Hummer H1 vstáva z mŕtvych. Volá sa V1 Gorilla

Milovníci americkej armádnej klasiky sú vo vytržení. Legendárny Hummer H1 sa vracia. A to dokonca s rodným listom, ktorý mu vystavila priamo AM General, teda spoločnosť, ktorá sa pred mnohými rokmi postarala o jeho vznik. Dostane však nové meno.

Nový „Hummer“ sa od toho pôvodného príliš nelíši.
Prepracovaná je však predná maska či smerové svetlá. Terénne schopnosti
ostali zachované.
Nový „Hummer“ sa od toho pôvodného príliš nelíši. Prepracovaná je však predná maska či smerové svetlá. Terénne schopnosti ostali zachované.
Autor: AM General

Osud Hummeru H1 sa zdal od roku 2006 definitívne spečatený. Spoločnosť General Motors, ktorá v roku 1999 kúpila práva na značku Hummer, zastavila jeho produkciu a do roku 2010 aj montáž menších a civilnejších modelov H2 a H3. Do kariet drsnej, a najmä „smädnej“ americkej armádnej klasike nehrali rastúce ceny ropy ani protesty zelených aktivistov. Jednoducho predaje Hummerov klesali. O značku mali záujem Číňania, konkrétne strojárenská firma Sichuan Tengzhong. Obchod sa však nepodarilo dotiahnuť do úspešného konca, a tak nič nenasvedčovalo tomu, že by mal Hummer šancu uzrieť opäť svetlo sveta.

Excelentné schopnosti v teréne má na svedomí
relatívne nízke ťažisko, obrovský rázvor aj rozchod, a najmä portálové
nápravy.
Excelentné schopnosti v teréne má na svedomí relatívne nízke ťažisko, obrovský rázvor aj rozchod, a najmä portálové nápravy.
Autor: AM General

Teraz je však všetko inak. Spoločnosť AM General, ktorá sa v roku 1992 postarala po iniciatíve samotného Arnolda Schwarzeneggera o vznik civilnej verzie vojenského špeciálu HMMWV-M998 a následne produkovala až 1 000 kusov ročne, oznámila, že Hummer sa vráti. Bude však musieť zmeniť meno. Novinka sa dostane na trh pod označením HMMWV V1 Gorilla. To by však rozhodne nemalo ublížiť jej terénnym schopnostiam. Práve naopak, pôvodná konštrukcia podstúpila množstvo zmien, ktoré môžu „Hummeru“ len a len pomôcť. Dobrou správou je, že dizajn hliníkovej karosérie ostáva verný originálu, z ktorého sa stala doslova ikona.

O pohon sa stará stále obrovský turbodiesel V8 s objemom
6,4 litra. Jeho výkon je však len 143 kilowattov.
O pohon sa stará stále obrovský turbodiesel V8 s objemom 6,4 litra. Jeho výkon je však len 143 kilowattov.
Autor: AM General

Bližší pohľad však odhalí novú masku, stále však so siedmimi vertikálnymi otvormi, umiestnenú viac vpred, nové svetlá a smerové svetlá či viac sklonenú prednú kapotu. Spoločnosť tvrdí, že V1 Gorilla je už pripravená do výroby, a to hneď vo dvoch verziách – ako 4-dverový pikap a van s nadstavbou. Rozmery ani parametre sa nemenili. Na dĺžku má tento stroj 4 686, na šírku neskutočných 2 200 a na výšku rovných 2 000 milimetrov. Rázvor náprav je 3 297 mm. O pohon sa stará opäť 6,5-litrový turbodiesel V8 s výkonom 148 kW a krútiacim momentom 597 Nm, umiestnený z veľkej časti v kabíne.

