Značka Porsche sa spája najmä s rýchlymi športovými kupé. Prvé z nich, model 356, predstavila automobilka až v roku 1948. Lenže inžinierske dielo geniálneho konštruktéra Ferdinanda Porscheho siaha oveľa, oveľa hlbšie do minulosti – až do devätnásteho storočia. Kariéru automobilového konštruktéra odštartoval totiž už ako 23-ročný, teda päťdesiat rokov pred prvým Porsche a štyridsať rokov pred legendárnym Volkswagenom Chrobák.
Prvý z Porscheho automobilov má dnes 116 rokov. Pochádza z čias, keď mladučký Porsche pracoval pre viedenskú spoločnosť Jacoba Lohnera, vyrábajúcu kočiare. Išlo o elektromobil Egger-Lohner označovaný ako C.2. A bolo to vlastne aj jedno z vôbec prvých áut vo vtedajšej rakúsko-uhorskej monarchii. Do ulíc Viedne vyrazilo presne 26. júna 1898. Samozrejme, už vtedy muselo byť registrované na polícii.
Tento automobil pripomínal otvorenou karosériou faeton a plátennou strechou skôr kočiar než motorové vozidlo. A predsa, poháňal ho elektromotor firmy Egger s výkonom 2,2 kW, teda troch konských síl. Celé pohonné ústrojenstvo vážilo len 130 kg, čo je obdivuhodné aj na dnešné časy. Krátkodobo mohol byť výkon motora zvýšený až na päť konských síl.
Vozidlo s celkovou hmotnosťou necelých 1 400 kg dosahovalo vďaka tomu maximálnu rýchlosť 35 km/h. Rýchlosť reguloval vodič pomocou 12-stupňového regulátora pripomínajúceho ovládanie starých električiek. Po nabití olovených akumulátorov mal Egger-Lohner dojazd 80 km, čo je približne toľko, ako má dnešný Opel Ampera v čisto elektrickom režime.
Novinka, ktorá pôsobila v tom čase ako zjavenie z budúcnosti, sa v roku 1899, rok po tom, čo vznikla, predstavila na súťaži motorových vozidiel v Berlíne, usporiadanej pri príležitosti medzinárodnej výstavy automobilov. Štyridsaťkilometrovú trať zvládol Egger-Lohner C2 "pilotovaný“ priamo Ferdinadom Porsche bez zaváhania. Do cieľa prišiel osemnásť minút pred druhým súťažiacim. Viezol pritom ďalších troch pasažierov.
Viac ako polovica zúčastnených posádok preteky pre technické problémy ani len nedokončila. Vozidlo bolo tiež vyhlásené ako najlepšie z hľadiska najnižšej spotreby energie. Jej hodnota sa však nezachovala. Zvláštnosťou bola aj druhá verzia karosérie, ktorú navrhol Porsche pre použitie v zimných mesiacoch.
Tento technický unikát je skutočnou senzáciou. Najmä preto, že bol viac ako sto rokov považovaný za stratený. Našli ho len vlani, a to úplnou náhodou, v jednej rakúskej stodole. O pravosti nebolo najmenších pochybností. Porsche totiž väčšinu kľúčových komponentov označoval kódom P1. Aj preto sa vozidlo neoficiálne nazývalo ako Porsche 1. Veľa z neho však neostalo. Zachoval sa podvozok s kolesami, predná časť s volantom a niekoľko prístrojov.
Aj to stačilo na to, aby mohol byť tento vzácny kus histórie nainštalovaný pri príležitosti piateho výročia otvorenia múzea Porsche do jeho vstupnej časti. Aby si návštevníci urobili lepší obraz o celkovej podobe, je P1 doplnený o priehľadné plastové diely evokujúce tvar pôvodnej karosérie. Múzeum sa nachádza na námestí Porscheplatz v Stuttgarte, v tesnej blízkosti sídla automobilky. Okrem P1 v ňom nájdete na ploche 5 600 štvorcových metrov viac ako 80 historických vozidiel a ďalších 200 exponátov.