Fiat Punto to dnes nemá ľahké. Súčasná tretia generácia je na trhu úctyhodných deväť rokov. Za ten čas absolvovala nielen množstvo modernizácií, ale aj zmenu názvov. Malý mestský hatchback predstavil Fiat ako Grande Punto už v roku 2005. Po facelifte z roku 2009 ho premenoval na Punto Evo a o dva roky neskôr sa taliansky subkompakt vrátil k pôvodnému názvu Punto. Čo bude ďalej? Posledný facelift podstúpilo Punto síce tento rok, ale len v Indii a talianska automobilka ani len nenaznačila, či čosi podobné čaká aj na Európanov.
Vyzerá to tak, že po zastavení produkcie Cromy a Brava sa Fiat stiahne aj z triedy subkompaktov, kde hral dlhé roky prvé husle. Dnes ho tu zastupujú modely Fiat 500L a 500L Living, ktorých výrobu nedávno obmedzil. Samozrejme, z dôvodu klesajúceho odbytu. To však nie sú klasické hatchbacky. Nostalgia za autom, ktoré patrilo dlhé roky ku koloritu európskych miest, však podnietila predstavivosť nezávislého dizajnéra Davida Obendorfera. Mimochodom, ten sa už dávnejšie blysol reinkarnáciou legiend, akými boli Fiat 127 alebo Renault 4.
Tentoraz sa zameral na víziu nástupcu Punta. A keďže Fiat je dnes prešpikovaný legendárnou päťstovkou až do špiku kostí, inšpirácia pochádza od jeho väčšieho brata – Fiatu 600, ktorý schádzal z výrobných liniek od roku 1955 do roku 1969. Vo svojej dobe stál v hierarchii automobilky nad Fiatom 500, takže je logické, že nové Punto by mohlo čerpať práve z jeho tradície. Problémom je, že Fiat 600 nebol nikdy taký populárny ako jeho menší súrodenec, a tak je otázne, či by mohol marketingový recept päťstovky fungovať aj pri Fiate 600.
Každopádne stojí Obendorferov návrh s označením Fiat 600 Design Concept za povšimnutie. Hoci tu máme opäť „guľaté“ oči evokujúce päťstovku, avíza na historickú predlohu sú zrejme z troch chrómových líšt na prednej maske či typických vypuklých zadných blatníkov. Pochopiteľne, koncepcia zodpovedá súčasnosti, čo znamená použitie platformy 500L s motorom vpredu a predným náhonom. Ale tiež 5-dverovej karosérie, ktorú starý Fiat 600 nikdy nemal. Aby bola paralela čo najvernejšia, skryl Obendorfer zadné kľučky do rámu dverí.
Je málo pravdepodobné, že by sa Fiat v budúcnosti nechal inšpirovať návrhom nezávislého dizajnéra. Tento koncept však logiku nesporne má a vyzerá veľmi realisticky – z hľadiska tradície aj výroby. Na rozlúštenie hádanky si budeme musieť počkať minimálne do roku 2016, keď Fiat plánuje vytvoriť čosi, čo by malo zaplátať dieru po Punte. Rozhodne ale nemusí ísť o klasický hatchback, ako si to predstavuje Obendorfer.