ADAC si posvietil na adaptívne svetlá

Za inteligentné bi-xenónové reflektory s osvetlením zákrut a asistentom diaľkových svetiel si automobilky vypýtajú priemerne 2000 eur. To nie je malá položka. Sú však naozaj prínosom pre bezpečnosť jazdy a fungujú správne?

03.04.2013 08:23
Ford Foto:
Test adaptívnych svetiel podstúpilo osem áut nižšej strednej triedy. Rozdiely boli prekvapujúce. Najlepší bol VW Golf, svetlá Fordu Focus prepadli.
debata (4)

Na trhu sa stále častejšie objavujú moderné adaptívne svetlá. Z prémiových vozidiel sa presúvajú aj do mainstreamových modelov nižších tried. Samozrejme, takýto svetelný komfort nie je zadarmo. Za inteligentné bi-xenónové reflektory s osvetlením zákrut a asistentom diaľkových svetiel si automobilky vypýtajú priemerne 2000 eur. To nie je malá položka. Sú však naozaj prínosom pre bezpečnosť jazdy a fungujú správne? Odpoveď na túto otázku hľadal nedávny test nemeckého autoklubu ADAC, ktorý si vzal na paškál osem vozidiel nižšej strednej triedy s modernými adaptívnymi svetlami.

Hodnotil ich v troch hlavných disciplínach. Najdôležitejšou bola kvalita svetelného kužeľa, kde ADAC sledoval dosah, homogénnosť a intenzitu svetla. V druhej disciplíne posudzoval účinok natáčania svetiel pomocou figuríny umiestnenej za zákrutou. Tretím sledovaným kritériom sa stal asistent diaľkových svetiel a jeho schopnosť reagovať na protiidúce autá tak, aby skorým prepnutím do stretávacieho režimu neoslepoval vodičov. Test preukázal, že medzi jednotlivými svetlami sú rozdiely.

Víťazstvo si odniesol VW Golf. Jeho adaptívne xenónové svetlá síce nedosiahli na špičku vo všetkých kritériách, ale ich vlastnosti sa ukázali v priemernom hodnotení ako najvyváženejšie. Za ním nasledovalo BMW radu 1, ktorého pripravil o prvú priečku asistent diaľkových svetiel, reagujúci menej pohotovo ako obdobný systém u Volkswagenu. S tesným odstupom nasledoval Mercedes-Benz triedy A a Audi A3. Mercedes exceloval v intenzite svetelného kužeľa aj natáčaním svetiel, ale stratil na asistente diaľkových svetiel, ktorý neskorým prepnutím oslepoval protiidúcich vodičov. Asistent Audi A3 na tom bol lepšie, ale zas nedosahoval také dobré parametre v intenzite svetla a osvetlení zákrut.

Na piatom mieste nasleduje Opel Astra s veľmi dobrými stretávacími svetlami, ale opäť málo citlivým asistentom diaľkových svetiel. Jeho ovládanie navyše označil ADAC za nepraktické. Šiesty Renault Mégane presvedčil výkonom diaľkových svetiel, no jeho asistent diaľkového režimu mal problémy v kombinácii s natáčaním svetiel. Siedmu priečku obsadilo Volvo V40. Paradoxne, jeho najsilnejšou stránkou sa stal asistent diaľkových svetiel, citlivejší a rýchlejší ako u konkurencie, no k dobrému hodnoteniu svetelného výkonu svetiel chýbal jasný kontrast medzi hranicou svetla a tmy a tiež absencia viacerých svetelných módov pre rôzne jazdné režimy.

Najmenej spokojný bol ADAC s adaptívnymi svetlami Fordu Focus. Za konkurentmi zaostávali prakticky vo všetkých smeroch a navyše boli jedny z najdrahších. Ich svetelný kužeľ sa ukázal ako málo homogénny, osvetlenie zákrut ako priemerné a asistent diaľkového osvetlenia ako najmenej spoľahlivý.

Napriek výrazným rozdielom v jednotlivých svetlách ADAC zdôrazňuje, že nové inteligentné svetlá považuje za veľký prínos v bezpečnosti cestnej premávky a jedným dychom apeluje na výrobcov, aby ich rozšírili do všetkých kategórii áut. Ich priemernú cenu 2 000 eur považuje však za absolútne neopodstatnenú a tiež kritizuje prax, že sú často ponúkané len v balíku s ďalšími drahými doplnkami, čo ich dostupnosť ešte znižuje.

Ako dopadol test adaptívnych svetiel ADAC
Model cena (€) hodnotenie svetelný kužeľ osvetelenie zákrut asistent diaľkových svetiel
Podiel na výsledku     43 % 14 % 43 %
VW Golf VII 1890 dobré 1,2 2,3 2,3
BMW 1 1880 dobré 1,3 1,7 2,5
Audi A3 2570 dobré 1,3 2,5 2,9
Mercedes-Benz A 1666 dobré 1,1 2,1 3,3
Opel Astra 1450 dobré 1,3 2,1 3,3
Renault Mégane 1400 dobré 1,9 3,3 2,4
Volvo V40 2180 dobré 2,2 2,5 2,2
Ford Focus 2460 uspokojivé 2,5 3,3 3,7
4 debata chyba
Články podľa značiek