Talianske Iveco je už dlhšiu dobu lídrom v presadzovaní zemného plynu (CNG) v kamiónovej doprave. A koketuje aj s náročnejšími riešeniami. Napríklad skvapalneným zemným plynom LNG. Lenže koncept Z-Truck ide ešte ďalej. Konštruktéri ho totiž vytvorili na čistom hárku papiera. So sériovými modelmi Iveco nemá preto nič spoločné. Pokrok ukazuje vo všetkých oblastiach. Na prvý pohľad je evidentný dôraz na aerodynamiku. Oblá kabína znižuje odpor vzduchu a zároveň aj aerodynamický hluk, ktorý prispieva negatívne k únave vodiča.
Navyše Iveco počíta s jazdou niekoľkých súprav za sebou v tesnom odstupe. Samozrejme, pod taktovkou autopilota. Takže ďalšie vozidlá by využili efekt aerodynamického „tieňa“. To by malo obrovský vplyv na spotrebu paliva. Autonómne riadenie by navyše oprostilo vodičov od dlhého a únavného šoférovania na diaľniciach. Tomu zodpovedá aj interiér, kde už nenájdete klasický volant, ale riadiacu konzolu drive-by wire s integrovaným displejom zobrazujúcim všetky potrebné údaje.
Ďalšie sa premietajú pomocou head-up displeja na čelné okno. Virtuálnu podobu na seba prevzali aj spätné zrkadlá. Obraz kamier vidí vodič na dvoch postranných displejoch a ďalšom veľkom nad čelným oknom. Výhodou úplného odpútania riadenia od mechanických prepojení je aj to, že konzolu možno po zastavení odsunúť smerom vpred. To znamená, že v kabíne vznikne viac miesta na relax. Sedadlo vodiča sa dá otočiť do polohy vhodnej pre vybavovanie administratívnych úkonov. Takže tu máme aj čosi ako mobilnú kanceláriu.
Navyše je tu sklopné lôžko, kuchynka v pravej zadnej časti a sprchový kút v ľavej. Nesmieme zabudnúť na zábavnú stenu s veľkou obrazovkou a nastupovanie, pomocou výsuvných schodíkov, ktoré sa aktivujú pri otvorení dverí. Bezprievanová klimatizácia využíva rekuperáciu tepla, čo opäť znižuje palivové nároky. O bezpečnosť sa starajú kamery a senzory. Navyše sa ich údaje z vedúceho vozidla kolóny odosielajú on-line ďalším vozidlám, takže čo vidí prvý kamión, vidia aj ostatné. Rovnako avantgardný je pohon.
Iveco Z-Truck poháňa motor s výkonom 338 kW a krútiacim momentom 2 000 Nm. Na tom by nebolo nič zvláštne, lenže nespaľuje naftu ani zemný plyn. Palivom je skvapalnený biometan (Bio-LNG), ktorý musí byť pre zachovanie tekutého stavu uskladnený pri teplote – 162 stupňov Celzia. Takže Z-Truck je vybavený špeciálnymi nádržami s dvojitým plášťom. A nie sú malé. Zmestí sa do nich až 1 200 litrov. Dojazd 2 200 km je o 60 % dlhší ako je bežné. A to je iste výhoda, pretože natankovať toto palivo nebude možné kdekoľvek.
Iveco tvrdí, že pohon na Bio-LNG má ušetriť až 33 % paliva a radikálne znížiť produkciu škodlivých emisií. A to sú kľúčové aspekty pre prepravné spoločnosti. O tom, kedy by sa čosi podobné mohlo objaviť na cestách, sa však jeden z najväčších európskych výrobcov úžitkových vozidiel zatiaľ nezmienil.