí už takmer 1 900 a v Octavii 2 300 korún. Ak vás už nebaví míňať ročne desaťtisíce za palivo, môžete "presedlať" na propán-bután.

20.08.2008 11:25
Nafta, benzín, tankovanie Foto:
Nafta, benzín, tankovanie - ilustračné foto
debata

Cena na pútačoch čerpacích staníc je po znížení spotrebnej dane na LPG stále presvedčivejšia. Od prvého júla klesla  až o päť korún. Kým liter bezolovnatého benzínu Natural 95 stojí okolo 42 korún, za LPG zaplatíte od 17 do 19 korún, teda necelú polovicu

Koľko stojí prestavba

Investícia do plynového zariadenia nie je, samozrejme, zanedbateľná, ale pri súčasnom vývoji cien klasických palív sa návratnosť stále skracuje. Pri starých vozidlách s karburátorovými motormi a bez katalyzátorov, ako Škoda 120 či prvých Favoritoch, je investícia minimálna. Aj s prácou vás plynofikácia nestojí viac ako 15-tisíc korún. Na kilometri ušetríte asi korunu a šesťdesiat  halierov, takže za necelých 9-tisíc kilometrov ste opäť v čiernych číslach. To je akceptovateľné aj pre takzvaných nedeľných vodičov, ktorí toho ročne veľa nenajazdia.

Prestavby modernejších áut s jednobodovým či viacbodovým vstrekovaním si vyžadujú dvojnásobnú investíciu, pretože plynová aparatúra potrebuje na činnosť elektroniku spolupracujúcu s riadiacou jednotkou motora. Tých 30-tisíc korún sa vám vráti po približne 20-tisíc kilometroch. V takom prípade už teda treba zohľadniť, koľko kilometrov ročne absolvujete. Ak však patríte k aktívnejším motoristom, náklady môžu byť späť už za rok.
Najmodernejšie sekvenčné vstrekovanie plynu, montované napríklad do Škody Octavia, za ktoré zaplatíte aj  40-tisíc korún, sa pri dnešnej cene LPG vráti asi po najazdení 25 000 kilometrov. Nie je to málo, ale návratnosť je tak či tak  neporovnateľne rýchlejšia ako napríklad návratnosť investície do úsporného vznetového motora.

LPG už nie je strašiakom

Proti LPG panuje množstvo predsudkov. Niektorí o tlakovej nádrži hovoria doslova ako o bombe na štyroch kolesách. Ak však porovnáme nádrž na propán-bután s tou plastovou na benzín, rýchlo zistíme, že plyn je vo vozidle chránený v prípade havárie podstatne lepšie ako benzín. Nádrž je stavaná na 100-násobne vyšší tlak. Bezpečnostné ventily sa starajú buď o udržanie plynu v nádrži v prípade poškodenia plynového zariadenia, alebo, naopak, o uvoľnenie plynu v prípade zvýšenia tlaku, napríklad vplyvom požiaru. Pri týchto extrémoch nádrž nikdy nevybuchne, len postupne vypúšťa plyn, ktorý vyhorí. To, čím vás plynofikácia viac obmedzí, je nemožnosť parkovať v podzemných garážach, napríklad v supermarketoch. Propán-bután je totiž ťažší ako vzduch, a tak by sa v prípade úniku mohol hromadiť a pri zemi vytvoriť v nevetraných priestoroch so vzduchom výbušnú zmes. Zmenšenie batožinového priestoru už nemusí byť vďaka toroidným nádržiam umiestneným v priestore pre rezervné koleso také dramatické. No musíte sa zmieriť s jej menším objemom, asi 45 litrov. To vás bude nútiť tankovať častejšie.

Zvyknúť si musíte aj na pravidelné kontroly plynového zariadenia. Preto je dobré namontovať zariadenie v montážnej dielni, ktorá nie je od vás príliš vzdialená. Po prepnutí na plynový pohon iste zaregistrujete aj jemné zníženie výkonu a mierny nárast spotreby, čo je dané menšou mernou energetickou hodnotou propán-butánu oproti benzínom. To všetko vám však kompenzuje radikálne nižšia cena paliva, tichší chod motora, predĺžená životnosť olejových náplní a v neposlednom rade menej emisií, ktoré unikajú z vášho výfuku.

