Agentúra Dalia oslovila na celom svete niekoľko desiatok tisíc ľudí, aby zistila, aký vzťah majú k elektromobilom a či by boli v budúcich piatich rokoch naklonení ich kúpe. Pre automobilky, ktoré plánujú veľký elektrický boom, sú výsledky štúdie povzbudivé. Podľa Dalie uvažuje nad kúpou elektrického auta v nasledujúcich rokoch až 40 % zákazníkov. To je naozaj prekvapujúce, pretože v súčasnosti predstavuje podiel elektromobilov na globálnom predaji áut len asi jedno percento. Ostatných odrádza vysoká nákupná cena, krátky dojazd a dlhá doba nabíjania.
A kde bude záujem najväčší? Prieskum ukázal, že v Ázii. Tak napríklad v Thajsku plánuje kúpu bezemisného auta až 66 % opýtaných. Nasleduje Vietnam so 62, Čína s 58, India a Indonézii s 57 percentami naklonených klientov. Podľa Dalie je to dané tým, že práve v týchto krajinách dochádza k najrýchlejšiemu sprísňovaniu noriem na produkciu oxidu uhličitého. Silný záujme sa ukazuje aj v Indonézii (57 %). Prekvapujúco najmenší záujem o elektromobily prejavujú Japonci. Chcelo by ich v najbližších rokoch iba 16 % opýtaných.
V Európe by malo byť elektrickou veľmocou Nórsko (53 %), Švajčiarsko (52 %) a tiež Turecko (52 %). V tejto krajine na rozhraní starého kontinentu a Ázie by ste asi čosi podobné neočakávali. Nad 40 % by sa mal pohybovať dopyt aj v Španielsku, Belgicku a Taliansku. Rakúsko s dopytom 30 % a Poľsko, kde nad kúpou elektromobilu uvažuje 27 % opýtaných, patria k priemeru. Najmenší dopyt bude pravdepodobne v Nemecku, teda na najväčšom európskom automobilovom trhu, kde sa pozitívne vyjadrilo len 22 % respondentov.
Možno aj preto, že Nemecko patrí v podpore elektromobilov na rozdiel napríklad od škandinávskych krajín ku konzervatívnejším. Pritom práve nemecké koncerny VW, BMW a Daimler plánujú v blízkej budúcnosti veľkú elektrickú ofenzívu. Mnohé bude teda závisieť od legislatívy. Doterajší vývoj predaja elektrických áut totiž ukazuje, že sa im darí len tam, kde vláda ich odbyt dotuje daňovými úľavami a rôznymi bonusmi, napríklad parkovaním alebo dobíjaním zadarmo, alebo možnosťou vjazdu do centier miest či využívaním pruhov pre verejnú hromadnú dopravu.
Podiel naklonených kúpe elektromobilu v Európe
Poradie | Krajina | Podiel |
---|---|---|
1. | Nórsko | 53 % |
2. | Švajčiarsko | 52 % |
3. | Turecko | 52 % |
4. | Španielsko | 46 % |
5. | Belgicko | 44 % |
6. | Taliansko | 42 % |
7. | Ukrajina | 36 % |
8. | Rakúsko | 30 % |
9. | Dánsko | 29 % |
10. | Francúzsko | 28 % |
11. | Grécko | 27 % |
12. | Rusko | 27 % |
13. | Poľsko | 27 % |
14. | Švédsko | 27 % |
15. | Veľká Británia | 25 % |
16. | Írsko | 25 % |
17. | Nemecko | 22 % |
Podiel naklonených kúpe elektromobilu
Poradie | Krajina | Podiel |
---|---|---|
1. | Thajsko | 66 % |
2. | Vietnam | 62 % |
3. | Čína | 58 % |
4. | India | 57 % |
5. | Indonézia | 57 % |
6. | Egypt | 39 % |
7. | Alžírsko | 39 % |
8. | Maroko | 39 % |
9. | Južná Amerika | 37 % |
10. | Austrália | 34 % |
11. | USA | 31 % |
12. | Kanada | 31 % |
13. | Japonsko | 16 % |