Smrtiace airbagy sú aj u nás. Má ich Honda, Nissan a Toyota

Po slovenských cestách jazdia tisícky áut, ktorých airbagy môžu v prípade nehody zlyhať. Škandál vo svete už ukázal, že jeden zo základných bezpečnostných prvkov môže poraniť aj zabiť ľudí v aute.

25.06.2015 10:00
debata (8)
Americký senátor Bill Nelson predvádza... Foto: Reuters, Gary Cameron
airbag, Takata, Bill Nelson Americký senátor Bill Nelson predvádza fungovanie airbagu počas debaty o chybných airbagoch spoločnosti Takata.

Porucha rozbušky airbagu doslova vytrháva kusy interiéru vozidla a posádku môžu ohroziť aj lietajúce kovové zvyšky airbagu. V USA existujú dokonca prvé smrteľné prípady a problém razantne rieši americký Kongres.

Na Slovensku sa hrozba podľa exkluzívnych zistení denníka Pravda týka až niekoľkých tisícok áut vybraných typov značiek Toyota, Nissan a Honda. Importéri o probléme vedia a autá zvolávajú do servisov, kde im problémovú súčiastku bezplatne vymenia. Niektoré značky hneď, iné so zvolávacími akciami čakajú do jesene.

Nebezpečné airbagy pochádzajú z japonskej spoločnosti Takata. Chybná súčiastka sa dostala do miliónov vozidiel po celom svete a spôsobuje problémy najmä pred miestom spolujazdca. Agentúra AP uvádza, že chybná súčiastka celosvetovo spôsobila už minimálne šesť úmrtí a vyše sto zranení. Na Slovensku sa chybné airbagy nachádzajú v prípade Nissanu vo vybraných modeloch s rokom výrobky 2004 až 2007, pri Toyote áut vyrobených od roku 2003 do 2007 a pri Honde niektorých vozidiel s rokom výroby od 2000 do 2010.

zväčšiť
smrtiace airbagy, graf

Problém sa teda týka Slovenska podstatne. „V tejto kampani súvisiacej s airbagmi Takata ide dohromady o 954 vozidiel,“ priznal slovenský manažér spoločnosti Nissan Andrej Balog. Na pozore by sa mali mať majitelia typov Almera, Terano alebo X-Trail. Vo všetkých prípadoch sa chybné airbagy začali vyskytovať vo vozidlách s rokom výroby od 2004. V prípade niektorých modelov sa tieto airbagy montovali až do roku 2007. Vozidlá importér zvolá do servisov. Predpokladaný termín zvolávacej akcie je podľa Baloga stanovený na september.

Podobnú situáciu hlási aj Toyota, ktorá však zaznamenáva poruchy aj v airbagoch vodiča. „Do špeciálnej servisnej akcie týkajúcich sa airbagov vodiča je zahrnutých 501 vozidiel,“ uviedla PR manažérka slovenského zastúpenia Toyoty Petra Tomová. Väčšia časť vozidiel má však problémy práve s airbagom spolujazdca. V tomto prípade automobilka u nás do servisov zvoláva 2¤707 automobilov.

Toyota vyhlásila zvolávaciu akciu v máji tohto roka. Majitelia už aktuálne môžu prísť na výmenu chybnej súčiastky airbagov. Problémy sa na Slovensku týkajú typov RAV4, Hilux, Yaris, Avensis Verso alebo Corolla s rokmi výroby približne od 2003 do 2007. Pre presné určenie, či vozidlo výmenu potrebuje, alebo nie, je nutná kontrola VIN čísla. „Zákazníci budú informovaní doporučeným listom. Ďalej pri každej návšteve vozidla autorizovaného servisu Toyota sa kontroluje, či je dané vozidlo do zvolávacej akcie zahrnuté,“ vysvetľuje Tomová.

Zlyhanie airbagov však hrozí aj vozidlám značky Honda. „Na Slovensku vieme o necelých 3-tisíc postihnutých vozidlách značky Honda,“ hovorí PR manažér importéra značky Ľubomír Konečný. Presné typy však nekonkretizoval. „Problémy sa týkajú rôznych modelov od roku 2000 do roku 2010,“ dodáva. Zvolávacia akcia už aktuálne prebieha.

Hlavný problém airbagov spočíva v chybných vyvíjačoch plynu, resp. nafukovacích moduloch. Vniknutie vlhkosti do zariadenia môže spôsobiť v prípade aktivácie abnormálne nafúknutie airbagu. „Prebiehajúce testy potvrdili našu počiatočnú domnienku, že dlhoročné vystavenie vyvíjača plynov teplu a vlhkosti môže viesť k malému percentu zlyhaní tejto súčiastky,“ povedal Shigehisa Takada, šéf spoločnosti Takata.

„V extrémnom prípade môže tento stav vytvoriť nadmerný tlak vo vyvíjači plynu počas aktivácie airbagu spolujazdca a môže spôsobiť odseparovanie držiaka airbagu,“ dodáva Balog z Nissanu. Toyota hovorí dokonca o uvoľnení kovových úlomkov. Tomová z Toyoty však dodáva, že náhla a bezdôvodná aktivácia daného bezpečnostného prvku nehrozí.

Vyčísliť však presné náklady na výmenu nie je možné. Majitelia postihnutých vozidiel výmenu finančne nepocítia. Každý typ má odlišný airbag. Porucha navyše nevyžaduje jeho kompletnú výmenu. V servisoch nahradia len problémový vyvíjač plynov.

Celosvetovo má problémy s airbagmi od spoločnosti Takata oveľa viac automobilov. Toyota uvádza približne 5 mil. vozidiel, Nissan viac ako pol milióna a Honda dokonca až 7,3 mil. áut. Okrem týchto značiek je vo svetovom meradle do kauzy zapojených aj viac výrobcov, ku ktorým patrí General Motors, BMW, Ford, Mazda, Chrysler, Subaru alebo Mitsubishi. Väčšina vozidiel s danými airbagmi sa však dostala na americký trh. Podľa starších vyjadrení agentúry Reuters by sa problémy mali celkovo týkať 36 miliónov áut.

V minulosti automobilový priemysel zaznamenal mnoho zvolávacích akcií, ktoré sa týkali najrôznejších súčiastok. Majitelia Toyoty už servisy navštívili kvôli pedálu akcelerátora. Suzuki muselo celosvetovo pre chybný štartér k svojim mechanikom povolať 2 mil. automobilov. Problémy sa nevyhýbajú ani športovým alebo prémiovým značkám. Porsche muselo vytvoriť zvolávaciu akciu pre svoj typ 918 Spyder už trikrát.

© Autorské práva vyhradené

8 debata chyba
Viac na túto tému: #airbagy #Takata
Články podľa značiek