Už pred voľbami niektorí politici neskrývali rozhorčenie nad „vojnou proti autám“, čo bolo de facto pomenovanie snahy niektorých samospráv o absolútne preferovanie verejnej dopravy a cyklistov na úkor automobilovej dopravy. Tvrdili, že napríklad cyklotrasy sú v niektorých prípadoch budované zužovaním ciest bez podrobnejších analýz vplyvov týchto opatrení na celkovú dopravu a jej plynulosť v mestskej časti alebo obci. Ich zámerom preto bolo odňať túto právomoc samospráve a presunúť ju na štát. A presne takýto návrh práve uzrel svetlo sveta.
Konkrétne to znamená, že štátny dozor nad cestami prvej až tretej triedy a miestnymi cestami by v prípade, ak si to vyžaduje verejný záujem alebo osobitné okolnosti, mohlo vykonávať aj Ministerstvo dopravy SR. Rozšíriť kompetencie rezortu dopravy navrhujú poslanci Národnej rady (NR) SR Ján Mažgút a Erik Kaliňák (obaja Smer-SD).
„V praxi môže ísť predovšetkým o kontrolu zmien organizácie dopravy, ktoré môžu negatívne ovplyvniť plynulosť a bezpečnosť cestnej premávky s nežiaducimi socio-ekonomickými vplyvmi na určitý región,“ uviedli poslanci v návrhu na zmenu zákona o pozemných komunikáciách (cestného zákona), ktorý predložili do NR SR.
Podnet na vykonanie odborného dozoru si vyhodnotí rezort dopravy. V prípade, že ním uložené opatrenia nebudú plnené, môže uložiť pokutu do výšky 33.190 eur. V súčasnosti štátny odborný dozor nad cestami prvej triedy vykonávajú okresné úrady v sídle kraja, nad cestami druhej a tretej triedy okresné úrady a nad miestnymi cestami obce. Pod dozorom ministerstva dopravy sú v súčasnosti len diaľnice.