Tesla: Autopilot zlyháva na 'kruháčoch'. Volvo to komentuje

Autopilot Tesly má stále problémy. To aj po tom, čo americký výrobca luxusných elektromobilov obmedzil niektoré jeho funkcie. Vyjadril sa k tomu dokonca sám technický expert Volva, ktoré má s autopilotom veľké plány. Konkurenčný systém autonómneho riadenia označuje termínom „ašpiranta bez dozoru“.

02.05.2016 16:00
Tesla Model S - 2015 Foto:
Autopilot Tesly má problémy na kruhových objazdoch. Najväčším je, že majiteľa na hroziace riziko neupozorní vopred, ale v kritickej situácii mu odovzdá riadenie náhle, teda behom zlomku sekundy. Ak nie je vodič pripravený, môže dôjsť ľahko incidentu.
debata

Americký výrobca elektromobilov Tesla uviedol vlani na trh svoj Autopilot ako prvý na svete. V režime Autosteer dokázal prebrať rôzne funkcie riadenia, a to bez časového obmedzenia. Od začiatku však táto technológia, jasne označená ako autopilot, zvádzala ale majiteľov týchto vozidiel k riskantným kúskom za volantom. Na internete sa šírili „šialené“ videá, keď boli schopní počas jazdy preliezť na zadné sedadlá. Jednoducho, mnohí preceňovali jeho schopnosti a vystavovali sa nebezpečným situáciám.

Zariadenie malo pritom množstvo múch. Teslám robil problém napríklad prejazd zákrutami v miestach zle viditeľného vodorovného značenia. Do diania sa zapojil sám šéf Elon Musk a musel vysvetľovať, že autopilot Tesly vlastne nie je celkom autopilot. Automobilka zareagovala updatom softvéru s označením 7.1, ktorý znížil prejazdovú rýchlosť zákrutami a tiež v situácii zle viditeľného vodorovného značenia alebo v mestskej premávke. Odpustkom bola funkcia diaľkového parkovania a vyparkovania.

Volvo tvrrdí, že autopilot Tesly nie je... Foto: Tesla Motors
Tesla Model 3 - 2017 Volvo tvrrdí, že autopilot Tesly nie je autopilotom. Majiteľov tým uvádza do omylu.

Tesla tiež upozornila majiteľov, že autopilot je bezpečný, len ak majú ruky na volante. To ale asi stále nestačí. Atosteer totiž naďalej zlyháva. Najnovšie sa objavilo video, kde Tesla S privedie svojho majiteľa takmer k incidentu na kruhovom objazde. Bez varovania mu v kritickej situácii náhle odovzdá riadenie. Ak by sa nesústredil, došlo by k havárii. To už bolo veľa aj na technického experta švédskeho Volva, Trenta Victora, ktorý sa nezdržal kritických poznámok na autopilot Tesly.

„Autopilot Tesly len predstiera, že je autopilotom. Ponúka predstavu, že dokáže viac, než zvláda v skutočnosti. Ide len o ašpiranta bez dozoru.“ Volvo sa rozhodne neplánuje vydať takouto cestou. Verejne vyhlásilo, že v prípade, ak autopilot spôsobí haváriu, preberie dobrovoľne na seba všetku zodpovednosť. Nikdy v ňom nemá dôjsť k náhlemu odovzdaniu riadenia vodičovi, ale bezpečnému zastaveniu na krajnici. „Je dôležité, aby si ľudia uvedomili, že autonómna jazda je voľbou, nie nutnosťou.“

Podľa Victora si skutočný autopilot vyžiada ešte veľký kus práce. Systémy musia totiž počítať aj s nečakanými okolnosťami, napríklad chodcami, ktorí vstúpia do vozovky na miestach, kde nemajú čo robiť. Volvo preto svoj autopilot iba testuje. Sto vozidiel jazdí vo Švédsku a ďalšia flotila rovnej stovky sa pripravuje na testy v Číne. Zdá sa teda, že Tesla podcenila okolnosti a názvom autopilot uviedla majiteľov do omylu. Našťastie, žiadne havárie vplyvom samotnej technológie zatiaľ nenastali.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Volvo #Tesla #autonómne riadenie #autonómne autá #autopilot
Články podľa značiek