Volga 21: Cárovná ruských ciest má 60. Vozila aj tajných z KGB

Patrila k najluxusnejším autám východného bloku. Komfortom jej mohla konkurovať len Tatra 603. A aj sa stretávali. Volga 21 sa k nám totiž dovážala celé šesťdesiate roky. Málokto ale vie, že pod jej kapotou mohol tróniť 8-valec. Ten však neveštil nič dobré. V tejto verzii vozila tajných z KGB.

Volgu  21 sme mohli vídať často aj na našich cestách.
Dostala sa k nám až druhá séria vyrábaná od roku 1958.
Volgu 21 sme mohli vídať často aj na našich cestách. Dostala sa k nám až druhá séria vyrábaná od roku 1958.
Autor: GAZ

V päťdesiatych rokoch nebrázdilo cesty východnej Európe veľa luxusných áut. A vlastne ani tých bežných. Vlastníctvo auta bolo po vojne luxusom. A ak aj áno, zväčša išlo len o staré vozidlá alebo modernizované predvojnové modely. Výnimky sa však našli. V roku 1955 predstavila Tatra 8-valcový model T 603 a o rok neskôr prišla na svet aj ruská Volga 21. Tá nahradila pôvodný typ M-20 Pobeda, ešte s drevenou konštrukciou rámu. Dvadsaťjednotka bola podstatne modernejším autom. Dostala samonosnú oceľovú karosériu a reprezentatívny dizajn s množstvom chrómu, za ktorým stál návrhár L. M. Jeremejev.

Volga GAZ  21 nahradila vo výrobnom programe starú Pobedu,
ešte s drevenými časťami karosérie a deleným čelným oknom.
Volga GAZ 21 nahradila vo výrobnom programe starú Pobedu, ešte s drevenými časťami karosérie a deleným čelným oknom.
Autor: GAZ

„Prezlečený“ Opel Kapitan

Už prvý pohľad však prezrádzal, že inšpirácia pochádzala zo Západu. Rusi totiž napriek nenávisti ku kapitalizmu s kopírovaním problém nikdy nemali. Dvadsaťjednotka si svoje barokové línie jednoducho „požičala“ z luxusného 6-valcového Opelu Kapitan, ktorý bol na trhu od roku 1953. Nakoniec však vyzerala ešte modernejšie ako jej predloha a súťažiť mohla aj s inými autami zo Západu, najmä USA. Majestátne proporcie s dĺžkou 4 810, šírkou 1 800 a výškou až 1 610 mm je rýchlo vyniesli prezývku Cárovná. Nič komfortnejšie ruský automobilový priemysel vtedy nevyrábal, teda odhliadnuc od malých sérií štátnických limuzín ZIL a GAZ.

Dizajn si GAZ-21 v mnohom požičal od Opelu Kapitan. Ten sa
začal vyrábať v roku 1953, teda tri roky pred Volgou.
Dizajn si GAZ-21 v mnohom požičal od Opelu Kapitan. Ten sa začal vyrábať v roku 1953, teda tri roky pred Volgou.
Autor: Opel

Produkcia sa začala v roku 1956 v Gorkom, dnes Nižnom Novgorode, a sprevádzal ju pomalý nábeh. Napokon popri dvadsaťjednotke schádzali z montážnych liniek ešte stále staré Pobedy. A to celé dva roky. V roku 1957 však už montáž GAZ-u 21 bežala na plné obrátky. Volga, pomenovaná po najväčšej ruskej rieke, mala robustnú konštrukciu pripravenú zvládať drsné podmienky tamojších ciest. Bol to jednoduchý a spoľahlivý stroj. Predné kolesá niesli lichobežníkové ramená s vinutými pružinami a vzadu tuhá náprava odpružená eliptickými listovými perami. Tlmenie zabezpečovali pákové kvapalinové tlmiče.

Prvá séria Volgy 21 mala horizontálne lamely prednej masky.
V tejto podobe sme ju ale v bývalom Československu nepoznali.
Prvá séria Volgy 21 mala horizontálne lamely prednej masky. V tejto podobe sme ju ale v bývalom Československu nepoznali.
Autor: GAZ

V prevej sérii dostala Volga len mierne modernizovaný 4-valec z Pobedy so „spodkovým“ rozvodom SV, ktorý dával vďaka väčšiemu objemu 2 432 kubických centimetrov (predtým 2 122) výkon 48 kW, čo bolo o 11 kilowattov viac. Už o rok neskôr sa však pod prednou kapotou objavil modernejší agregát s objemom 2 445 ccm s hliníkovým blokom a hornou časťou kľukovej skrine. Kľukový hriadeľ bol uložený v piatich ložiskách a prenášal výkon 52 kW cez hydraulicky ovládanú suchú spojku na 3-stupňovú prevodovku s pákou na palubnej doske.

