Jazdené autá: Renault Laguna III – konečne sa jej nemusíte báť

Prvé dve generácie Laguny mali šarm aj zaujímavú techniku, inak však za veľa nestáli. Práve preto dnes zoženiete jej tretiu generáciu za veľmi rozumné peniaze. Oplatí sa jej znova dôverovať?

Renault Laguna
Skúšali sme naftovú Lagunu Grandtour so 161 000 km na tachometri.
Autor: Václav Lipavský

„Francúz? Ani náhodou!“ Povedomá fráza, že? Stretnete sa s ňou v „odborných“ debatách nad pivom, na plochách autobazárov, v niektorých médiách a čo je obzvlášť alarmujúce, aj pri rozhovoroch so skúsenými automechanikmi. Až z toho trochu mrazí. Francúzske automobilky si za to však môžu samé, ich autá sa totiž „sypali“ odjakživa, elektrika v nich fungovala podľa zašifrovaných algoritmov a s pribúdajúcimi rokmi sa ich reumatické podvozky rozpadali na prach. Skrátka, v otázkach kvality nepatrili nikdy na vrchol. Ľudia ich však milovali, napriek talentu štrajkovať v najnevhodnejšej chvíli boli totiž neuveriteľne pohodlné, mali charizmu, technologický náskok a odeté v avantgardných karosériách vyzerali ako sochy na kolesách. Z tejto romantickej predstavy sú však dnes len ruiny. V honbe za ziskom sa totiž fabriky prikláňajú k stále lacnejších subdodávateľov a jednoduchším konštrukčným riešeniam, ktoré dávajú niekdajšej technickej výnimočnosti predchodcov pekne po krku. Aby sme si to ujasnili, robia to všetci, bez rozdielu, francúzske automobilky však k lacnej výrobe pridávajú aj nemalý diel šarmantnej ležérnosti, ktorá dielo skazy väčšinou dokoná.

Jej ceny sú zásluhou nespoľahlivých predchodcov príjemne
nízke. Zatiaľ ich však v autobazároch veľa nie je. Ak áno, sú väčšinou
z dovozu. Pozor na to, takéto autá toho majú za sebou väčšinou dosť.
Servisované sú však spoľahlivo.
Jej ceny sú zásluhou nespoľahlivých predchodcov príjemne nízke. Zatiaľ ich však v autobazároch veľa nie je. Ak áno, sú väčšinou z dovozu. Pozor na to, takéto autá toho majú za sebou väčšinou dosť. Servisované sú však spoľahlivo.
Autor: Václav Lipavský

Keď v polovici deväťdesiatych rokov Renault predstavil prvú generáciu Laguny, určite nik z fabriky netušil, akým výrazným synonymom nespoľahlivosti sa nový modelový rad stane. Trpezlivosť zákazníkov pokúšal v prvom aj druhom vydaní, pričom jeho dobrý konštrukčný návrh vyšiel vďaka neuveriteľnému šlendriánstvu Renaultu zakaždým navnivoč. Facelift druhej generácie z roku 2005 to síce napravil, no to už zákazníci mávali kreditnými kartami u konkurencie. K Renaultu ich mala opäť pritiahnuť až Laguna III.

Renault Laguna Coupé po facelifte dvíha imidž celého
modelového radu. Navyše je to spoľahlivé auto.
Renault Laguna Coupé po facelifte dvíha imidž celého modelového radu. Navyše je to spoľahlivé auto.
Autor: Václav Lipavský

Kvalita, ktorej už nikto neverí

Renault jej toho na plecia nabalil veru dosť. Mala napraviť meno automobilky, ukázať zákazníkom, že kvalita sa vrátila na zoznam priorít a presvedčiť ich, aby svoje peniaze utratili práve u predajniach tohto výrobcu. Samozrejme to zasa nevyšlo. Spoľahlivosť bola tentoraz dobrá, dokonca tak, že v niektorých momentoch dýchala na krk nemeckým autám, Francúzi však podcenili miesto na zadných sedadlách, komfort jazdy a prekvapujúco aj dizajn. Ten napravili rýchlym faceliftom, ktorý preniesol tento smolný modelový rad až do súčasnosti.

