Škoda Superb I (2001 - 2008)

Jej imidž je v Čechách a na Slovensku takmer nedotknuteľný, stále je stredobodom záujmu zlodejov a priestorom na zadných sedadlách aj po rokoch doslova šokuje. Taká je prvá generácia najväčšej novodobej škodovky z Mladej Boleslavi.

02.12.2009 08:50
Škoda Superb Foto:
Škoda Superb
debata

Príchod modelu Superb patril v roku 2001 k jednej z najsledovanejších udalostí nielen u nás, ale aj v zahraničí. Model strednej triedy predstavila automobilka na konci roka 2001 a takmer okamžite sa stal snom nejedného Slováka či Čecha. Jeho veľkolepé vonkajšie rozmery (s výnimkou šírky) v kombinácii s obrovskou porciou miesta na zadných sedadlách spôsobili, že radový človek mal so zaradením auta do konkrétneho segmentu problém. Hoci bol Superb plnohodnotným zástupcom strednej triedy, majitelia ho radi prezentovali ako konkurenta sedanom vyššej strednej triedy.

V tmavých odtieňoch laku vyzerá veľmi dôstojne. Foto: Škoda Auto
Škoda Superb V tmavých odtieňoch laku vyzerá veľmi dôstojne.

Aj po rokoch je najväčšou devízou reprezentatívnej škodovky miesto na zadných sedadlách. V pozdĺžnom smere skutočne nemá konkurenciu. Horšie to už bolo na šírku, pretože dozadu sa zužujúca karoséria nemohla v oblasti lakťov poskytnúť viac miesta ako v bežných sedanoch strednej triedy. Napriek tomu bola ekonomika priestoru škodovky na špičkovej úrovni. Dojem luxusu pomáhali vytvárať aj ďalšie príjemné detaily v podobe päťstupňového vyhrievania všetkých sedadiel (v najvyššom výbavovom stupni), príplatkového Footboardu (vyklápanie stredu operadla predného spolujazdcovho operadla, cez ktorý si mohol zadný pasažier vyrovnať nohy) či schránky Wet Case na značkový dáždnik v zadných ľavých dverách.

V Superbe mal svoje miesto aj značkový dáždnik. Foto: Škoda Auto
Škoda Superb V Superbe mal svoje miesto aj značkový dáždnik.

Na predných sedadlách bola ponuka miesta striedmejšia, hoci o stiesnenosti nemohla byť reč. Občasná kritika sa zniesla len na širokú stredovú konzolu nadväzujúcu na mohutný stredový tunel, ktorý v sebe čiastočne ukrýval prevodovku za pozdĺžne uloženým motorom. Tvar a tuhosť sedadiel boli prispôsobené dlhému cestovaniu, takže úlohu diaľkového krížnika Superb splní bez výčitiek.

Footboard bol príplatkovým prvkom. Foto: Škoda Auto
Škoda Superb Footboard bol príplatkovým prvkom.

Luxus s ručeným obmedzením

Ergonómia zodpovedá štandardu ostatných modelov Škody, výbava však bola o niečo bohatšia. Nie však natoľko, aby Superb ohrozil pozíciu koncernových súrodencov Passat či Audi A4. Základná verzia dostala manuálnu klimatizáciu, no ani najvyšší výbavový stupeň nemohol mať nič viac ako automatickú jednozónovú klimatizáciu Climatronic. Tá navyše často bojovala s detskými chorobami v podobe vypadávajúceho podsvietenia ovládacieho panelu, alebo zlyhávajúcej rozvádzacej klapky usmerňujúcej smer prúdenia vzduchu.

Superb ponúkal vždy len jednozónovú... Foto: Škoda Auto
Škoda Superb Superb ponúkal vždy len jednozónovú klimatizáciu. Miestom pre kolená Superb prekonával luxusné limuzíny.

Príliš jednoduchý podvozok

Začnime zadnou nápravou. Jej konštrukcia s vlečenými ramenami spojenými torzne skrutnou priečkou svojou jednoduchosťou zodpovedá malým autám a v limuzíne strednej triedy nemá čo hľadať. Volkswagen mal však iný názor a tak zadné kolesá Superbu vedú vlečené ramená uložené v asymetrických silentblokoch spojené jednoduchou priečkou. Silentbloky mávajú na našich cestách nízku životnosť, našťastie sa však dajú meniť samostatne.

