Škoda Kodiaq je jednou z najsledovanejších noviniek, prichystaných pre nadchádzajúci autosalón v Paríži. Aspoň v našich končinách, kde je česká značka už roky absolútnou trhovou jednotkou. Lenže jej prvé veľké SUV musí zaujať aj na iných trhoch. A tam si, v časoch pošramotenej povesti koncernu VW, nemôže dovoliť ani tú najmenšiu chybičku. Kodiaq musí byť jednoducho perfektný. Ako to dosiahnuť? Náročnými testami, ktoré podstúpil ešte pred štartom produkcie. Verte, že dostal zabrať.
Skúšky začali skôr, ako vznikol Kodiaq
Hoci má Škoda vďaka modelu Yeti skúsenosti s testami SUV, podľa šéfa produktového radu Jířího Dytricha bol Kodiaq novou výzvou a v oblasti testov predstavoval úplne novú dimenziu. Jeho väčšie rozmery si totiž vyžiadali napríklad aj úpravy samotných skúšobných zariadení. Celkom podstúpil päť testovacích programov. A to už v čase, keď neexistoval jediný funkčný prototyp. Všetko sa to totiž začalo virtuálnymi simuláciami. Vďaka vyspelému softvéru boli konštruktéri schopní vypočítať napríklad tuhosť karosérie, deformácie alebo akustický komfort.
To síce šetrí náklady a umožňuje vyhnúť sa väčšine nákladných dodatočných úprav, lenže všetky chyby neodhalí. Prvé prototypy preto putovali do klimatickej komory, ani nie tak z dôvodu funkčnosti samotnej techniky, ale najmä z dôvodu odolnosti materiálov. Jednoducho, pri extrémne nízkych a tiež vysokých teplotách Škoda overovala, ako sa správajú použité plasty Kodiaqu, ale aj to, či správne fungujú bezpečnostné systémy, napríklad napínače pásov alebo airbagy. Klimatická komora tiež preverí pohyblivé časti, teda či „neštrajkuje“ nastavenie sedadiel, volantu, sťahovanie okien, zamykanie vozidla a podobne.
Všetko musí byť bezchybné v teplotnom rozmedzí od –40 do +40 stupňov Celzia, čo je rozdiel až 80 stupňov. Platí to aj o vlhkosti vzduchu, ktorá sa v komore pohybuje od 5 do 95 %. S tým súvisí tesnosť interiéru. Zariadenie simuluje rôzne druhy počasia, od hmly po extrémne silný dážď. Do interiéru Kodiaqu sa nesmela dostať ani jediná kvapka, a to ani v prípade jemnej deformácie karosérie, napríklad, keď stál jedným kolesom na obrubníku. Najviac však dostal zabrať v reálnej prevádzke. Až tá totiž odhalí všetky slabiny.
Za 130 hodín 150 000 km
Veľké české SUV tak navštívilo rôzne krajiny a najazdilo viac ako dva milióny testovacích kilometrov. Napríklad na severe alebo juhu Európy, kde sa pohyboval teplotný rozdiel od –30 do + 0 stupňov Celzia. Kodiaq tiež navštívil známy testovací polygón Ehra-Lessien s rozlohou 11 miliónov štvorcových metrov, ktorý obsahuje okruh s dĺžkou takmer 100 km, ale aj off-roadovú časť s rôznymi povrchmi a so sklonom skúšobnej trate od 5 do 32 %. Možno by sa zdalo, že dva milióny kilometrov v rôznych podmienkach sú dostatočné na overenie techniky, lenže Kodiaq musel prejsť ešte tvrdšou skúškou – simuláciou dlhodobého užívania v krátkom čase.
Experti ho uložili na hydropulznú testovaciu stolicu so šestnástimi kanálmi, ktorá rozkmitá jednotlivé nápravy v rôznom frekvenčnom spektre a v rôznych smeroch. Skúška trvajúca 130 hodín zodpovedá približne 8 000 km ostrej prevádzky alebo 150 000 km bežného užívateľského režimu. Aj v tomto prípade sa teploty v laboratóriu pohybovali od –40 do +40 stupňov. Celkovo strávil Kodiaq v tomto zariadení šesť týždňov, pričom experti sledovali, či nedochádza k vzniku prasklín, deformáciám, či parazitným zvukom.
Roboty sa pritom postarali o overenie funkčných častí karosérie. Otvorili a zatvorili dvere 100 000-krát a podobne to bolo s prednou kapotou či so zadným vekom. Nakoniec preverili špecialisti akustické vlastnosti a elektromagnetickú kompatibilitu. Všetky zistené nedostatky si vyžiadali konštrukčné úpravy a opätovné testy. Skúšobný program sa skončil tri mesiace pred spustením produkcie. Potom zamieril na takzvanú preberaciu jazdu. Počas nej mali členovia predstavenstva a rôzni experti poslednú príležitosť vyjadriť sa k celkovému výsledku. V prípade Kodiaqu dopadlo všetko tak, ako má, takže v závode v Kvasinách už odštartovali sériovú výrobu.