Volga bola poriadne veľkým autom. Na dĺžku merala viac ako
4,8 metra a na výšku vyše 1,6.
Volga bola poriadne veľkým autom. Na dĺžku merala viac ako 4,8 metra a na výšku vyše 1,6.
Autor: GAZ

Poháňané boli, pochopiteľne, zadné kolesá, spojené s prevodovkou pomocou trojdielneho kardanu. Prevody boli natoľko krátke, že s Volgou 21 sa dalo rozbiehať na dvojke. Trojku ste radili až mimo mesta. Na ovládanie pákou si však bolo treba chvíľu zvykať. Inak ponúkala Volga aj vďaka veľkému volantu slušný komfort riadenia. O to sa staralo maticové riadenie s dvojitou kladkou. S brzdami to bolo horšie. Ťažký stroj s hmotnosťou 1 360 kg sa mohol spoľahnúť len na štvoricu bubnových jednookruhových bŕzd. Až do roku 1960 používal podvozok Volgy centrálne mazanie. Neskôr ho nahradili samostatné maznice. Parkovacia brzda mala „kontrolku“.

Priestor aj komfort

O komfort posádky bolo dobre postarané. Predné nedelené sedadlo s pružinami zvládlo až troch cestujúcich, takže GAZ 21 si poradil so 6-člennou posádkou. Veľké prepruženie dokázalo odfiltrovať väčšinu nerovností aj na veľmi nekvalitných cestách. Sklopením predných operadiel sa Volga zmenila na dvojmiestny karavan, v ktorom nebolo problémom prespať. Dizajn oživoval transparentný rýchlomer. Vo výbave mohlo byť rádio. Nechýbali ani popolníky. Volga dokázala jazdiť rýchlosťou 130 km/h a za svoje služby si vypýtala 13 litrov benzínu na 100 km, aspoň podľa vtedajšej normy ČSN. Za zmienku stoja vzácne exempláre s automatickou prevodovkou! Áno, tie sa objavili už v prvej sérii.

Interiér s nedeleným predným sedadlom odviezol až šesť
cestujúcich. Raritou bol transparentný rýchlomer s modrým plastom.
Interiér s nedeleným predným sedadlom odviezol až šesť cestujúcich. Raritou bol transparentný rýchlomer s modrým plastom.
Autor: GAZ

Cena benzínu vtedy síce nehrala rolu, ale relatívne malá nádrž s objemom len 60 litrov stačila maximálne na 480 km jazdy. V Československu to problém nebol, na nekonečných pláňach Ruska však áno. Kvôli konštrukcii membránového čerpadla paliva a nádrži navyše Volga občas štrajkovala pri prudkom stúpaní. Ak ste mali menej ako osemlitrovú zásobu benzínu, čerpadlo umiestnené pri motore ho nedokázalo dopraviť do karburátora. Jednoducho pracovalo naprázdno. Jediným riešením bolo doplniť benzín. V roku 1958 došlo k prvej výraznejšej inovácii. A to sa už Volga GAZ 21 dostala konečne aj do Československa.

Volga mala jednoduchú konštrukciu s tuhou zadnou nápravou.
Poháňal ju 2,4 litrový 4-valec s výkonom od 48 až do 63 kilowattov.
Volga mala jednoduchú konštrukciu s tuhou zadnou nápravou. Poháňal ju 2,4 litrový 4-valec s výkonom od 48 až do 63 kilowattov.
Autor: GAZ

Zmeny boli zrejmé na prvý pohľad. Pôvodnú vodorovnú mriežku nahradila chrómová maska so 16 vertikálnymi otvormi. Zmenili sa smerové svetlá aj tvar nárazníkov. Interiér dostal novú palubnú dosku a pribudol ostrekovač čelného okna. A keďže Volga GAZ 21 sa v roku 1958 rozbehla na zahraničné trhy, pod kapotou sa objavilo niekoľko verzií motorov, ktoré sa podľa krajín líšili kompresným pomerom. Od 6,7 : 1 až po 7,65 : 1. Výkon sa tak pohyboval od 55 do 59 kW. Verzie s nízkym kompresným pomerom si vystačili s nízkooktánovým benzínom, čo bola výhoda najmä v Rusku. Spáliť vedeli prakticky čokoľvek.