Predná časť Laguny III (na obr.) sa zákazníkom veľmi
nepáčila, Renault sa preto s faceliftom dosť poponáhľal.
Predná časť Laguny III (na obr.) sa zákazníkom veľmi nepáčila, Renault sa preto s faceliftom dosť poponáhľal.
Autor: Václav Lipavský

Nezdary Laguny sú však dobrou správou pre všetkých, ktorí hľadajú dostupné a spoľahlivé rodinné auto. Hoci znie výraz „spoľahlivý Renault“ skoro ako oxymoron, v prípade tejto Laguny to je skutočne tak. Stačí vybrať správny motor a povzniesť sa nad skromnejšie miesto na zadných sedadlách, či búchanie od podvozku.

Pozor na naftové motory

Na benzínové motory si až tak veľký pozor dávať nemusíte. Jednak na ne často nenarazíte a jednak sú vcelku spoľahlivé. Základná jednašestka ťažkej Lagune nestačí, rozumnejší preto bude až väčší dvojliter. Má výkon, spoľahlivosť (pracovali na ňom ľudia z Nissanu) a veľmi slušnú spotrebu (podľa majiteľov približne 7 – 8 l/100 km). Problémy nerobí ani prepĺňaná verzia, dôležité je len, aby nebol jej predošlým majiteľom nejaký mladý „pretekár“ bez úcty k technike. V takom prípade je prepĺňaná Laguna hotovým nešťastím.

Horšie je to s naftovými motormi. Tie sú v jazdených autách často „vylietané“ a tesne pred smrťou (rozumej neprimerane drahou opravou). Keď ich neodrovnajú veľké kilometrové nájazdy, urobí to dožívajúce turbodúchadlo, či časticový filter. Pozor na kusy s podozrivo malými kilometrami. Buď majú stočený tachometer, alebo krátkymi jazdami vyčerpaný filter pevných častíc. Samozrejme existujú výnimky, ale tých je ako šafranu. Motor 1.5 dCi (81 kW/110 k) má, na rozdiel od ostatných výkonových verzií agregátu 1.5 dCi upravené ložiská na kľuke, ktoré by mali lepšie odolávať opotrebovaniu. Problémom je, že v prvých Lagunách 1.5 dCi boli z nekvalitného materiálu. Dnes sú údajne v obehu už len ložiská zodpovedajúcej kvality (podľa tmavšieho odtieňa sa dajú spoznať aj vizuálne). Krátke mestské jazdy nemá agregát 1.5 dCi v láske, pozor na to.

So zadieraním ložísk na kľuke bojoval aj turbodiesel 2.0 dCi. Dôvodom sú nezmyselne dlhé intervaly výmen motorového oleja. Ak vám na aute skutočne záleží, na oleji nešetrite (inak sa to vypomstí aj na turbodúchadle). Ideálne je hľadať verzie plniace emisnú normu Euro 4. Tie sa totiž v kombinácii s manuálnou prevodovkou zaobišli bez problematického časticového filtra.

Zadný výfukový tlmič trojročnej Laguny bol vizuálne v
poriadku.
Zadný výfukový tlmič trojročnej Laguny bol vizuálne v poriadku.
Autor: Václav Lipavský

Ak to teda zhrnieme, Laguna III vyslovene zlé motory nemala, najmä pri tých naftových však veľmi záleží na pravidelnosti ich predošlého servisu. Olej meňte najneskôr po 15 000 km, interval 30 000 km je len výplodom chorých mozgov.

Olej meňte čo najčastejšie. Zo štítku na testovanej
Lagune sme sa presný počet km pri poslednej výmene nedozvedeli. Číslo
nebolo dobre viditeľné. Či je to zámer, netušíme.
Olej meňte čo najčastejšie. Zo štítku na testovanej Lagune sme sa presný počet km pri poslednej výmene nedozvedeli. Číslo nebolo dobre viditeľné. Či je to zámer, netušíme.
Autor: Václav Lipavský

Na unavených nohách

Lepšie raz vidieť, ako stokrát počuť, zašli sme preto do Autocentra AAA AUTO a siahli po prvej Lagune III, na ktorú sme natrafili (veľa ich tam však nebolo). Do rany nám padlo tmavošedé kombi Laguna 2.0 dCi Grandtour z roku 2009 a takmer 161 000 km na tachometri.

