Logan je dodnes kvôli jednoduchým tvarom a rumunskému pôvodu často terčom posmechu, v mnohých prípadoch však nie sú vtipy o Daciách na mieste. V oblasti spoľahlivosti totiž nemajú jej modely Logan a Sandero naprieč celým automobilovým spektrom konkurenciu, aj keď samozrejme treba poznamenať, že tá je v tomto prípade skôr odrazom jednoduchej konštrukcie ako kvality práce rumunských robotníkov.
V duchu maximálnej jednoduchosti sa niesol aj exemplár, ktorý som mal možnosť pár dní skúšať. Tmavomodrý Logan 1.4 8V MPi (55 kW/75 k) z roku 2005 mal na tachometri 86 459 km, nejavil žiadne známky korózie, spätné zrkadlá aj bočné okná mali manuálne ovládanie a klimatizáciu alebo posilňovač riadenia by ste v ňom hľadali márne. Skrátka ten najjednoduchší Logan, aký sa u nás dal kúpiť. A hoci vyzeral výborne, vzhľadom na absenciu čohokoľvek príplatkového na ňom visela cenovka len 2990 €.
Testovaný exemplár | |
---|---|
Model | Dacia Logan 1.4 8V MPi |
Rok výroby | 2005 |
Stav tachometra | 86 459 km |
Cena | 2990 € |
Vozidlo zapožičala spoločnosť Autocentrum AAA AUTO |
V jednoduchosti je sila
Viete, nemám rád pohŕdanie jednoduchými vecami. Najmä v oblasti áut je dnes akýmisi trendom vyzdvihovanie zložitých konštrukcií, ktoré dokážu pomaly zázraky, no už sa akosi zabúda na to, čo sa stane, ak jedného dňa fungovať prestanú. A oni skôr či neskôr fungovať naozaj prestanú.
Čím menej toho v aute je, tým menej sa toho môže pokaziť. V znamení tohto hesla bol Logan skutočne aj vyvíjaný (pôvodne pre Indiu a okolité krajiny), musel vydržať nehostinné podmienky s úbohými cestami a minimálnou servisnou starostlivosťou. Následne mu pridali výbavu, legislatívou požadované bezpečnostné prvky a upravili ho tak, aby uspel aj na trhoch vyspelejšej časti Európy. Odolný podvozok, vyššia svetlá výška a jednoduchá konštrukcia však ostali.
Zbytočné obavy
Mnoho zákazníkov sa Dacie obáva práve kvôli jej rumunskému pôvodu. Často však zbytočne. Hoci sa auto vyrába s dôrazom na nízke výrobné náklady, pracovná morálka je na pomerne vysokej úrovni (rozhodne sa nedá porovnať s chaotickým obdobím montáže Dacie 1310).
Staršie výrobné technológie a veľký podiel ručnej výroby síce nedokážu efektivitou konkurovať výrobným linkám renomovaných svetových automobiliek, ale výsledný produkt je často kvalitnejší, než si dokážu mnohí pripustiť. To samozrejme nahráva do kariet jazdeným exemplárom, ktoré tak bývajú aj po rokoch v dobrom stave.
Pozor na koróziu
Niektoré Logany (najmä kusy spred modernizácie) mávali problémy s koróziou, ktorá napádala dvere batožinového priestoru, zadné dvere dole pri prahoch alebo pod dolnou lištou bočných okien, či spodok auta. Zaujímavé však je, že sa to netýkalo všetkých áut, ale len niektorých sérií. Testovaná Dacia napríklad nemala na karosérii ani kúsok hrdze a podľa stavu pôvodného laku sa zdá, že Logan doteraz neabsolvoval žiadnu opravu karosérie (aj keď ruku do ohňa za to nedám). Inak, tenký lak týchto áut si vyžaduje citlivejší prístup a ak chcete, aby dobre vyzeral aj po rokoch, oplatí sa ho častejšie ošetrovať politúrou (podobne, keď nie horšie, sú na tom napr. aj talianske autá).
Výhodou základnej verzie je jej čierny plastový nárazník, ktorého súčasťou je aj maska chladiča. Možno to nevyzerá exkluzívne, ale odletujúce kamienky a malé škrabance vám môžu byť ukradnuté (celý nový nárazník aj s maskou dokážete kúpiť za 130 €).
Niekoľko majiteľov sa sťažovalo aj na menšiu výdrž výfukového potrubia (najmä zadný tlmič), či na problematické uchytenie výfuku (pri spoji zadného a stredného dielu výfuku). Je z tenkého plechu privareného priamo k rúre výfuku a ak často jazdíte po nasolených cestách, nemusí vydržať ani dve sezóny.