 Tešiť sa môžete aj s predlženého dojazdu. Prestavbou na plyn sa totiž nevzdávate benzínu. Motor môže pracovať s oboma palivami, čo znamená, že s dvoma plnými nádržami absolvujete, napríklad na dovolenkovej ceste bez zastávky na čerpacej stanici aj viac ako tisíc kilometrov. Moderné zariadenia využívajúce takzvané toroidné nádrže, umiestnené namiesto rezervného kolesa, odstránili najkritizovanejšiu nevýhodu prestavieb – zmenšený batožinový priestor.

Nie všetky autá môžu jazdiť na plyn

Slovenská legislatíva je k propán-butánu o niečo prísnejšia ako vo vyspelých európskych krajinách. Nie všetky vozidlá sa teda dajú prestavať a legalizovať. Najjednoduchším spôsobom je prestavať na LPG autá, ktoré majú na prestavbu hromadné schválenie. Nie je ich však veľa. V zozname nenájdete mnohé rozšírené značky.
Nový vietor do rozšírenia ponuky áut na LPG priniesli v tomto roku takzvané retrofitné zariadenia schválené podľa európskeho predpisu EHK 115. Zložitú schvaľovaciu procedúru homologácie na seba v tomto prípade preberá samotný výrobca takéhoto zariadenia. Ak si dáte namontovať retrofitné zariadenie, je postup schvaľovania prestavby veľmi podobný schvaľovaniu hromadne schválených vozidiel. Retrofitné zariadenia sú síce o 20 až 30 percent drahšie ako bežné zariadenia, ale umožňujú legálnu plynofikáciu aj tých vozidiel, ktoré nie sú pre plynofikáciu schválené hromadne. Patria sem aj prémiové značky, napríklad nemecké Audi.

Dovezené schválite jednoduchšie

Prakticky úplne pozastavené je schvaľovanie individuálne prestavaných vozidiel.  Dôvodom je nielen časová a ekonomická náročnosť špeciálnych skúšok, ale najmä absencia vykonávacích predpisov nového zákona o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách. Obvodné úrady tak nemajú „manuál“, podľa ktorého by mohli zákonne postupovať. Problémové môže byť aj stanovisko dovozcu vozidiel, ktorý nie je k prestavbám naklonený zväčša priateľsky. Pri nových vozidlách tak môžete plynofikáciou stratiť garancie výrobcu. Paradoxne pri dovoze vozidla zo zahraničia s už namontovaným plynovým zariadením je schvaľovanie podstatne jednoduchšie. Tieto plynové zariadenia sa už totiž dodatočne neschvaľujú a zároveň od majiteľa takéhoto vozidla nie je možné vyžadovať protokol o montáži plynového zariadenia ani protokol o technickej kontrole plynového zariadenia.

Pozor na lacné ponuky

Pri hľadaní vhodného plynového zariadenia a montážnej dielne sa stretnete s pomerne veľkým rozptylom cien. Česť konkurencii, ale na podozrivo lacné ponuky si treba dávať naozaj pozor. Stávajú sa prípady, že neseriózne firmy nenamontujú do vozidla kompletnú aparatúru, ale niektoré súčiastky takpovediac ušetria. Amatérska montáž tiež môže viesť k vzniku problémov. Napríklad k enormne vysokej spotrebe, pretože zariadenie je veľmi citlivé na nastavenie. Profesionálna montáž vás zbaví aj nepríjemného pachu propán-butánu v interiéri, s ktorým ste sa už možno stretli. Moderné zariadenia od firiem ako BRC či Lovato sú úplne uzavreté, a tak sa pach môže objaviť len pri poruche alebo po nesprávnej montáži. 

Čo je dobré vedieť o LPG

Čo je LPG
LPG je skvapalnený ropný plyn, ktorý sa  môže skladať z uhľovodíkov typu propán, propén, propylén, bután, isobután, iso-butylén a butén. V našich podmienkach je to zmes propánu (C3H8)  s butánom (C4H10). Propán je bezfarebný horľavý plyn získaný  krakovaním plynov a ropy. V zmesi s butánom sa používa na pohon motorových vozidiel. Bután je ľahko skvapalniteľný plyn, so vzduchom  tvorí výbušnú zmes. Vzniká ako vedľajší produkt pri syntetickej  výrobe benzínu.  

