Hummer H1 vstáva z mŕtvych. Volá sa V1 Gorilla

Milovníci americkej armádnej klasiky sú vo vytržení. Legendárny Hummer H1 sa vracia. A to dokonca s rodným listom, ktorý mu vystavila priamo AM General, teda spoločnosť, ktorá sa pred mnohými rokmi postarala o jeho vznik. Dostane však nové meno.

Nový „Hummer“ sa od toho pôvodného príliš nelíši.
Prepracovaná je však predná maska či smerové svetlá. Terénne schopnosti
ostali zachované.
Nový „Hummer“ sa od toho pôvodného príliš nelíši. Prepracovaná je však predná maska či smerové svetlá. Terénne schopnosti ostali zachované.
Autor: AM General

Osud Hummeru H1 sa zdal od roku 2006 definitívne spečatený. Spoločnosť General Motors, ktorá v roku 1999 kúpila práva na značku Hummer, zastavila jeho produkciu a do roku 2010 aj montáž menších a civilnejších modelov H2 a H3. Do kariet drsnej, a najmä „smädnej“ americkej armádnej klasike nehrali rastúce ceny ropy ani protesty zelených aktivistov. Jednoducho predaje Hummerov klesali. O značku mali záujem Číňania, konkrétne strojárenská firma Sichuan Tengzhong. Obchod sa však nepodarilo dotiahnuť do úspešného konca, a tak nič nenasvedčovalo tomu, že by mal Hummer šancu uzrieť opäť svetlo sveta.

Excelentné schopnosti v teréne má na svedomí
relatívne nízke ťažisko, obrovský rázvor aj rozchod, a najmä portálové
nápravy.
Excelentné schopnosti v teréne má na svedomí relatívne nízke ťažisko, obrovský rázvor aj rozchod, a najmä portálové nápravy.
Autor: AM General

Teraz je však všetko inak. Spoločnosť AM General, ktorá sa v roku 1992 postarala po iniciatíve samotného Arnolda Schwarzeneggera o vznik civilnej verzie vojenského špeciálu HMMWV-M998 a následne produkovala až 1 000 kusov ročne, oznámila, že Hummer sa vráti. Bude však musieť zmeniť meno. Novinka sa dostane na trh pod označením HMMWV V1 Gorilla. To by však rozhodne nemalo ublížiť jej terénnym schopnostiam. Práve naopak, pôvodná konštrukcia podstúpila množstvo zmien, ktoré môžu „Hummeru“ len a len pomôcť. Dobrou správou je, že dizajn hliníkovej karosérie ostáva verný originálu, z ktorého sa stala doslova ikona.

O pohon sa stará stále obrovský turbodiesel V8 s objemom
6,4 litra. Jeho výkon je však len 143 kilowattov.
O pohon sa stará stále obrovský turbodiesel V8 s objemom 6,4 litra. Jeho výkon je však len 143 kilowattov.
Autor: AM General

Bližší pohľad však odhalí novú masku, stále však so siedmimi vertikálnymi otvormi, umiestnenú viac vpred, nové svetlá a smerové svetlá či viac sklonenú prednú kapotu. Spoločnosť tvrdí, že V1 Gorilla je už pripravená do výroby, a to hneď vo dvoch verziách – ako 4-dverový pikap a van s nadstavbou. Rozmery ani parametre sa nemenili. Na dĺžku má tento stroj 4 686, na šírku neskutočných 2 200 a na výšku rovných 2 000 milimetrov. Rázvor náprav je 3 297 mm. O pohon sa stará opäť 6,5-litrový turbodiesel V8 s výkonom 148 kW a krútiacim momentom 597 Nm, umiestnený z veľkej časti v kabíne.

