Bez reklamy to nejde. Vedel to už Henry Ford. Je známy je jeho citát, že ak by mal vo vrecku posledný dolár, minul by ho na reklamu. Jednoducho, stala sa z nej nevyhnutnosť. Je to logické. Aby sme sa vôbec rozhodli, že si niečo kúpime, musíme sa o danom produkte najprv dozvedieť. A to je parketa reklamného priemyslu. Útočí na všetky naše zmysly a snaží sa nás zlákať k výberu toho „správneho“ spotrebiča, kozmetiky, služby či auta. Paradoxom ale je, že za to platíme. Marketingové náklady musia byť nevyhnutne premietnuté v cene výrobku. A verte, že niekedy to nie je naozaj málo.
Henryho Forda sme pritom nespomínali náhodne. Automobilový priemysel patrí totiž k najväčším zadávateľom reklamy. V prvej desiatke aktuálneho rebríčka Advertising Age, ktorý zoradil firmy podľa toho, koľko míňajú v USA na reklamu, nájdeme hneď tri spoločnosti z autobranže. Lenže celkové číslo investícií do propagácie až tak veľa nehovorí. Ford napríklad dáva ročne len za Atlantikom do reklamy 2,25 miliardy dolárov, kým BMW „iba“ 314 miliónov. Znamená to azda, že je BMW šetrnejšie? Odpoveď hľadala analytická spoločnosť Global Equities Research, ktorá sa pozrela na vec z trochu iného uhla.
Prepočítala totiž, koľko míňajú automobilky za reklamu na jedno predané auto. A to pôvodným rebríčkom poriadne zamávalo. V priemere síce ide o 1 000 dolárov, lenže rozdiely medzi jednotlivými automobilkami sú priam gigantické. Dokumentujú to zoznam piatich najväčších „rozhadzovačov“ a piatich najšetrnejších značiek. Podľa Global Equities Research platia za reklamu najviac zákazníci Jaguaru. Ten vlani investoval v USA do propagácie na jedno auto neuveriteľných 3 325 dolárov. Na jednej strane to síce dokumentuje enormný záujem presadiť sa v tomto regióne, lenže je zrejmé, že to robí na úkor majiteľov týchto vozidiel.
Podobne je to s Lincolnom, vlajkovou značkou koncernu Ford, ktorý chce zmeniť svoj konzervatívny imidž a prestarnuté publikum. Lenže jeho klientov to stojí enormne veľa peňazí. V cene každého predaného exempláru je 2 250 dolárov za reklamu. Pri luxusných značkách, kde je podiel tejto čiastky na celkovej cene auta pár percent, by sa to ešte dalo chápať, ale pri mainstreamovom Fiate, ktorý sa umiestnil na tretej priečke s 2 158 dolármi, môžeme mať vážny problém. Najmä ak si uvedomíme, že v USA tvorí gro jeho odbytu malý Fiat 500. Za ním nasleduje Lexus (1 168 dolárov) a Cadillac (1 163 dolárov), ktoré sa aspoň blížia tisícdolárovému priemeru.
A ako je to na opačnej strane tejto štatistiky? Takému Smartu stačí na podporu predaja reklamou približne len jedna desatina toho, čo potrebuje Lincoln. Presne 290 dolárov na auto. Také Porsche neminie dokonca ani to. Vystačí si s 267 dolármi, napokon, Porsche sú reklamou samy pre seba. Ukazujú, aký dôležitý je dobrý imidž, povesť a vernosť zákazníkov. Ak ich máte, nemusíte vrážať horibilné sumy do propagácie. Pritom ide o luxusnú značku, ktorá nemôže rozpočítať náklady medzi státisíce predaných áut ako napríklad Toyota. Tú stojí vďaka obrovskému objemu odbytu reklama na jedno auto len 248 dolárov, ešte o 10 dolárov menej ako Hondu.
No najväčším „držgrošom“ vo svete reklamy na autá je nepochybne Tesla. Vlani minula na podporu predaja klasickou reklamou na jedno predané vozidlo iba smiešnych šesť dolárov! Orientuje sa totiž na oveľa lacnejšiu propagáciu prostredníctvom sociálnych sietí. A navyše je ďalším príkladom toho, že ak máte zaujímavý produkt, v tomto prípade luxusný elektromobil, dokážete pritiahnuť zákazníkov aj bez masírovania mozgov cez obrazovku alebo prostredníctvom tlačených médií či bilbordov. Na druhej strane vieme, že napriek záujmu zákazníkov produkuje americká Tesla každý rok stále vyššie a vyššie straty. Neúmerné investície tohto druhu si preto ani dovoliť nemôže.
Koľko stojí reklama na jedno auto (USA)
Poradie | Značka | USD na auto |
---|---|---|
1. | Jaguar | 3 325 |
2. | Lincoln | 2 550 |
3. | Fiat | 2 158 |
4. | Lexus | 1 168 |
5. | Cadillac | 1 163 |
… | Priemer | 1 000 |
5. | Smart | 290 |
4. | Porsche | 267 |
3. | Honda | 258 |
2. | Toyota | 248 |
1. | Tesla | 6 |