Predná lichobežníková náprava zodpovedá svojou konštrukciou tej v Passate B5. Jej štvorica ramien bola v prvom roku výroby vyrobená prevažne z hliníka, už v roku 2002 však konštruktéri zasiahli a citlivý hliník nahradili pevnejšou oceľou. Mierne prepracovali aj tehlicu. Hliníkové lichobežníkové nápravy Passatov totiž na našich rozbitých cestách dlho nevydržia a v Mladej Boleslavi s tým nechceli mať nič spoločné. Prepracovaná náprava vydrží podstatne viac ako 100 000 km.

Jednoduchá zadná náprava je dnes na smiech. Foto: Škoda Auto
Škoda Superb Jednoduchá zadná náprava je dnes na smiech.

Výborná kinematika, zložitá konštrukcia a množstvo ramien predným kolesám zabezpečujú dobrú trakciu a príkladné držanie stopy, no zároveň v sebe po čase nazbierajú veľké vôle, takže jazdený Superb s búchajúcou prednou nápravou nebude žiadnou výnimkou.

Veľký rázvor náprav (2805 mm) priniesol okrem obrovského vnútorného priestoru aj niekoľko zásadných problémov. Najzásadnejším je nízka torzná tuhosť dlhej karosérie. V prvom roku výroby sa Superby krútili najvýraznejšie, dodatočné vystuženie prahov tento neduh neskôr čiastočne odstránilo, no k úplnej eliminácii krútenia nikdy nedošlo.

Superb slúžil ako základ pre koncepčné kupé Tudor. Foto: Škoda Auto
Škoda Tudor Superb slúžil ako základ pre koncepčné kupé Tudor.

Najmä pod ťarchou ťažkých šesťvalcových motorov predná náprava dosť trpela, jej pruženie preto muselo byť tvrdé. Inak by sa na veľkých priečnych nerovnostiach nevyvážená karoséria rozhojdala a auto by ľahko stratilo svoju stabilitu. Negatívnym dôsledkom tohto javu je nekomfortná jazda na rozbitej ceste.

Benzínové motory
2.0 8V (85 kW/115 k)
Často podceňovaný motor s úsmevným výkonom 85 kW je v praxi užívateľsky príjemnejším, než sa zdá. Z pohľadu technika je to skutočná fosília (tento motor by ste našli aj pod kapotou Golfu GTI tretej generácie), no premenlivá dĺžka sacieho potrubia a osemventilová technika robia jeho výkonovú krivku príjemne plochú. Motor nemá rád vysoké otáčky, ale odvďačí sa spoľahlivosťou. Má hliníkovú konštrukciu so suchými oceľovými vložkami. Jeho rozvody s jedným vačkovým hriadeľom v hlave valcov poháňa ozubený remeň. Superbu sa netýkajú ani jeho predošlé sklony k zvýšenej konzumácii oleja. Priemerná spotreba benzínu pod 8 l/100 km je však nesplneným snom.

1.8 20V Turbo (110 kW/150 k)
Legenda a jeden z najlepších motorov, ktorý pod kapotou Superbu môžete mať. Maximálny krútiaci moment je k dispozícii už pri 1750 ot./min. a nepoľavuje až po hranicu 4000 otáčok. Vďaka vysokej pružnosti je motor spojený s ťažšími prevodmi, takže cestovanie po diaľnici nie je utrpením. Pri pravidelnom servise slúži bez problémov. Pomerne odolné je aj jeho turbodúchadlo s elektronickou reguláciou plniaceho tlaku obtokovým ventilom. Dvojica vačkových hriadeľov ovláda tri sacie a dva výfukové ventily v každom valci. Rozvodový ozubený remeň poháňa výfukový vačkový hriadeľ, na druhej strane motora potom výfuková vačka prostredníctvom krátkej reťaze poháňa vačkový hriadeľ nasávacích ventilov. Žerie viac ako udáva výrobca, v praxi približne 9 až 10 l/100 km. Jeho problémom je pomerne často aj nasávací kôš motorového oleja upchaný karbónovými usadeninami (z dôvodu vysokého teplotného zaťažovania motorového oleja).

2.8 V6 30V (142 kW/193 k)
„Kráľovský“ motor (malo ho aj Audi A6 prvej generácie) sa k Superbu doslova hodí. Nie je to žiadny športovec, má rád vyrovnanú jazdu. Aj jeho rozvody (DOHC) poháňa ozubený remeň (rovnako ako pri 1.8 20V Turbo remeň poháňa len vonkajšie výfukové vačkové hriadele). S päťstupňovou manuálnou prevodovkou dokáže ponúknuť výrazne dynamickú jazdu, s automatom Tiptronic naberá potrebnú jemnosť. So stúpajúcimi otáčkami pekne rastie aj jeho ťah, žiaľ aj spotreba. Pri rozumnom jazdení dokážete spotrebu udržať tesne nad hranicou 10 l/100 km. Problémom však nie je ani 15 l/100 km. Je spoľahlivý, občas trpí zvýšenou spotrebou oleja (z dôvodu stvrdnutých tesnení okolo ventilov). Vysoká cena servisných úkonov na tomto motore zodpovedá ich nadštandardnej náročnosti.