Snímka z montáže naznačuje, že motor je posunutý viac
vpred, čo by znamenalo viac miesta v kabíne.
Snímka z montáže naznačuje, že motor je posunutý viac vpred, čo by znamenalo viac miesta v kabíne.
Autor: AM General

Čítajte viac

Jeho „krivky“ spracúva archaický no spoľahlivý 4-stupňový automat. S autom s hmotnosťou 3 362 kg a nosnosťou 1 337 kg bude mať čo robiť. Jeho doménou však nemá byť rýchlosť, ale dostupnosť. Aj vďaka portálovým nápravám, veľkému rázvoru a rozchodu má skvelé nájazdové uhly (72°/37,5°). Prechodový uhol je 29°. Gorilla tiež zvládne brod hlboký 76 cm, ale so špeciálnym paketom a „šnorchlom“ nie je problém prekonať vodné prekážky s hĺbkou 1,5 metra. Problémy jej nerobí ani 60 % stúpanie a 40 % náklon. O dohusťovanie či podhustenie pneumatík sa stará systém Tire Inflation (CTIS).

Do interiéru nás spoločnosť zatiaľ nepustila, no vzhľadom na úzku spojitosť s pôvodným Hummerom nemožno očakávať veľké odlišnosti. Snímky z montáže ale naznačujú, že motor je posunutý viac vpred, čo by znamenalo viac miesta v kabíne. Spoločnosť je otvorená individuálnym úpravám. Podľa AM General je auto pripravené vstúpiť na trh a v porovnaní s pôvodnou verziou má byť rýchlejšie, komfortnejšie a kvalitnejšie spracované. Aby nie, veď od príchodu pôvodného Hummeru H1 ubehlo už 26 rokov. Štvorstupňový automat však stále svedči o jeho prehistorickom pôvode.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ
Volvo Iron Knight 2016 1

Volvo: Iron Knight je najrýchlejším ťahačom na svete

30.08.2016 06:00

Špeciálne upravený ťahač Iron Knight pochádzajúci z dielne Volva prekonal rýchlostný rekord v šprinte na 500 a 1 000 metrov. Z 0 na 100 km/h zrýchľuje ako športové osobné auto.

Zraz Citroënov 2CV

Tip na víkend: zraz kačacích Citroënov v Bardejove

26.08.2016 16:00

Obyvatelia a návštevníci Bardejova si cez víkend môžu pozrieť historické vozidlá Citroën 2CV, ktoré sú známe aj pod prezývkou kačica.

ACEA - predaj áut

CAR: Aký zisk majú automobilky z jedného predaného auta?

25.08.2016 06:00

Centrum pre automobilový výskum (CAR) patriace pod Univerzitu v Duisburg-Essene zverejnilo štatistiku priemerných ziskov jednotlivých značiek a koncernov z jedného predaného vozidla.

iPad mini Retina, tablet, Apple

Írsko sa zatiaľ nedokázalo zhodnúť na postupe v kauze Apple

31.08.2016 23:00

Írska vláda sa na stredajšom zasadnutí nedokázala dohodnúť na tom, či sa odvolá proti rozhodnutiu Bruselu v kauze Apple.

Nigéria, vojak, tank, Boko Haram,

Najväčšiu ekonomiku Afriky zrazila lacná ropa po rokoch do recesie

31.08.2016 21:30

Nigéria v stredu oficiálne oznámila, že sa prepadla do recesie, prvýkrát od roku 1991. Najväčšiu africkú ekonomiku zrazili dole najmä nízke ceny ropy.

Kanada

Kanadská ekonomika klesla najprudším tempom za sedem rokov

31.08.2016 20:50

Kanadská ekonomika zaznamenala v druhom štvrťroku najprudší pokles za posledných sedem rokov, respektíve od svetovej finančnej krízy.

angela merkelová, eú

Merkelová: Všetci migranti nebudú môcť v Nemecku zostať

31.08.2016 20:40

Viac ako milión migrantov, ktorí vlani prišli do Nemecka, predstavuje problém, a nie všetci tam budú môcť zostať, uviedla Angela Merkelová.