Druhá generácia dostal novú chrómovú masku so
šestnástimi otvormi. Modernejšiemu vzhľadu pomohli aj nové nárazníky.
Druhá generácia dostal novú chrómovú masku so šestnástimi otvormi. Modernejšiemu vzhľadu pomohli aj nové nárazníky.
Autor: GAZ

Už o dva roky nato nasledovala ďalšia inovácia. Opäť sa menila maska a nárazníky. A najmä, z prednej kapoty zmizla soška jeleňa navrhnutá Vladimírom Arjamovom. Dovod? Bezpečnosť chodcov. Nový karburátor a nové časovanie ventilov sa postarali o ďalší nárast výkonu, podľa kompresie od 55 do 63 kilowattov. To zvýšilo maximálnu rýchlosť na 135 km/h. Lepšie jazdné vlastnosti priniesli Volge predné teleskopické tlmiče. K detailom patrí nové osvetlenie poznávacej značky a modernizovaná spínacia skrinka. Pre exportné trhy vznikla dokonca aj verzia s pravostranným riadením.

Kombi, pikap aj V8 pre KGB

V tom istom roku sa objavilo praktické kombi GAZ 21 Universal. Jeho vývoj a príprava výroby zabrali až tri roky, pretože spolu s ním sa zvýšila aj užitočná nosnosť zo 450 na 550 kg, čo si vyžiadalo zosilniť zadnú nápravu a kolesá. Paradoxne, hoci na trhu už boli Volgy tretej série, kombi malo spočiatku staršiu prednú masku so 16 otvormi. Zadné veko sa skladalo z dvoch vertikálne delených častí, čo zjednodušovalo prístup do obrovského kufra. Ten mohol byť zväčšený sklopením zadného operadla. Universal sa stal základom sanitných verzií, ale aj hŕstky pikapov.

V roku 1962 sa objavilo kombi Universal s horizontálne
deleným dvojdielnym vekom. Unieslo až  550 kg užitočného zaťaženia.
V roku 1962 sa objavilo kombi Universal s horizontálne deleným dvojdielnym vekom. Unieslo až 550 kg užitočného zaťaženia.
Autor: GAZ

Od roku 1962 už GAZ 21 veľa inovácií nepodstúpil. Teda s výnimkou špeciálnych verzií pre ruskú tajnú službu KGB. Naoko bežné Volgy dostali 8-valcové motory s objemom 5,5 litra a výkonom 144 kW! Pochádzali z luxusnej reprezentatívnej limuzíny Čajka a mohli byť spojené s automatickou prevodovkou. Asi netreba zdôrazňovať, na čo tieto špeciály slúžili. Ich hlavnou prednosťou bola maximálna rýchlosť až 170 km/h. Ťažký motor vpredu však zväčšoval nedotáčavosť a znižoval trakciu zadnej nápravy. GAZ to riešil jednoducho – dodatočnou záťažou v kufri. Tieto vzácne exempláre, ktoré však vo svojej dobe naháňali skôr strach, schádzali z liniek od roku 1962 až do roku 1970. Vznikla asi 600-kusová séria.

Najluxusnejší ruský stroj využívala aj tajná polícia
KGB. Hoci sa navonok tieto špeciály neodlišovali od bežných Volg, pod
kapotou trónil 5,5-litrový 8-valec z Čajky. Výkon 144 kW umožňoval
dosiahnuť maximálnu rýchlosť 170 km/h.
Najluxusnejší ruský stroj využívala aj tajná polícia KGB. Hoci sa navonok tieto špeciály neodlišovali od bežných Volg, pod kapotou trónil 5,5-litrový 8-valec z Čajky. Výkon 144 kW umožňoval dosiahnuť maximálnu rýchlosť 170 km/h.
Autor: GAZ

Množstvo Volg 21 sa doviezlo aj do bývalého Československa. Pár kusov sa síce dostalo aj do voľného predaja, ale zväčša slúžili štátnym organizáciám a podnikom. Používala ich aj polícia a taxislužby. Pre nich vyrábal GAZ už vtedy špeciálne upravené verzie. No dovážali sa nielen do východného bloku. Volga 21 brázdila aj západoeurópske cesty. V belgických Antverpách dokonca prebiehala montáž z dovezených dielcov. Ruské motory mohli byť nahradené agregátmi Roveru alebo Peugeotu. Raritou sa stali Volgy s naftovým motorom Perkins, ale len s objemom 1,6 litra. Posledné kusy zišli z montážnych liniek Gorkovského automobilového závodu v júni 1970.

