Predajcovia áut nemali vlani veľa dôvodov na oslavu. Aspoň v globálnych číslach. Predalo sa spolu len 66 000 osobných áut (M1), čo je o 4,7 % menej ako rok predtým. To je iste sklamanie, pretože rok 2012 naznačoval, že by predsa len mohlo dôjsť po kríze k oživeniu trhu. Lenže svoje zohrali opäť reštrikcie.
Zima nemohla nič zachrániť
Zvýšenie registračných poplatkov v októbri roku 2012 sa podpísalo na totálnom zmrazení trhu ku koncu roka. V decembri 2012 sa napríklad predalo len 5 509 vozidiel. Ľudia sa jednoducho s kúpou poponáhľali do októbra. A to malo vplyv aj na začiatok roka 2013. Predaje viazli. Január a február boli slabšie až o 18 %. K oživeniu došlo až na jeseň, a najmä v decembri, keď si pod stromček doprialo nové auto až 6 653 zákazníkov. Pdobne silný december bol len v rokoch 2004 a 2010.
To už ale nemohlo zvrátiť celkovo pošramotenú bilanciu predajov za prvý polrok a letné mesiace. Pokles odbytu áut na úrovni 4,7 % je dokonca väčší, ako priemerný pokles v krajinách EÚ, kde sa trh prepadol len o 1,7 %. To ale rozhodne neznamená, že by tratili všetky značky. Rebríček najúspešnejších sa poriadne premiešal a došlo nielen k rekordným stratám, ale aj rekordným nárastom odbytu. Tešili sa najmä Citroën, Dacia či Mercedes-Benz.
Škoda jednotkou aj s poklesom
Pozíciu jednotky si stále udržuje česká Škoda. No jej trhový podiel klesol z 22,1 na 19,3 %. Nepomohla ani nová Octavia či Rapid. Za ňou je Volkswagen s prakticky vyrovnaným predajom. Ďalej je všetko inak. Tretiu priečku obsadil agresívny Hyundai, ktorý si vymenil pozíciu so štvrtou Kiou. Najväčší pohyb zaznamenal Renault. Samozrejme, smerom nadol. Z piateho miesta sa prepadol až na deviate, čím uvoľnil miesto Peugeotu, Oplu a Citroënu. Suzuki zostalo na ôsmom mieste.
Desiatku uzatvára Dacia, ktorá postúpila až o sedem miest nahor a patrí k skokanom roka. Kým v roku 2012 predala 1 517 áut, vlani to bolo až 2 275, čo je nárast o 49,97 %. Rekordné prírastky zaznamenal aj Citroën (+ 31,16 %), Subaru (+27,85 %), Mazda (+ 19,7 %), Opel (16,32 %), ale aj Mercedes-Benz (+ 16,7 %). Ten sa po rokoch opäť vrátil na čelo nemeckej prémiovej trojky. Skončil na 13. priečke pred BMW a Audi.
Mercedes pred Audi a BMW
Mercedesu však tak trochu pomohlo práve BMW, ktoré vlani zápasilo s turbulenciami v dílerskej sieti. Aj to sa podpísalo na poklese predaja takmer o 26 %. To ale nie je nič oproti takej Lancii, ktorá stratila 66 % zákazníkov, Alfe Romeo s poklesom 50 %, Nissanu, ktorý predal o 46,4 % menej áut, alebo Mini, ktoré spadlo o 36,45 percenta. Všetko to má svoje dôvody.
O Lancii a Alfe Romeo, ktoré akoby stratili záujem predávať autá, hádam hovoriť ani netreba. Podobne sú na tom v celej Európe. V prípade Nissanu a Mini išlo o efekt čakania na nové ohlásené modely. Nissan už mal za rohom druhú generáciu Qashqaia a X-Trailu a Mini už masírovalo tretiu generáciu svojho bestselleru, takže niet divu, že o výbehové verzie sa už nik netrhal.
Poradie značiek podľa predaja (2013) | ||
---|---|---|
Značka | 2013 (ks.) | 2012 (ks.) |
1. Škoda | 13 155 | 15 337 |
2. Volkswagen | 6 408 | 6 397 |
3. Hyundai | 5 338 | 4 683 |
4. Kia | 4 979 | 5 398 |
5. Peugeot | 4 266 | 3 944 |
6. Opel | 3 321 | 2 855 |
7. Citroën | 3 144 | 2 397 |
8. Suzuki | 2 772 | 2 431 |
9. Renault | 2 697 | 4 028 |
10. Dacia | 2 275 | 1 517 |
11. Toyota | 2 167 | 1 985 |
12. Ford | 2 152 | 2 161 |
13. Mercedes | 2 047 | 1 754 |
14. BMW | 1 638 | 2 204 |
15. Audi | 1 427 | 1 730 |
16. Honda | 1 164 | 1 100 |
17. Seat | 1 095 | 1 373 |
18. Chevrolet | 1 051 | 1 569 |
19. Fiat | 1 017 | 1 511 |
20. Nissan | 932 | 1 773 |
21. Mazda | 887 | 741 |
22. Mitsubishi | 540 | 477 |
23. Volvo | 359 | 456 |
24. Subaru | 303 | 237 |
25. Land Rover | 269 | 261 |
26. Jeep | 140 | 184 |
27. Mini | 136 | 214 |
28. Porsche | 87 | 111 |
29. Alfa Romeo | 53 | 106 |
30. Lada | 48 | 87 |
31. Lexus | 43 | 78 |
32. Lancia | 35 | 106 |
33. Jaguar | 33 | 45 |
34. Qoros | 12 | 0 |
35. Smart | 7 | 10 |
36. SsangYong | 2 | 8 |
37. Mahindra | 1 | 0 |
Spolu | 66 000 | 69 268 |