Prečo je lacnejší
Propán-bután tvorí na celkovom predaji pohonných látok približne len štyri percentá. Preto nie je pre štát z hľadiska daní taký podstatný ako benzín či nafta. Kým v súčasnosti predstavuje spotrebná daň na 1 000 litrov benzínu 15 500 Sk a nafty 14 500 Sk, od júla bola spotrebná daň na LPG ako palivo zrušená. Výsledkom je podstatne nižšie daňové zaťaženie a výrazne nižšia cena, ktorá klesla aj o päť korún. Pôvodne bola spotrebná daň na tonu LPG 7 800 korún.

Kam sa hodí, kam nie
Moderné benzínové motory nemajú so spaľovaním LPG nijaké problémy. Horenie je veľmi homogénne, keďže propán-bután je v atmosférickom tlaku v plynnom skupenstve. To je oproti benzínu a nafte veľká výhoda. Propán-bután určený na pohon vozidiel však neobsahuje olovo  ani jeho náhradu ANABEX, čo môže spôsobovať prevádzkové problémy starším typom  motorov bez tvrdených sediel ventilov. Tie sú vystavené nadmerne veľkému namáhaniu a opotrebeniu. Týka sa to všetkých áut, ktoré potrebujú olovnatý benzín alebo benzín UNI.

Aj pre naftové motory
Propán-bután sa v prevažnej miere využíva pri prestavbe benzínových motorov, ale aj naftové motory môžu byť upravené na spaľovanie tohto plynu. Ide však o veľmi komplikovaný zásah, keďže činnosť naftového motora  je založená na celkom inom princípe. Preto musia byť takéto motory najprv prestavané na zážihový cyklus s elektrickou sviečkou. Tým však prichádzajú o možnosť spaľovať naftu. Preto sa tieto prestavby využívajú výlučne v prostriedkoch hromadnej dopravy, kde vysokú cenu prevýšia ekologické vlastnosti plynu.

LPG nie je miesto benzínu
Prestavbou vozidla na plynový pohon sa v nijakom prípade nevzdávate možnosti používať aj pôvodné palivo – benzín. Automobil je po takomto zásahu vlastne len dovybavený druhým palivovým okruhom. Samotné spaľovanie LPG v motore sa prakticky nelíši od spaľovania zmesi vzduchu a benzínu. Výhodou dvoch palivových okruhov je teda aj väčší akčný rádius. Okrem 50 litrov benzínu v nádrži môžete mať teda k dispozícii ďalších 45 až 60 litrov propán-butánu v tlakovej fľaši. Dojazd sa tak zväčší na 1 000 km.

Čo získate a čo stratíte používaním propán-butánu (LPG)

Výhody
+ zníženie nákladov na pohonné hmoty takmer o polovicu
+ tichší chod motora
+ menej škodlivých emisií
+ predĺženie výmeny olejových náplní o 5 000 až 6 000 km (pri autách v záruke je nevyhnutné dodržať výmenu požadovanú výrobcom)
+ predĺženie dojazdu vozidla približne o 500 km
+ pokojnejší chod nezahriateho motora pri nízkych teplotách
+ možnosť opätovnej montáže zariadenia alebo jeho častí do nového vozidla
+ nízke ceny LPG aj v zahraničí

Nevýhody
- zmenšenie objemu pre batožiny
- zákaz parkovania v podzemných garážach
-  povinné ročné kontroly plynového zariadenia
- zvýšenie spotreby o 10 %
- zníženie výkonu o 10 %
- namáhanie motorov s netvrdenými sedlami ventilov (LPG neobsahuje ochrannú prísadu Anabex)
- nevyhnutnosť štartovať vždy na benzín
- povinné označenie vozidla nálepkou LPG
- znížená užitočná hmotnosť vozidla o hmotnosť zariadenia
- riziko straty garancií zo strany predajcov vozidiel
- zložitý a nákladný proces individuálneho schvaľovania

debata chyba
Články podľa značiek