Za štrnásť rokov produkcie vzniklo presne 638 875 exemplárov. Volgu 21 nahradil vtedy nový model s označením GAZ 24. Ten sa však vyrábal podstatne dlhšie, až do roku 1992, teda celých 22 rokov.

Technické údaje

Výrobca Gorkovský automobilový závod
Typ GAZ 21 Volga (Volha)
Výroba v rokoch 1956 až 1970
Počet kusov 638 875
Motor R4 SV
Počet valcov/ventilov 4/8
Vŕtanie/zdvih 92/92 mm
Objem motora 2445 ccm
Výkon 70 – 80 koní/4 000 ot­./min
Dĺžka 4 810 mm
Šírka 1 800 mm
Výška 1 620 mm
Pohotovostná hmotnosť 1 360 kg
Celková hmotnosť 1 756 kg
Spojka suchá jednokotúčová
Prevodovka trojstupňová
Rozchod vpredu/vzadu 1 410/1 420 mm
Rázvor náprav 2 700 mm
Pneumatiky 6,70×15
Max. rýchlosť 130 km/h
Spotreba na 100 km 13,5 l/100 km
Karburátor K22
Objem nádrže 60 l benzínu
© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Súvisiace články:

Cortege - ruská prezidenstská limuzína

Cortege: 'Cadillac pre Putina' už jazdí. S 12-valcom od Porsche!

28.05.2016 07:00

Ruský prezident Vladimír Putin je jedinou hlavou svetovej mocnosti, nútenou jazdiť v autách cudzích značiek. To ale zakrátko zmení projekt Cortege. Obrnená limuzína ruského pôvodu má doraziť do Kremľa do dvoch rokov.

VW Golf VIII - ilustrácia

VW Golf: Nová generácia až o dva roky. Facelift už na jeseň

27.05.2016 19:00

Okolo príchodu Golfu ôsmej generácie vládlo množstvo nejasností. Pravdepodobne aj preto, že v súvislosti s kauzou Dieselgate menil pôvodné plány samotný koncern Volkswagen. Viac svetla do blízkej budúcnosti európskeho bestselleru teraz prináša britský Auto Express.

Tesla Roadster 2018 - ilustrácia

Tesla Roadster: Americký výrobca zvažuje návrat otvoreného modelu

27.05.2016 16:00

Návrat Tesly Roadster je celkom reálny. Vzniknúť by mala na základoch nového modelu 3. Zrýchlením na stovku vraj podlezie 2,3 sekundy. Skôr ako v roku 2018 to ale určite nebude.

škola, žiaci,

Málotriedky dostali ešte šancu

29.05.2016 17:00

Majú väčšinou len jednu až dve triedy s piatimi až desiatimi žiakmi a jednu, najviac dve učiteľky. Udržanie málotriedok sa z finančného hľadiska považuje za luxus.

Kiska,

Prezident SR odcestoval na oficiálnu návštevu Gruzínska

29.05.2016 15:40

Prezident Andrej Kiska odcestoval na oficiálnu návštevu Gruzínska. V hlavnom meste Tbilisi sa stretne s najvyššími predstaviteľmi krajiny.

Krava, družstvo

Koľko fariem prežije? AŽ 100 sa pripravuje na zánik

29.05.2016 15:00

Na Slovensku zostalo posledných 468 mliečnych fariem. Do konca roka ich môže byť najmenej o 100 menej a ohrozených je 4-tisíc pracovných miest.

Brusel, Fico, summmit,

Fico: Počas predsedníctva budeme riešiť mimoriadne témy

29.05.2016 14:47

Predsedníctvo Európskej rady sa dá zvládnuť, pokiaľ sa riešia bežné témy, Slovensko však podľa Fica bude riešiť mimoriadne témy.