Testovaný exemplár
Model Renault Laguna III
Rok výroby 2009
Stav tachometra 160 927 km
Cena 8799 €
Vozidlo zapožičala spoločnosť Autocentrum AAA AUTO
Testované auto malo najazdených už takmer 161 000 km.
Testované auto malo najazdených už takmer 161 000 km.
Autor: Václav Lipavský

Rozmaznaní pocitmi z nedávneho testu novej Laguny Coupé 2.0 Turbo, sme do testovaného exemplára usadali s malou dušičkou. Viac ako 160 000 km je predsa len dosť, takže už mala čosi za sebou. Podľa buchotu podvozku a vŕzgania kdesi v palubnej doske bolo navyše jasné, že tie tri roky nestrávila len na rovnom asfalte. Napriek tomu nás Laguna svojou slušnou kondíciou zaskočila, uznanie si zaslúži najmä úroveň plastov a obloženia interiéru. Vyhladený veniec volantu aj hlavica radiacej páky najazdené kilometre nijako netajili, no čalúnenie sedadiel bolo ako nové. Na ľavej bočnici vodičovho sedadla ani stopy po únave (najexponovanejšie miesto).

Kabína vyzerá aj po rokoch kvalitne. Občas niečo síce
zavŕzga, ale celkový dojem je fajn. Rozhodne lepší, než pri predchodcoch.
Kabína vyzerá aj po rokoch kvalitne. Občas niečo síce zavŕzga, ale celkový dojem je fajn. Rozhodne lepší, než pri predchodcoch.
Autor: Václav Lipavský

Kým kabína bola v poriadku, z podvozka sme nadšení neboli. Buchot odkazoval na vôle v ramenách, zatiaľ čo odskakovanie a nervozita na dierach prezrádzali dožívajúce tlmiče. Vzhľadom na najazdené kilometre by však bolo naivné myslieť si, že bude jazdiť ako nová. Predchádzajúce generácie by na tom boli určite ešte horšie, na druhej strane ponúkali viac pohodlia a na panelovej ceste nenatriasali posádku tak výrazne ako testovaná „Trojka“.

Na čalúnení sedadiel neboli badateľné žiadne stopy
opotrebovania.
Na čalúnení sedadiel neboli badateľné žiadne stopy opotrebovania.
Autor: Václav Lipavský
Ošúchaná, či poškriabaná nebola ani hlavica radiacej
páky.
Ošúchaná, či poškriabaná nebola ani hlavica radiacej páky.
Autor: Václav Lipavský

Dobrou správou je, že samotná karoséria sa nám unavená nezdala. Samozrejme v nej už čo to vŕzgalo, ale nemali sme pocit, že by sa nám chcela rozpadnúť pod zadkom. V tomto urobil Renault veľký pokrok.

Podvozok už vykazoval známky únavy. Jazdiť sa s ním však
ešte dalo.
Podvozok už vykazoval známky únavy. Jazdiť sa s ním však ešte dalo.
Autor: Václav Lipavský
Verzie 4Control majú zadnú aktívnu nápravu s natáčaním.
Nemusíte sa jej obávať. Pre Renault ju postavili Japonci (Aisin) a podľa
mechanikov funguje aj po rokoch spoľahlivo.
Verzie 4Control majú zadnú aktívnu nápravu s natáčaním. Nemusíte sa jej obávať. Pre Renault ju postavili Japonci (Aisin) a podľa mechanikov funguje aj po rokoch spoľahlivo.
Autor: Václav Lipavský

Motor 2.0 dCi si v tomto prípade poradil s normou Euro 4 bez filtra pevných častíc. Nový majiteľ tak bude o jednu z komplikácií ušetrený. Bol stále príjemne tichý a zaberal pekne odspodu. V nižších otáčkach v ňom občas zacukalo, ale inak robil len radosť. Na jeho zhodnotenie však obyčajná jazda a kontrola sluchom nestačia, chcelo by to poriadnu diagnostiku, ktorá preverí stav čerpadla aj vstrekovačov.

