Aktivity konštruktéra Gordona Murrayho sú všestranné. Časy, keď navrhoval superšporty a monoposty pre F1 sú ale preč. V posledných rokoch sa venuje viac riešeniam mestskej mobility i keď momentálne sa zúčastňuje oživenia slávnej značky TVR. Známe sú jeho projekty elektrických mikroáut T.27, Yamahy Mitov.e či spolupráca so Schellom na projekte miniatúrneho vozidla M Project, ktoré spotrebuje menej paliva ako hybridy. A teraz ho o spoluprácu požiadal sir Torquil Norman, ktorý má v pláne vyrábať úžitkové auto pre rozvojové krajiny.
Výsledkom prác, ktoré prebiehajú v spoločnosti Global Vehicle Trust, založenej v roku 2011, je valník OX. Dizajnom síce neomráči, teda aspoň nie v pozitívnom zmysle slova, lenže v tomto prípade je dôležité čosi celkom iné. OX bude pravdepodobne najlacnejším nákladným autom sveta s nosnosťou do dvoch ton. Všetko je podriadené cene, ľahkej údržbe a nízkym prevádzkovým nákladom, teda kritériám, ktoré sú pre slabé ekonomiky kľúčové.
Aj preto má jednoduchú konštrukciu z oceľového rámu a nezávislým zavesením všetkých štyroch kolies. Vonkajšie panely sú vyrobené z rovného plechu a dajú sa ľahko vymieňať. Dokonca aj čelné okno sa skladá z troch samostatných nezakrivených skiel. Ak dôjde k poškodeniu, stačí vymeniť len jedno z nich. Korbu zakrýva plachta. Cenová orientácia je zjavná aj z použitých svetiel či malých kolies.
No taký drobček to zasa nie je. Na dĺžku má 4 681, na šírku 2 070 a na výšku až 2 385 mm. Rázvor náprav je 2 955 mm. Úložná plocha zvládne náklad dlhý 2 867 a široký 1 863 mm. Vážiť môže až 1 900 kg. Na dvoch laviciach však môžete prevážať miesto nákladu 10 ľudí. K redukcii nákladov prispela aj pohonná sústava. Starší diesel Fordu 2,2 TDCi s výkonom 114 kW poháňa cez 5-stupňový manuál výlučne predné kolesá, takže OX nepotrebuje kardan ani zadný diferenciál.
Najväčší šok však asi zažijete v interiéri. Trojmiestna kabína ponúka miesto vodiča v strede, podobne ako pri Murrayvom legendárnom McLarene F1. Kým tam bol ale takýto "lejaout“ výsledkom snahy o dokonalé vyváženie, OX prináša inú výhodu. Výrobca nebude musieť produkovať verzie s pravostranným a ľavostranným riadením. Na všetky trhy, či sa už sa v danej krajine jazdí vpravo alebo vľavo, poputuje len jediná.
A spoločnosť Global Vehicle Trust išla až tak ďaleko, že samotnú montáž nechá na zákazníkov. Opäť kvôli cene. Trojica mechanikov by mala vozidlo zložiť do plne funkčného stavu za 12 hodín. Klesnú aj prepravné náklady. Do jedného štandardizovaného kontajnera sa totiž zmestí až šesť stavebníc. Kedy príde OX na trh, spoločnosť zatiaľ neprezradila. S Európou však neráta. OX má dobyť Afriku, Indiu či chudobné krajiny Južnej Ameriky.
Rovnako ostáva tajomstvom aj to najdôležitejšie – cena. Jedno je však isté, prepraviť dve tony nákladu nebolo nikdy lacnejšie.