Podľa ročenky koncernu Volkswagen za rok 2013 zvýšil vlani tento automobilový gigant svoj prevádzkový zisk o 1,5 percenta. Nie všetky značky sú však v pluse. Také Bugatti, ktoré je najstratovejšou automobilkou sveta, nemá v ročenke uvedené samostatné údaje. Kto vie prečo?
Ale pekne po poriadku. Koncernovou hviezdou je nepochybne Porsche. Dokazuje, že na to, aby ste zarobili veľa peňazí, nemusíte vyrábať veľa áut. Prevádzkový zisk automobilky zo Zuffenhausenu dosiahol vlani 2, 579 miliardy eur. Priemerná marža na jedno auto je 18 %, čo je ešte o dve viac ako rok predtým. Vyjadrené finančne to znamená, že z každého auta má Porsche 16 639 eur.
Ziskovosť značiek koncernu VW v roku 2013 (podľa zisku na aute) | ||
---|---|---|
Značka | Marža (%) | Zisk na aute (€) |
1. Porsche | 18,0 | 16 639 |
2. Bentley | 10,0 | 15 903 |
3. Scania | 9,4 | 12175 |
4. Audi/Lamborghini | 10,1 | 3 728 |
5. MAN | 2,0 | 2 279 |
6. VW Úžitkové autá | 4,8 | 1 027 |
7. Škoda | 5,1 | 726 |
8. Volkswagen | 2,9 | 615 |
9. Seat | – 2,2 | – 331 |
Vysoká cena je daná aj veľkým dopytom a ten bude vďaka nováčikovi, malému SUV Porsche Macan, v budúcnosti ešte prudko rásť. Po Porsche nasleduje v tesnom závese ďalšia exkluzívna značka – Bentley. Z ceny vozidla ide na konto automobilky síce „len“ 10 %, no pri vysokých cenách to znamená 15 903 eur z každého predaného kusa. Bentley si môže gratulovať aj v tom, že jeho marža vzrástla medziročne o 3,1 percenta.
Ďalšími luxusnými značkami koncernu VW sú Audi a Lamborghini. Bohužiaľ, v ročenke vystupujú ako jedna automobilka, a tak vieme len toľko, že priemerná marža na každom aute týchto značiek je 10,1 %. To znamená zisk 3 728 eur na aute. Zaujímavé by boli aj výsledky Bugatti, no ročenka ho akosi nespomína. Je však známe, že na každom Veyrone koncern prerobí približne 4,6 milióna eur.
A potom tu máme ešte tri masové značky – Volkswagen, Škodu a Seat. Hádajte, ktorá z nich prináša do kasy najviac peňazí? Aspoň v prepočte na jedno auto. Je to česká Škoda. Kým na Volkswagene zarobí koncern VW 615 eur, na Škode je to až 726. Škoda pritom vedie nad svojím nemeckým rivalom aj v percentuálnom vyjadrení marže – 5,1 % ku 2,9 pri Volkswagene.
Kým väčšina značiek koncernu VW bola vlani v zisku, o Seate to stále neplatí. Neúprosný pomer nákladov a príjmov je v prípade španielskej „Alfy Romeo“ stále v červených číslach. Hoci sa Seat zlepšuje a jeho Leon žne prvé úspechy, na každom vyrobenom aute vlani stratila automobilka, a teda aj koncern, 331 eur. Mnohé však nemecký gigant vyvažuje profitom na poli nákladných a úžitkových áut. Len zisk na ťahačoch Scania predstavoval vlani 12 175 eur na každý predaný kus.
Ziskovosť značiek koncernu VW v roku 2013 (podľa výšky marže) | ||
---|---|---|
Značka | Marža (%) | Zisk na aute (€) |
Porsche | 18,0 | 16 639 |
Audi/Lamborghini | 10,1 | 3 728 |
Bentley | 10,0 | 15 903 |
Scania | 9,4 | 12 175 |
Škoda | 5,1 | 726 |
VW Úžitkové autá | 4,8 | 1 027 |
Volkswagen | 2,9 | 615 |
MAN | 2,0 | 2 279 |
Seat | – 2,2 | – 331 |