Hummer H1 vstáva z mŕtvych. Volá sa V1 Gorilla

Milovníci americkej armádnej klasiky sú vo vytržení. Legendárny Hummer H1 sa vracia. A to dokonca s rodným listom, ktorý mu vystavila priamo AM General, teda spoločnosť, ktorá sa pred mnohými rokmi postarala o jeho vznik. Dostane však nové meno.

Nový „Hummer“ sa od toho pôvodného príliš nelíši.
Prepracovaná je však predná maska či smerové svetlá. Terénne schopnosti
ostali zachované.
Nový „Hummer“ sa od toho pôvodného príliš nelíši. Prepracovaná je však predná maska či smerové svetlá. Terénne schopnosti ostali zachované.
Autor: AM General

Osud Hummeru H1 sa zdal od roku 2006 definitívne spečatený. Spoločnosť General Motors, ktorá v roku 1999 kúpila práva na značku Hummer, zastavila jeho produkciu a do roku 2010 aj montáž menších a civilnejších modelov H2 a H3. Do kariet drsnej, a najmä „smädnej“ americkej armádnej klasike nehrali rastúce ceny ropy ani protesty zelených aktivistov. Jednoducho predaje Hummerov klesali. O značku mali záujem Číňania, konkrétne strojárenská firma Sichuan Tengzhong. Obchod sa však nepodarilo dotiahnuť do úspešného konca, a tak nič nenasvedčovalo tomu, že by mal Hummer šancu uzrieť opäť svetlo sveta.

Excelentné schopnosti v teréne má na svedomí
relatívne nízke ťažisko, obrovský rázvor aj rozchod, a najmä portálové
nápravy.
Excelentné schopnosti v teréne má na svedomí relatívne nízke ťažisko, obrovský rázvor aj rozchod, a najmä portálové nápravy.
Autor: AM General

Teraz je však všetko inak. Spoločnosť AM General, ktorá sa v roku 1992 postarala po iniciatíve samotného Arnolda Schwarzeneggera o vznik civilnej verzie vojenského špeciálu HMMWV-M998 a následne produkovala až 1 000 kusov ročne, oznámila, že Hummer sa vráti. Bude však musieť zmeniť meno. Novinka sa dostane na trh pod označením HMMWV V1 Gorilla. To by však rozhodne nemalo ublížiť jej terénnym schopnostiam. Práve naopak, pôvodná konštrukcia podstúpila množstvo zmien, ktoré môžu „Hummeru“ len a len pomôcť. Dobrou správou je, že dizajn hliníkovej karosérie ostáva verný originálu, z ktorého sa stala doslova ikona.

O pohon sa stará stále obrovský turbodiesel V8 s objemom
6,4 litra. Jeho výkon je však len 143 kilowattov.
O pohon sa stará stále obrovský turbodiesel V8 s objemom 6,4 litra. Jeho výkon je však len 143 kilowattov.
Autor: AM General

Bližší pohľad však odhalí novú masku, stále však so siedmimi vertikálnymi otvormi, umiestnenú viac vpred, nové svetlá a smerové svetlá či viac sklonenú prednú kapotu. Spoločnosť tvrdí, že V1 Gorilla je už pripravená do výroby, a to hneď vo dvoch verziách – ako 4-dverový pikap a van s nadstavbou. Rozmery ani parametre sa nemenili. Na dĺžku má tento stroj 4 686, na šírku neskutočných 2 200 a na výšku rovných 2 000 milimetrov. Rázvor náprav je 3 297 mm. O pohon sa stará opäť 6,5-litrový turbodiesel V8 s výkonom 148 kW a krútiacim momentom 597 Nm, umiestnený z veľkej časti v kabíne.