Testovaný motor ešte nemal časticový filter. Prezrádza to
toto číslo (koeficient absorpcie svetla). Verzie s filtrom majú na štítku
číslo 0,51.
Testovaný motor ešte nemal časticový filter. Prezrádza to toto číslo (koeficient absorpcie svetla). Verzie s filtrom majú na štítku číslo 0,51.
Autor: Václav Lipavský
S motorom 2.0 dCi sme jazdili približne za 6,4 l/100 km.
S motorom 2.0 dCi sme jazdili približne za 6,4 l/100 km.
Autor: Václav Lipavský

Lepšia než v minulosti

Ak rozmýšľate o Lagune, určite vás od nej odhovárať nebudeme. Je to slušne postavené auto, jej elektrika je stabilná a väčšinou funguje ako má, motory sú pri poctivej údržbe spoľahlivé a stále má v sebe čosi typické francúzske (v dobrom slova zmysle). Jej mechanická odolnosť je tiež na znesiteľnej úrovni. Treba si do nej však sadnúť a na pár kilometroch ju vyskúšať. Na pomery strednej triedy má vzadu miesta len skromne a ani schopnosť podvozku žehliť nerovnosti už nie je tak výrazná ako v minulosti. Pravdou však je, že pre druhého majiteľa je spoľahlivosť dôležitejšia, než luxus, ktorý je častejšie v servise ako doma v garáži.

Laguna III je konečne spoľahlivým autom. Dôveru nových
zákazníkov si síce získava ťažko, no na trhu jazdených áut z toho
môžete len vyťažiť.
Laguna III je konečne spoľahlivým autom. Dôveru nových zákazníkov si síce získava ťažko, no na trhu jazdených áut z toho môžete len vyťažiť.
Autor: Václav Lipavský

Antonín Mrocek, Country Manager AAA AUTO pre Slovensko

„Laguna 3. generácie sa zatiaľ na slovenskom trhu jazdeniek vo veľkom počte nevyskytuje. Trh pozostáva v prevažnej miere z vozidiel dovezených zo zahraničia. Preto je dôkladná kontrola auta pred kúpou, hlavne preverenie jeho legálneho pôvodu a servisnej histórie skutočne na mieste, rovnako ako primerane dlhá testovacia jazda. Ceny najlacnejších kusov už atakujú hranicu 8 tisíc eur, čo robí z Laguny vskutku zaujímavú voľbu, pretože bežne je až o dvetisíc eur lacnejšia než Octavia rovnakého roku výroby. Za rýchly prepad cien vďačí Laguna predovšetkým zlej povesti svojho predchodcu. Ani podliezavá cenová politika predajcov nových vozidiel nezaručila Lagune ktovieaké dobré predajné výsledky. Záujemca o jazdené auto sa preto môže tešiť nízkej cene pri nákupe, ale naopak môže byť zdrvený pri opätovnom predaji. Na trhu dominujú osvedčené naftové motorizácie, ktorých trhový podiel predstavuje 90 %. Ako najmenej vhodná sa zdá verzia 1.5 dCi, ktorá vplyvom relatívne vysokej hmotnosti vozidla pracuje na hranici svojich možností a môže trpieť nadmerným opotrebovaním. Možno očakávať, že ponuka jazdeniek o niečo vzrastie v priebehu tohto a budúceho roka, keď dôjde k ukončeniu štvorročných leasingových zmlúv pri vozidlách z prvých rokov výroby, ktoré dosiaľ slúžia vo firemných vozových parkoch predovšetkým vo Francúzsku a v Belgicku. Ako to už pri Renaultoch z poslednej dekády býva, pri prehliadke vybraného vozidla je potrebné venovať dostatok pozornosti celej elektronickej výbave vozidla a skontrolovať funkčnosť všetkých ovládacích prvkov. Doposiaľ sme sa stretli len pri niektorých autách s poruchami elektronického charakteru – napr. nefunkčný tempomat, štrajkujúca navigácia či nefunkčné ovládanie klimatizácie. Príčina problému môže ojedinele spočívať v narušenom vedení káblov, väčšinou ale ide o chybu ovládacieho softwaru. Takže nič, čo by majiteľov starších Renaultov prekvapilo. Väčšinou sa tieto poruchy riešia aktualizáciou softwaru v riadiacich jednotkách. V priebehu záručnej doby prešli Laguny radom servisných akcií, ktoré podobné vrtochy a nedorobky riešili. Preto neprekvapí, že sú nadpriemerne cenenými vozidlami s doloženou a dôveryhodnou servisnou históriou.“