Korózia nosných častí karosérie sa však Loganom vyhýba, takže nie je dôvod na paniku. Každopádne si pred kúpou auto dobre popozerajte. Prípadná oprava však nebude drahá, náhradné dielce na Daciu zoženiete aj v druhovýrobe, sú za veľmi rozumné ceny a dá sa tu dokonca použiť niekoľko komponentov zo starších Renaultov.
Návrat ku koreňom
Je to paradox, ale šoférovanie tohto veľmi racionálne navrhnutého auta prináša zvláštny druh uspokojenia, ktoré v dnešných autách už nemáte šancu zažiť. Práca s volantom vyžaduje poriadnu silu a kým predné kolesá dostanete z jednej krajnej polohy do druhej, musíte volantom otočiť 4,5-krát. Tam to však nekončí, jednoduchej prednej náprave chýba v náklonoch priľnavosť, takže najmä na mokrej ceste auto jednoducho nedrží. Zvládnutie jazdy na hrane si tak vyžaduje mimoriadnu dávku citu. Nádherné na tom je, že riadenie bez posilňovača nič nefiltruje. Volant sa v každej zákrute trasie a vy presne viete, kedy predným pneumatikám dochádza dych. Nebyť šialene nepresného riadenia s obrovskou vôľou okolo stredovej polohy, bol by to čistý vodičský zážitok. Logan bez posilňovača riadenia a stabilizácie v princípe predstavuje návrat do čias, keď ležala všetka zodpovednosť len na šoférových schopnostiach.
Použiteľný aj mimo asfaltu
Vlezte pod auto, prezrite si jeho nápravy, uchytenie ramien, alebo poctivý plechový kryt motora a pochopíte, že toto je auto je postavené na rozbité cesty. Vyššia svetlá výška zabezpečí, že ani vo vyjazdených koľajách nebudete spodkom drhnúť o zem a ak aj ostanete visieť na bruchu, pod autom nie je nič, čo by ste mohli výrazne poškodiť.
Nájdite poľnú cestu plnú výmoľov a skúste, s akou samozrejmosťou Logan vyžehlí všetky nerovnosti. Pruženie s veľkým zdvihom všetko odfiltruje, tlmiče nekladú pružinám pri stlačení odpor a riadenie s veľkou vôľou okolo stredovej polohy zabezpečí, že ani na skokoch vplyvom vašich nešikovných korekcií volantom Logan nemení smer. Ostáva stabilný pri akejkoľvek rýchlosti, až sa dokonca zdá, že čím rýchlejšie idete, tým viac mu to vyhovuje. Niečo podobné som naposledy zažil za volantom predchádzajúcej generácie Kie Sportage.
V zákrutách spomaľte
O čo je lepší na poľných cestách, o to menej mu to ide na rovnom asfalte. V zákrutách sa nakláňa a jeho podvozku chýba priľnavosť. Diery v asfalte si však s Loganom nemusíte všímať a tam, kde ostatní v strachu o svoje nízkoprofilové pneumatiky a zliatinové disky brzdia, nemusíte ani ubrať. Verte že zavesenie Loganu je dimenzované na omnoho horšie podmienky. Keď sme už pritom, čap ramena je samostatne meniteľný, nové rameno dokážete zohnať aj za 60 € a za nový silentblok dáte približne 7 €. Za normálnych okolností však nič z toho tak skoro meniť nebudete.
Bezproblémové motory
Väčšina Loganov z druhej ruky má dnes pod kapotou základný benzínový motor 1.4 8V MPi (55 kW/75 k). Z konštrukčného hľadiska má svoj vek, ale je spoľahlivý a neprekvapí vás žiadnou neriešiteľnou poruchou. Stačí ak mu včas vymeníte rozvody (každých 90 000 km, v ťažších podmienkach každých 60 000 km) a nebudete šetriť na výmenách motorového oleja. Dacia predpisuje intervaly výmen až 30 000 km. Z vlastnej skúsenosti však odporúčam interval o niečo skrátiť. Tieto autá predsa len jazdia na kratšie vzdialenosti a často v horších podmienkach. To isté platí aj o motore 1.6 8V MPi (64 kW/87 k).
Keď môžem poradiť, nebojte sa ani ich spotreby. Z údajov 7 – 8 l/100 km každý obracia oči, no ak si uvedomíte, že do ich údržby nevrazíte skoro žiadne peniaze, spotreba sa až tak dôležitá nejaví. Naopak, turbodiesel 1.5 dCi je úžasne úsporný, príjemne tichý a krásne potiahne, ale to čo krvopotne našetríte na nafte, jedného dňa investujete do výmeny vstrekovačov alebo opravy čerpadla (nemá rád nekvalitnú naftu). Inak, aj 1.5 dCi je skvelá voľba, ale len pre ľudí, ktorí ročne najazdia veľké porcie kilometrov (v zime má na kratších trasách problém s vykúrením priestoru zadných sedadiel, benzínové motory MPi naopak kúria krásne).
