Na Golf Ecomatic si dnes spomenie málokto, mnohí o jeho krátkej existencii dokonca dodnes nič netušia. Príčinou môže byť aj skutočnosť, že v roku 1994 neboli na automatické vypínanie zákazníci pripravený a hoci systém v praxi fungoval spoľahlivo, po dvoch rokoch a približne 5000 vyrobených kusoch Volkswagen svoju snahu o pretlačenie úsporného modelu vzdal. Výrobu verzie Ecomatic vedenie automobilky zastavilo ako neperspektívnu. Dôvodom komerčného neúspechu bola aj jeho vysoká cena. V tom čase totiž nebola výroba podobného systému lacný špás.
Motor zastavoval aj počas jazdy
Volkswagen Golf Ecomatic navonok vyzeral ako bežných Golf tretej generácie. Po otvorení motorovej kapoty však pozornejšie oko odhalilo medzi akumulátorom a liatinovým blokom naftového motora zaujímavé zariadenie prezrádzajúce prítomnosť pokrokovej technológie. Zvláštnosťou Golfu Ecomatic bolo najmä to, že na rozdiel od súčasných áut vypínal motor pri každom pustení plynového pedálu, teda aj počas jazdy. Vtedajší konštruktéri totiž spočítali, že neefektívnym chodom na voľnobeh, prípadne pri brzdení motorom strávi agregát príliš veľa času.
Celé to fungovalo tak, že ak vodič počas jazdy pustil nohu z plynu, motor sa zastavil a došlo k automatickému vypnutiu spojky, takže auto ďalej pokračovalo zotrvačnou silou (ako pri voľnobežke). Opätovné stlačenie pedálu motor naštartovalo, spojka sa zopla a auto pokračovalo ďalej ako predtým. Prevodovka bola klasická manuálna päťstupňová, spojka však bola robotizovaná. Na podlahe auta teda chýbal spojkový pedál. Radili ste klasicky, s tým, že automatika vždy rozpoznala náznak pohybu radiacej páky a rýchlo sama vytlačila spojku. Po zaradení rýchlosti spojku opäť uvoľnila a šlo sa ďalej. Je naozaj zaujímavé, že konštruktérom tohto náročného zariadenia sa podarilo veľmi dobre zosynchronizovať prácu radiacej páky a vypínania spojky, takže systém v praxi naozaj fungoval. Pri rozbiehaní ste zaradili jednotku (auto stálo, nehýbalo sa ako pri dnešných automatických prevodovkách), stlačili plynový pedál a auto sa plynulo rozbehlo. Pre potreby brzdenia motora (alebo v akomkoľvek inom prípade) sa dal celý systém deaktivovať tlačidlom na páčke pod volantom. Po opätovnom stlačení tlačidla bol Golf Ecomatic opäť plne funkčný.
Pri vypnutom motore zabezpečovali pohon hydraulického posilňovača riadenia a podtlakových mechanizmov ovládajúcich spojku a brzdy elektrické čerpadlá. Robustnejšie dimenzované boli aj samotný štartér a elektrická sieť auta.
Auto vychádzalo z Golfu 1.9 D, pretože liatinový atmosférický naftový motor patril medzi to najúspornejšie a najodolnejšie, čo mal Volkswagen v tom čase k dispozícii. Vypínaním motora klesla kombinovaná spotreba auta o necelý liter na 100 km, čo stačilo k tomu, aby to začalo byť pre zákazníkov zaujímavé. Celý systém mal hmotnosť 65 kg, no zrýchlenie auta z 0 na 100 km/h zhoršil len o 0,1 s.
Porovnanie – Golf 1.9 D vs. Golf Ecomatic (1994) | ||
Verzia | VW Golf 1.9 D | VW Golf Ecomatic |
Motor | 1.9 D | 1.9 D |
Max. výkon (kW/min-1) | 47/4400 | 47/4400 |
Krútiaci moment (Nm/min-1) | 124/2000 | 124/2000 |
Prevodovka | 5M | 5M |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1020 | 1085 |
Zrýchlenie 0–100 km/h (s) | 17,6 | 18 |
Max. rýchlosť (km/h) | 156 | 156 |
Kombinovaná spotreba (l/100 km) | 5,8 | 4,9 |
Pre porovnanie vtedajších technológií s tými súčasnými uvádzame aj tabuľku technických parametrov šiestej generácie VW Golf 1.6 TDI a jeho ekonomicky zameranej verzie BlueMotion poháňanej identickým motorom. Bluemotion sa vzdal vypínania motora počas jazdy, pomáha si však inou prevodovkou (dlhšie prevody), pneumatikami s nižším valivým odporom a zlepšenou aerodynamikou (preto má vyššiu max. rýchlosť ako konvenčná verzia). Tieto úpravy mu na hmotnosti pridali len zanedbateľné 4 kg.
Porovnanie – Golf 1.6 TDI vs. Golf BlueMotion (2010) | ||
Verzia | VW Golf 1.6 TDI | VW Golf Bluemotion |
Motor | 1.6 TDI CR | 1.6 TDI CR |
Max. výkon (kW/min-1) | 77/4400 | 77/4400 |
Krútiaci moment (Nm/min-1) | 250/1500–2500 | 250/1500–2500 |
Prevodovka | 5M | 5M |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1314 | 1318 |
Zrýchlenie 0–100 km/h (s) | 11,3 | 11,3 |
Max. rýchlosť (km/h) | 189 | 190 |
Kombinovaná spotreba (l/100 km) | 4,5 | 4,1 |
Hoci je však medzi spomínanými systémami rozdiel troch generácií a 16 rokov, aj dnes si za úsporné technológie musíte priplatiť. Klasický Golf 1.6 TDI Trendline vás bude stáť 17 560 €, za verziu 1.6 TDI BlueMotion Technology si musíte priplatiť 460 € a „čistokrvný“ Golf BlueMotion z vášho účtu odoberie o 900 € viac ako konvenčná verzia Golfu s tým istým motorom.