Tata Nano nemá ľahký život. Sen Ratana Tatu, šéfa obrovského indického koncernu Tata, ktorý vlastní aj britské značky Land Rover a Jaguar, o tom, ako Indovia presadnú z mopedov a skútrov do najlacnejšieho auta planéty, sa jednoducho nenaplnil. Nielenže sa Nanu nepodarilo dobyť Európu, ale nezaujalo ani samotných Indov. V miliardovej Indii sa ho mesačne predá len niekoľko sto kusov. V pláne bolo pritom vyrábať minimálne 250 000 exemplárov ročne. Nepomohla vlaňajšia inovácia, diesel ani verzia na LPG.
Nanu skomplikoval život najmä škandál s požiarmi. Samovznietenia od prehriateho motora sa automobilke utajiť nepodarilo a dopyt dramaticky klesal. A dnes tu máme ďalší klinec do rakvy. Svet obleteli zábery Nana, ktoré sa so štvorčlennou posádkou prevráti na bok pri obyčajnom vyhýbacom manévri, a to v rýchlosti len 30 km/h! Pritom moderné autá zvládajú takzvaný losí test pri rýchlostiach 60 a niektoré dokonca až pri 80 km/h. Tata Nano sa síce nemôže spoliehať na ABS ani na stabilizačný systém ESP, no i tak je otázne, či by to pomohlo.
My môžem byť len radi, že Nano sa napriek pôvodným plánom nedostalo do Európy, hoci tu indická automobilka predstavila už v roku 2009 v Ženeve verziu Nano Europa, vybavenú ABS a airbagmi. Lepšie bude ak ju tu budú naďalej reprezentovať značky Jaguar a Land Rover. (and)