Snímka z montáže naznačuje, že motor je posunutý viac
vpred, čo by znamenalo viac miesta v kabíne.
Snímka z montáže naznačuje, že motor je posunutý viac vpred, čo by znamenalo viac miesta v kabíne.
Autor: AM General

Čítajte viac

Jeho „krivky“ spracúva archaický no spoľahlivý 4-stupňový automat. S autom s hmotnosťou 3 362 kg a nosnosťou 1 337 kg bude mať čo robiť. Jeho doménou však nemá byť rýchlosť, ale dostupnosť. Aj vďaka portálovým nápravám, veľkému rázvoru a rozchodu má skvelé nájazdové uhly (72°/37,5°). Prechodový uhol je 29°. Gorilla tiež zvládne brod hlboký 76 cm, ale so špeciálnym paketom a „šnorchlom“ nie je problém prekonať vodné prekážky s hĺbkou 1,5 metra. Problémy jej nerobí ani 60 % stúpanie a 40 % náklon. O dohusťovanie či podhustenie pneumatík sa stará systém Tire Inflation (CTIS).

Do interiéru nás spoločnosť zatiaľ nepustila, no vzhľadom na úzku spojitosť s pôvodným Hummerom nemožno očakávať veľké odlišnosti. Snímky z montáže ale naznačujú, že motor je posunutý viac vpred, čo by znamenalo viac miesta v kabíne. Spoločnosť je otvorená individuálnym úpravám. Podľa AM General je auto pripravené vstúpiť na trh a v porovnaní s pôvodnou verziou má byť rýchlejšie, komfortnejšie a kvalitnejšie spracované. Aby nie, veď od príchodu pôvodného Hummeru H1 ubehlo už 26 rokov. Štvorstupňový automat však stále svedči o jeho prehistorickom pôvode.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ
Alfa Romeo

Alfa mieri vyššie. Vlajková loď vznikne z Giulie

27.06.2016 19:00

Zdá sa, že Alfa Romeo svitá na lepšie časy. Po ambicióznom sedane Giulia, ktorý práve prichádza do predaja, je budúci rok na rade crossover Stelvio, neskôr nová Giulietta a nakoniec aj model vyššej strednej triedy.

VW - logo TDI

Nielen Volvo, ale aj VW uvažuje nad koncom dieslov

27.06.2016 16:00

Šéf Volva už verejne vyhlásil, že v naftových motoroch budúcnosť nevidí. A od jeho názoru nie je ďaleko ani nová hlava koncernu VW Matthias Müller.

Cortege - limuzína pre Putina

Cortege: Toto je limuzína pre Putina. Unikli patentové snímky!

25.06.2016 07:00

Z patentového úradu unikli snímky finálneho dizajnu projektu Cortege. Nejde o nič iné ako o novú ruskú prezidentskú limuzínu, ktorá má doraziť do Kremľa najneskôr v roku 2018. Musí stihnúť Putina.

koľaj, koľajnice, stanica, vlak

Železnice pre vysoké teploty zvýšili kontrolu tratí

28.06.2016 16:56

Železnice Slovenskej republiky v súvislosti s vysokými teplotami zvýšili počet a zintenzívnili kontroly na tratiach, ktoré spravujú.

specialny sud, pezinok, Juraj Ondrejcak alias Pito

Odsúdený Piťo žiada o nové konanie

28.06.2016 16:44

Právoplatne odsúdený Juraj Ondrejčák známy ako Piťo žiada Špecializovaný trestný súd (ŠTS) v Pezinku o obnovu konania.

Pan Ki-mun

Pan Ki-mun kritizoval izraelskú blokádu pásma Gazy

28.06.2016 16:33

Generálny tajomník OSN Pan Ki-mun kritizoval izraelskú blokádu pásma Gazy, ktorá ostala zachovaná aj napriek dohode o zmierení medzi Izraelom s Tureckom.

draždiak, petržalka, voda, jazero, stromy

V Petržalke sa pýtajú, čo bude s prekládkou nad Draždiakom

28.06.2016 15:19

Petržalskí poslanci žiadajú starostu Petržalky Vladimíra Bajana o kompletnú informáciu o prekládke vedenia vysokého napätia nad Veľkým Draždiakom v Petržalke.