Neskôr sa pod kapotu Loganu nasťahovali aj modernejšie benzínové motory 1.6 16V (77 kW/105 k) a 1.2 16V (55 kW/75 k), no ich pravidelný servis už stojí o niečo viac a sú citlivejšie na pravidelné výmeny kvalitnejšieho oleja. Nižšiu spotrebu však nečakajte (na 1.2 16V musíte viac pritlačiť a 1.6 16V vám nedá svojich 105 k tiež zadarmo).
Takmer bezúdržbové auto
Ak hľadáte jednoduchosť a spoľahlivosť, ste na správnej adrese. Logan znesie aj čiastočné zanedbávanie údržby a jazdiť dokáže aj po rokoch týrania na zlých cestách. Ak mu však doprajete štandardnú starostlivosť, prežije aj vaše deti. Chcelo by to len preventívne vystriekať dutiny a ochrániť spodok auta pred zimou, inak riskujete osobné stretnutie s koróziou. Nič iné vám však zo strany Loganu nehrozí. Je pravdou, že niekoľko benzínových kusov malo problém s otváraním škrtiacej klapky (nepravidelný chod motora a jeho zhasínanie), ale po vyčistení usadením v skrini škrtiacej klapky bolo zasa všetko v poriadku.
Nič lacnejšie a zároveň tak spoľahlivé u nás nezoženiete a ak budete Logan kupovať z druhej ruky, nemáte čo riešiť. Najväčší prepad hodnoty Dacie zaznamenajú počas prvých dvoch rokov. Keď si zoberiem testovaný exemplár, za 2990 € si nič lepšie (s rovnako nízkym potenciálom neskoršieho zlyhania) neviem predstaviť. Budúceho majiteľa čaká len výmena rozvodov (90 000 km), no ani tá nepredstavuje zásadnú dieru do jeho rozpočtu (novú sadu rozvodového remeňa na motor K7J 710 aj s vodným čerpadlom, ktoré by som preventívne vymenil tiež, kúpite už za necelých 190 €).
Michal Válek, Regional Buying Manager AAA AUTO
„Logan bol navrhnutý a postavený ako lacné auto a tento fakt sa nesnaží nijako maskovať. Vplyvom prudkého poklesu cien jazdeniek ponúka bezkonkurenčný pomer ceny a úžitkovej hodnoty. Svojim vzhľadom si mnoho priaznivcov nezíska, zato však boduje spoľahlivosťou. Plasty v kabíne sú tvrdé, lak karosérie je tenký a málo odolný a výbava býva žalostne chudobná. Často chýba ABS i posilňovač riadenia, o klimatizácii záujemca môže len snívať. Na druhej strane, na základných mechanických súčiastkach výrobca nešetril. Komfortne naladený podvozok preto vydrží desiatky tisíc kilometrov na nekvalitných cestách a aj motory sú rokmi preverené a bezproblémové. Iba prevodovky mávajú hlučné ložiská a pri naftovom motore 1.5dCi sa upchávajú vstrekovače pri tankovaní menej kvalitnej nafty. Často sa tiež pri dieseli možno stretnúť s opotrebovaným zotrvačníkom. Množstvo elektroniky na palube je na minimálnej úrovni. Výsledkom tohto všetkého je nadpriemerná spoľahlivosť. Skrátka, čo v aute nie je, to sa nemôže pokaziť. Svojou priestrannosťou uspokojí Logan aj rodinné potreby, ale príliš mäkké sedadlá nie sú na dlhších cestách pohodlné.“
Časté poruchy |
---|
Korózia karosérie (zadné dvere, dvere batožinového priestoru, prahy v oblasti napojenia na zadné blatníky), zadrhávajúca škrtiaca klapka (vplyvom usadením v skrini škrtiacej klapky), hlučné prevodovky (čiastočne dané aj principiálne, použitím špecifických ložísk), netesnosti prevodovky, poruchy vstrekovania motora 1.5 dCi (často vplyvom používania nekvalitnej nafty), uvoľnený výfuk (nekvalitne vyrobený držiak z tenkého plechu). |
Odporúčania |
---|
Čím je jednoduchší, tým bude spoľahlivejší. V prípade Loganu sa však nebojte ani posilňovača riadenia (spoľahlivý), či predimenzovanej klimatizácie. Elektrická sieť je spoľahlivejšia ako pri Renaultoch. Skôr sa zamerajte na to, ako auto používal predchádzajúci majiteľ. |
Pokojne berte akýkoľvek motor, na vyššiu spotrebu benzínových motorov nepozerajte. Zbytočne vás totiž zvádza ku kúpe drahšieho a servisne náročnejšieho motora 1.5 dCi, ktorý vás nakoniec vyjde podstatne drahšie. Verziu s motorom 1.5 dCi nekupujte od expertov, ktorí jazdili na naftu vytiahnutú z kombajnov a iných poľnohospodárskych strojov. |