Naftové motory
1.9 TDI 8V (74 kW/100 k)
Vcelku podarený agregát s jazdným prejavom ako ostatné motory TDI. Nižší výkon kompenzuje spoľahlivejším turbodúchadlom s pevnou geometriou a reguláciou obtokovým ventilom. Smiať sa budete z jeho spotreby. Aj s ťažkým Superbom dokáže jazdiť pod 6 l/100 km. Rozvody poháňa ozubený remeň, ktorý vyžaduje výmenu najneskôr po 90 000 km. O prepĺňanie sa staralo turbodúchadlo Garett. Do Superbu sa montoval len v rokoch 2004 – 2005.

1.9 TDI 8V (77 kW/105 k)
Prichádza v roku 2005. Takmer rovnaký prejav ako predchádzajúci agregát. Spotreba je o niečo vyššia, pretože motor už plní emisnú normu Euro 4. To bol aj hlavný dôvod zavedenia tohto motora do výroby. Nie je spojený s filtrom pevných častíc, čo je obrovská výhoda. Vstrekovanie čerpadlo-tryska totiž nikdy nedokázalo efektívne prispôsobiť svoju prácu režimu regenerácie filtra DPF.

1.9 TDI 8V (85 kW/115 k)
Pod kapotou Superbu sa začal objavovať od roku 2007. Vyšší výkon sa počas jazdy takmer neprejavil, dôvodom je aj krútiaci moment zhodný so slabším agregátom. Na rovnakej úrovni ostala aj jeho spotreba.

1.9 TDI 8V (96 kW/130 k)
Najrozšírenejšia (a najkradnutejšia) verzia motora 1.9 TDI 8V. Dynamika je výborná, veľmi príjemná je aj jeho spotreba (stále do 6 l/100 km). Aby však Superb 1.9 TDI príliš nekonkuroval Passatu, dostal len päťstupňovú manuálnu prevodovku. Jazda vyššími rýchlosťami je tak občas hlučná. Do Superbov sa montoval do roku 2005.

2.0 TDI 8V (103 kW/140 k)
Výborná dynamika, obmedzený rozsah využiteľných otáčok, šesťstupňová prevodovka a problémy s filtrom pevných častíc – tak by sa dal stručne zhrnúť tento motor odvodený od 1.9 TDI PD (zväčšením vŕtania zo 79,5 na 81 mm, zdvih 95,5 mm ostal zachovaný). Norma Euro 4 si vyžiadala montáž DPF a to sa stalo pre tento motor osudným. Na nejaký čas Mladá Boleslav dokonca prerušila jeho montáž do Superbu. Po úpravách riadiacej jednotky sa výroba opäť rozbehla, ale na celkovej spoľahlivosti sa to prejavilo len minimálne. Žerie približne 6 až 7 l/100 km.

2.5 TDI V6 24V (114 kW/155 k)
Je tichý, má krásny zvuk a takmer nevibruje (v porovnaní s 1.9 TDI). Tu však jeho klady končia. Náklady na pravidelný servis vás vystrašia rovnako ako fatálne poruchy, ktorými vás môže prekvapiť. Trpí značným turboefektom a neochotou ťahať v nízkych otáčkach. Je ťažký (liatinový blok), čím nadmerne opotrebováva prednú nápravu. Rozvody poháňa ozubený remeň. Ten ženie vačkové hriadele nasávacích ventilov, o pohon výfukových ventilov sa starajú ozubené prevody na opačnej strane rozvodov. V motore je ešte jeden kratší rozvodový remeň, ktorý od pravého vačkového hriadeľa nasávacích ventilov poháňa palivové radiálne vysokotlakové čerpadlo Bosch VP44.

2.5 TDI V6 24V (120 kW/163 k)
Lepšia voľba ako prechádzajúci šesťvalec. Ťahá z nízkych otáčok, má plynulejší prejav a je spojený s novou šesťstupňovou manuálnou prevodovkou s ľahším radením prevodových stupňov. Nie je tak poruchový ako predchodca. Z hmotnosti a veľkých servisných nákladov však neubudlo.