História
2007 Predstavenie hatchbacku aj kombi verzie Grandtour. Benzínové motory 1.6 16V (81 kW/110 k), 2.0 16V (103 kW/140 k), 2.0 16V Turbo (125 kW/170 k, 150 kW/204 k), naftové štvorvalce 1.5 dCi (81 kW/110 k) a 2.0 dCi (96 kW/130 k, 110 kW/150 k, 127 kW/173 k).
2008 Vyradenie motora 1.6 16V z ponuky, príchod verzie GT s aktívnou zadnou nápravou (riadenou.
2009 Uvedenie Laguny Coupé, benzínové motory 2.0 16V Turbo (125 kW/170 k, 150 kW/204 k), 3.5 V6 24V (175 kW/237 k), naftové 2.0 dCi (110 kW/150 k, 131 kW/178 k), 3.0 dCi V6 (173 kW/235 k).
2010 Facelift modelu s pozmenenou prednou časťou, iná konfigurácia výbav, riadenie zadnej nápravy aj pre ostatné verzie Laguny s označením 4Control.
Odporúčanie
Ak hľadáte naftovú verziu, je rozumnejšie zvoliť exemplár plniaci staršiu emisnú normu Euro 4. Novšie verzie spĺňajúce Euro 5 už majú filter pevných častíc, ktorý býva v mnohých prípadoch príčinou neskorších komplikácií a drahého servisu. Bezpodmienečne si overte pravidelnosť výmien motorového oleja. Najmä naftové motory sú na jeho kvalitu citlivé.
Problémov s elektrikou sa pri Lagune III paradoxne nemusíte báť toľko, ako unavených prevodoviek a motorov. Jednoduchý podvozok toho vydrží veľa, skôr dbajte na dobrý technický stav motora. Z benzínových agregátov je najspoľahlivejší atmosférický dvojliter (M4R).

Súvisiace články:

Ďalšie články
Renault Espace 2015

Renault Espace je prezradený. Vďaka patentovému úradu

20.03.2014 12:00

Nový veľkopriestorový Renault predstaví automobilka až na jesennom domácom autosalóne v Paríži. Už dnes však poznáme jeho podobu.

Renault Twingo - 2014

Bude z nového Twinga aj malá Dacia? Vylúčené to nie je

19.03.2014 16:00

Nové Twingo má len pár dní po svetovej premiére a už sa šušká, že na jeho platforme by mohol vzniknúť aj najmenší model Dacie.

Renault Zoe

JATO: Kráľom nízkych emisií je Renault. Pohoršili si Kia a Mini

13.03.2014 12:00

Po šiestich rokoch vystriedal Renault na čele rebríčka výrobcov vozidiel s najnižšou produkciou CO2 Fiat. Z prvej dvadsiatky sú na tom najhoršie Mercedes, BMW a Audi.

Renault Twingo - 2014

Twingo 2014: Renault odhalil interiér aj techniku

12.03.2014 06:00

Tak ako pred dvadsiatimi rokmi predstavovalo prvé Twingo s karosériou monospace revolúciu, je aj to nové zlomové. Tentoraz však nejde o dizajn, ako skôr o konštrukciu. Má totiž motor vzadu.

Ľudia odporúčajú