Diaľničný privádzač pre Spišskú Novú Ves je v nedohľadne. Dokedy?

Obyvatelia okresného mesta Spišská Nová Ves sa tak skoro privádzača na diaľnicu D1 nedočkajú. Štát nevie, kedy postaví 1,1 kilometra dlhú cestu, ktorá umožní vozidlám rýchlejší prístup na štvorprúdovku.

04.07.2020 07:00
debata (5)
D1 privádzač Spišská Nová Ves - Levoča Foto: Pravda, NDS
D1 privádzač Spišská Nová Ves - Levoča D1 privádzač Spišská Nová Ves - Levoča

„V rámci prípravy stavby privádzača Spišská Nová Ves – Levoča, II. etapa je spracovaná dokumentácia pre stavebné povolenie a pripravujeme podklady pre majetkovoprávne vysporiadanie,” informuje Eva Žgravčáková z Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS).

Podľa jej slov sa výkup pozemkov môže začať až po tom, čo budú na stavbu vyčlenené peniaze. Tie v súčasnosti chýbajú. „Celkové potrebné finančné prostriedky na prípravu a výstavbu predmetného úseku predstavujú 11 miliónov eur,” dodáva Žgravčáková.

Zabezpečenie finančného krytia je v rukách ministerstva dopravy. To v súčasnosti nevie povedať, kedy sa s výstavbou začne. „V súčasnosti pracujeme na harmonograme investičných priorít v oblasti infraštruktúry, ktorý bude určujúci aj pre zabezpečenie potrebného financovania stavieb,” informuje odbor komunikácie ministerstva dopravy. Nateraz preto nie je podľa neho možné definovať konkrétny dátum začatia výstavby tohto privádzača

Zlá správa pre obec Harichovce

Diaľničiari však postavia len skrátenú verziu privádzača, ktorá sa pripojí na cestu druhej triedy II/533 pred obcou Harichovce (okres Spišská Nová Ves). Skrátená verzia privádzača zhorší dopravnú situáciu v obci, ktorou cesta druhej triedy prechádza. Po výstavbe privádzača bude potrebné jeho dobudovanie. Podľa pôvodných plánov mal privádzač obísť obec Harichovce a priviesť vozidlá do Spišskej Novej Vsi. Celková dĺžka obchvatu dosiahne takmer osem kilometrov. To sa však v dohľadnej dobe nestane.

Ak aj diaľničiari postavia skrátenú verziu privádzača, celý objem dopravy skončí v Harichovciach. Obchvat obce, resp. preložka cesty druhej triedy II/533 sa nepripravuje. „Košický samosprávny kraj (KSK) pripravuje projekt modernizácie cesty II/533 od Gemerskej Polomy cez Spišskú Novú Ves, Harichovce až po diaľnicu D1. V rámci tohto projektu pripravujeme modernizáciu cesty II/533 v súčasnom trasovaní, nie preložku cesty," informuje Anna Terezková, hovorkyňa predsedu KSK. Modernizácia má byť financovaná zo zdrojov Integrovaného regionálneho operačného programu v programovom období 2014 – 2020.

Terezková upozorňuje, že košická župa nemôže nahrádzať úlohu štátu a NDS pri výstavbe diaľničných privádzačov. V okrese Spišská Nová Ves navyše vo vlastníctve štátu nie je ani jeden kilometer cesty prvej triedy, diaľnice alebo rýchlostnej cesty. Doprava je vedená po cestách druhej a tretej triedy.

Roky príprav

Privádzač je súčasťou križovatky Levoča v úseku D1 Jánovce – Jablonov. V rámci prvej etapy výstavby privádzača vznikla vetva, ktorá privádza vozidlá do mesta Levoča. Druhá etapa skrátenej verzie privádzača odľahčí cestu prvej triedy I/18, ktorá prechádza cez Levoču. Vodiči, ktorí použijú križovatku Levoča a mieria do Spišskej Novej Vsi, v súčasnosti nemajú možnosť mestu sa vyhnúť.

História prípravy privádzača siaha do začiatku minulého desaťročia. V roku 2005 padlo rozhodnutie o výbere vhodného variantu. Stal sa ním variant s dĺžkou 7,8 kilometra. Ten mal obísť aj obec Harichovce a priviesť vozidlá priamo do Spišskej Novej Vsi. Jeho realizácia bola plánovaná na roky 2006 až 2010.

V roku 2008, počas prípravy PPP projektu, v rámci ktorého mal byť postavený aj diaľničný obchvat Levoče, bola výstavba privádzača vyňatá z projektu ako samostatná stavba. Realizácia privádzača bola rozdelená na dve etapy. „Riešenie vidíme v iniciatíve vlády, ktorá by mohla zrušiť uznesenia z roku 2008 o zastavení prípravy plnohodnotného diaľničného privádzača až k mestu Spišská Nová Ves," uvádza Terezková z KSK. Tento krok by umožnil NDS pokračovať v príprave a realizácii stavby, dodala.

PPP projekt sa nakoniec nezrealizoval a diaľnica výstavby prebiehala z eurofondov. V rámci projektu vznikla len prvá etapa privádzača, ktorá vedie autá z križovatky do Levoče. Vznik obchvatu mesta poznačil v roku 2012 pád mosta pri Kurimanoch. Pri liatí betónu sa zrútila podporná konštrukcia. Pri nešťastí zahynuli štyria ľudia.

Obchvaty obcí chýbajú

Vodiči zo Spišskej Novej Vsi majú v súčasnosti prístup na diaľnicu D1 len prostredníctvom ciest druhej triedy. Na štvorprúdovku sa môžu napojiť v križovatkách Levoča a Spišský Štvrtok (okres Levoča). Vozidlá smerujúce na západ využívajú križovatku za obcou Spišský Štvrtok, ku ktorej ich privedie cesta druhej triedy II/536 spolu s cestou prvej triedy I/18.

V takom prípade je doprava vedená priamo cez obec Spišský Štvrtok. Podľa celoštátneho sčítania dopravy z roku 2015 prejde cez ňu denne takmer 8-tisíc automobilov.

Pri ceste smerom na Prešov najkratšia cesta k diaľnici D1 zo Spišskej Novej Vsi prostredníctvom spomínanej cesty druhej triedy II/533, ktorá vedie cez obec Harichovce. Túto cestu podľa údajov z roku 2015 denne využíva viac ako 5 500 vozidiel. Kvôli chýbajúcej druhej etape výstavby skrátenej verzie privádzača vodiči musia prejsť aj cez Levoču.

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #diaľnica D1 #diaľničný privádzač
Články podľa značiek