Snímka z montáže naznačuje, že motor je posunutý viac
vpred, čo by znamenalo viac miesta v kabíne.
Snímka z montáže naznačuje, že motor je posunutý viac vpred, čo by znamenalo viac miesta v kabíne.
Autor: AM General

Čítajte viac

Jeho „krivky“ spracúva archaický no spoľahlivý 4-stupňový automat. S autom s hmotnosťou 3 362 kg a nosnosťou 1 337 kg bude mať čo robiť. Jeho doménou však nemá byť rýchlosť, ale dostupnosť. Aj vďaka portálovým nápravám, veľkému rázvoru a rozchodu má skvelé nájazdové uhly (72°/37,5°). Prechodový uhol je 29°. Gorilla tiež zvládne brod hlboký 76 cm, ale so špeciálnym paketom a „šnorchlom“ nie je problém prekonať vodné prekážky s hĺbkou 1,5 metra. Problémy jej nerobí ani 60 % stúpanie a 40 % náklon. O dohusťovanie či podhustenie pneumatík sa stará systém Tire Inflation (CTIS).

Do interiéru nás spoločnosť zatiaľ nepustila, no vzhľadom na úzku spojitosť s pôvodným Hummerom nemožno očakávať veľké odlišnosti. Snímky z montáže ale naznačujú, že motor je posunutý viac vpred, čo by znamenalo viac miesta v kabíne. Spoločnosť je otvorená individuálnym úpravám. Podľa AM General je auto pripravené vstúpiť na trh a v porovnaní s pôvodnou verziou má byť rýchlejšie, komfortnejšie a kvalitnejšie spracované. Aby nie, veď od príchodu pôvodného Hummeru H1 ubehlo už 26 rokov. Štvorstupňový automat však stále svedči o jeho prehistorickom pôvode.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ
Alfa Romeo Stelvio - montáž

Alfa Romeo Stelvio na prvých fotkách. Ale vo výrobe

27.09.2016 19:00

Premiéra prvého SUV od Alfy Romeo sa pomaly blíži. Stelvio však stále zahaľuje prísne informačné embargo. Napriek tomu tu máme prvé snímky.

Beipanjiang - najvýšší most na svete

Číňania postavili najvyšší most. Vznáša sa 565 m nad zemou!

26.09.2016 18:00

To, že z desiatich najvyšších mostov sveta je osem v Číne, iste neprekvapí. Prekvapí však, že tie doterajšie neboli dosť vysoké. Už čoskoro ich prekoná gigant Beipanjiang.

BMW 5 - 2017

BMW 5: Parížska premiéra neistá, bezpečnosť áno

26.09.2016 12:00

Mníchov prezrádza informácie o novej generácii BMW 5. Či sa však ukáže už o pár dní pod Eiffelovkou, nie je isté. Každopádne dostane poloautomatické riadenie a výstrahu pred križujúcimi autami.

svätojánska noc, oheň, ruka

V amazonskom pralese zaživa upálili ženu obvinenú z čarodejníctva

28.09.2016 08:46

Ženu obvinenú z čarodejníctva zaživa upálili na hranici domorodci žijúci v odľahlej časti amazonského dažďového pralesa v Peru.

tanier, tanier s jedlom

Po luďoch obedy. Uber chystá svetovú expanziu v rozvoze jedla

28.09.2016 08:14

Americký prevádzkovateľ alternatívnej osobnej prepravy Uber Technologies začal razantnú expanziu na trhu rozvozu jedla.

pištoľ, zbraň, lúpež, krádež, zlodej

Nemecká polícia zastrelila v utečeneckom tábore Iračana

28.09.2016 07:52

Polícia zastrelila v berlínskom utečeneckom tábore 29-ročného Iračana po tom, čo medzi ním a ďalším obyvateľom tábora došlo k hádke.

Ahmad Mahdí Faki

Horúcu hlavu islamského radikála schladí väzenská cela

28.09.2016 07:38

Kdejakí samozvaní bojovníci za "čistý" islam sa pokúšajú skryť svoje odsúdeniahodné činy za Alahovo učenie.