Aký Superb medzi jazdenými autami letí najviac?

Najdrahšie sa jednoznačne predávajú verzie s motormi 1.9 TDI 8V (96 kW/130 k) a 2.5 TDI V6 24V (120 kW/163 k). Vzhľadom na ich úsporné a výkonné motory je to logické. S tým však rastie aj ich obľuba medzi zlodejmi. Keď má auto striebornú alebo čiernu metalízu, je pre dlhoprstých doslova návnadou.

O Superb sa musíte stále báť. Foto: Škoda Auto
Škoda Superb O Superb sa musíte stále báť.

Najpokojnejšie môžete spávať, keď má vaše auto pod kapotou benzínový motor 2.0 8V a je červené alebo modré. V autobazáre však zaň dostanete najmenej. Pomerne lacné sú aj špičkové verzie 2.8 V6 30V. Ľudia sa boja ich vyšších servisných nákladov a astronomickej spotreby.

Svojimi rozmermi strednú triedu prevyšoval. Foto: Škoda Auto
Škoda Superb Svojimi rozmermi strednú triedu prevyšoval.

Paradoxne, veľmi výhodne sa dajú kúpiť aj verzie s motorom 1.8 20V Turbo. Malý objem vyvoláva obavy z nedostatočnej dynamiky. Kto si však túto verziu kúpi, urobí jedno z najlepších rozhodnutí. Lacno zoženiete aj Superb 2.0 8V a vzhľadom k cene to vôbec nie je zlá kúpa.

História modelu
2001 Spustenie predaja, benzínové motory 2.0 8V (85 kW/115 k), 1.8 20V Turbo (110 kW/150 k), 2.8 V6 30V (142 kW/193 k), naftové motory 1.9 TDI PD 8V (96 kW/130 k), 2.5 TDI V6 24V (114 kW/155 k).
2003 Motor 2.5 TDI V6 24V (120 kW/163 k), s ním nová šesťstupňová manuálna prevodovka, automatická prevodovka Tiptronic aj pre motory 1.8 20V Turbo a 1.9 TDI PD 8V.
2004 Motor 1.9 TDI PD 8V (74 kW/100 k), sklápateľné zadné sedadlo a možnosť zväčšenia batožinového priestoru na 945 litrov.
2005 Motory 1.9 TDI PD 8V (77 kW/105 k) a 2.0 TDI PD 8V s filtrom pevných častíc a šesťstupňovou manuálnou prevodovkou.
2006 Na konci roka ukončenie výroby motora 2.5 TDI V6 24V, motor 1.9 TDI PD 8V (85 kW/115 k).
2008 Ukončenie výroby.
Časté poruchy:
Vôle v prednej náprave, opotrebované asymetrické silentbloky ramien zadnej nápravy, poruchový snímač hmotnosti nasávaného vzduchu (TDI), netesnosti vodného čerpadla (2.5 TDI V6, 2.8 V6 30V), zanesený filter pevných častíc (2.0 TDI PD), kolabujúce vysokotlakové palivové čerpadlo Bosch VP44, opotrebované ložiská turbodúchadla (väčšinou vplyvom nesprávnych jazdných návykov), poruchové zapaľovacie cievky (1.8 20V Turbo), vyššia spotreba motorového oleja (2.8 V6 30V), poruchy klimatizácie Climatronic, hlučná viskospojka ventilátora.
Naše odporúčanie:
Väčšina záujemcov o Superb prahne po naftovom motore. Keď patríte do tejto skupiny aj vy, orientujte sa na agregáty 1.9 TDI PD 8V v akejkoľvek výkonovej verzii. Väčší štvorvalec 2.0 TDI PD nie je konštrukčne zlý, ale prišiel v čase platnosti emisnej normy Euro 4, čo si vyžiadalo jeho kombináciu s filtrom DPF a pohroma bola na svete. Šesťvalec 2.5 TDI V6 vás zničí servisnými nákladmi. Chybu neurobíte ani s benzínovým motorom 1.8 20V Turbo. Je mimoriadne pružný, výkonný a keď používate za volantom rozum, jeho spotrebu udržíte na prijateľnej hranici.
Vyhýbajte sa agregátu 2.0 TDP PD 8V. Vždy je v aute s filtrom DPF a od samého začiatku si títo dvaja nerozumeli. Posledné verzie už boli síce spoľahlivejšie, ale s akýmkoľvek motorom 1.9 TDI PD 8V budete mať starostí omnoho menej.
debata chyba
Články podľa značiek