Je zaujímavé sledovať, ako sa z niektorých populárnych modelov stávajú ikony. Niektoré autá na tento status z pochopiteľných dôvodov nemajú, no ich ambíciou je dosiahnuť aspoň výborné predajné výsledky. Z času na čas sa však stane, že aj renomovaná automobilka urobí krok vedľa a postaví auto, po ktorom nakoniec ani neštekne pes.
Niečo podobné sa v roku 1999 stalo aj automobilke z Mladej Boleslavi. Pôvodnou myšlienkou tvorcov tejto verzie bolo ponúknuť väčšiu Octaviu za cenu lepšie vybavenej Felicie. Nápad to nebol zlý, aby to však fungovalo, musela sa automobilka podujať k zásadnému a dovtedy nevídanému kroku – postavila Octaviu 1.4 MPi s výkonom skromných 44 kW (60 k). Spomínate?
Jazdila na tenkých kolesách s rozmermi 175/80 R 14, namiesto ochrannej lišty mala na bočných dverách len prázdne plechové prelisy (s podobným výrazom často opúšťali automobilku aj základné Octavie 1.9 SDI) a pod kapotou sa usadil motor 1.4 8V OHV s výkonom 44 kW (60 k). Bol to klasický škodovácky celohliníkový motor s rozvodmi OHV a kľukovým hriadeľom v troch hlavných ložiskách. Hoci konštrukcia, ktorej korene siahajú do šesťdesiatych rokov minulého storočia (v roku 1999 už motor oslavoval 35. narodeniny) postupne prechádzala vývojom, jej dni boli dávno spočítané. Napriek tomu sa Škoda pokúsila ešte na konci milénia tento agregát znova oprášiť, zmodernizovať a dostať ho pod kapotu Octavie (nakoniec sa agregát 1.4 8V OHV prebojoval až do Fabie).
Konštruktéri zväčšili zdvih motora zo 72 na 78 mm (vŕtanie 75,5 mm ostalo nezmenené), čím vzrástol jeho objem z 1289 na 1397 cm3, použili ľahšie piesty s upravenými piestnymi čapmi (? 17 mm), hydraulické vymedzovanie ventilovej vôle, kľukový hriadeľ s inými protizávažiami (celkom ich bolo 8), vstrekovanie SIMOS 3PB a čo bolo rovnako dôležité, prvýkrát použili elektronický plynový pedál E-Gas. Modifikovali aj nasávacie potrubie s menším prierezom kanálov, zmenili časovanie ventilov a nastavenie riadiacej jednotky motora.
Cieľom úprav bolo dosiahnuť maximálny záťah v spodných otáčkach a čo najplynulejší priebeh krútiaceho momentu. Skrátka, postaviť auto pre nenáročných motoristov, ktorí na diaľniciach neokupujú ľavé pruhy a nevadí im pokojné tempo. Aby to však aspoň ako tak šlo, vo vývojových dielňach čakala konštruktérov ešte jedna úloha – prepracovať pôvodnú päťstupňovú prevodovku z Felicie. Jej dĺžku zmenšili o 8 mm, dostala radenie lanovodmi a skrátili jej prevody tak, aby si skromný motor poradil s akceleráciou ťažšieho a väčšieho auta.
Prevodové pomery | ||
Škoda Octavia 1.6 MPi (OHC) | Škoda Octavia 1.4 MPi (OHV) | |
I. | 3,45 | 3,46 |
II. | 1,94 | 1,96 |
III. | 1,29 | 1,36 |
IV. | 0,94 | 1,05 |
V. | 0,75 | 0,86 |
R. | 3,17 | 2,82 |
Stály prevod | 4,47 | 4,24 |
Výsledkom bola Octavia s pohotovostnou hmotnosťou 1160 kg (Felicia 1.3 LXi mala približne o 100 až 150 kg menej), max. výkonom 44 kW/60 k a krútiacim momentom 120 Nm. Na rovine sa dokázala Octavia 1.4 MPi (s výbavou LX) rozbehnúť na 155 km/h a z 0 na 100 km/h zrýchľovala za 18,5 s. To všetko pri kombinovanej spotrebe 7,4 l/100 km.
Porovnanie cien (rok 2000) | ||
Model | Výkon (kW/k) | Cena (Sk) |
Fabia Classic 1.4 | 44/60 | 299 900 |
Felicia LXi | 50/68 | 261 100 |
Felicia Combi LX 1.6 | 55/75 | 357 900 |
Octavia LX 1.4 | 44/60 | 376 000 |
Octavia LX 1.6 | 55/75 | 396 000 |
Predbiehanie len pre odvážnych
Dodnes mám pred očami situáciu, keď sme jedného dňa na rodinnom výlete dobehli kamión, za ktorým sa ukrývala práve spomínaná Octavia. Označenie pri jej pravom zadnom svetle napovedalo, že máme česť s touto raritnou verziou a keďže sme s otcom vedeli, že jej šofér má pod pravou nohou len 44 kW, sledovali sme, ako si so situáciou poradí. Keď sa po niekoľkých kilometroch začala za zákrutou objavovať dostatočne dlhá rovinka, vodič pohotovo ubral, aby si nechal od kamiónu pred sebou odstup (dôkaz, že to so slabším autom vedel) a ako sa cesta vyrovnávala, zadupol plyn do podlahy. Prežívali sme to sním, a možno ešte intenzívnejšie. Nakoniec to stihol a my pohodlne za ním, pravdou však ostáva, že takto motorizovaná Octavia rýchlo strácala v rýchlostiach nad 100 km/h dych. Dovtedy však nebola jej dynamika vôbec zlá a najmä, keď nebolo auto plne obsadené dokázalo v meste a mimo diaľnic udržať krok s Feliciami.
U zákazníkov prepadla
Myšlienka dostupnej Octavie nenašla u zákazníkov odozvu a po roku Škoda výrobu tejto Octavie potichu ukončila. Dopátrať sa k oficiálnym počtom predaja tejto verzie je takmer nemožné, no už len podľa jej veľmi skromného rozšírenia na cestách je jasné, že dieru do sveta neurobila. Tesne pred faceliftom v roku 2001 sa po nej zľahla zem. Dnes si na túto vskutku raritnú verziu rodinnej Octavie spomenie len pár skutočných priaznivcov značky.
Porovnanie – Felicia LXi (1996) vs. Octavia 1.4 (1999) vs. Octavia 1.6 (1996) | |||
Model | Felicia 1.3 LXi | Octavia 1.4 MPi | Octavia 1.6 MPi |
Motor | 1.3 8V OHV | 1.4 8V OHV | 1.6 8V OHC |
Zdvihový objem (cm3) | 1289 | 1397 | 1598 |
Vŕtanie x zdvih (mm) | 75,5 × 72 | 75,5 × 78 | 76,5 × 86,9 |
Max. výkon (kW/min-1) | 50/5000 | 44/4500 | 55/4600 |
Max. krút. moment (Nm/min-1) | 106/2600 | 120/2500 | 135/3200 |
Pohot. hmotnosť (kg) | cca 980 | 1160 | 1160 |
Max. rýchlosť (km/h) | 162 | 155 | 170 |
0–100 km/h (s) | 13,5 | 18,5 | 14,5 |
Komb. spotreba (l/100 km) | 6,7 | 7,4 | 7,6 |
.